Böcker om Aspergers Syndrom och Arbete

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Böcker om Aspergers Syndrom och Arbete

Inläggav Hijaden » 2012-03-05 2:41:01

Hej alla!

Jag hitta dessa tre böcker om arbete och Aspergers syndrom och tänkte jag skulle dela med mig av mina fynd. Samt koll ifall någon här har läst dem och har något att säga om dem innan jag köper dem.

Orsaken till att jag undrar är att på ett av gruppmöten på Vuxenhabiliteringen undrade en av psykologerna varför personer med asperger syndrom har svårt att få och behålla ett jobb. Det blev en intressant diskussion och jag blev nyfiken, nu är jag intresserad av att ta reda på varför.

  • Asperger Syndrome and Employment
    The number of adults with Asperger Syndrome retaining full-time employment is extremely low in comparison to those who may be considered to have more limiting conditions and disabilities. This book identifies why this is the case by asking the individuals concerned what is stopping them from working.Looking at expectations, motivations, working conditions and other factors, Sarah Hendrickx explores the reasons why work just doesn't work for many people with Asperger Syndrome and how to resolve these issues. Featuring personal stories from those with AS, the book highlights successful scenarios and provides suggestions for both employers and those in search of work on how to improve employment for the benefit of everyone."Asperger Syndrome and Employment" provides essential information for those making the decisions and acknowledges what people with AS really want from a job so they can make employment work for them.

  • Asperger Syndrome and Employment
    Employment is an important part of a healthy, balanced and fulfilling life but less than 20 per cent of people with Asperger Syndrome (AS) are in work at any one time. The adults with AS in this book explore the issues surrounding employment, providing advice and insights for others with AS, as well as their employers and colleagues.Drawing on personal experience and lessons learned, "Asperger Syndrome and Employment" looks at: the transition from education to employment; the importance of matching skills to career choices; practical coping strategies for employees with AS in the workplace; advice for employers, including the need to make 'reasonable adjustments' to avoid discrimination; and, ways in which employment services ought to work for people with AS.This is essential reading for adults with AS, their family and friends, employment services and career advisers, and companies needing to know how, in practical terms, to accommodate employees with AS.

  • Employment for Individuals With Asperger Syndrome or Non-Verbal Learning Disability
    Most people with Non-Verbal Learning Disorder (NLD) or Asperger Syndrome (AS) are underemployed. This book sets out to change this. With practical and technical advice on everything from job hunting to interview techniques, from 'fitting in' in the workplace to whether or not to disclose a diagnosis, this book guides people with NLD or AS successfully through the employment mine field. There is also information for employers, agencies and careers counsellors on AS and NLD as 'invisible' disabilities, including an analysis of the typical strengths of somebody with NLD or AS, and how to use these positively in the workplace. Practical information and lists of career resources are supported by numerous case studies to inspire and advise. An essential resource for people with NLD or AS seeking or in employment and their existing or potential employers.

  • Asperger Syndrome Employment Workbook
    his practical manual will enable people diagnosed with Asperger's syndrome and high functioning autism to deepen their self-understanding and appreciate their value as working individuals. Through step-by-step self-assessment, the reader is encouraged to engage actively in a self-paced exploration of their employment history, and ultimately to identify the work best suited to their personal needs, talents and strengths. The workbook contains practical exercises, with clear explanations and examples of how to use them. It leads the reader to identify and explore such things as: their interests, skills and talents, and their application to work and their style of learning and style of work. It also examines the social skills required by specific jobs and the AS characteristics which further and impede work performance. Finally, the book looks at the issues surrounding diagnosis and disclosure that affect life at work and outside it; and creative problem solving for the present and the future.
    Asperger Employment will also be an essential guide for professionals, career advisors and vocational counselors working with AS and HFA diagnosed individuals. It provides unique in-depth guidance and research on productive and fulfilling employment for adults and adolescents with Asperger's Syndrome and high functioning autism.

