När läkaren inte kan svenska

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

När läkaren inte kan svenska

Inläggav dasunbedingte » 2012-10-15 17:03:14

Har jag svårt att förstå, ber jag de tala tydligare. Om de försöker använda sig av icke-svenska uttryck, så säger jag att i Sverige talar vi svenska.

När jag var hos vårdcentralen för mitt knä, så fick jag tilldelat en dansk läkare. Var så grötigt att det inte gick att förstå (även om jag förstår skandinaviska språk utan problem annars) - bad läkaren upprepa vad hon sa. Jobbar en i Sverige med offentliga yrken, så ska en fanimej kunna tala svenska.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

När läkaren inte kan svenska

Inläggav slackern » 2012-10-15 18:37:42

dasunbedingte skrev:Har jag svårt att förstå, ber jag de tala tydligare. Om de försöker använda sig av icke-svenska uttryck, så säger jag att i Sverige talar vi svenska.


Då får du det svårt inom vården. För där använder dom nämligen latin för medicinska utryck. Kan nog vara bra för dej att veta. Alla läkare och SSK gör det även Svenska. För latin är nämligen det internationella språket inom vården. För det är nämligen så smart uttänkt att om du bryter benet i Thailand och blivit behandlad där. Så när du kommer hem till Sverige så ser dom exakt vad dom har gjort för behandling. Så att det inte händer att dom får för sej att amputera ditt ben här.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

När läkaren inte kan svenska

Inläggav plåtmonster » 2012-10-15 18:44:03

Nu var det snarare om läkaren försöker kommunicera på bruten slaviska än att de använder latin för anatomiska namn. Det kan t.om jag i viss begränsning :wink:
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

När läkaren inte kan svenska

Inläggav Bror Duktig » 2012-10-15 20:17:22

slackern skrev:
dasunbedingte skrev:Har jag svårt att förstå, ber jag de tala tydligare. Om de försöker använda sig av icke-svenska uttryck, så säger jag att i Sverige talar vi svenska.


Då får du det svårt inom vården. För där använder dom nämligen latin för medicinska utryck
:lol:
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

När läkaren inte kan svenska

Inläggav ragnevi » 2012-10-16 2:15:54

Just när det kommer till psykiatri så är det väldigt olyckligt eftersom språket är en så vital del där det är viktigt att kunna uppfatta nyanser och undertexter i vad som sägs. Om en patient säger att denne funderar på självmord så måste psykiatern kunna bedöma hur långt är det mellan tanke och handling. En onödig inläggning med LPT kommer från patientens sida uppfattas som ett övergrepp och förmodligen resultera i att förtroendet till vården är brutet på lång sikt. Ännu värre om läkaren inte uppfattar att patienten menar allvar och försöker ta sitt liv.

Jag kan förstå att man löser läkarbristen inom andra områden genom arbetskraftsinvandring och jag bryr mig faktiskt inte speciellt om den läkare jag har som kollar om jag har öroninflamation förstår svenska väl, men när det kommer till psykiatri så är det jag säger det som är avgörande.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

När läkaren inte kan svenska

Inläggav Vildsvin » 2012-10-16 3:53:54

Alien skrev:Frågan är vart de psykiatriker som sagt upp sig tog vägen och varför de sade upp sig. För låg lön och/el dåliga arbetsvillkor?

Dåliga arbetsvillkor i landstinget, det är inte många yngre läkare som blir psykiater och de som finns är på väg att pensioneras.

Tror tyvärr att utvecklingen går mot att man måste uppsöka privat vård för att få vettig behandling.
Miche skrev:Grunden till problemet finns hos läkarnas fackförbund som kämpat hårt för att pressa upp läkarnas löner genom lobbying och/eller utpressning genom att hålla ner antalet utbildningsplatser för läkare så att arbetsgivarna tvingats bjuda över varandra för att få (behålla) läkare samt hos politiker som inte genomskådat detta genomsjuka arbetssätt och satt P för dumheterna.

