Billiga bostäder för unga/låginkomsttagare [avdelad tråd]

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Billiga bostäder för unga/låginkomsttagare [avdelad tråd]

Inläggav Parvlon » 2012-11-12 10:30:34

Archpsyche skrev:Och jag tycker arbeten som inte kräver särskild träning är okvalificerade. Städning, enklare restaurangjobb etc är typiska exempel. Man bör inte ha mer än kanske 10 000 i månaden i ingångslön för sådana jobb. Vi kan få ner lönerna genom att låta folk bjuda under och på så sätt kommer vi ifrån den konstlat skapade övernivån och hittar balans mellan vad folk tar och arbetsgivarna är beredda att betala. Jag skulle nog anställa fler hemma hos mig om det var billigare.


Bostadskostnaderna är alldeles för höga och traditionen att slänga ut ungarna när de precis fyllt 18 är uppåt väggarna annars skulle jag hållt med.

Moderator Alien: Avdelat från denna tråd: larling-anstallning-eller-utbildning-t30130.html
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Lärling - anställning eller utbildning?

Inläggav Archpsyche » 2012-11-12 10:35:16

Bostadskostnaderna kan pressas ner genom att man förenklar byggprocessen på samma sätt som man gjort i Tyskland, släpper hyressättningen fri, tillåter fri andrahandsuthyrning och tillåter byggnation med lägre byggstandard.

I princip tycker jag inte att alla ska ha egen lägenhet. Studenter bor i korridor, och det var normen för ensamstående unga fram t.o.m. 1970-talet. Det är det fortfarande i de flesta rika länder. Varför inte bygga moderna korridorsboenden för människor med låga inkomster?
Archpsyche
 
Inlägg: 492
Anslöt: 2012-10-07

Lärling - anställning eller utbildning?

Inläggav Flawed » 2012-11-12 13:57:43

Man borde expropiera större gods och villor och göra om dem till studentkorridorer.
Genom att förstatliga alla företag så får vi även tillgång till affärslokaler som kan byggas om till lägenheter.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Lärling - anställning eller utbildning?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-11-12 14:11:27

Archpsyche skrev:I princip tycker jag inte att alla ska ha egen lägenhet. Studenter bor i korridor, och det var normen för ensamstående unga fram t.o.m. 1970-talet. Det är det fortfarande i de flesta rika länder. Varför inte bygga moderna korridorsboenden för människor med låga inkomster?


Trams! Du vet inte vad du pratar om.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Lärling - anställning eller utbildning?

Inläggav Flawed » 2012-11-12 14:55:03

Det är aldrig försent att byta bana och bli
Bjäbbmonstret skrev:
Archpsyche skrev:I princip tycker jag inte att alla ska ha egen lägenhet. Studenter bor i korridor, och det var normen för ensamstående unga fram t.o.m. 1970-talet. Det är det fortfarande i de flesta rika länder. Varför inte bygga moderna korridorsboenden för människor med låga inkomster?


Trams! Du vet inte vad du pratar om.

Han har säkert läst till byggnadsingenjör och arkitekt lite vid sidan av sådär.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Lärling - anställning eller utbildning?

Inläggav Archpsyche » 2012-11-12 16:52:51

Bjäbbmonstret skrev:
Archpsyche skrev:I princip tycker jag inte att alla ska ha egen lägenhet. Studenter bor i korridor, och det var normen för ensamstående unga fram t.o.m. 1970-talet. Det är det fortfarande i de flesta rika länder. Varför inte bygga moderna korridorsboenden för människor med låga inkomster?


Trams! Du vet inte vad du pratar om.


Min bror är arkitekt, och själv är jag civilingenjör utöver läkare. Min far har jobbat med fastighetsekonomi. Det här har diskuterats ofta hemma. Själv har jag under mina år i politiken jobbat nära länsbostadsdirektören och suttit i nämnder där man avhandlar bygglov och andra frågor som ligger bostadsbyggandet nära. Jag tycker visst att jag vet vad jag talar om. Tyvärr verkar det ju vara ryggmärgsreflexen här att kalla det jag säger för trams (motsv) så fort man inte håller med (och saknar motargument).
Archpsyche
 
Inlägg: 492
Anslöt: 2012-10-07

Lärling - anställning eller utbildning?

Inläggav Flawed » 2012-11-12 17:55:54

Det går aldeles utmärkt att bygga halvt obeboeliga fuskbyggen under rådande lagstiftning.