// Hijaden
Hijaden
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2011-09-24
Ort: Karlstad

Re: Böcker om Aspergers Syndrom och Arbete

Inläggav Savanten Svante » 2012-03-05 2:54:28

andet.se har böcker om sånt också.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Böcker om Aspergers Syndrom och Arbete

Inläggav Hijaden » 2012-03-05 17:34:04

Tackar så mycket för info Svante, ska kika in på sidan på en gång!
Hijaden
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2011-09-24
Ort: Karlstad

Re: Böcker om Aspergers Syndrom och Arbete

Inläggav barracuber » 2012-03-05 18:55:34

barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Böcker om Aspergers Syndrom och Arbete

Inläggav Hijaden » 2012-03-14 16:19:31



Tackar så mycket, ska se om jag kan hitta dem på universitets biblioteket!
barracuber, Har du läst böckerna? och i så fall, var de bra?
Hijaden
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2011-09-24
Ort: Karlstad

Böcker om Aspergers Syndrom och Arbete

Inläggav Alien » 2012-11-21 4:08:15

Bump!

Savanten Svante skrev:andet.se har böcker om sånt också.


Torbjörn Andersson & Håkan Zandén: Autism, asperger syndrom & arbete. 25 berättelser.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Böcker om Aspergers Syndrom och Arbete

Inläggav plåtmonster » 2012-11-21 4:30:22

Kanske någon kan presentera essensen av dessa böcker här?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Böcker om Aspergers Syndrom och Arbete

Inläggav TORatANDET » 2012-11-21 10:40:55

plåtmonster skrev:Kanske någon kan presentera essensen av dessa böcker här?

Torbjörn Andersson & Håkan Zandén. (2002). Autism, asperger syndrom & arbete: 25 berättelser.
- Den är slutsåld, men går att beställa via bibliotek om man anstränger sig.
Det är 25 intressanta personskildringar byggda på intervjuer. Arbete är det viktigaste temat, men även annat om aspergerliv berättas. (Jag är klart partisk, eftersom jag står för 19 av de 25 texterna i boken.)

Andersson, T. (2008). Asperger, ADHD och arbete.
- Är inte rolig att läsa! Men om man skall få en aspergare i lönearbete (sig själv eller annan), så innehåller kapitel 2-6 många tips som kan komplettera ens eget tänkande! Bland annat listas 83 möjliga problem, och det talas om långsiktig utveckling mot och i arbete för aspergare.

Förresten, om några aspergare vill ha en gratisplats till den heldag jag ger i Stockholm måndag 3/12 (info: andet.se), så maila mig på info@andet.se, så skall jag försöka ordna det. (Bara några, och be bara om plats ifall ni säkert kan komma!)
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

Böcker om Aspergers Syndrom och Arbete

Inläggav ford » 2012-11-21 22:42:57

Jag har faktiskt vissa synpunkter på boken Asperger, adhd och arbete.

Vissa saker som där står upplever jag som stigmatiserande, bla det där om att aspergare oftast lämpar sig bäst till monotona jobb som kräver noggrannhet. Jag säger inte att det inte stämmer för många, men för oss som det inte stämmer på kan det bara leda till att man får sina möjligheter till ett utvecklande och stimulerande arbete spolierade.

Jag gillar inte heller vissa saker som skrivs ang det här med introduktion, som tex. att man behöver lära sig passa tider, veta vilken klädkod som gäller o.s.v.
Återigen något som säkert stämmer för många, men som är erhört stigmatiserande för dom som är mer högfungerande.

-Viktigt att tänka på formuleringarna!

Däremot håller jag med om det där med att man ofta underskattar betydelsen av de sociala realtionerna och fokuserar på arbetet och att vi tenderar att vara mera ensamvargar än NT:s.

Även här har jag dock en invändning: det är inte antinget eller: flertalet aspergare har faktiskt, enligt min erfarenhet ett behov av umgänge och social gemenskap även på arbetsplatsen, problemet är bara att man har ett större behov av egentid på samma gång, undantaget om man har fått förmånen att gå tillsammans med någon/några som man verkligen trivs med och där personkemin stämmer till 110%. Risken är alltså att påståendet i stycket ovan (om det leder till enbart ensamarbete) bidrar till att ytterligare bygga på den ofrivilliga sociala isolering som många aspergare redan lever i och spoliera möjlighettter till social träning.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Böcker om Aspergers Syndrom och Arbete

Inläggav TORatANDET » 2012-11-22 21:07:57

ford skrev:Jag har faktiskt vissa synpunkter på boken Asperger, adhd och arbete.

