Intresse för fotboll?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Fotboll i allmänhet

Inläggav 424stil » 2012-08-28 7:32:30

Tänkte skriva lite om mina tankar om Tottenhams trupp denna säsongen och vad jag hoppas vi värvar innan transferfönstret stänger 31 Augusti.

Dom vi har värvat än så länge är den Belgiske klassmittbacken Jan Vertonghen från Ajax, utsedd till Holländska ligans bästa spelare förra säsongen. Han behövdes eftersom vår kapten Ledley King avslutade sin karriär i somras och en ny mittback av högsta kvalitet var tvungen att köpas in. Sedan har vi köpt den lovande offensiva mittfältaren Gylfi Sigurdsson som antagligen är tänkt som backup till Rafael van der Vaart. Emmanuel Adebayor köptes in från Man City precis som alla trodde bara att det tog längre tid att ro affären i hamn än det var tänkt.

Dom som har lämnat/antagligen kommer lämna är: Luka Modric till Real Madrid, Tom Huddlestone till Stoke på ett säsongslångt lån, Michael Dawson till Queens Park Rangers. Jag tror vi kommer sälja av Heurelho Gomes, Jermaine Jenas, David Bentley och låna ut eller sälja Danny Rose.

Vad jag önskar/tror att vi värvar in är Hugo Lloris från Lyon som förstamålvakt. Brad Friedel är för gammal och håller inte längre, Heurelho Gomes är för kass och Carlo Cudicini en stabil medelmåtta. Vi behöver en backup vänsterback för Benoit Assou-Ekotto och det har ryktats om Ezekiel Fryers från Man Utd, jag hoppas på honom då han är ung, lovande och hans kontrakt år ut så han hade varit billig. Om Dawson lämnar så behöver vi en femte mittback men vem skulle vara vet jag inte, någon ung, lovande, relativt billig Engelsman helst för vi behöver fylla vår kvot av Engelsmän för Europaspel. En ersättare till Modric är vi i akut behov av och det måste vara en kvalitet spelare som går direkt in i startelvan. Vår ordförande Daniel Levy är en ytterst kompetent person och hade aldrig sålt Modric utan att ha en ersättare redo så jag tvivlar inte på det, vi får bara se vem det blir, spännande. Eftersom Nico Kranjcar lämnade oss så behövs en backup för Gareth Bale på vänsterkanten. Ytterligare en anfallare behövs men jag tror pengarna börjar ta slut för vi kommer lägga mycket på en målvakt och Modric ersättare så det får bli ett budgetalternativ, förhoppningsvis inget panikköp dock.

Då hade vår 25 mannatrupp till Premier League och Europa League sett ut ungefär såhär:

Målvakter:

Hugo Lloris
Brad Friedel
Carlo Cudicini

Vänsterbackar:

Benoit Assou-Ekotto
Ezekiel Fryers

Högerbackar:

Kyle Walker
Kyle Naughton

Mittbackar:

Jan Vertonghen
Younes Kaboul
William Gallas
Steven Caulker
Michael Dawson/ny värvning

Centrala mittfältare:

ersättare till Modric
Jake Livermore
Scott Parker
Sandro

Vänstermittfältare:

Gareth Bale
ny värvning

Högermittfältare:

Aaron Lennon
Giovani dos Santos

Anfallare:

Emmanuel Adebayor
Jermain Defoe
ny värvning

Det är bara 23 spelare och det centrala mittfältet ser lite tunt ut så en till värvning där hade inte skadat. Med rätt värvningar så ser det ut som en kanontrupp som har möjlighet att återupprepa förra säsongens 4:e plats. Kanske ta en Cup-titel också. :D
424stil
 
Inlägg: 652
Anslöt: 2011-10-03
Ort: Angered

Re: Fotboll i allmänhet

Inläggav kvicksilver » 2012-09-05 0:24:19

På något sätt känner jag igen mig i Joey Barton. Ruff uppväxt och mycket våld som barn (mobbad och diverse utbrott). Hoppas det går bättre i Marseille. (Försvarar inte det han gjorde i matchen mot City).

Ser fram emot CL, framförallt dödens grupp (City, Real, Dortmund och Ajax). Kommer även följa Zenit (nu med Hulk!) och PSG i viss mån.
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Re: Fotboll i allmänhet

Inläggav kvicksilver » 2012-09-05 0:24:19

På något sätt känner jag igen mig i Joey Barton. Ruff uppväxt och mycket våld som barn (mobbad och diverse utbrott). Hoppas det går bättre i Marseille. (Försvarar inte det han gjorde i matchen mot City).

