Att bo på flyktingförläggning i Sverige 2012

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Att bo på flyktingförläggning i Sverige 2012

Inläggav Kanin » 2012-11-06 8:31:51

Huggorm skrev:Det är en minoritet av de asylsökande som verkligen har flytt från "bomber och tortyr", de flesta är inte flyktingar utan vill bara ha ett bättre och framför allt rikare liv..
Moggy skrev:Tyvärr är det så att det sprids mycket osanningar i den här frågan av propagandaskäl.
kvicksilver skrev:Asylsökande under 2011 och 2010, efter medborgarskap och kön Från SCB. Sedan finns det ju en officiell definition på flyktingar och ev anledning till asylskäl som jag inte hittar officiell statistik för just nu.

Alla som asylsökande som får uppehållstillstånd finns i kategorierna konventionsflykting (29% av 9243 personer för 2012), skyddsbehov (60%), synnerligen ömmande skäl (9,0%) och övrigt, t.ex. tidsbegränsat uppehållstillstånd (1,7%).

Du beviljas uppehållstillstånd som konventionsflykting (i enlighet med FN:s flyktingkonvention) om du har "välgrundad fruktan för förföljelse på grund av ras, nationalitet, religiös eller politisk uppfattning eller på grund av kön, sexuell läggning eller annan tillhörighet till en viss samhällsgrupp, och inte kan, eller på grund av sin fruktan inte vill, begagna sig av detta lands skydd". (4 kap. 1 §, Utlänningslag)

Skyddsbehov (i enlighet med EU:s skyddsgrundsdirektiv) föreligger om "det finns grundad anledning att anta att utlänningen vid ett återvändande till hemlandet skulle löpa risk att straffas med döden eller att utsättas för kroppsstraff, tortyr eller annan omänsklig eller förnedrande behandling eller bestraffning, eller som civilperson löpa en allvarlig och personlig risk att skadas på grund av urskillningslöst våld med anledning av en yttre eller inre väpnad konflikt". (4 kap. 2 §)

Skyddsbehov gäller också om den asylsökande "behöver skydd på grund av en yttre eller inre väpnad konflikt eller på grund av andra svåra motsättningar i hemlandet känner välgrundad fruktan att utsättas för allvarliga övergrepp", eller "inte kan återvända till sitt hemland på grund av en miljökatastrof". (4 kap. 2a §)

Vilka av dessa flyr inte? Vilka av dess siffror är osanningar? Var finns bevisen på lögner?

Min erfarenhet är att ni inte bryr er om sanningar och fakta (varför bryr jag mig överhuvudtaget om att förmedla dessa?), utan enbart lyssnar till den propaganda som stöder era egna åsikter/fördomar.

Källa:
http://www.migrationsverket.se/download/18.95fff51133976f7baf800045479/Avgjorda+asyl%C3%A4renden+2012+-+Asylum+desicions+2012.pdf
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Utlanningslag-2005716_sfs-2005-716/?bet=2005:716


Flyktingkonventionen: http://www.unhcr.se/se/om-oss/1951-aars-flyktingkonvention.html
Skyddsgrundsdirektivet: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:32004L0083:SV:HTML
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Att bo på flyktingförläggning i Sverige 2012

Inläggav Huggorm » 2012-11-06 9:53:47

Kanin skrev:Vilka av dessa flyr inte? Vilka av dess siffror är osanningar? Var finns bevisen på lögner?

Min erfarenhet är att ni inte bryr er om sanningar och fakta (varför bryr jag mig överhuvudtaget om att förmedla dessa?), utan enbart lyssnar till den propaganda som stöder era egna åsikter/fördomar.
Jag skrev att det var en minoritet av asylsökarna som är flyktingar. Att det inte är en minoritet av de som får uppehållstillstånd av flyktingskäl är en annan sak. 9243 personer skriver du har fått uppehållstillstånd, och det är en minoritet av alla som sökt asyl. Bland annat har vi stora mängder folk från Balkan som är här och söker asyl men får avslag i princip allihopa eftersom det inte råder krig eller naturkatastrof i deras hemland. Det var uppe på nyheterna nyligen om att regeringen ville ha ändrade visumregler för något av länderna i forna Jugoslavien, jag minns inte vilket, eftersom befolkningen åkte till Sverige och tog plats och resurser i flyktingförläggningar som riktiga flyktingar skulle behöva bättre.
Huggorm
 
Inlägg: 22255
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Att bo på flyktingförläggning i Sverige 2012

Inläggav kvicksilver » 2012-11-06 10:27:44

Kanin skrev:Min erfarenhet är att ni inte bryr er om sanningar och fakta (varför bryr jag mig överhuvudtaget om att förmedla dessa?), utan enbart lyssnar till den propaganda som stöder era egna åsikter/fördomar.


