Vad är din dröm?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vad är din dröm?

Inläggav Fortytwo » 2012-11-20 0:09:00

Just nu drömmer jag mest om att kunna känna mig verklig, komma ur glasbubblan, bli någorlunda pigg och sluta känna tryck över bröstet jämt. Vet inte hur realistikt det är att jag kommer ur det. Tycks vara kroppens försvar mot sensory overload, vilket jag numera får av vanligt dagsljus och folks röster. Antar att det inte går att stänga av hörseln osv selektivt, utan alla funktioner dämpas.

Varför är jag inte som mina brorsor? Som min mamma? Min pappa? Varför just jag?
Fortytwo
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-11-02

Vad är din dröm?

Inläggav tahlia » 2012-11-20 0:37:09

Drömmar är inget jag ägnar mig åt längre. Drömmar är som hopp, det gör i slutändan bara ont. Hopp för andra har jag dock, önskningar likaså, främst för mina barn. För egen del... nja, visst finns det sådan jag gärna skulle se att det var bättre, eller ja, en sak jag gärna skulle se var bättre - ekonomin. Men så är jag då realist och eftersom realiteten är sådan att jag inte klarar av att arbeta och så heller aldrig kommer att göra så kommer ekonomin att se ut som den gör för tid och evighet.
Vad finns kvar att drömma om när man redan har koll på realiteten liksom? Ser inte riktigt poängen i att drömma om sådant som är rent ut omöjligt.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Vad är din dröm?

Inläggav rapchic » 2012-11-20 9:25:48

Abskissa skrev:
plåtmonster skrev:En gård med egen försörjning kan nog ses mer som en försäkring för om det går åt h-vete och man behöver odla vete ;)

Räknade ut att det räcker med 10 x 10 meter åker där varje potatisplanta är 2 dm ifrån nästa för att man ska kunna klara sig energimässigt. Sedan kan det vara bra med lite kryddor osv.


Hihi nu ska jag vara petig och fråga om du verkligen tror att 2dm:s avstånd ger den avkastningen du räknat på? :wink: :D
(Bara skojar dock, det finns säkert nån potatissort som maximeras vid 2dm:s plantavstånd. )

---klipp---.

vid djupbäddsodling så odlar man ungefär med det avståndet, förra året satte vi potatis i 3 djupbäddar på 6x1,5 meter och vi fick all potatis vi behöde det året. tyvärr var det ett skitodlingsår i år och vi han bara få ner potatis i 1½ djupbädd och vi fick 3 havregrynspåsar full (dvs vi har redan ätit upp allt sen länge) så när vi kommer igång får vi nog ha fler djupbäddar till potatis så att det funkar även sämre år.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Vad är din dröm?

Inläggav plåtmonster » 2012-11-20 9:57:14

Jag utgick från 2 dm pga hur jag minns potatisodlingar och räknar med att det är det minsta avståndet man kan odla på. Minsta yta blir särskilt viktig om man vill räkna på artificiell belysning.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Vad är din dröm?

Inläggav rapchic » 2012-11-20 10:03:03

plåtmonster skrev:Jag utgick från 2 dm pga hur jag minns potatisodlingar och räknar med att det är det minsta avståndet man kan odla på. Minsta yta blir särskilt viktig om man vill räkna på artificiell belysning.

aha du syftar på att odla inne? det skulle vara intressant att testa djupbäddsodling inne, det skulle ju som du säger passa perfekt för innebruk då man kan halvera plantavstådet jämfört med riktig odling(i snitt) men det känns ändå krångligt då man ska odla i ½meter djup lucker jord så det blir mycket att bära in :?

jag behöver ju inte tänka på det vi har 2000kvm i "trädgården" och ytterligare 2 ha "sämre åkermark" som det står i papperna från skatteverket.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Vad är din dröm?

Inläggav plåtmonster » 2012-11-20 12:41:34

Varför är den åkermarken sämre?

Tja, i vilket fall som helst tänkt jag på vad som skulle behövas för att överleva en Gammablixt. Då atmosfären blir giftig i 10 år och solljuset skyms. Förutom det att man behöver ett rejält strålskydd.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Vad är din dröm?

Inläggav rapchic » 2012-11-20 12:46:14

plåtmonster skrev:Varför är den åkermarken sämre?

Tja, i vilket fall som helst tänkt jag på vad som skulle behövas för att överleva en Gammablixt. Då atmosfären blir giftig i 10 år och solljuset skyms. Förutom det att man behöver ett rejält strålskydd.

det är bara vad som står i.... taxeringen kanske det heter. den är väldigt senig och har inte brukats aktivt på ett tag, den har även börjat växa igen lite. jag vet inte vilket av det som dom räknar som sämre däremot
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Vad är din dröm?