Vissa saker som där står upplever jag som stigmatiserande, bla det där om att aspergare oftast lämpar sig bäst till monotona jobb som kräver noggrannhet. Jag säger inte att det inte stämmer för många, men för oss som det inte stämmer på kan det bara leda till att man får sina möjligheter till ett utvecklande och stimulerande arbete spolierade.

Jag gillar inte heller vissa saker som skrivs ang det här med introduktion, som tex. att man behöver lära sig passa tider, veta vilken klädkod som gäller o.s.v.
Återigen något som säkert stämmer för många, men som är erhört stigmatiserande för dom som är mer högfungerande.

-Viktigt att tänka på formuleringarna!

Intressant!
Kan du ge citat med sidhänvisning.
Jag har iallafall aldrig tyckt att "aspergare oftast lämpar sig bäst till monotona jobb", så jag undrar vad det kommer ifrån. Självklart har inte alla problem med t.ex. tider heller. Kan du syfta på min lista med 83 möjliga problem. I så fall är jag klar med att det är sådant som förekommer i gruppen.

Vår mail krånglar sen två dagar. Skicka ev. anmälning för 3/12 eller annat till: info@aspi.se istället. (Vi är samma två personer som läser den adressen.)
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

Böcker om Aspergers Syndrom och Arbete

Inläggav ford » 2012-11-23 9:44:55

TORatANDET skrev:
ford skrev:Jag har faktiskt vissa synpunkter på boken Asperger, adhd och arbete.

Vissa saker som där står upplever jag som stigmatiserande, bla det där om att aspergare oftast lämpar sig bäst till monotona jobb som kräver noggrannhet. Jag säger inte att det inte stämmer för många, men för oss som det inte stämmer på kan det bara leda till att man får sina möjligheter till ett utvecklande och stimulerande arbete spolierade.

Jag gillar inte heller vissa saker som skrivs ang det här med introduktion, som tex. att man behöver lära sig passa tider, veta vilken klädkod som gäller o.s.v.
Återigen något som säkert stämmer för många, men som är erhört stigmatiserande för dom som är mer högfungerande.

-Viktigt att tänka på formuleringarna!

Intressant!
Kan du ge citat med sidhänvisning.
Jag har iallafall aldrig tyckt att "aspergare oftast lämpar sig bäst till monotona jobb", så jag undrar vad det kommer ifrån. Självklart har inte alla problem med t.ex. tider heller. Kan du syfta på min lista med 83 möjliga problem. I så fall är jag klar med att det är sådant som förekommer i gruppen.

Vår mail krånglar sen två dagar. Skicka ev. anmälning för 3/12 eller annat till: info@aspi.se istället. (Vi är samma två personer som läser den adressen.)


Jag googlade på meningen "asperger, adhd och arbete" och fick fram följande länk: http://debatt.passagen.se/show.fcgi?cat ... 0005893149 , vid en närmare koll visade det sig att det inte var du, utan Gunnel Norrö, som skrivit detta.

Citat: "De som har asperger passar normalt till monotona jobb som kräver noggranhet."

"Enligt Gunnel Norrå så tenderar neurotypiska personer att vara flockdjur medan den som har asperger är ensamvarg"

"Anställningen kan enligt Gunnel Norrå behöva föregås av praktik och arbetsträning i färdigheter som ingår i ett jobb som tex. Komma i tid, klädkod etcetera."

Allt det här menar jag kan ge mycket negativa konsekvenser för en högfungerande aspie, apropå det du själv skrev om LSS, som "rätten att bli begåvningshandikappad".