Varför citerar du mig där? Ville bara ge officiell statistik, precis som du, fast du gjorde det mer detaljerat och bättre, kudos för det.
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Att bo på flyktingförläggning i Sverige 2012

Inläggav Kanin » 2012-11-06 10:43:48

kvicksilver skrev:Varför citerar du mig där? Ville bara ge officiell statistik, precis som du, fast du gjorde det mer detaljerat och bättre, kudos för det.

Jag ber om ursäkt om det framstod som att de sista två styckena var avsedda som svar på ditt inlägg.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Att bo på flyktingförläggning i Sverige 2012

Inläggav Kanin » 2012-11-06 11:13:47

Huggorm skrev:Jag skrev att det var en minoritet av asylsökarna som är flyktingar. Att det inte är en minoritet av de som får uppehållstillstånd av flyktingskäl är en annan sak. 9243 personer skriver du har fått uppehållstillstånd, och det är en minoritet av alla som sökt asyl. Bland annat har vi stora mängder folk från Balkan som är här och söker asyl men får avslag i princip allihopa eftersom det inte råder krig eller naturkatastrof i deras hemland. Det var uppe på nyheterna nyligen om att regeringen ville ha ändrade visumregler för något av länderna i forna Jugoslavien, jag minns inte vilket, eftersom befolkningen åkte till Sverige och tog plats och resurser i flyktingförläggningar som riktiga flyktingar skulle behöva bättre.

De som uppenbart inte är flyktingar kan få avslag direkt.
Avvisning med omedelbar verkställighet

Om det är uppenbart att den asylsökande inte behöver skydd, och inte heller har andra skäl för att få stanna i landet, kan han avvisas från Sverige direkt. Det kallas "avvisning med omedelbar verkställighet" och kan bli aktuellt om den asylsökande helt klart saknar asylskäl. Ett sådant beslut måste fattas inom tre månader från ansökningsdagen.

Den asylsökande kan överklaga Migrationsverkets beslut, men har inte rätt att stanna kvar i Sverige och vänta på resultatet av sitt överklagande.

En asylsökande kan också avvisas direkt om han, innan han kom till Sverige, vistades i ett annat land där han är skyddad mot förföljelse. Då avvisas den asylsökande dit och någon ytterligare utredning är normalt inte nödvändig. I annat fall fortsätter prövningen av asylärendet.

(Källa: http://www.migrationsverket.se/info/550.html?state=view&skip=3&sv.url=12.4856679b1242a26e6ff800076)

Övriga måste, för att upprätthålla rättssäkerheten och undvika problematiska följder, ges full möjlighet till prövning innan de skickas tillbaka. En del asylsökande från forna Jugoslavien får faktiskt uppehållstillstånd. Däremot bör Migrationsverket tillföras mer resurser för att ansökningar ska kunna behandlas snabbare, för de asylsökandes skull. Om du läste mitt tidigare inlägg (att-bo-pa-flyktingforlaggning-i-sverige-2012-t29902.html#p915074) så framkommer att de asylsökande inte har någon avundsvärd situation och enbart hälften bor på flyktingförläggning. I studier framkommer tydligt att asylsökande generellt mår mycket dålig (se t.ex. http://dspace.mah.se/bitstream/handle/2043/9887/kap7.pdf och http://www.temaasyl.se/Documents/l%C5ngvistelse.doc).
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Att bo på flyktingförläggning i Sverige 2012

Inläggav Huggorm » 2012-11-06 11:30:24

Visst, men jag ser fortfarande inte att det skall vara några fel i mitt inlägg? Jag hävdar fortfarande att en majoritet av asylsökarna inte flytt från krig och tortyr, utan vill ha ett ekonomiskt bättre liv i Sverige.

Du har rätt i att migrationsverket bör tillföras mer resurser för att kunna behandla ansökningarna snabbare, men jag misstänker att man måste öronmärka pengarna om de skall hamna rätt inom verket. Det blir i praktiken ingen ökad kostnad för samhället eftersom det är så dyrt att ta hand om asylsökarna under väntetiden.

