Kan läkare på vårdc skriva ut agomelatin?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Kan läkare på vårdc skriva ut agomelatin?

Inläggav Erathe » 2012-10-26 19:35:38

Jag mår fruktansvärt dåligt just nu. Sover runt 16 timmar per dygn och har svårt att sköta nödvändiga sysslor. Jag har provat mängder med antidepressiva och de är alla verkningslösa. Även koffeinpiller som är den mest effektiva antidepressiva medicinen jag provat hittills har för dålig effekt nu.

Nu fick jag för mig att jag vill prova agomelatin. Det var en berättelse om hur agomelatin lyckades stabilisera en persons sömn som fick mig att vilja prova. Psykiatrin är så patetiskt dålig att jag inte vill ha någon kontakt med dom längre och hoppas på att funna få det utskrivet hos en vanlig vårdcentral i stället. Jag ser inget i fass om att preparatet skulle vara begränsat men det är lika bra att fråga innan jag går igenom hela mödan med att söka vård igen.
Erathe
 
Inlägg: 59
Anslöt: 2012-01-31

Kan läkare på vårdc skriva ut agomelatin?

Inläggav kemisten » 2012-10-28 17:59:12

Agomelatin verkar ungefär på samma sätt som sömnhormonet melatonin men ska också höja dopaminet. När jag provade detta prep för något år sedan kände jag mig både konstgjort sömnig och konstgjort pigg samtidigt. Min morbror har mycket god erfarenhet av preparatet, men själv fick jag avbryta pga klåda.

Agomelatin kan mycket väl skrivas ut på vårdcentralen. Dock måste leverprover tas innan man får ta första tabletten och dessa prover kan kanske göra att läkaren tycker det verkar besvärligt. Försök lyft fram att du provat andra preparat!

Du skulle också kunna be om hostmedicinen Mollipect på VC. Den innehåller efedrin som är mer uppiggande än koffein och som höjer både dopamin och noradrenalin (man blir ganska tydligt piggare, mer skärpt och kanske lite gladare). Varning! Många (kanske främst på psyk) skulle se dig som missbrukare om du frågar efter Mollipect på detta sätt. En tidigare psykiater gick i taket när han hörde att jag sa att jag använde denna medicin, men för min VC-läkare verkar det inte vara några problem att skriva ut Mollipect av dessa skäl (men jag har också astma i grunden som han skulle kunna försvara det med i princip om någon frågar).
S.k. Helsingörspiller innehåller synefrin som ska vara ganska likt efedrin. Dessa kan köpas receptfritt på egen risk på nätet.

Annars borde väl bupropion (Voxra) vara något för dig ty det höjer dopamin+noradrenalin och borde görsa dig piggare samt "antideprimerad" men utan att bli utslätad som av SSRI.
kemisten
 
Inlägg: 71
Anslöt: 2011-02-21
Ort: Mjölby

Återgå till Aspergare och vården



Logga in