Stand up and fight!!!

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vad skall forden vara

En kärring
8
57%
En man
6
43%
 
Antal röster : 14

Stand up and fight!!!

Inläggav ford » 2012-10-27 11:44:06

Ok, här har ni läget:

helvete på jobbet under lång tid (=sjuk arbetsplats, där "alla" mår skit)

resultat: ångest, depression

personliga egenskaper hos forden, som han dragit med länge: ångest, instabilitet, otrygghet os.v.

bakomliggande orsak: massa tidigare misslyckanden och krascher i bagaget


Idé: bättre fäkta än illa fly, för om jag tar mig igenom detta och lyckas vara kvar och få rätsida på alltihop kommer jag att komma ut på andra sidan, som en riktig karl och inte som någon liten pussy. Ni vet en riktig man= en sån som står pall för väder och vind, har pondus och en inre trygghet som gör så att han kan ta sig fram och övervinna hinder, så att han blir en trygg och stabil människa som reder sig själv.

Lite som förr i världen, när pojkar blev till män medan dom gjorde lumpen, eller när indianderna dansade soldansen.

Istället för att bryta ihop och sluta/gå i väggen (=misslyckas) kanske man skulle stanna kvar, bita ihop och få rätsida på situationen, med minsta möjliga hjälp och största möjliga beslutsamhet, för att på så vis kunna bli en starkare människa.

-Vad tror ni?
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Stand up and fight!!!!

Inläggav Idiot » 2012-10-27 11:53:46

Inb4 "genus-anfall")


OT; jag tycker du ska stå på dig, det är lättare sagt än gjort kanske, men det är nog skönare känsla än att "mesa ur".
Idiot
 
Inlägg: 1004
Anslöt: 2012-02-10

Stand up and fight!!!!

Inläggav Gafsan » 2012-10-27 12:03:10

Folk som kallas "kärringar" (oavsett kön) brukar vanligen kallas så för att de är envisa och vägrar ge sig (när omgivningen tycker att de borde vika ner sig).

Så jag tycker att du ska vara en kärring i det här fallet. D.v.s. stå på dig, tro på dig själv och gör det som du själv tror är bäst i situationen.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Stand up and fight!!!!

Inläggav kullan » 2012-10-27 12:08:34

Jag håller med Gafsan i det här fallet.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Stand up and fight!!!!

Inläggav svarabhaktivokal » 2012-10-27 12:16:08

ford skrev:Istället för att bryta ihop och sluta/gå i väggen (=misslyckas) kanske man skulle stanna kvar, bita ihop och få rätsida på situationen, med minsta möjliga hjälp och största möjliga beslutsamhet, för att på så vis kunna bli en starkare människa.


Det där tror jag är relativt till hur man hanterat situationer i det förflutna. Jag är exempelvis en sådan som haft som regel att "illa fäkta" i allehanda ohållbara situationer, så för mig hade det starkaste varit att våga ge upp och fly. Jag är för mesig för att kasta in handduken, och skulle bli en starkare människa av att våga vara s.k. "svag" ibland.
svarabhaktivokal
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2009-10-30

Stand up and fight!!!!

Inläggav tahlia » 2012-10-27 12:31:44

Well, det är din psykiska hälsa grabben, det står dig fritt att göra vad du vill med den. Om du tycker det är värt att köra dig själv helt i botten, falla i delar och riskera att bli en skugga av ditt forna jag - go for it. En hel drös av de personer du kallar "riktiga karlar" är sanslöst trasiga individer med en snygg fasad.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Stand up and fight!!!!

Inläggav Miche » 2012-10-27 12:33:42

Gafsan skrev:Folk som kallas "kärringar" (oavsett kön) brukar vanligen kallas så för att de är envisa och vägrar ge sig (när omgivningen tycker att de borde vika ner sig).

Konstigt nog är min erfarenhet av uttrycket precis tvärtom, en kille som är en kärring är en som inte vågar stå upp för sin sak.

I övrigt håller jag med er andra, stå på dig ford (annars gör någon annan det), du har rätt!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Stand up and fight!!!!

Inläggav radix » 2012-10-27 12:41:19

Om du känner att det är läge, möjligt att genomföra och risken för krasch inte är för stor, kör hårt!
radix
 
Inlägg: 911
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Malmö

Stand up and fight!!!!

Inläggav kattkvinna » 2012-10-27 13:31:29

Det beror på. Frågan är om en sjuk och destruktiv arbetsplats är värd att kämpa för. Många gånger är det helt rätt att kämpa och andra gånger är det klokare att komma därifrån med hälsan i behåll. En destruktiv arbetsplats är ändå ett sjunkande skepp...
kattkvinna
Inaktiv
 
Inlägg: 319
Anslöt: 2012-04-10
Ort: Linköping

Stand up and fight!!!!

Inläggav plåtmonster » 2012-10-27 19:52:01

Precis överväg om det faktiskt är mer fördelaktigt att jobba annorstädes. Det finns ett värde i att bevara sin hälsa hellre än att visa att man "hadde rätt".
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Stand up and fight!!!!

Inläggav Parvlon » 2012-10-27 20:16:35

Ja, om man insett eller snarare anser att alternativet är "bryta ihop" så finns väl inget alternativ egentligen. "Problem" löst. Ha det så kul i ekorrhjulet. :P
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Stand up and fight!!!!

Inläggav dasunbedingte » 2012-10-27 20:23:37

Jag kallar det sisu.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Stand up and fight!!!!