Inläggav plåtmonster » 2012-11-20 12:58:39

Om vi tar mer realistiska scenarion. Så är det nog rätt vettigt att ha resurser för att klara sig själv ett ganska bra tag. Dessutom så slipper man den otäcka och dyra livsmedelshanteringen om man odlar lite själv. Har man lite egen elgenerering så kan man iaf läsa en bra bok, använda dator och kanske iordningställa mat medans elbolaget tar igen det där onödiga underhållet.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Vad är din dröm?

Inläggav rapchic » 2012-11-20 13:05:19

plåtmonster skrev:Om vi tar mer realistiska scenarion. Så är det nog rätt vettigt att ha resurser för att klara sig själv ett ganska bra tag. Dessutom så slipper man den otäcka och dyra livsmedelshanteringen om man odlar lite själv. Har man lite egen elgenerering så kan man iaf läsa en bra bok, använda dator och kanske iordningställa mat medans elbolaget tar igen det där onödiga underhållet.

att odla mat ger många andra plus, tex är det mycket mycket godare än köpt.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Vad är din dröm?

Inläggav Flawed » 2012-11-20 16:19:58

rapchic skrev:
plåtmonster skrev:Jag utgick från 2 dm pga hur jag minns potatisodlingar och räknar med att det är det minsta avståndet man kan odla på. Minsta yta blir särskilt viktig om man vill räkna på artificiell belysning.

aha du syftar på att odla inne? det skulle vara intressant att testa djupbäddsodling inne, det skulle ju som du säger passa perfekt för innebruk då man kan halvera plantavstådet jämfört med riktig odling(i snitt) men det känns ändå krångligt då man ska odla i ½meter djup lucker jord så det blir mycket att bära in :?

jag behöver ju inte tänka på det vi har 2000kvm i "trädgården" och ytterligare 2 ha "sämre åkermark" som det står i papperna från skatteverket.

Att odla inne är populärt och lukrativt tydligen.
Jag tror iofs att potatis inte är den vanligaste grödan.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Vad är din dröm?

Inläggav Abskissa » 2012-11-20 16:25:08

nerds! :-)Happy det här är en guldgruva! :D
Abskissa
 
Inlägg: 226
Anslöt: 2012-11-12
Ort: Södern

Vad är din dröm?

Inläggav slackern » 2012-11-20 16:27:02

Flawed skrev:
rapchic skrev:
plåtmonster skrev:Jag utgick från 2 dm pga hur jag minns potatisodlingar och räknar med att det är det minsta avståndet man kan odla på. Minsta yta blir särskilt viktig om man vill räkna på artificiell belysning.

aha du syftar på att odla inne? det skulle vara intressant att testa djupbäddsodling inne, det skulle ju som du säger passa perfekt för innebruk då man kan halvera plantavstådet jämfört med riktig odling(i snitt) men det känns ändå krångligt då man ska odla i ½meter djup lucker jord så det blir mycket att bära in :?

jag behöver ju inte tänka på det vi har 2000kvm i "trädgården" och ytterligare 2 ha "sämre åkermark" som det står i papperna från skatteverket.

Att odla inne är populärt och lukrativt tydligen.
Jag tror iofs att potatis inte är den vanligaste grödan.


Grannarna och polisen lär ju undra vad fan man sysslar med när dom ser en kånka in alla säckar.



http://www.ssqq.com/archive/vinlin19.htm
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad är din dröm?

Inläggav Abskissa » 2012-11-20 16:35:45

slackern skrev:
Flawed skrev:
rapchic skrev:aha du syftar på att odla inne? det skulle vara intressant att testa djupbäddsodling inne, det skulle ju som du säger passa perfekt för innebruk då man kan halvera plantavstådet jämfört med riktig odling(i snitt) men det känns ändå krångligt då man ska odla i ½meter djup lucker jord så det blir mycket att bära in :?

jag behöver ju inte tänka på det vi har 2000kvm i "trädgården" och ytterligare 2 ha "sämre åkermark" som det står i papperna från skatteverket.

Att odla inne är populärt och lukrativt tydligen.
Jag tror iofs att potatis inte är den vanligaste grödan.


Grannarna och polisen lär ju undra vad fan man sysslar med när dom ser en kånka in alla säckar.



^^ Det beror på i vilken skala förstås. Mina grannar märkte aldrig att jag odlade perenner i garderoben.
Abskissa
 
Inlägg: 226
Anslöt: 2012-11-12
Ort: Södern

Vad är din dröm?

Inläggav FiaLotta » 2012-11-20 16:52:23

Archpsyche skrev:Många här verkar drömma om livet på landet, med gård, djur och lantbruk. Synd att ni inte känner varandra och skulle kunna samsas på en gård och driva den tillsammans. Då tror jag inte att det hade varit svårt att ordna. På riktigt alltså.