Ser fram emot CL, framförallt dödens grupp (City, Real, Dortmund och Ajax). Kommer även följa Zenit (nu med Hulk!) och PSG i viss mån.
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Fotboll i allmänhet

Inläggav 424stil » 2012-09-29 21:46:52

Jag hade en hyfsat bra känsla inför Manchester United - Tottenham trots att vi inte vunnit på Old Trafford sen 1989.

Jan Vertonghen gjorde 1-0 för oss redan i andra minuten och då började det pirra i magen. Kunde vi vinna? Gareth Bale utökade till 2-0 i mitten av första halvleken och glädjen var stor. Men jag kom ihåg att vi ledde med 2-0 i paus för några år sen och förlorade med 5-2 ändå så jag tog inte ut nåt i förskott.

Nån **** gjorde 2-1 i början av andra men Clint Dempsey gjorde 3-1 för oss direkt efteråt. Dom reducerade till 2-3 runt 55:e minuten och efter det var det Man Utd för hela slanten. Det var 40 minuter av ren terror.

Jag hoppas Man Utd förlorar ligan med 1 poängs marginal och att detta är förlusten dom minns!

Tottenham 4 LIFE! :D
424stil
 
Inlägg: 652
Anslöt: 2011-10-03
Ort: Angered

Fotboll i allmänhet

Inläggav 424stil » 2012-09-29 21:48:59

**** = hora. :lol:
424stil
 
Inlägg: 652
Anslöt: 2011-10-03
Ort: Angered

Fotboll i allmänhet

Inläggav kvicksilver » 2012-09-30 16:23:06

Såg precis Forest-Derby på en brittisk stream (gamla rivaler), 0-1. :( Lite konstigt att se Championship efter så mycket Premier League, så mycket brutalt spel, engagerad publik och så fysiskt. Ingen tiki-taka här inte...

Härligt att Spurs vann mot United igår. Nästa vecka är det Champions League och Europa League, kanske får se lite Barton in action då. ;) (Han är avstängd rätt lång tid i ligaspelet, dock inte i Europa League).

Gillar fredagsmatcher framför söndagsmatcher. Lite segt att sitta mitt på dagen jämfört med att mysa på en fredag. 8)
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Fotboll i allmänhet

Inläggav kvicksilver » 2012-10-02 0:10:34

Förresten 424stil: vad tycker du om Redknapp kontra Villas-Boas? Gillade Redknapp, förstod inte varför han blev sparkad. En av Tottenhams mest framgångsrika tränare genom tiderna, väl?
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Fotboll i allmänhet

Inläggav 424stil » 2012-10-02 11:30:27

Gillade aldrig Redknapp. Han var taktiskt okunnig och frös ute halva laget och vägrade rotera trots att vi hade bra spelare bakom förstaelvan. Det ledde till utslitningsskador och att duktiga spelare som aldrig fick spela lämnade oss.

Villas Boas har mycket att bevisa i England efter Chelsea tiden men jag tror på honom.

Blev glad när vi sparkade Redknapp.
424stil
 
Inlägg: 652
Anslöt: 2011-10-03
Ort: Angered

Fotboll i allmänhet

Inläggav kvicksilver » 2012-10-07 13:17:52

Ikväll blir det tre stormatcher! (samtidigt :( )

Barcelona-Real Madrid (El Clasico) 19.50
Milan-Inter 20.45
PSG-Olympique Marseille 21.00

Hade tänkt se El Clasico åtminstone. Tror på 2-2.
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Fotboll i allmänhet

Inläggav aspiemelly » 2012-10-15 0:19:59

2-2 var ju rätt där kvicksilver! Bra gissat! Många 2or i den, AS delen av mig gillade att hitta dom.

*************

Rätt ok träff en kompis till mig fick i sitt nya lag:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=p2qxxgY5V58

(ps varför funkade inte "Youtube" knappen?)
aspiemelly
 
Inlägg: 1813
Anslöt: 2008-12-03

Fotboll i allmänhet

Inläggav kvicksilver » 2012-11-15 3:35:54

Liten snabb update: Sverige vann mot England 4-2 i en träningsmatch, 4 mål av Zlatan. Äntligen har han fått igång det i landslaget med! (Samma i bragdmatchen mot Tyskland). Känns som att han är bättre än någonsin trots att han är 31.

