Planerare el digital almanacka med alarm och liknande

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Planerare el digital almanacka med alarm och liknande

Inläggav linneajohansson » 2012-11-23 13:22:23

Hej!

Jag letar efter någon pryl som man kan använda som kalender och påminnare. Typ ställa in datum och tid för något man vill komma ihåg också ringer alarmet vid vald tidpunkt och man kan läsa vad det var man skulle komma ihåg. Gärna med viss finness som återkommande alarm och att man kan lägga in många saker man ska komma ihåg.

En Handi, handdator eller mobil är det första man tänker på, men jag vill bara ha den liggandes vid sängen och tycker mina mobilpåminnelser är jobbiga och krångliga så vad som finns för alternativ, sen vad gäller mobil behöver den laddas och så också, så jag vill helst ha något helt annat.

Tack för idéer!
linneajohansson
 
Inlägg: 50
Anslöt: 2009-10-02

Planerare el digital almanacka med alarm och liknande

Inläggav plåtmonster » 2012-11-23 13:26:46

Vad får det kosta? hur fort ska det gå? hur pass välanpassad skärm och kontroller skall det vara? hur pass säker funktion?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Planerare el digital almanacka med alarm och liknande

Inläggav barracuber » 2012-11-23 13:36:44

Vad gäller laddning så tycker jag allt att mobilerna blivit bättre på senaste 3-4 åren. jag har iofs bara erfarenhet av några få androidmodeller.

Sonen har en ZTE Blade som är köpt tidigt 2011 och den har varit bra fram tills nu men vi misstänker att batteriet är slut. Dottern har en Samsung Galaxy Mini som är köpt 2010 - inte heller den är nåt jätteproblem.

Mina egna: 2008 köpte jag en HTC Hero som var totalt hopplös, fick laddas minst en gång per dag. Den jag köpte tidigare i år - Sony Ericsson Xperia Arc S - är förvånansvärt bra. Och då hade jag ändå ett starkare batteri - 2200 mAh - i HTCn, medan den nuvarande har 1500 mAh alltså mindre! Båda har Android som OS och visst har det skett en hel del förbättringar även på den fronten - android 4 verkar betydligt batterisnålare än android 2/3. Utan att veta kan jag tänka mig att detta gäller även andra system som ajfån och windows phone m fl.

Ska lägga till att jag själv gillar att mecka med android, optimera appar och system, byta ut originalsystemet med effektivare custom roms. Vet dock folk på swedroid.se som inte är så klåfingriga som ändå är nöjda.

Så om du funderat över smartphone så kanske du inte helt ska stänga dörren...
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Planerare el digital almanacka med alarm och liknande

Inläggav linneajohansson » 2012-11-23 14:00:44

barracuber skrev:Vad gäller laddning så tycker jag allt att mobilerna blivit bättre på senaste 3-4 åren. jag har iofs bara erfarenhet av några få androidmodeller.

Sonen har en ZTE Blade som är köpt tidigt 2011 och den har varit bra fram tills nu men vi misstänker att batteriet är slut. Dottern har en Samsung Galaxy Mini som är köpt 2010 - inte heller den är nåt jätteproblem.

Mina egna: 2008 köpte jag en HTC Hero som var totalt hopplös, fick laddas minst en gång per dag. Den jag köpte tidigare i år - Sony Ericsson Xperia Arc S - är förvånansvärt bra. Och då hade jag ändå ett starkare batteri - 2200 mAh - i HTCn, medan den nuvarande har 1500 mAh alltså mindre! Båda har Android som OS och visst har det skett en hel del förbättringar även på den fronten - android 4 verkar betydligt batterisnålare än android 2/3. Utan att veta kan jag tänka mig att detta gäller även andra system som ajfån och windows phone m fl.

Ska lägga till att jag själv gillar att mecka med android, optimera appar och system, byta ut originalsystemet med effektivare custom roms. Vet dock folk på swedroid.se som inte är så klåfingriga som ändå är nöjda.

