Snälla, hjälp mig med mitt skolarbete!

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Snälla, hjälp mig med mitt skolarbete!

Inläggav Tua » 2008-04-27 18:20:29

Hejsan!

Jag håller på med en uppsats om Asperger syndrom i skolan. Jag undrar om ni som har Asperger syndrom skulle kunna svara på några frågor om hur ni tyckte att ni blev behandlade i skolan på låg/mellanstadiet.



1. Förstod läraren din situation?

2. Blev du mobbad av andra elever i klassen?

3. Fick du träna på sociala situationer i skolan och om du fick göra det, var det bra eller dåligt?

4. Hade ni bra rutiner i skolan?

5. Gick du i "vanlig" klass eller i klass med bara elever med Asperger syndrom? Om du har gått båda, vad har varit bäst för dig? Varför?

6. Är det någon aspekt på det hela som du tycker att jag har glömt, i så fall vad?


Tack på förhand.
Senast redigerad av Tua 2011-05-04 14:00:51, redigerad totalt 1 gång.
Tua
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2008-04-27

Inläggav MsTibbs » 2008-04-27 19:09:30

1. Förstod läraren din situation? Nej.

2. Blev du mobbad av andra elever i klassen? Ja.

3. Fick du träna på sociala situationer i skolan och om du fick göra det, var det bra eller dåligt? Nej.

4. Hade ni bra rutiner i skolan? Njaej... det var okej på lågstadiet i bygdeskolan.

5. Gick du i "vanlig" klass eller i klass med bara elever med Asperger syndrom? Om du har gått båda, vad har varit bäst för dig? Varför? Vanlig skola.

6. Är det någon aspekt på det hela som du tycker att jag har glömt, i så fall vad? Huruvida folk diagnosticerats som barn eller som vuxna. Jag fick diagnos som 23åring. Svårt för lärarna att aspergeranpassa åt mig på skolan, om vare sig de eller jag visste jag hade AS då.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 14:00:51, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav sssssm » 2008-04-27 19:24:52

Nej på 1-4.
Vanlig på 5.
Senast redigerad av sssssm 2011-05-04 14:00:51, redigerad totalt 1 gång.
sssssm
 
Inlägg: 2409
Anslöt: 2007-07-05
Ort: Jerusalem

Re: Snälla, hjälp mig med mitt skolarbete!

Inläggav Savanten Svante » 2008-04-27 19:26:24

1. Förstod läraren din situation?

I vissa lägen så fattade man noll, i gympan tex. Folk förutsätter att ALLA grabbar kan fotboll, och är intresserad av det. Inte alltid poppis. När man i fjärde klass frågar om man inte ska börja med hexadecimala tal snart så tolkas det lätt som nånslags kaxighet, som inte fanns där.. jag ville bara lära mig mer som gick att använda på datorn därhemma.

2. Blev du mobbad av andra elever i klassen?

Mobbing är kanske fel ord. Inte accepterad.

3. Fick du träna på sociala situationer i skolan och om du fick göra det, var det bra eller dåligt?

Icke. Aspergers fanns inte på min tid.

4. Hade ni bra rutiner i skolan?

Förstår inte frågan. Utveckla.

5. Gick du i "vanlig" klass eller i klass med bara elever med Asperger syndrom? Om du har gått båda, vad har varit bäst för dig? Varför?

Fick stödundervisning i svenska. Mest för att jag inte kunde skriva snyggt. Eftersom jag alltid gillat språk vann man ju lätt i alfapet där ... *suckar*

6. Är det någon aspekt på det hela som du tycker att jag har glömt, i så fall vad?
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 14:00:51, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Ganesh » 2008-04-27 19:36:54

1. Nej, inte aklls.
2. I grundskolan.
3. Inget sånt alls. Inte ens nära.
4. Konstig fråga.
5. Vanlig klass.
6. Ingen visste eller förstod nåt om Asperger. Alltså gjorde ingen nåt.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 14:00:51, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav Kvasir » 2008-04-27 19:39:12

Svarar som Ganesh
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:00:51, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Pemer » 2008-04-27 19:40:48

Det var ett bra svar av Kvasir. Jag kan också svara precis som Ganesh, ser jag.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 14:00:51, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Savanten Svante » 2008-04-27 19:49:44

Svara som kvasir istället, vetja! :)
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 14:00:51, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Pemer » 2008-04-27 19:52:34

Bra idé, jag svarar som Kvasir! :lol:
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 14:00:51, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Re: Snälla, hjälp mig med mitt skolarbete!