Inläggav plåtmonster » 2012-10-27 21:57:01

Ny arbetsuppgift "Blidka och offra till SISU guden" ..? ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Stand up and fight!!!!

Inläggav mondo beyondo » 2012-10-28 11:56:20

'Active copers' hanterar stress bättre. det finns andra sätt att slåss än att stå ut, du kan tex arbeta aktivt för en förändring och att skapa distans till problemen på jobbet tror jag oxå hjälper. Bara du vet hur viktig denna kamp är för dig och vilka dina resurser är, gå inte sönder bara om du missbedömt din styrka.

Stanna inte kvar för fightens skull, utan finns det hopp om arbetsplatsen...

Jag kan ingenting om sådana här problem på jobbet, men borde finnas någon man kan vända sig till som tex arbetsmiljöverket eller nåt annat.
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Stand up and fight!!!!

Inläggav TORatANDET » 2012-10-28 17:14:49

Vad behöver du ändra för att det skall bli OK för dig där?
Kan du det?
Och i så fall hur?
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

Stand up and fight!!!!

Inläggav Jesters Tear » 2012-10-28 17:55:37

tahlia skrev:Well, det är din psykiska hälsa grabben, det står dig fritt att göra vad du vill med den. Om du tycker det är värt att köra dig själv helt i botten, falla i delar och riskera att bli en skugga av ditt forna jag - go for it. En hel drös av de personer du kallar "riktiga karlar" är sanslöst trasiga individer med en snygg fasad.


+1
Jesters Tear
Inaktiv
 
Inlägg: 633
Anslöt: 2011-04-26

Stand up and fight!!!!

Inläggav plåtmonster » 2012-10-28 18:04:52

Snygg men benhård fasad skulle jag nog säga. Lite som att försöka skratta när ansiktet består av sten.. ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Stand up and fight!!!!

Inläggav Alien » 2012-10-28 18:20:17

"Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,
mod att förändra det jag kan,
och förstånd att inse skillnaden."

I det här fallet kanske "acceptera att jag inte kan förändra så leta ett arbete som passar mig bättre".
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Stand up and fight!!!!

Inläggav dasunbedingte » 2012-10-28 21:05:49

plåtmonster skrev:Ny arbetsuppgift "Blidka och offra till SISU guden" ..? ;)


Haha, ja, en själv. ;) När något är i ens väg, nöt ut hindret.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Stand up and fight!!!!

Inläggav ford » 2012-10-29 11:20:06

Forden är en fitta, dessvärre. Blev tvungen att inse fakta och sjukskriva mig.

Skall försöka delta så lite som möjligt i denna tråd eftersom det jag behöver allra mest just nu är att inte tänka på det där förbannade jobbet.

Hursomhelst: det är en svårt sjuk arbetplats det handlar om, full av bråk, intriger,haverade arbetsgrupper, skitsnack och osämja.
Det råder en social norm, som går ut på att man skall vara omotiverad och tycka att det är ett skitjobb och ledningen har länge varit totalt ointresserad av den psykosociala arbetsmiljön men har nu fått upp ögonen, fast dom saknar kompetens att göra rätt saker för att folk skall må bättre på jobbet.

Så gott som alla mår dåligt, är omotiverade och skulle helst av allt vilja lämna stället.

-Är detta tillräckligt med info?
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Stand up and fight!!!!

Inläggav Kvasir » 2012-10-29 11:21:44

Fy fan, säger jag. Om din arbetsplats alltså.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Stand up and fight!!!!

Inläggav kullan » 2012-10-29 11:29:34

Det påminner mig om Samhall i Mora. Där var det mobbing högt som lågt. Dålig arbetsledning och ingen jävel visste ett enda skit om nåt som hade med jobbet att göra. Man fick aldrig veta när man gjorde något bra utan det var bara när man missat göra något som man fick informationen om vad man borde ha gjort. Ofta berodde dom missade uppgifterna på att det fattades folk. Man har ju trots allt bara 2 armar och 2 ben. Och det skulle ibland behövas minst dubbla uppsättningar av dessa. Men arbetsledningen lät folk sjukskriva sig hur dom ville. vissa sjukskrev sig i ren protest. Barnrunpor.Och det fick dom tydligen göra oxå. Under tiden skulle vi med bättre förstånd jobba arlset av oss för att utföras skolkarnas uppgifterna. Äcklig! Men så mådde jag dåligt och panikflydde därifrån till en Lönebidrgsanställning på ett annat företag.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Stand up and fight!!!!

Inläggav sugrövmanövern » 2012-10-29 11:31:20

ford skrev:Hursomhelst: det är en svårt sjuk arbetplats det handlar om, full av bråk, intriger,haverade arbetsgrupper, skitsnack och osämja.
Någon brukar vara spindeln i nätet när det blir så. Kanske en psykopat. Har du någon aning om vem som är spindeln? :-)199
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Stand up and fight!!!!

Inläggav ford » 2012-10-29 11:43:25

sugrövmanövern skrev:
ford skrev:Hursomhelst: det är en svårt sjuk arbetplats det handlar om, full av bråk, intriger,haverade arbetsgrupper, skitsnack och osämja.
Någon brukar vara spindeln i nätet när det blir så. Kanske en psykopat. Har du någon aning om vem som är spindeln? :-)199


Det finns flera spindlar, ca en i varje personalgrupp, men den största spindeln av alla har fått fackets förtroende att vara med om att utreda den sociala arbetsmiljön! :-)051
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in