Har jag verkligen Aspergers syndrom?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Har jag verkligen Aspergers syndrom?

Inläggav Tintomara Ariadne » 2012-10-25 13:21:05

Jobbigt med ovisshet! Visst kan diagnosen vara fel, särskilt om utredningen inte var grundlig. Men jag kan också tycka att diagnoskriterierna är formulerade på ett sådant sätt att det är väldigt svårt att identifiera sig med dem - med så totalt fokus på det mest negativa och dessutom (som jag ser det) tolkade i ett ganska märkligt ramverk. Själv har jag betydligt lättare för att identifiera mig med de positiva aspiekriterierna:

http://www.autismforum.se/gn/opencms/web/AF/Leva_med_autism/styrkor_och_utmaningar/aspie_kriterierna/aspie-originaltext/index.html

Hur stämmer de in på dig?
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Har jag verkligen Aspergers syndrom?

Inläggav plåtmonster » 2012-10-25 13:29:21

Kan hålla med om att det är väldigt negativt formulerat. För inte skulle någon psykiatriker formulera det som "förmåga till exceptionell koncentration utan social distraktion"..
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Har jag verkligen Aspergers syndrom?

Inläggav KalleKus » 2012-10-25 16:00:12

KalleKus skrev:Det är svårt att identifiera sig med en psykiatrisk "diagnos".
Fick AS/ADD på papper fem mån sen men kan ändå inte riktigt ta in det.
Och varför ska jag eg?
Jag är ju jag med de svagheter och vissa styrkor jag har.
Varför ska jag bry mig personligen om nån neuropsykiatrisk diagnos?
Den behövs "bara" för att få den hjälp jag behöver.
Det är så komplicerat och också individuellt vilka svårigheter man har så rätt meningslöst att fundera mer över det.

I ts fall verkar det ju blivit en förväxling med någon annan mtp de rena felaktigheter som finns i utredningsutlåtandet! :shock:
Väldigt väldigt illa isåfall.....


Men jag tror iallafall att dignoserna är rätt i mitt fall.
Om än "lindrigt" gällande AS numera men betydligt mer problem med ADD.n ist nu som vuxen.
KalleKus
 
Inlägg: 512
Anslöt: 2012-05-12

Har jag verkligen Aspergers syndrom?

Inläggav slackern » 2012-10-25 17:17:12

KalleKus skrev:
KalleKus skrev:Det är svårt att identifiera sig med en psykiatrisk "diagnos".
Fick AS/ADD på papper fem mån sen men kan ändå inte riktigt ta in det.
Och varför ska jag eg?
Jag är ju jag med de svagheter och vissa styrkor jag har.
Varför ska jag bry mig personligen om nån neuropsykiatrisk diagnos?
Den behövs "bara" för att få den hjälp jag behöver.
Det är så komplicerat och också individuellt vilka svårigheter man har så rätt meningslöst att fundera mer över det.

I ts fall verkar det ju blivit en förväxling med någon annan mtp de rena felaktigheter som finns i utredningsutlåtandet! :shock:
Väldigt väldigt illa isåfall.....


Men jag tror iallafall att dignoserna är rätt i mitt fall.
Om än "lindrigt" gällande AS numera men betydligt mer problem med ADD.n ist nu som vuxen.


Du medicinerar inte din ADD? Jag gör det och tycker faktiskt att det hjälper. Men jag tror det är därför AD/HD går under psykiatrin för att medicinerna kan lindra ens problem.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Har jag verkligen Aspergers syndrom?

Inläggav KalleKus » 2012-10-28 17:00:38

slackern skrev:
KalleKus skrev:
KalleKus skrev:Det är svårt att identifiera sig med en psykiatrisk "diagnos".
Fick AS/ADD på papper fem mån sen men kan ändå inte riktigt ta in det.
Och varför ska jag eg?
Jag är ju jag med de svagheter och vissa styrkor jag har.
Varför ska jag bry mig personligen om nån neuropsykiatrisk diagnos?
Den behövs "bara" för att få den hjälp jag behöver.
Det är så komplicerat och också individuellt vilka svårigheter man har så rätt meningslöst att fundera mer över det.

I ts fall verkar det ju blivit en förväxling med någon annan mtp de rena felaktigheter som finns i utredningsutlåtandet! :shock:
Väldigt väldigt illa isåfall.....


Men jag tror iallafall att dignoserna är rätt i mitt fall.
Om än "lindrigt" gällande AS numera men betydligt mer problem med ADD.n ist nu som vuxen.


Du medicinerar inte din ADD? Jag gör det och tycker faktiskt att det hjälper. Men jag tror det är därför AD/HD går under psykiatrin för att medicinerna kan lindra ens problem.


Det var på förslag från första läkaren jag träffade inför utredningen och från utredningspsykologen men läkaren jag senare träffade för att avgöra detta ansåg att vi inte borde prova detta pga min tidigare ångest och efterföljande depressioner och självmordsförsök.
Han menade att jag har såpass bra hjälp av mina SNRI att det finns risk att centralstimulantia skulle förstöra det.
Och jag håller med, vågar inte. Och ser ingen större anledning heller.
Jag funkar ju helt okej ändå och bara jag kan anpassa livet lite så ska det nog gå bra.

Vilka problem mer exakt har du från ADD?
Och hur blir du hjälpt av CS?
KalleKus
 
Inlägg: 512
Anslöt: 2012-05-12

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in