Inläggav sommar » 2008-04-27 20:01:53

Tua skrev:Hejsan!

Jag håller på med en uppsats om Asperger syndrom i skolan. Jag undrar om ni som har Asperger syndrom skulle kunna svara på några frågor om hur ni tyckte att ni blev behandlade i skolan på låg/mellanstadiet.



1. Förstod läraren din situation?
Ja, de flesta lärarna gjorde det.

2. Blev du mobbad av andra elever i klassen?
Nej

3. Fick du träna på sociala situationer i skolan och om du fick göra det, var det bra eller dåligt?
Nja. Enstaka ggr. då det var tema dgr. Hade nog varit bra med lite övningar bland

4. Hade ni bra rutiner i skolan?
Ja

5. Gick du i "vanlig" klass eller i klass med bara elever med Asperger syndrom? Om du har gått båda, vad har varit bäst för dig? Varför?
Vanlig

6. Är det någon aspekt på det hela som du tycker att jag har glömt, i så fall vad?
Att fråga om man fått stödundervisning och isåf. i vilket/vilka ämnen.

Jag vill tillägga att det är alldeles för lite kunskap i skolan o. samhället överhuvudtaget om Aspergers syndrom. Diagnosen fanns inte ens när jag gick i skolan på 80 & 90-talet.


Tack på förhand.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 14:00:51, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Re: Snälla, hjälp mig med mitt skolarbete!

Inläggav Mystiqa » 2008-04-27 20:04:51

1. Förstod läraren din situation?
Hade ej fått diagnos då. Men lärarna verkade helt inkompetenta när det gällde psykologi. Jag var alltid ensam och utanför.

2. Blev du mobbad av andra elever i klassen?
Ja.

3. Fick du träna på sociala situationer i skolan och om du fick göra det, var det bra eller dåligt?
Nej. Jag fick bara gå till en kurator och "prata".

4. Hade ni bra rutiner i skolan?
Ja.

5. Gick du i "vanlig" klass eller i klass med bara elever med Asperger syndrom? Om du har gått båda, vad har varit bäst för dig? Varför?
Vanlig, är ju inte efterbliven.

6. Är det någon aspekt på det hela som du tycker att jag har glömt, i så fall vad?
Orkar inte tänka.
Senast redigerad av Mystiqa 2011-05-04 14:00:51, redigerad totalt 1 gång.
Mystiqa
Inaktiv
 
Inlägg: 616
Anslöt: 2006-04-22

Inläggav Tua » 2008-04-27 20:36:55

Tack så mycket för svaren.

Det verkar alltså som att det är många som inte ens hade sin diagnos på låg/mellanstaidet. Stämmer det?


Jag har ytterligare en fråga:

Fick ni hålla på med era specialintressen eller försökte lärarna att få er att göra annat istället?

Med rutiner menar jag om ni tillexempel gick efter schemat och inte hade hastigt påkomna schemabrytande saker. (vad jag har förstått så är många med asperger ibehov av rutiner till exempel matte efter lunch och slöjd på torsdagar, stämmer det?)
Senast redigerad av Tua 2011-05-04 14:00:51, redigerad totalt 1 gång.
Tua
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2008-04-27

Inläggav rdos » 2008-04-27 21:00:47

Tua skrev:Med rutiner menar jag om ni tillexempel gick efter schemat och inte hade hastigt påkomna schemabrytande saker. (vad jag har förstått så är många med asperger ibehov av rutiner till exempel matte efter lunch och slöjd på torsdagar, stämmer det?)