Kollar just nu på Brasilien-Colombia, halvtid står 1-0 till Colombia. Börjar fastna för sydamerikansk fotboll mer och mer, mycket teknik, lite kontrast mot den engelska fotbollen jag annars matas med. ;)

Om det finns intresse tänkte jag skriva en artikel på forumet om engelsk fotbolls utveckling den senaste årtionden, både på plan och utanför.
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Fotboll i allmänhet

Inläggav aspiemelly » 2012-11-15 13:43:41

Gillar brasiliansk och spansk mest, tysk är ok också. Ser alldeles för mycket svensk fotboll. Engelsk däremot har jag inte riktigt fastnat för, trotts påbråt därifrån. Bonusfarfar spelade i 1-2 PL lag (osäker om båda låg i PL vid tidpunkten) och ett mindre. Samt bonusfarsan spelade där som ung. Ändå kan jag typ inget omdom lagen.

Sen gillar jag hur hamren knäppte reportern på näsan igår, det är ett lag som vinner, hur bra en "stjärna" än är!
aspiemelly
 
Inlägg: 1813
Anslöt: 2008-12-03

Fotboll i allmänhet

Inläggav 424stil » 2012-11-15 19:35:09

kvicksilver skrev:Om det finns intresse tänkte jag skriva en artikel på forumet om engelsk fotbolls utveckling den senaste årtionden, både på plan och utanför.


Intresse finns! :-)Happy
424stil
 
Inlägg: 652
Anslöt: 2011-10-03
Ort: Angered

Fotboll i allmänhet

Inläggav kvicksilver » 2012-11-18 5:15:27

424stil skrev:
kvicksilver skrev:Om det finns intresse tänkte jag skriva en artikel på forumet om engelsk fotbolls utveckling den senaste årtionden, både på plan och utanför.


Intresse finns! :-)Happy


Blir när jag har tid. Har iaf ett par uppslag i huvudet inklusive Forest vs Malmö, Millwall-Luton och Alan Shearer. ;) Typ "Från Tipsextra till Tevez"-.

*********

På 80-talet så rusade Londonlaget Wimbledon, "The Crazy Gang" eller "The Dons" upp i divisionerna och var i PL i ett par år efter, med sin största framgång 1988 då de slog Liverpool (som då var betydligt bättre än de är nu) med 1-0 i FA-cupfinalen.

Under 2000-talet fick de ekonomiska bekymmer, och helt sonika bestämde sig ledningen för att inte bara flytta till Milton Keynes (en sovstad till London) men även byta namn till MK Dons och ta deras plats i League One (tredjedivisionen).

Detta föll inte i god jord med en del av fansen som bildade en egen klubb, AFC Wimbledon, som numera har gått ända upp i League Two. På söndag nästa vecka ska de mötas i FA-cupen, och det diskuteras bland AFC-fans om man ska bojkotta matchen, då relationen mellan klubbarna i högsta grad är infekterad.

Det är inte som ett vanlig rivalitet, utan de önskar allra helst att den andra klubben inte fanns.
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Fotboll i allmänhet

Inläggav kvicksilver » 2013-01-24 11:17:17

Artikel blir det nog inte av med på ett tag, men en kort summering av engelsk fotboll lite mer än efter halvtid:

Uniteds värvning av van Persie var riktigt lyckad, och han är nog en stor anledning till att de har lyckats så bra i år, för man kan knappast säga att försvaret har varit något att hylla, och mittfältet, nja, ok. Samarbetet med Rooney är toppklass av två av världens bästa anfallare. Tror det bara är en tidsfråga innan De Gea blir landslagsaktuell.

Sedan har inte City kanske varit på samma top notch-nivå som förra året - med Aguero skadad och Balotelli mer i skymundan så har ansvaret främst legat på Touré och Kompany. Hart har haft en riktigt usel säsong måste jag säga, hoppas han kommer i form igen.

Chelsea, tja, vad ska man säga? Sparka di Matteo som vann CL bara för att man förlorar nån match, och sedan hänga kvar med Torres av ren prestige. Han har dock gjort lite mål på sistone, dock så kan man helt klart kalla honom för en av senare årens sämsta värvningar i Europa. Kaká har iaf skador att skylla på.

Arsenal, tja, de ligger väl...där de brukar göra. Nånstans runt CL-plats, med helt klart bra spelare (Wilshere och Chamberlain är riktigt intressanta), visst, de är inte lika bra som förut men lite svårt att konkurrera med lag som Chelsea och City och samtidigt försöka bibehålla en sund ekonomi.