Jag tänkte detsamma, ett kollektiv vore inte så dumt. Fast det skulle nog inte funka med ett traditionellt kollektiv där alla bor i samma hus och delar på sysslor osv. Men det skulle funka med en typ av huvudbyggnad (som nån skrev innan) där man umgås om och när man vill utan krav och förväntningar. Runt om huvudhuset skulle finnas små stugor där man bor för sej själv. Givetvis med ladugård, stall, hundar och katter och en och annan höna. :D
Ett bra namn på ett sånt ställe vore väl Aspby. :wink:

Min dröm är inte ett kollektiv direkt, men ett eget hus på landet där jag kan bo med mina hundar och ha en häst, det vore nåt. Samtidigt känner jag också en stark dragning mot storstäder som New York. Vore underbart att få vara helt anonym men samtidigt en del av ett sammanhang. Att bli författare och konstnär är också en dröm för mej.
FiaLotta
 
Inlägg: 29
Anslöt: 2012-09-30
Ort: På en egen måne

Sv: Vad är din dröm?

Inläggav Bror Duktig » 2012-11-20 17:00:06

Min dröm är att komma bort från landet!!!
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Vad är din dröm?

Inläggav Zombie » 2012-11-20 17:16:09

Drömmen om aspergarkollektiv eller aspergarsamhälle har luftats förr i olika trådar. Två som handlar särskilt om den:

http://www.aspergerforum.se/ett-samhalle-kontrollerat-av-aspergare-t11412.html
http://www.aspergerforum.se/aspergerboende-starta-ett-av-oss-for-oss-t13452.html
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Vad är din dröm?

Inläggav Sheyen » 2012-11-20 17:22:39

Jag drömmer om ett mer nyfiket samhälle, som uppmuntrar till eget tänk och neutralitet vad gäller människors olikheter och åsikter. Min pappa uppfostrade mig väl. Han uppmuntrade mig till att alltid stå för mina åsikter och att inte ta åt mig när någon är ond mot mig. Man får mycket skit kastad i ansiktet, men fan vad det är värt det!
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Vad är din dröm?

Inläggav Charlie72 » 2012-11-20 17:24:32

Bror Duktig skrev:Min dröm är att komma bort från landet!!!


Min är tvärtimot :wink:
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

Vad är din dröm?

Inläggav earlydayminer » 2012-11-20 17:25:08

Jag har funderat på det där med kollektiv och undrar hur bra det egentligen skulle gå. Visst har vi liknande egenskaper, grundegenskaper som på olika sätt manifesterar sig. Hur skulle det egentligen gå? Jag tror det bara skulle fungera om samtliga bodde i olika små hus och gemensamt tog hand om gården. I samma hus? Jag är mycket skeptisk till det.

En del av min dröm är att på akademisk nivå fördjupa mig i kognitiv psykologi och neurovetenskap.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Vad är din dröm?

Inläggav tahlia » 2012-11-20 17:26:05

Charlie72 skrev:
Bror Duktig skrev:Min dröm är att komma bort från landet!!!


Min är tvärtimot :wink:


Och jag hoppas jag alltid får stanna kvar på landet. :D
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Vad är din dröm?

Inläggav tahlia » 2012-11-20 17:28:02

Archpsyche skrev:. Synd att ni inte känner varandra och skulle kunna samsas på en gård och driva den tillsammans. Då tror jag inte att det hade varit svårt att ordna. På riktigt alltså.



Såg jag just ett förslag där man förutsatte att en större grupp aspergare skulle kunna samsas? Det skulle jag vilja se. :wink:
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Vad är din dröm?

Inläggav earlydayminer » 2012-11-20 17:31:27

tahlia skrev:
Archpsyche skrev:. Synd att ni inte känner varandra och skulle kunna samsas på en gård och driva den tillsammans. Då tror jag inte att det hade varit svårt att ordna. På riktigt alltså.


Såg jag just ett förslag där man förutsatte att en större grupp aspergare skulle kunna samsas? Det skulle jag vilja se. :wink:


Jag med. Ärligt talat tror jag det blir skit av det. Nu menas det ändå samarbete under en längre period och inga "tacoträffar" eller helgbesök. Jag har en stark känsla av att det skulle bli mycket onödigt jobbiga diskussioner.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Vad är din dröm?

Inläggav Abskissa » 2012-11-20 17:33:25

earlydayminer skrev:
tahlia skrev:
Archpsyche skrev:. Synd att ni inte känner varandra och skulle kunna samsas på en gård och driva den tillsammans. Då tror jag inte att det hade varit svårt att ordna. På riktigt alltså.


Såg jag just ett förslag där man förutsatte att en större grupp aspergare skulle kunna samsas? Det skulle jag vilja se. :wink:


Jag med. Ärligt talat tror jag det blir skit av det. Nu menas det ändå samarbete under en längre period och inga "tacoträffar" eller helgbesök. Jag har en stark känsla av att det skulle bli mycket onödigt jobbiga diskussioner.


HAHA! Spot on! :lol:
Abskissa
 
Inlägg: 226
Anslöt: 2012-11-12
Ort: Södern

Vad är din dröm?

Inläggav Zombie » 2012-11-20 17:40:51

Jamen snälla ni, vi skulle naturligtvis ha tanter som styrde oss. Stod inte det klart för alla? 8)









:wink:
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Återgå till Intressanta intressen



Logga in