Njääe. Jag avskyr rutiner, vilket min dotter med autism-diagnos oxå gör :wink:

Däremot så skulle jag nog gillat att jobba med matte i två månader, därefter svenska i två månader osv.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 14:00:51, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Pemer » 2008-04-27 21:09:14

Tua skrev:Det verkar alltså som att det är många som inte ens hade sin diagnos på låg/mellanstaidet. Stämmer det?

Sannerligen! Många av oss här på forumet är vuxna som växte upp långt innan diagnosen fanns. Själv fyller jag 40 i år, och fick diagnosen redan för ca sex år sedan, en kompis till mig är 44 och har fått sin i år.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 14:00:51, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav weasley » 2008-04-27 21:25:39

Jag svarar som Pemer!

:-D
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 14:00:51, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav weasley » 2008-04-27 21:28:02

Tua skrev:Tack så mycket för svaren.

Det verkar alltså som att det är många som inte ens hade sin diagnos på låg/mellanstaidet. Stämmer det?


Jag har ytterligare en fråga:

Fick ni hålla på med era specialintressen eller försökte lärarna att få er att göra annat istället?

Med rutiner menar jag om ni tillexempel gick efter schemat och inte hade hastigt påkomna schemabrytande saker. (vad jag har förstått så är många med asperger ibehov av rutiner till exempel matte efter lunch och slöjd på torsdagar, stämmer det?)


Mitt specialintresse var språk. Så där var ju alla glada.

Det är synd att du ställer dina frågor så sent på terminen, jag tror du hade fått ett RIKTIGT bra spec om du hade kommit tidigare!
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 14:00:51, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Re: Snälla, hjälp mig med mitt skolarbete!

Inläggav Alien » 2008-04-28 1:34:27

Tua skrev:Hejsan!

Jag håller på med en uppsats om Asperger syndrom i skolan. Jag undrar om ni som har Asperger syndrom skulle kunna svara på några frågor om hur ni tyckte att ni blev behandlade i skolan på låg/mellanstadiet.

1. Förstod läraren din situation?

2. Blev du mobbad av andra elever i klassen?

3. Fick du träna på sociala situationer i skolan och om du fick göra det, var det bra eller dåligt?

4. Hade ni bra rutiner i skolan?

5. Gick du i "vanlig" klass eller i klass med bara elever med Asperger syndrom? Om du har gått båda, vad har varit bäst för dig? Varför?

6. Är det någon aspekt på det hela som du tycker att jag har glömt, i så fall vad?


1. Om du menar att läraren förstod om jag hade AS så Nej. Det förstod varken han, mina föräldrar el jag. AS fanns nog inte då.
2. Ja, de första åren. Sen var jag bara utanför. Jag trodde det var för att jag alltid varit mobbad och därför inte hade fått nån vana att umgås med andra barn/ungdomar.
3. Nej, eftersom AS inte fanns då. Att vara blyg och mobbad sågs inte som funktionshinder.
4. Vad menar du med "rutiner"? Jag skulle förstås ha föredragit att fått vara i biblioteket på rasterna istf att stå ensam och ha tråkigt. Jag skulle också föredragit att fått en annan slags gymnastik, utan bollspel och redskapsgymnastik. Men den tiden skulle barn lyda, inte opponera sig.
5. Fanns inga Aspergerklasser då. Svårt att veta om det blivit bättre. Jag kanske fått ett jobb anpassat efter mig och sluppit bli utbränd. Å andra sidan kanske jag aldrig fått något jobb alls utan blivit förtidspensionerad direkt, då var det bättre att jag fick leva i tron att jag var "normal" i många år.
6. På en del sätt var skolan mer strukturerad då, vilket nog passade mig bättre än en modern "flumskola" där man ska klara av så mycket själv. Jag klarade mig bra i skolan, förutom det sociala då.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 14:00:51, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Alien » 2008-04-28 1:41:40

Tua skrev:Tack så mycket för svaren.