Sedan funderar jag på om man skall begränsa möjligheterna för överklagan av migrationsverkets beslut. Även om den asylsökande får ett snabbt beslut så blir det ju ofta överklagande och så kan saken valsas runt i olika distanser i åratal...
Huggorm
 
Inlägg: 22255
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Att bo på flyktingförläggning i Sverige 2012

Inläggav Mortalis » 2012-11-06 12:33:53

Huggorm skrev:Det är en minoritet av de asylsökande som verkligen har flytt från "bomber och tortyr", de flesta är inte flyktingar utan vill bara ha ett bättre och framför allt rikare liv. Och de får jobba, om de bara plockar fram sina identitetshandlingar. Men tyvärr kastar många passet för att det inte skall märkas att de är från lugna och fredliga delar av Irak, Afghanistan osv. För har du någonsin kommit ombord på ett flygplan utan att visa upp passet? Det tror jag inte de här heller har gjort...


Här hänger jag inte med i vad du menar. De får jobba enligt vem?
Mortalis
 
Inlägg: 1804
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Aspudden

Att bo på flyktingförläggning i Sverige 2012

Inläggav Kanin » 2012-11-06 12:46:23

Huggorm skrev:Visst, men jag ser fortfarande inte att det skall vara några fel i mitt inlägg? Jag hävdar fortfarande att en majoritet av asylsökarna inte flytt från krig och tortyr, utan vill ha ett ekonomiskt bättre liv i Sverige.

Och du har ännu inte framlagt några bevis för att så är fallet. De som inte beviljas uppehållstillstånd har antingen inte kunnat framlägga tillräckliga, eller tillräckligt trovärdiga, bevis eller har inte funnits ha tillräckligt skyddsbehov. Har skall detta kunna fastställas utan en föregående prövning av Migrationsverket?

Huggorm skrev:Sedan funderar jag på om man skall begränsa möjligheterna för överklagan av migrationsverkets beslut. Även om den asylsökande får ett snabbt beslut så blir det ju ofta överklagande och så kan saken valsas runt i olika distanser i åratal...

Normalt är migrationsdomstolarna enda högre instans. I undantagsfall meddelar migrationsöverdomstolen prövningstillstånd och tar upp fallet. Att inte tillåta överklaganden skulle leda till fler felaktiga beslut och inte ge Migrationsverket lämplig juridisk vägledning.

2010 inkom ca 9500 asylmål till migrationsdomstolarna.
"Regeringens verksamhetsmål för migrationsdomstolarna var för år 2010 att medianåldern för avgjorda migrationsmål inte bör överstiga fyra månader, varav avlägsnandemål inte bör överstiga fyra månader och verkställighetsmål inte bör överstiga en månad. Migrationsdomstolen i Malmö uppfyllde samtliga av dessa verksamhetsmål och migrationsdomstolen i Göteborg uppfyllde målen för verkställighetsmål och totalt för migrationsmål. Migrationsdomstolen i Stockholm uppfyllde däremot endast verksamhetsmålet för verkställighetsmål."
Källa: http://www.domstol.se/upload/Bilaga%201%20Rapport%20om%20en%20fj%C3%A4rde%20migrationsdomstol.pdf
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Att bo på flyktingförläggning i Sverige 2012

Inläggav Zombie » 2012-11-06 14:49:02

Kanin skrev:Min erfarenhet är att ni inte bryr er om sanningar och fakta [...], utan enbart lyssnar till den propaganda som stöder era egna åsikter/fördomar.

Min också. Samtidigt som en del av er klagar över bristen på den diskussion ni är så uppenbart ointresserade av. Och över åsiktsförtryck(!!), som om åsiktsfrihet skulle innebära rätten att sprida hat, grundat i ovilja att ta reda på faktiska förhållanden, i sin tur grundad i en vilja att bara göra vissa människor rättvisa och avmänskliga övriga för att sedan kunna göra dem illa utan att behöva bry sig, och bli trodd utan att behöva belägga att det är berättigat.

Kanin skrev:(varför bryr jag mig överhuvudtaget om att förmedla dessa [sanningar och fakta, Z:s anm.]?)