Men du kanske vill ta bort onödiga saker som avlopp och värme och sådan lyx som bara personer som förtjänar dem som du och dina välförtjänta släktingar bör ha tillgång till?

Att jämföra Tyskland med Sverige är ju också lite problematiskt eftersom att tyskarna inte har någon direkt vinter.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Lärling - anställning eller utbildning?

Inläggav Archpsyche » 2012-11-12 18:00:37

Flawed skrev:Det går aldeles utmärkt att bygga halvt obeboeliga fuskbyggen under rådande lagstiftning.

Men du kanske vill ta bort onödiga saker som avlopp och värme och sådan lyx som bara personer som förtjänar dem som du och dina välförtjänta släktingar bör ha tillgång till?

Att jämföra Tyskland med Sverige är ju också lite problematiskt eftersom att tyskarna inte har någon direkt vinter.


Man kan ju missförstå om man vill. Att husen rasar är inte lägre standard, och det finns något emellan världens högsta krav och avsaknad av avlopp.

Några exempel: Det är inte så länge sedan det var vanligt att man hade gemensam toalett och dusch nere i källaren i hyresfastigheter. Gemensam tvätt är ju fortfarande vanligt, men inte i nybyggnation. Man kan göra bostäderna mindre, använda billigare inredning och vitvaror etc. Det finns mycket att göra för att minska kostnaderna, men så länge det är bruksvärdesprincipen och inte marknadspriset som styr så tvingas man bygga med högre standard för att inte gå back i hyressättningen.
Archpsyche
 
Inlägg: 492
Anslöt: 2012-10-07

Lärling - anställning eller utbildning?

Inläggav Flawed » 2012-11-12 18:11:03

Gemensam toalett låter trevligt så här i vinterkräksjuketider. Trevligt att du vill göra hygien till en lyx för samhällets privilegierade.

Varför inte göra bostäderna större så att man får plats med fler familjer i varje rum för övrigt?
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Lärling - anställning eller utbildning?

Inläggav Archpsyche » 2012-11-12 18:17:37

Det kommer alltid att finnas saker som inte är tillgängliga för alla. Oxfilé, dvs mat, är en lyx för de privilegierade. Guldklockor och filmkanaler likaså. Nu handlade det om hur man kan producera fler billiga bostäder så att folk kan få ett boende öht.
Archpsyche
 
Inlägg: 492
Anslöt: 2012-10-07

Billiga bostäder för unga [avdelad tråd]

Inläggav Alien » 2012-11-14 22:07:25

Är byggnormerna för stränga? De är väl tvärtom lägre än förut, t ex för ljudisolering. Och vid renovering så renoverar fastighetsägaren mer än vad de boende önskar, river ut gammal inredning (väl fungerande köksskåp etc) och höjer sedan hyran, så att en del hyresgäster måste flytta.

Det har länge talats om att konkurrensen skulle ge lägre byggkostnader än förut, men det tycks inte ha blivit så.

Jag tycker visst att det vore bra med billiga lägenheter för unga, men vem vill bygga dem?

Jag minns att jag bodde i ett rum med kokplatta och wc när jag först flyttade hemifrån. Dusch fanns i källaren. Men rätt kusligt att gå ner i den ödsliga källaren.

Dottern har bott utomlands några år, och delar lägenhet med andra ungdomar. Ingen har råd med egen lägenhet. Vet inte hur vanligt det är här i Sverige med "flatmates". Se även denna tråd: bostadsbrist-ny-flatmate-kultur-t16198.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46090
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Billiga bostäder för unga [avdelad tråd]

Inläggav plåtmonster » 2012-11-14 22:41:13

15 m², kokvrå, diskho, dusch och wc borde räcka långt. Det som kostar är väl ofta just VVS dragning och handikappanpassning.
Sedan kanske man borde börja med inköpta moduler som man i stort sett bara skruvar upp på plats. Vilket gör att byggfacket inte kan sätta sig på tvären på samma sätt.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Billiga bostäder för unga [avdelad tråd]

Inläggav Huggorm » 2012-11-14 23:47:55

plåtmonster skrev:15 m², kokvrå, diskho, dusch och wc borde räcka långt. Det som kostar är väl ofta just VVS dragning och handikappanpassning.
Sedan kanske man borde börja med inköpta moduler som man i stort sett bara skruvar upp på plats. Vilket gör att byggfacket inte kan sätta sig på tvären på samma sätt.