Det verkar alltså som att det är många som inte ens hade sin diagnos på låg/mellanstaidet. Stämmer det?


Jag har ytterligare en fråga:

Fick ni hålla på med era specialintressen eller försökte lärarna att få er att göra annat istället?

Med rutiner menar jag om ni tillexempel gick efter schemat och inte hade hastigt påkomna schemabrytande saker. (vad jag har förstått så är många med asperger ibehov av rutiner till exempel matte efter lunch och slöjd på torsdagar, stämmer det?)


Det var inte tal om att hålla på med sina egna intressen i skolan. I skolan gjorde jag vad lärarna sade åt oss att göra. Jag läste också de läxor som vi fick. På många sätt en idealelev. Specialintressen fick jag ägna mig åt på fritiden. Så speciella var de inte heller, jag ritade och läste.

Minns inga rutinavbrytande saker, det var länge sen jag gick i skolan. Det som var svårt var saker man skulle göra utan lärare. T ex rasterna. Eller lunchen, där man måste gå en 10 min lång promenad till en annan skola, stå och köa minst 10 min (jag fick alltid ont i magen då) och så småningom hämta mat och sätta sig ensam vid ett bord (jag var inte välkommen att sitta med de andra). Jag hade alltid så dålig aptit men trodde att jag måste äta upp maten så jag satt och kämpade för att få i mig den långt efter att alla andra ätit färdigt. På så sätt gick hela lunchen, men jag hade ju ändå ingen att prata med.

Jobbigt var också tillfällen när vi skulle dela upp oss i grupper. Då delade de andra upp sig två och två och jag blev över. Var vi jämnt antal, delade de upp sig två och två + en grupp på tre, så jag blev ändå över. När läraren frågade om nån inte hade nån att vara med skämdes jag så hemskt att jag inte räckte upp handen. Då sa läraren hånfullt "Alien, har du nån att vara med eller har du plötsligt blivit två?" Kändes som läraren också var emot mig.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 14:00:51, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav sommar » 2008-04-28 12:17:01

Stark igenkänning på sista stycket, Alien. Jag hade dock tur som inte alltid blev utanför o .inte hade så taskig lärare. Ibland fick jag vara med läraren. Snällt, men pinsamt. I mellanstadiet var vi en kompis "grupp" på fyra som var ihop i skolan. Då vi skulle dela in oss 2 o. 2, blev vi två par, men illa om en var sjuk. Som väl var hände det sällan.
Jobbigt var de ggr. när läraren valde paren eller när eleverna själva skulla dela upp sig i lag på gymnastiken. *usch*

Ursäkta nu blev jag nog lite OT i tråden. :oops:
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 14:00:51, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav harrypotter » 2008-04-28 22:50:26

1. Förstod läraren din situation?
Nej för varken jag eller läraren visste att jag hade AS.
Fast lärarna lät mig göra lite grann som jag ville. De sa alltid att jag hade lätt för att lära.

2. Blev du mobbad av andra elever i klassen?Jag hade tur som hade bra klasskamrater. Det var ingen grov mobbing. Och de påpekade att jag var lite udda.

3. Fick du träna på sociala situationer i skolan och om du fick göra det, var det bra eller dåligt?
Nej! Hade jag vetat det som jag vet idag hade saker varit betydligt bättre.
Hade ingen aning om social rang eller att det fanns outtalde saerk fram tills för något år sedan.

4. Hade ni bra rutiner i skolan?
Ja det hade vi nog.

5. Gick du i "vanlig" klass eller i klass med bara elever med Asperger syndrom? Om du har gått båda, vad har varit bäst för dig? Varför?
Gick i vanlig klass.

6. Är det någon aspekt på det hela som du tycker att jag har glömt, i så fall vad?
harrypotter
 
Inlägg: 329
Anslöt: 2007-06-12

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in