Så om du funderat över smartphone så kanske du inte helt ska stänga dörren...


Funderat över smartphone. Har Aspergers: är enviis. Har helt stängt dörren. :)
linneajohansson
 
Inlägg: 50
Anslöt: 2009-10-02

Planerare el digital almanacka med alarm och liknande

Inläggav linneajohansson » 2012-11-23 14:02:34

plåtmonster skrev:Vad får det kosta? hur fort ska det gå? hur pass välanpassad skärm och kontroller skall det vara? hur pass säker funktion?


Kosta ja... inte över tusen kr. Behöver inte gå fort... Skärmen ska ju vara behaglig att titta på, mobilen är 2,4" och har inte tänk på om större vore bättre men det vore det nog. Ergonomisk. Säkerhet är rätt lågprioriterad, men helt klart ett stort plus i kanten!
linneajohansson
 
Inlägg: 50
Anslöt: 2009-10-02

Planerare el digital almanacka med alarm och liknande

Inläggav linneajohansson » 2012-11-23 14:11:51

ENORMT avancerad väckarklocka lixom?
linneajohansson
 
Inlägg: 50
Anslöt: 2009-10-02

Planerare el digital almanacka med alarm och liknande

Inläggav plåtmonster » 2012-11-23 15:06:14

En hake med en oassisterad smartphone är ju att den är svår att skåda på ett nattduksbord.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Planerare el digital almanacka med alarm och liknande

Inläggav barracuber » 2012-11-23 15:47:51

plåtmonster skrev:En hake med en oassisterad smartphone är ju att den är svår att skåda på ett nattduksbord.

Vi kommer säkert att få se fler och fler visuella förlängningar av intelligenta enheters "interface" dvs ansikten. Varför vill man ha det då? För enklare, smartare och tydligare åtkomst. För tillgång och aktivt deltagande även för de mindre tekniskt bevandrade eller fysiskt och psykiskt disponerade i befolkningen.

Man kan aktivt informera sig om viktiga saker och bli informerad om viktiga saker även om man inte just håller sin intelligenta enhet i handen eller i famnen eller i örat eller har den i knät eller på skrivbordet eller i ryggsäcken/väskan. Man kanske kör bil, åker buss, har båda händerna upptagna av matkassar eller är på springtur.

Det går mer och mer (redan här såklart) i att vi pratar mer med våra intelligenta enheter, ett område som redan utvecklas explosivt. Nästa steg i utvecklingen är åt andra hållet - dvs sättet som våra intelligenta enheter pratar med och informerar oss som också kommer att utvecklas på samma explosiva sätt.

Vad som finns här och nu idag? Intressant fråga som jag tyvärr inte har full koll på. Säkert andra här som vet. Och det går ju förhoppningsvis tack vare internet att även kolla upp på mera egen hand... :)
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Planerare el digital almanacka med alarm och liknande

Inläggav linneajohansson » 2012-11-24 1:03:36

Men jag är oteknisk och gillar inte smartphones. ^^ Dessutom är jag rädd för den nya tekniken och ju mer jag försöker desto räddare blir jag. Det är som att exponering ger motsatt reaktion än avsett.

Finns det inte en almanackskalenderpåminnare som är som en... ... ...klockradio? Jag skall bara ha den vid sängen och även använda den som väckarklocka

http://www.kjell.com/images/Product_130 ... klockradio
linneajohansson
 
Inlägg: 50
Anslöt: 2009-10-02

Planerare el digital almanacka med alarm och liknande

Inläggav plåtmonster » 2012-11-24 2:00:07

Är det fler som är intresserade av något liknande?

(det räcker i stort sett med en mikrokontroller och LCD med några knappar)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Planerare el digital almanacka med alarm och liknande

Inläggav linneajohansson » 2012-11-24 2:18:13

Jag är bara en, ingen aning om det finns fler som vill ha något liknande. :)
linneajohansson
 
Inlägg: 50
Anslöt: 2009-10-02

Återgå till IT-forum



Logga in