-Ber om ursäkt för min bristande uppmärksamhet :oops:
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Böcker om Aspergers Syndrom och Arbete

Inläggav elle » 2012-11-23 9:59:17

lista på böcker finns här :
http://www.autism.se/content1.asp?nodeid=20813
de har jag hunnit läsa :
Norrö G, Arbetsboken - handbok när man anställer människor som har Aspergers syndrom, gunnel.norro@gmail.com 2007

Nordgren M, Jag avskyr ordet normal, vuxna med Aspergers syndrom, Cura 2000
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Böcker om Aspergers Syndrom och Arbete

Inläggav plåtmonster » 2012-11-23 10:01:47

Personer med asperger är ofta väldigt olika medan (NT) personer som läser böckerna riskerar att vara rätt enkelspåriga och sätta dessa begränsande antaganden om attribut till verklighet. T.ex kan man använda flextid istället för tidsfascism. Låta kafferaster vara frivilliga i praktiken. Informera om klädkod men inte tvinga fram den och kanske fundera på vad som egentligen är viktigt.

Det viktigaste misstaget många gör är att missa att individer och situatiner är unika och därav vara lyhörd och se vad som faktiskt har koppling till just den verkligheten helt utan antaganden om hur det "ska fungera".

Apropå boktipsen, inget mer konkret ur de?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Böcker om Aspergers Syndrom och Arbete

Inläggav ford » 2012-11-23 10:16:26

Det jag tänkte mest på var att de flesta människor (även NTs) generaliserar när de läser sånt här och att det (som jag redan sagt) kan vara oerhört stigmatiserande att bli beskriven som svårt funktionshindrad, istället för lindrigt funktionshindrad.

Mitt tips är snarare att vid anställning av en högfungerande aspie inledningsvis behandla denne som vilken NT som helst, men vara öppen för att det kan uppstå vissa problem och svårigheter, och bemöta detta med en viss tolerans och överseende samt vara bereadd att vid dessa tillfällen ta en dialog med aktuell aspie om hur man skall anpassa arbetssituationen, för att det skall fungera bra för alla.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Böcker om Aspergers Syndrom och Arbete

Inläggav barracuber » 2012-11-23 10:27:14

Precis. En positiv inställning är ofta självuppfyllande. Det är sämre att ha en negativ inställning vilket skapar oro från början för att det här inte kommer att funka. Lösningsorienterad kontra problemorienterad.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Böcker om Aspergers Syndrom och Arbete

Inläggav TORatANDET » 2012-11-23 10:50:58

ford skrev:vid en närmare koll visade det sig att det inte var du, utan Gunnel Norrö, som skrivit detta.

Det var bra att du kollade och klargjorde detta, Ford. Ursäkten accepterad.
Hennes syn på ämnet "Arbete och asperger" tar jag också klart avstånd ifrån!

Boken med titeln "Asperger, ADHD och arbete" har däremot jag skrivit, som sagt.
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

Böcker om Aspergers Syndrom och Arbete

Inläggav plåtmonster » 2012-11-23 11:11:37

Gunnel's meriter: "föreläsare och författare/översättare, men hon har också varit städerska, kokerska, kört buss i linjetrafik, läst teologi på universitetet, utbildat sig till socionom, varit socialsekreterare, politiker i många år, utbildat sig till och arbetat som frikyrkopastor och frilansar nu som predikant, har jobbat på kibbutz, jobbat i handelsträdgård."*

Knappast något som ger djup ämneskunskap. Precis som Hasse Aro.s spådam Agneta Syrén. Hänvisar Gunnel till några vetenskapliga studir i sina påståenden?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Böcker om Aspergers Syndrom och Arbete

Inläggav radix » 2012-11-23 12:05:06

Gunnels bok är skriven utifrån hennes egna erfarenheter av en hel uppsjö olika arbeten och de problem som uppstått just för henne på dessa arbetsplatser, och boken är hennes försök att definiera/presentera lösningar på en del sådana problem. Alla är olika, alla kommer inte känna igen sig exakt, det gör inte hennes upplevelser 'fel'.
radix
 
Inlägg: 911
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Malmö

Böcker om Aspergers Syndrom och Arbete

Inläggav TORatANDET » 2012-11-23 12:06:15

När det gäller de fyra böckerna som nämns i början på tråden så har jag läst dem.
De första tre (Hendrickx m.fl.; Edmonds och Beardon; Fast m.fl.) tycker jag är skapliga, men inte mer, och passar inte helt svenska förhållanden. Den fjärde tycker jag är utan värde (http://www.algonet.se/~asperger/books/m ... yment.html).

