Omröstning: Haft eller inte haft förhållande/kontakt

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Har du någonsin haft någon form av intim/sensuell/sexuell fysisk kontakt?

Ja
85
81%
Nej
20
19%
Svarar inte
0
Inga röster
 
Antal röster : 105

Omröstning: Haft eller inte haft förhållande/kontakt

Inläggav gadas » 2012-11-17 23:57:06

Något jag frågat mig i femton år och fått många väldigt olika svar på (inkl mina egna) är vilket som är vanligast bland oss med AS - att vi haft eller inte haft någon typ av förhållande eller åtminstone någon kontakt av sedvanligt intimt slag.
Snälla, fyll i även om du inte finner frågan meningsfull, så blir det lite mer meningsfull statistik.
Om du inte vill svara Ja eller Nej så kan du välja "Svarar inte".
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Omröstning: Haft eller inte haft förhållande/kontakt

Inläggav tahlia » 2012-11-18 0:00:32

Jag svarade "ja". Jag har få men långa förhållanden bakom mig. Ingen annan form av intim kontakt dock, typ engångshändelser.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Omröstning: Haft eller inte haft förhållande/kontakt

Inläggav Linda » 2012-11-18 0:08:09

ja men bara av rent egoistiska skäl. Jag har aldrig känt något för den andra och aldrig levt i en relation med någon.
Linda
 
Inlägg: 65
Anslöt: 2012-11-17

Omröstning: Haft eller inte haft förhållande/kontakt

Inläggav Rest is best » 2012-11-18 0:14:17

Ett väldigt väldigt kort förhållande när jag var 17.
Rest is best
Inaktiv
 
Inlägg: 60
Anslöt: 2012-11-08

Omröstning: Haft eller inte haft förhållande/kontakt

Inläggav kvicksilver » 2012-11-18 0:20:06

Bara tillfälliga kontakter, men det var ett bra tag sedan nu. Är ganska bra på att missa hintar, och när jag väl upptäcker vad jag gjort så har jag väl inte alltid skött det på bästa sätt.
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Omröstning: Haft eller inte haft förhållande/kontakt

Inläggav DIProgan » 2012-11-18 0:26:24

"Ja" svaren kommer bli många men om frågan istället hade behandlat antal sexpartners hade det nog gett en mer torftig bild relativt till den allmänna populationen.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Omröstning: Haft eller inte haft förhållande/kontakt

Inläggav kullan » 2012-11-18 0:29:39

Nej svarade jag. Jag har nu men det är min första relation någonsin.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Omröstning: Haft eller inte haft förhållande/kontakt

Inläggav plåtmonster » 2012-11-18 0:34:06

Om omröstningen övh ska vara meningsfull så bör den delas upp i tjej/kille. Kanske även i asexuell/hetero/homo osv och då är man uppe i 12 kombinationer..
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Omröstning: Haft eller inte haft förhållande/kontakt

Inläggav Gafsan » 2012-11-18 0:43:04

Jag hade min första pojkvän när jag var 15 och sen dess har jag större delen av tiden varit i någon sorts förhållande. Mitt längsta förhållande var mitt äktenskap som varade i över tio år, men jag har också haft flera andra långa förhållanden och en massa kortare relationer.

Så ytligt sett framstår jag väl inte så aspig om man ser till mitt track record när det gäller förhållanden men skrapar man på ytan så finns aspigheten där. Min teori är att som aspergare har man mindre förmåga att styra hur andra uppfattar en, och jag verkar uppfattas som tillgänglig. Det är positivt ibland och jättejobbigt ibland.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Omröstning: Haft eller inte haft förhållande/kontakt

Inläggav Zombie » 2012-11-18 0:48:32

DIProgan skrev:"Ja" svaren kommer bli många men om frågan istället hade behandlat antal sexpartners hade det nog gett en mer torftig bild relativt till den allmänna populationen.
plåtmonster skrev:Om omröstningen övh ska vara meningsfull så bör den delas upp i tjej/kille. Kanske även i asexuell/hetero/homo osv och då är man uppe i 12 kombinationer..
Gafsan skrev:Så ytligt sett framstår jag väl inte så aspig om man ser till mitt track record när det gäller förhållanden men skrapar man på ytan så finns aspigheten där. Min teori är att som aspergare har man mindre förmåga att styra hur andra uppfattar en