Tottenham har imponerat på mig. Var skeptisk till att Villas-Boas skulle kunna göra något bra (särskilt efter att ha sparkat en tränare som gett dem bra resultat). Hade väldigt gärna sett dem i CL i stället för Chelsea. Undrar bara hur länge de får behålla Bale?

Ba har iaf visat sig vara ett riktigt bra nyförvärv, och tja, Sturridge har ju gjort bra ifrån sig i Liverpool så det var nog en bra affär för alla inblandade. Alltid tyckt att han är lite för bra för Newcastle.

Utöver topplagen så diggar jag Swansea och Stoke, som båda har gjort bra säsonger, dock har Stoke tappat lite av styrkan från förra säsongen då de t ex slog City hemma. Underbara fans dock.

Everton ska bli intressant, hur länge stannar Fellaini? Diggar för övrigt hans frisyr. 8)

West Bromwich, blir det Europa? Hänger Aston Villa kvar? Hur kunde Southampton sparka sin tränare som tagit dem från League One på två år och nu faktiskt börjar få resultat?
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Fotboll i allmänhet

Inläggav simcot » 2013-02-02 22:38:00

Är ny här på forumet, blev helt överlycklig när jag såg att det finns människor här som gillar världens vackraste sport!
Är likt dig väldigt imponerad av Tottenham och deras sätt att spela! Det mesta av snacket kring Bale är väl att han kommer dra till sommaren för en stor summa pengar.
Wilshere kommer utan tvekan att vara en av världens bästa innermittfälltare inom ett par tre år förutsatt att han får gå skadefri!
Att Adkins fick sparken är inget annat än sorgligt bevis på hur kortsiktigt och naivt de flesta klubbägare tänker.
Hur ser du på de sena värvningarna i Januari?
Nu är ju Coutinho också färdig för Pool! Coutinho-Suarez-Sturridge kommer bli fantastiskt roligt att titta på.
Balotelli till Milan kan ju inte bli något annat än galet och vackert! Ser också fram emot att se Lejonkungen LLorente i Juve efter sommaren. Anelka är även han rolig att se på.
Har du något speciellt favoritlag?
simcot
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2013-02-01

Fotboll i allmänhet

Inläggav simcot » 2013-02-02 22:38:47

PS;Fellaini kommer gå till ett storlag i sommar, utan tvekan! :wink:
simcot
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2013-02-01

Fotboll i allmänhet

Inläggav aspiemelly » 2013-02-02 23:07:13

Säger bara afrikanska mästerskapen... där bjuder de på både det ena och det andra minst sagt!

Sen började försäsongen här, 3 matcher idag på samma arena, lär väl tina upp nån gång...

Lika snurrigt varje år med alla spelare som byter lag, och alla tror jag gillade deras gamla lag, när jag säger gång på gång att det är sporten jag gillar.
aspiemelly
 
Inlägg: 1813
Anslöt: 2008-12-03

Fotboll i allmänhet

Inläggav 424stil » 2013-02-14 7:40:44

kvicksilver:

Du som håller på Nottingham Forest och vill se championship. Igår visade Viasat Fotboll en reklam om att Viasatägda TV10 kommer börja visa både FA-cupen, Liga-cupen, Championship och Engelska landslagets matcher.

När detta börjar stod inte. Jag mailade precis Viasat och frågade när sändningarna börjar.

Förhoppningen är väl att dom har en seriös studio på Lördagar innan/mellan/efter championship matcherna men antagligen kommer det bara vara en kommentator. Men det är ju bättre än inget som det varit denna säsongen efter TV4 slutade visa championship.
424stil
 
Inlägg: 652
Anslöt: 2011-10-03
Ort: Angered

Fotboll i allmänhet

Inläggav 424stil » 2013-02-14 8:03:06

Jäklar vad snabba dom var med att svara innan 07.00 på morgonen på Viasats kundsupport.

FA-cupen kommer att sändas under helgen, underbara nyheter! :D

Antagligen sätter championship sändningarna igång nästa helg då när dom inte krockar med några cupmatcher.
424stil
 
Inlägg: 652
Anslöt: 2011-10-03
Ort: Angered

Fotboll i allmänhet

Inläggav 424stil » 2013-03-28 23:25:35

Jag kände mig nostalgisk och skrev en text på 4,5 Word sidor om mitt enda besök på Tottenhams hemmaarena White Hart Lane hösten 2009. Om någon hojtar till och vill läsa så publicerar jag den i denna tråden.