Jag hinner nu ta utbildningsjobb om "Asperger och arbete" (där dokumentation ingår, bl.a. om de tre böckerna ovan) igen, om ni vill tipsa personal som har nytta av det.
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

Böcker om Aspergers Syndrom och Arbete

Inläggav Alien » 2012-11-23 16:30:46

ford skrev:Jag googlade på meningen "asperger, adhd och arbete" och fick fram följande länk: http://debatt.passagen.se/show.fcgi?cat ... 0005893149 , vid en närmare koll visade det sig att det inte var du, utan Gunnel Norrö, som skrivit detta.

Citat: "De som har asperger passar normalt till monotona jobb som kräver noggranhet."

"Enligt Gunnel Norrå så tenderar neurotypiska personer att vara flockdjur medan den som har asperger är ensamvarg"

"Anställningen kan enligt Gunnel Norrå behöva föregås av praktik och arbetsträning i färdigheter som ingår i ett jobb som tex. Komma i tid, klädkod etcetera."

Allt det här menar jag kan ge mycket negativa konsekvenser för en högfungerande aspie, apropå det du själv skrev om LSS, som "rätten att bli begåvningshandikappad".


Detta visar väl på svårigheten att öht skriva något generellt alls om aspergare. Skriver man om dem med större problem/mer lågfungerande så känner sig de med mindre problem/mer högfungerade sig förolämpade ("stigmatiserade"). Men ska de andra glömmas bort? Det som behövs är förstås att om och om igen poängtera den stora skillnaden.

Jobb som kan vara lämpliga för de som har asperger är olika typer av datajobb, kreativa yrken, en del praktiska yrken, sifferyrken, tekniska yrken, akademikeryrken och verbala yrken.
http://debatt.passagen.se/show.fcgi?cat ... 0005893149

"Akademikeryrken" tyder ju inte på lågfungerande.

Betr att vara mer ensamvarg än flockdjur så är det ju många här på AF som stoltserar med det. Jag föredrar också att få koncentrera mig på mina arbetsuppgifter i lugn och ro framför att vara social.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Böcker om Aspergers Syndrom och Arbete

Inläggav galenpanna » 2012-11-23 17:51:53

ford skrev:Jag har faktiskt vissa synpunkter på boken Asperger, adhd och arbete.

Vissa saker som där står upplever jag som stigmatiserande, bla det där om att aspergare oftast lämpar sig bäst till monotona jobb som kräver noggrannhet. Jag säger inte att det inte stämmer för många, men för oss som det inte stämmer på kan det bara leda till att man får sina möjligheter till ett utvecklande och stimulerande arbete spolierade.

Jag gillar inte heller vissa saker som skrivs ang det här med introduktion, som tex. att man behöver lära sig passa tider, veta vilken klädkod som gäller o.s.v.
Återigen något som säkert stämmer för många, men som är erhört stigmatiserande för dom som är mer högfungerande.

-Viktigt att tänka på formuleringarna!

Däremot håller jag med om det där med att man ofta underskattar betydelsen av de sociala realtionerna och fokuserar på arbetet och att vi tenderar att vara mera ensamvargar än NT:s.

Även här har jag dock en invändning: det är inte antinget eller: flertalet aspergare har faktiskt, enligt min erfarenhet ett behov av umgänge och social gemenskap även på arbetsplatsen, problemet är bara att man har ett större behov av egentid på samma gång, undantaget om man har fått förmånen att gå tillsammans med någon/några som man verkligen trivs med och där personkemin stämmer till 110%. Risken är alltså att påståendet i stycket ovan (om det leder till enbart ensamarbete) bidrar till att ytterligare bygga på den ofrivilliga sociala isolering som många aspergare redan lever i och spoliera möjlighettter till social träning.