Precis, så är det, den mycket höga standard på kök och badrum som vi har vant oss vid drar upp priserna. Men något annat jag funderat på är varför det måste vara så högt i tak. Måste man ha en hel meter tomrum ovanför huvudet? Varmluft stiger som bekant, så med lägre takhöjd kommer man närmare värmen. Dessutom kan man bygga husen lägre, och får plats med fler våningar på samma höjd.

Jag bodde i tre år i en lägenhet på 17kvm, där fanns toalett och kokvrå men gemensamt badrum i källaren. Vi var fyra lägenheter som delade på duschen, det hände två gånger på tre år att det var upptaget när jag skulle duscha så det var inget att klaga på. Dessutom underbart att slippa städa badrummet. Bästa lägenheten jag haft, och hyran på 1150kr var också överkomlig.
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Billiga bostäder för unga [avdelad tråd]

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-11-15 0:05:35

Visst kan man bo ett tag med dusch utanför lägenheten om man är frisk och inte har barn, men man vill gärna ha den i samma hus. Det hade inte jag när jag bodde så.

Jag vet inte hur många som delade på den heller. Det hände att det inte bara var upptaget utan dessutom kö.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Billiga bostäder för unga [avdelad tråd]

Inläggav Archpsyche » 2012-11-15 0:24:47

Nu börjar debatten anta rimligt utseende. Slut på ylandet om att alla ska bo på maxstandard. Om man inte har pengar får man väl bo billigare, svårare än så är det inte. Man skaffar heller inte barn förrän man har ordnat sin ekonomi, bostad etc. Annars är man oansvarig. Huggorms beskrivning av sin billga bostad är vad jag ser som framtiden för en grupp människor med låga inkomster.
Archpsyche
 
Inlägg: 492
Anslöt: 2012-10-07

Billiga bostäder för unga [avdelad tråd]

Inläggav tahlia » 2012-11-15 0:42:19

Archpsyche skrev:Om man inte har pengar får man väl bo billigare, svårare än så är det inte. Man skaffar heller inte barn förrän man har ordnat sin ekonomi, bostad etc. Annars är man oansvarig. Huggorms beskrivning av sin billga bostad är vad jag ser som framtiden för en grupp människor med låga inkomster.


Problemet här blir då de människor som drabbats av hack i planerna. Man kan mycket väl ha en tokljus framtid och saker i ordning, skaffat barn för att sedan få hela tillvaron raserad av sjukdom som leder till permanent arbetsoförmåga och en inkomst under existensminimum. I det läget är det då barnen som får betala för att skit händer genom att tvingas trängas med sin/sina föräldrar på 15 kvm och dela toalett i källaren.

I stort håller jag med - man måste rimligtvis försöka bo billigare om man har låg inkomst, det håller liksom inte annars såvida man inte tycker det är speciellt viktigt att äta. Däremot måste man förstå att långt ifrån alla som sitter med låg inkomst är utan barn och många av dem har inte hamnat där för att de varit "oansvariga". Det är svårt att gruppera på det där viset: Låg inkomst - hög inkomst. Familjeförhållanden skiljer och bakomliggande orsaker skiljer.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Billiga bostäder för unga [avdelad tråd]

Inläggav plåtmonster » 2012-11-15 13:25:08

Problemet uppstår när sjukvården inte fungerar och man får betala sådant själv för att bli kurerad i tid, kunna bo i områden där man inte blir blir rånad med kniv, kunna gå på samma aktiviteter som andra barn, bedriva andra intressen än supa och fotboll, (studie)resa till intressanta miljöer, osv.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Billiga bostäder för unga [avdelad tråd]

Inläggav kullan » 2012-11-15 13:28:45

Idag verkar det vara standard att sätta in tvättmaskin, torktumlare, diskmaskin och micro som standardutrustning. Om man skippade just dessa detaljer så blev man av med några tusen bara där.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Billiga bostäder för unga [avdelad tråd]

Inläggav rapchic » 2012-11-15 14:24:27

nu börjar jag misstänka att det är mycket billigare att bo härikring, jag och min man har aldrig haft pengar men ändå har vi alltid haft nån stans att bo.

tex första rummet jag flyttade till då jag var 16 kostade 1000kr/mån (ca 15 kvadrat och kokvrå toan var utanför rummet, inte lyxigt men billigt), sen flyttade jag ihop med min man på en 1:a med kök, badrum på 40 kvadrat för 2000kr/månad och det klarar nog de flesta trots att man bor ensamt och har låg inkomst (förutom då dom på bara 3000/mån). är det stor skillnad på andra ställen eller går folks pengar åt till annat?