OBS! Varning för mycket fylla. :-)Happy
424stil
 
Inlägg: 652
Anslöt: 2011-10-03
Ort: Angered

Fotboll i allmänhet

Inläggav kvicksilver » 2013-03-29 8:25:02

Vore helt klart intressant att läsa, 424stil!

Har varit borta från forumet ett tag. Har tyvärr inte möjlighet att se så mycket matcher nu för tiden. :( Men följer allt genom nätet.

Balotelli vet jag inte riktigt vad jag ska säga om - han är betydligt bättre i Milan än han var i City, sen om det beror på att den italienska ligan är klart sämre just nu än PL, och/eller att han helt enkelt trivs mycket bättre i Italien. Ska bli spännande att se hur det blir i framtiden.

Januarivärvningarna...tycker inte det har varit så mycket jätteintressant, förutom Galatasarays värvningar av Drogba och Sneijder vilket ger mer fokus på Turkiet som det nya Ryssland i spektakulära värvningar. Hade varit kul att se någon match därifrån, publiken där är helt galen.

Jag tror Real vinner Champions League, så har jag det sagt. ;)
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Fotboll i allmänhet

Inläggav 424stil » 2013-03-29 9:24:10

kvicksilver skrev:Januarivärvningarna...tycker inte det har varit så mycket jätteintressant, förutom Galatasarays värvningar av Drogba och Sneijder vilket ger mer fokus på Turkiet som det nya Ryssland i spektakulära värvningar. Hade varit kul att se någon match därifrån, publiken där är helt galen.


Jag känner en kille som var nere i Turkiet och såg Galatasaray mot nåt b-gäng ganska nyligen. Han rapporterade om precis samma sak som man ser på tv varje gång man sett Gala, hela stadion kokar och det är inte bara klacken som hoppar och sjunger utan hela arenan. Det var enligt honom något av det mäktigaste han upplevt på en fotbollsarena.

Viasat hade ett skönt reportage om Galas svenska supporterklubb inför ett av mötena mot Schalke 04 i CL. Dom verkade helt besatta av sitt lag, precis som det ska vara. Skönt att turkarna gick vidare, jag har haft ett "soft spot" för Galatasaray sedan dom slog Arsenal i UEFA cup finalen 2000. Jag satt hemma och såg matchen och plågades av tanken att Arsenal kunde ta en europeisk titel. Men precis som mot Barca 2006 misslyckades dom till min stora skadeglädje. Så efter 2000 är Galatasaray mitt lag i Turkiska ligan. :-)Happy

Tänk dig att få vara Johan Elmander, ok, nu har Drogba anslutit så hans dagar som förstaval kanske är räknade men det lär ha varit häftigt att uppleva trycket där nere jämfört med skitstämningen i England och Bolton, även om ligan är sämre.
424stil
 
Inlägg: 652
Anslöt: 2011-10-03
Ort: Angered

Fotboll i allmänhet

Inläggav 424stil » 2013-03-29 9:44:32

Läste om finalen 2000 precis för jag kommer inte ihåg ett skit förutom det viktiga resultatet.

Galatasaray hade ett fint lag. I mål hade dom brassen Taffarel med över 100 landskamper. I backlinjen den turkiska legenden Bülent Korkmaz, även han med över 100 A-landskamper i bagaget plus över 600 matcher för Gala. En annan spelare med över 100 landskamper i startelvan var forne Tottenham spelaren Popescu från Rumänien. På mittfältet fanns den stabila men kanske inte så spektakulära Ümit Davala med över 40 kamper för Turkiet. Men den stora hjärnan var så klart "karpaternas Maradona" Gheorghe Hagi som styrde uppspelen och dirigerade spelet från mitten, även han med över 100 landskamper för sitt Rumänien. På topp hade dom Hakan Sükür, killen som sprutade in mål varje gång han drog på sig en Galatasaray eller Turkiet tröja men misslyckades överallt annars, 51 mål på 112 landskamper och 258 mål på 540 klubblagsmatcher (dom flesta av målen i Galas tröja) säger en del om hur farlig han var. På bänken satt kanske min favorit-turk genom tiderna: Hasan Sas, den killen kunde göra tricks!

Dom flesta av dom andra spelarna var relativt anonyma men nog hade dom ett bra lag redan då. Nu har dom ett kanonlag på gång, hoppas dom tar sig vidare ytterligare ett steg i champions league nu.
424stil
 
Inlägg: 652
Anslöt: 2011-10-03
Ort: Angered

Återgå till Intressanta intressen



Logga in