Håller med! :-)Happy
galenpanna
 
Inlägg: 74
Anslöt: 2012-11-20
Ort: mellan norr och söder

Böcker om Aspergers Syndrom och Arbete

Inläggav ford » 2012-11-23 19:51:31

Alien skrev:
"Akademikeryrken" tyder ju inte på lågfungerande.

Betr att vara mer ensamvarg än flockdjur så är det ju många här på AF som stoltserar med det. Jag föredrar också att få koncentrera mig på mina arbetsuppgifter i lugn och ro framför att vara social.


Man kan i högsta grad vara socialt och praktiskt lågfungerande, men samtidigt högintelligent och därför passa till akademikeryrken (se nidbilden av "datanörden", eller "den förvirrade proffessorn", som ex, eller varför inte Sheldon i "Big bang theory").

Och ja, även jag är antagligen mindre social än en genomsnittlig NT, men jag har samtidigt ett socialt behov, även på jobbet och trots ett större behov av egentid jämfört med en typsik NT, så kan även jag tillsammans med rätt personer såväl sitta och garva och snacka på under hela rasten, som tramsa och ha kul medan jag arbetar (har ett praktiskt yrke, så det är helt ok även för arbetsgivaren, så länge man bara jobbar) och jag är dessutom mycket gladare och mår mycket bättre när jag kommerr hem, efter att ha jobbat med såna kollegor.

Det är alltså inte svart eller vitt, bara för att man har as. Skriver man ensamvarg läser många det som att man helst vill vara för sig själv och inte har något större behov av gemenskap och socialt umgänge, vilket säkert stämmer på vissa, men inte på alla.

Skriver man att vi är ensamvargar riskerar man att döma flera av oss till en ofrivillig social isolering, som gör oss deprimerade och får oss att känna oss ensamma och utanför gemenskapen.

Det jag försöker säga är att det är väldigt viktigt att inte formulera sig på ett sätt som får en NT-läsare att generaliser och dra alla över en kam,
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Böcker om Aspergers Syndrom och Arbete

Inläggav Bror Duktig » 2012-11-23 20:01:33

radix skrev:Gunnels bok är skriven utifrån hennes egna erfarenheter av en hel uppsjö olika arbeten och de problem som uppstått just för henne på dessa arbetsplatser, och boken är hennes försök att definiera/presentera lösningar på en del sådana problem. Alla är olika, alla kommer inte känna igen sig exakt, det gör inte hennes upplevelser 'fel'.

Problemet är att hon uttrycker sig som att hennes erfarenheter är "lag" och gäller alla aspergare. Hon tror ju inte heller man kan ha ADHD och AS samtidigt, och då blir det ju ännu mer fel.

Jag har själv fått min skopa av det onda som kommer med det här, när en handikappedagog (funktionshindersassistent - det finns bara en) i Kungälvs kommun använde Norrös text som mall, och alla som inte följer den, var "lindrigt drabbade", alternativt "sååå duktiga".
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Böcker om Aspergers Syndrom och Arbete

Inläggav Bror Duktig » 2012-11-23 20:08:21

De vettiga skriver inte så tvärsäkert, utan använder många "ofta", "kan", "ibland", "det är vanligt bland vissa former av AS att" o.s.v.

Allt för att tydliggöra att det inte finns en lag som alla följer strikt. Man kan också ta upp konkreta exempel (och tydliggöra att de är exempel hur det KAN vara).

"Jag har AS och det innebär att..." är fel. "Jag har AS, och i mitt fall yttrar det sig så här:" är rätt, gärna med ett tillagt "fast det är mycket olika hos oss".

NT-folk som "kan AS" tror t.ex. ofta att aspergare inte VILL vara sociala, eller inte har en social drift. Må så vara att det KAN vara så, men kärnan handlar väl mer om att man har problem med socialt samspel, intresserad eller ej. Detta kan leda till att man BLIR ointresserad, ger upp, inte hittar glädje i att umgås o.s.v. vilket jag tror är fallet för många. Såklart vet jag att det finns många som är ointresserade också, ointresse och svårigheter har beröringspunkter.

(Detta kom jag att tänka på när jag tänkte på det där med raster och aspergare. Själv har jag alltid gillat raster, men haft stora sociala problem under dem.)
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in