Kanske för att folk som vill veta hur det förhåller sig, men inte är inne i hur man hittar papperskällor, inte ska vara helt hänvisade till den desinformationspropaganda som dominerar på nätet? För att forumet inte ska skrämma bort folk i alltför hög grad? För att hjälpa mig och en del andra att hålla sig kvar på det?
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Att bo på flyktingförläggning i Sverige 2012

Inläggav Charlie72 » 2012-11-06 16:51:22

Självklart så är det många som åker till just Sverige för att dom har hört att dom kan få det bra ekonomiskt här, varför åka till Sverige annars, det finns ju oftast många andra länder att fly till som ligger närmare hemmländerna och därmed borde vara lättare/billigare att ta sig till.
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

Att bo på flyktingförläggning i Sverige 2012

Inläggav Huggorm » 2012-11-06 17:34:57

Mortalis skrev:Här hänger jag inte med i vad du menar. De får jobba enligt vem?
Det var på nyheterna för mindre än en vecka sedan. Asylsökare får lov att jobba om de bara kan legitimera sig, men de flesta saknade identitetshandlingar.
Huggorm
 
Inlägg: 22255
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Att bo på flyktingförläggning i Sverige 2012

Inläggav Alien » 2012-11-06 18:05:32

SVT skrev:Regeringen lovade 2010 att det skulle bli lättare för asylsökande att jobba under tiden som de väntar på besked om de får, eller inte får, stanna i Sverige. Men de nya kraven på personuppgifter har gjort det svårare i stället.
http://www.svt.se/nyheter/sverige/nya-k ... -att-jobba

Det är ju bra att de får jobba. Det är nedbrytande att sitta sysslolös, inte veta om man får stanna el inte och samtidigt oroa sig för anhöriga i hemlandaet.

För de två största asylgrupperna, somalier och afghaner, är det väldigt svårt. Sverige godkänner nämligen inte passhandlingar från Somalia. Dessutom är det svårt för de nationaliteterna att få kontakt med myndigheter och få dokument som håller tillräckligt hög kvalitet. Men dels måste det finnas någon som vill anställa, dels måste man ha godkända ID-handllingar.

–Kravet är ju antingen att man visar upp en passhandling, eller styrker sin identitet eller visar att man försöker hjälpa till med detta. Många av de grupper asylsökande som vi har i dag har väldigt svårt att skaffa fram passhandlingar. Och en del passhandlingar godtar inte vi, säger Fredrik Beijer, biträdande rättschef på Migrationsverket.

Av de närmare 18.000 vuxna asylsökanden mellan 18 och 65 år som kommit till Sverige i år är det bara en fjärdedel som fått ett undantag från AT-UND.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Att bo på flyktingförläggning i Sverige 2012

Inläggav Zombie » 2012-11-06 18:11:17

Charlie72 skrev:Självklart så är det många som åker till just Sverige för att dom har hört att dom kan få det bra ekonomiskt här, varför åka till Sverige annars, det finns ju oftast många andra länder att fly till som ligger närmare hemmländerna och därmed borde vara lättare/billigare att ta sig till.

Har du hört talas om realism? Om det blev omöjligt att leva i säkerhet här, eller ta ansvar för dina barns framtid här, skulle du hellre fly till Ryssland eller Ukraina, eller till Etiopien, Kenya, Iran, Syrien, Saudiarabien, Pakistan, än till exempelvis Tyskland, Kanada eller USA?
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Att bo på flyktingförläggning i Sverige 2012

Inläggav Charlie72 » 2012-11-06 18:15:43

Zombie skrev:
Charlie72 skrev:Självklart så är det många som åker till just Sverige för att dom har hört att dom kan få det bra ekonomiskt här, varför åka till Sverige annars, det finns ju oftast många andra länder att fly till som ligger närmare hemmländerna och därmed borde vara lättare/billigare att ta sig till.

Har du hört talas om realism? Om det blev omöjligt att leva i säkerhet här, eller ta ansvar för dina barns framtid här, skulle du hellre fly till Ryssland eller Ukraina, eller till Etiopien, Kenya, Iran, Syrien, Saudiarabien, Pakistan, än till exempelvis Tyskland, Kanada eller USA?


Om nån vill mig något ont så drar jag till närmaste säkert ställe till och börja med och för dom flesta som kommer hit så borde det finnas närmare grannländer
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

Att bo på flyktingförläggning i Sverige 2012

Inläggav Zombie » 2012-11-06 18:19:54

Jag räknade just upp några av de grannländerna. Om inte det säger dig något, läs på i dagspress eller något. Fyll gärna på med fler grannländer och läs på hur det är där.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Att bo på flyktingförläggning i Sverige 2012

Inläggav Charlie72 » 2012-11-06 18:23:00

Zombie skrev:Jag räknade just upp några av de grannländerna. Om inte det säger dig något, läs på i dagspress eller något. Fyll gärna på med fler grannländer och läs på hur det är där.