(nu bor vi i hus så vi har bara slamtömmning, el, sophämtning, ved/bensin m.m. att betala så per kvadratmeter lever vi fortfarande billigt. vi klarara oss bra på 10000/mån tillsammans iallafall.)
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Billiga bostäder för unga [avdelad tråd]

Inläggav plåtmonster » 2012-11-15 15:00:39

I Lund finns det lägenheter på 8,8 m² med kokvrå, kylskåp, dusch, toa, arbetsbord, köksbord, sovloft och de är tydligen rätt billiga.med 2500 SEK/mån.

DN: Sveriges minsta studentbostad återfinns i Lund (2012-01-23)
LundaGård: Asketisk student sökes (2012-01-23)
NyT: Sveriges minsta studentbostad för liten (2012-01-24)

Bild
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Billiga bostäder för unga [avdelad tråd]

Inläggav plåtmonster » 2012-11-15 16:06:24

plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Billiga bostäder för unga [avdelad tråd]

Inläggav Titti » 2012-11-15 17:09:37

När jag flyttade hemifrån strax innan jag fyllt sexton år levde jag enkelt under några år, bodde billigt, flyttade rätt ofta (men alltid frivilligt). Det tycker jag är rimligt även idag - det ger en enorm frihet att göra annat än att bara bo.

Första lägenheten var en etta med kokskåp och badrum (med badkar!) fullt modern och i den bodde jag ett knappt halvår. Efter det bodde jag flera år med rinnande kallt vatten i lägenheten, eget ditställt kylskåp, gammal gasspis, toalett på svalen och badrum i källaren. Där fanns också tvättmaskin - en gammal där man manuellt fick tappa i och släppa ut vattnet när man tyckte det var dags. Vrida ur tvätten och hänga den sen (det tog tid att torka...). Flera lägenheter hade ungefär den standarden men efter ett par år flyttade jag in i en betydligt modernare lägenhet med varmvatten och toalett inne i lägenheten. Dusch i källaren. Tvättstuga i ett annat, fristående hus på gården.

En kort tid bodde jag i studentkorridor med eget badrum men delat kök - det var betydligt sämre för mig än tvärtom.

Fördelen var att jag kunde välja att lägga pengarna på annat än att bara bo - teater, konserter, resor och grammofonskivor lockade betydligt mer. Hyran låg omkring 200-500 kr per månad inkl hushållsel för 25-30 kvm (ni hör att det är länge sen...) men kvadratmeterpriset var ungefär hälften av vad de nyare, fullt moderna lägenheterna kostade på andra sidan gatan.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Billiga bostäder för unga [avdelad tråd]

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-11-15 17:11:18

När jag har bott billigt så har det inte alltid handlat om ett val. Det har handlat om nödtvång. Vid vissa tillfällen har jag haft bostadsförhållanden jag inte mått bra av. Det har handlat om eftersatt underhåll, dålig städning, för lång pendlingstid, för liten yta, för täta flyttar, störande grannar och i ett par fall hemliga kontrakt. Det är verkligheten om man inte är i den positionen att man kan köpa något i Sveriges storstadsområden eller om man måste flytta snabbt.

Jag ser inte mina egna dåliga bostadsförhållanden som något moraliskt exempel. Jag ser den som resultat av en misslyckad bostadspolitik.

Jag tror inte att ungdomsbostäder löser något. Det kan låta bra och det kan säkert funka för studenter i en viss ålderskategori men skulle man satsa på den typen av boenden tror jag att det mest skulle leda till två saker:
- De totala arealkostanderna höjs i attraktiva lägen så att fastighetsägarna tjänar mer på sämre lägenheter
- Folk fastnar i de billiga lägenheterna för att de inte har möjlighet att flytta vidare även när deras levnadsförhållanden har försämrats

Detta riskerar att öka trångboddheten stressen och dessutom försämra möjligheten till ett värdigt liv för människor som inte har ekonomiska möjigheter att göra en sk bostadskarriär.

För att tala klarspråk. Undantagen som gäller genomgångsboenden får inte permanentas. Även en socialbidragstagare ska ha råd att ha en egen dusch.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Billiga bostäder för unga [avdelad tråd]

Inläggav Archpsyche » 2012-11-15 18:23:28

Folk i länder med lägre bostandard verkar kunna skaffa alldeles tillräckligt många barn. Svensk nativitet är god, vilket i första hand beror på rimlig barnomsorg. Det finns mer att göra för att underlätta för familjer. Lägre skatter på arbete är ett bra första steg.
Archpsyche
 
Inlägg: 492
Anslöt: 2012-10-07

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in