Inte bara det, utan också hur tillfredsställande det (på olika plan) har varit även om man svarar "ja", jämfört med något slags "normalpolulation". Kort sagt, i ett sådant här gäng måste man räkna med att även ett jasvar kan dölja ett liv i en kufs ensamma misär. Och det mer ju äldre man har hunnit bli, också det i högre grad än för "normalpopulationen". (Och ett nejsvar kan dölja självvald ensamhet, men kanske inte lika ofta.)
Senast redigerad av Zombie 2012-11-18 0:52:15, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Omröstning: Haft eller inte haft förhållande/kontakt

Inläggav Charlie72 » 2012-11-18 0:50:17

Är inte ålder viktig i en sån här undersökning, har ingen anning om hur åldern är uppdelad här på forumet men om det är många unga så är som det står nu 15% som svarar nej inget konstigt.
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

Omröstning: Haft eller inte haft förhållande/kontakt

Inläggav kullan » 2012-11-18 0:52:11

Jag är 40+
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag


Omröstning: Haft eller inte haft förhållande/kontakt

Inläggav Jagers » 2012-11-18 3:26:36

Charlie72 skrev:Är inte ålder viktig i en sån här undersökning, har ingen anning om hur åldern är uppdelad här på forumet men om det är många unga så är som det står nu 15% som svarar nej inget konstigt.

Undersökningen ger hopp för dem som ännu inte haft ett förhållande, med tanke på att 90% tydligen har haft ett förhållande(eller ja... om det inte bara är en KK men det tror jag inte.), det får iaf. mig att tro att ALLA får känna på kärlek nån gång i livet.
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Omröstning: Haft eller inte haft förhållande/kontakt

Inläggav gadas » 2012-11-18 6:53:47

Jaha... 90 % av alla med ashelibergarnas syndrom har ett helt normalt kärleksliv - skulle kvällspressen konstatera om det var de som publicerat omröstningen...

Att det är lätt att mer eller mindre feltolka resultatet är väl uppenbart. Men jag försöker i alla fall räkna upp felkällor:

- att frågan gäller om man över huvud taget någonsin haft någon form av intim/sensuell/sexuell fysisk kontakt, dvs i princip att alla som någonsin kysst någon (utanför familjen får man väl tillägga) torde ha svarat ja.

- att omröstningen sker på ett visst forum på nätet, vilket t ex kan innebära att ju mindre kontakter man över huvud taget har ju mindre sannolikt att man är forumdeltagare (annars hade det blivit fler Nej-röster), eller att ju mer normalt (kärleks)liv man har desto mindre sannolikt att man sökt sig hit(annars hade det blivit fler Ja-röster).

- att bara 29 personer svarat hittills (förmodligen det minst avgörande i detta fall).

- att det bara är de som varit mer eller mindre motiverade som svarat, 0 "Svarar inte"- röster.

- att omröstningen bara varit igång i 6 timmar ännu. De som inte nattsurfar (för att de ligger i en eller annan bemärkelse :wink: ) har hittills inte fått en chans att svara.

Men det är ganska vanliga begränsningar vid undersökningar eller åtminstone vid "nätomröstningar".
Man skulle som sagt kunna tolka de nittio procenten som att det finns gott hopp. Man skulle också kunna tolka de tio procenten som alarmerande, att så pass många kanske aldrig ens kysst någon, vilket å andra sidan kan få många att känna sig mindre ensamma om sin ensamhet. Ännu en tolkning är att man kan få vilket resultat som helst av en omröstning på nätet...

Jag får i alla fall anledning att hitta på andra formuleringar i nya omröstningar. :-)Happy

Men fortsätt SVARA !!! Då kan kanske de tre sista felkällorna reduceras. 'Tack för visat intresse'!
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Omröstning: Haft eller inte haft förhållande/kontakt

Inläggav Richard » 2012-11-21 13:08:10

Har haft 2 korta förhållanden, i båda fallen var det hon som gjorde slut. Sen 5-6 st tillfälliga sexuella kontakter.
Richard
 
Inlägg: 3405
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Omröstning: Haft eller inte haft förhållande/kontakt

Inläggav Gafsan » 2012-11-21 13:19:16

gadas skrev:Att det är lätt att mer eller mindre feltolka resultatet är väl uppenbart. Men jag försöker i alla fall räkna upp felkällor:


En viktig faktor att ta med i beräkningen är att människor alltid är mera benägna att svara på frågor om de gillar sitt eget svar på frågan. Har observerat detta i de mest skilda sammanhang och den här regeln tycks ha mycket få undantag.

Rent logiskt kan man ju förstå att människor inte vill svara på en fråga om de råkar i tråkigheter pga sitt svar. Om man frågar en femåring vad som hänt med finvasen och varför golvet i vardagsrummet är fullt av glaskross, så kommer hen troligen helst att undvika att svara. Men även "känslomässiga" tråkigheter tycks ha en liknande inverkan på svarsfrekvensen. Även om ingen annan kommer att reagera negativt på vårt svar så är vi ändå obenägna att svara om vi själva ogillar vårt svar på en fråga.