Vilka länder gränsar Sverige emot, räkna så så förstår du nog vad jag menar
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

Att bo på flyktingförläggning i Sverige 2012

Inläggav Zombie » 2012-11-06 18:26:52

Begriper inte hur du menar.

Men jag menar så här: jag räknade upp en del grannländer till länder som flyktingar brukar komma ifrån. Ta reda på litet om hur det är där, gärna inklusive flyktingläger, och kom sedan och tala om vilka av dem du menar att flyktingarna ska sikta på istället.

Och så bad jag dig att tänka dig dig själv som flykting och tala om vilka av de länderna du skulle föredra framför till exempel Tyskland, Kanada eller USA (eller ett Sverige som inte är värre än det var fram till nyligen) om det vore dig och dina barn det gällde.
Senast redigerad av Zombie 2012-11-06 18:28:23, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Att bo på flyktingförläggning i Sverige 2012

Inläggav Charlie72 » 2012-11-06 18:28:14

Zombie skrev:Begriper inte hur du menar.

Men jag menar så här: jag räknade upp en del grannländer till länder som flyktingar brukar komma ifrån. Ta reda på litet om hur det är där, gärna inklusive flyktingläger, och kom sedan och tala om vilka av dem du menar att flyktingarna ska sikta på istället.

Och så bad jag dig att sätta dig i flyktingarnas ställe och tala om vilka av de länderna du skulle föredra framför till exempel Tyskland, Kanada eller USA om det vore dig och dina barn det gällde.


Om du inte förstår så får det vara, jag tyckte att jag gjorde det enkelt för dig
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

Att bo på flyktingförläggning i Sverige 2012

Inläggav Zombie » 2012-11-06 18:30:02

Okej, vill du inte förklara så ser jag inte annat än att jag vann på obesvarat argument.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Att bo på flyktingförläggning i Sverige 2012

Inläggav Charlie72 » 2012-11-06 18:32:23

Zombie skrev:Okej, vill du inte förklara så ser jag inte annat än att jag vann på obesvarat argument.


Ok, du har rätt att se på saker hur du vill, vi lever i ett sånt land, även om man inte får säga /tycka vad man vill
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

Att bo på flyktingförläggning i Sverige 2012

Inläggav Zombie » 2012-11-06 18:42:24

Syftar du möjligen på konspirationsnojorna om "Eurabien", med deras lilla kärna av sanning i Saudiarabiens och en del andra extremisters missionsverksamhet? I så fall kan jag lugna dig med att du kan hjälpa till att minska den missionens rekryteringsbas genom att hjälpa till att släppa in flyktingar från muslimska områden i vårt samhälle; erbjuda ett alternativ till de krafter som håller dem utanför. Då blir missionen inte enda alternativet för dem.

För att få jämvikt i den stora bilden ska man också hålla i åtanke USA:s (och, numera i mindre grad, andra västländers) mycket mer långvariga och etablerade höger- och fundamentalistiskt kristna mission i tredje världen. Det finns förebilder...
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Att bo på flyktingförläggning i Sverige 2012

Inläggav Charlie72 » 2012-11-06 18:44:10

Zombie skrev:Syftar du möjligen på konspirationsnojorna om "Eurabien", med deras lilla kärna av sanning i Saudiarabiens och en del andra extremisters missionsverksamhet? I så fall kan jag lugna dig med att du kan hjälpa till att minska den missionens rekryteringsbas genom att hjälpa till att släppa in flyktingar från muslimska områden i vårt samhälle; erbjuda ett alternativ till de krafter som håller dem utanför. Då blir missionen inte enda alternativet för dem.

För att få jämvikt i den stora bilden ska man också hålla i åtanke USA:s (och, numera i mindre grad, andra västländers) mycket mer långvariga och etablerade höger- och fundamentalistiskt kristna mission i tredje världen. Det finns förebilder...


Om det är mig du skriver till så är svaret nej
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

Att bo på flyktingförläggning i Sverige 2012

Inläggav Zombie » 2012-11-06 18:45:26

Ja, det var dig jag syftade på. Då har jag ingen mer gissning för ögonblicket.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Att bo på flyktingförläggning i Sverige 2012

Inläggav Charlie72 » 2012-11-06 18:51:25

Zombie skrev:Ja, det var dig jag syftade på. Då har jag ingen mer gissning för ögonblicket.


Ok
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in