Det här fenomenet kan man t.ex. i hög grad iaktta i föräldragruppet på BVC. När det blir en diskussion om huruvida ens barn lärt sig sitta, krypa, prata etc etc så kommer föräldrarna till försigkomna barn att vara väldigt benägna att berätta om vad deras barn kan medan föräldrarna till lite mindre "duktiga" bebisar helst undviker att svara.

När det gäller den aktuella frågan i den här tråden så tror jag att de flesta som har haft någon form av "intim/sensuell/sexuell fysisk kontakt?" tycker att det känns bra och därför är ganska benägna att svara. De som däremot inte haft några sådana erfarenheter kommer i större grad att välja att låta bli att svara därför att avsaknaden av dessa kontakter inte är något de gillar att tänka på. Och de som av ett eller annat skäl inte vill svara, ja de är naturligtvis obenägna att svara....

Jag tror därför att den här omröstningen kommer att bli missvisande. En oproportionerligt stor andel forumister utan erfarenhet av "intim/sensuell/sexuell fysisk kontakt?" kommer att avstå från att svara.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Omröstning: Haft eller inte haft förhållande/kontakt

Inläggav ford » 2012-11-21 13:23:13

Jag förlorade oskulden mycket sent (26 år gammal) och började inte riktgit få koll på hur det här med att ragga upp tjejer fungerade, förrän jag var närmare 25, men när jag väl hade lärt mig/fått upp flytet gick det faktiskt ganska bra att "charma damer" och göra dom intresserade.

Problemet var snarare att jag inte lyckades hitta någon som fortsatte vara intresserad av mig, även efter att vi träffats och strulat i 2-3 veckor.

Hade jag inte träffat Tess (min fru) hade jag väl därför med stor sannolikhet antinget varit en notorisk ungkarl som hade cirkulerat mellan one night stands och "2 veckors historier", eller så hade jag för länge sedan gett upp och tröttnat på allt som hade med tjejer att göra, eftersom det ändå aldrig blev något av det, när man lyckats få till det med någon.

-Är inte detta ganska typiskt för relativt utåtriktade killar med högfungerande as?
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Omröstning: Haft eller inte haft förhållande/kontakt

Inläggav Gafsan » 2012-11-21 13:40:16

ford skrev:-Är inte detta ganska typiskt för relativt utåtriktade killar med högfungerande as?


Jo, jag tror det. Eftersom kvinnor oftast är mera kritiska än män och mer benägna att avsluta relationen om inte partnern uppfyller deras förväntningar (aspie- resp. hfa-killar har dessutom ofta större problem på den sociala och känslomässiga fronten än sina kvinnliga motsvarigheter) så verkar killarna ofta antingen ge upp kvinnor totalt eller ha mycket korta förhållanden precis som du beskriver.

Vi kvinnor med motsvarande diagnoser har ju fördelen att ofta ha lite lättare för relationer, samt att män sällan gör slut, hur konstig man än är.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Omröstning: Haft eller inte haft förhållande/kontakt

Inläggav rapchic » 2012-11-22 6:45:41

har varit ihop med min man i snart 8 år så ni kan kanske kan gissa vad jag svarade.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Omröstning: Haft eller inte haft förhållande/kontakt

Inläggav Sheyen » 2012-11-22 7:43:56

Oooooja! Mycket, mycket, mycket... :-)Happy
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Omröstning: Haft eller inte haft förhållande/kontakt

Inläggav Peace » 2012-11-23 1:53:48

Nej. Har svår social fobi, väldigt dålig självkänsla och självförtroende och är homosexuell, så det är inte lätt för mig att träffa någon.
Peace
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2009-06-27

Omröstning: Haft eller inte haft förhållande/kontakt

Inläggav KrigarSjäl » 2012-11-23 3:10:54

-Tuffa killar är kåta killar. Och brudz gillar tatuerade grabbar. 8)

Hur jag röstat behöver nog inte sägas.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Omröstning: Haft eller inte haft förhållande/kontakt

Inläggav Alien » 2012-11-23 3:24:02

DIProgan skrev:"Ja" svaren kommer bli många men om frågan istället hade behandlat antal sexpartners hade det nog gett en mer torftig bild relativt till den allmänna populationen.


Det finns en sådan omröstning, om hur många man haft sex med här: sex-det-hetaste-amnet-omrostning-t5707.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in