Det är inte läkarförbundet som är bromsklossen, det är sjukhusen som inte vill ta emot AT-läkarna. "Något annat" sjukhus ska betala för att lära upp dem.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

När läkaren inte kan svenska

Inläggav plåtmonster » 2012-10-16 7:55:48

Kan en läkare göra sin AT-tjänstgöring utomlands och sedan fortsätta som ST-läkare i Sverige?, eller kanske t.om göra både AT- och ST utomlands och sedan fortsätta i Sverige?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

När läkaren inte kan svenska

Inläggav dasunbedingte » 2012-10-16 10:26:30

slackern skrev:
dasunbedingte skrev:Har jag svårt att förstå, ber jag de tala tydligare. Om de försöker använda sig av icke-svenska uttryck, så säger jag att i Sverige talar vi svenska.


Då får du det svårt inom vården. För där använder dom nämligen latin för medicinska utryck. Kan nog vara bra för dej att veta. Alla läkare och SSK gör det även Svenska. För latin är nämligen det internationella språket inom vården. För det är nämligen så smart uttänkt att om du bryter benet i Thailand och blivit behandlad där. Så när du kommer hem till Sverige så ser dom exakt vad dom har gjort för behandling. Så att det inte händer att dom får för sej att amputera ditt ben här.


Haha. Jag arbetar inom hälso -och sjukvården, och givetvis förstår jag mig på latin, ypperligt *fack*språk. Nu är frågan om kommunikation emellan vårdgivare - patient. Om läkare inte kommunicerar tillräckligt bra på svenska, så bör denne inte vara verksam i Sverige.

Det är ett rimligt krav, precis som det ska finnas tecken/tolkhjälp för de som ej kan kommunicera svenska (patienter).
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

När läkaren inte kan svenska

Inläggav Erathe » 2012-10-16 11:00:50

Vildsvin skrev:Tror tyvärr att utvecklingen går mot att man måste uppsöka privat vård för att få vettig behandling.

Där jag bor finns det inga privata kliniker som är lika stora som landstingets psykiatriska klinik vilket gör att de privata vårdgivarna går under antagandet att man får bättre vård hos de offentliga. Om man inte har lättare psykiska problem blir man snabbt remitterad till den offentliga vården och om man redan har kontakt med den offentliga blir man avvisad från de privata med motivationen att man får bättre vård där man är.

Privatpraktiserande psykiatriker tycker det låter absurt att de ensamma kan erbjuda bättre vård en ett helt team av landstingets psykiatriker, psykologer, arbetsterapeuter och andra flummare men det är så det är. Jag har inte lyckats övertyga någon att ta sig an mitt fall så nu är jag utan vård i stället.
Erathe
 
Inlägg: 59
Anslöt: 2012-01-31

När läkaren inte kan svenska

Inläggav Abbreviation » 2012-10-16 11:22:18

plåtmonster skrev:Kan en läkare göra sin AT-tjänstgöring utomlands och sedan fortsätta som ST-läkare i Sverige?, eller kanske t.om göra både AT- och ST utomlands och sedan fortsätta i Sverige?

Självklart kan en läkare utbilda sig utomlands och då även göra sin praktik utomlands. Varför skulle de inte kunna det? Däremot tror jag inte att man kan utbilda sig i Sverige men göra sin AT (det heter inte AT-tjänstgöring) utomlands, dock. Kanske i undantagsfall.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

När läkaren inte kan svenska

Inläggav slackern » 2012-10-16 12:35:21

dasunbedingte skrev:
slackern skrev:
dasunbedingte skrev:Har jag svårt att förstå, ber jag de tala tydligare. Om de försöker använda sig av icke-svenska uttryck, så säger jag att i Sverige talar vi svenska.


Då får du det svårt inom vården. För där använder dom nämligen latin för medicinska utryck. Kan nog vara bra för dej att veta. Alla läkare och SSK gör det även Svenska. För latin är nämligen det internationella språket inom vården. För det är nämligen så smart uttänkt att om du bryter benet i Thailand och blivit behandlad där. Så när du kommer hem till Sverige så ser dom exakt vad dom har gjort för behandling. Så att det inte händer att dom får för sej att amputera ditt ben här.


Haha. Jag arbetar inom hälso -och sjukvården, och givetvis förstår jag mig på latin, ypperligt *fack*språk. Nu är frågan om kommunikation emellan vårdgivare - patient. Om läkare inte kommunicerar tillräckligt bra på svenska, så bör denne inte vara verksam i Sverige.

Det är ett rimligt krav, precis som det ska finnas tecken/tolkhjälp för de som ej kan kommunicera svenska (patienter).


Du skrev nämligen "icke-svenska uttryck" det var det jag reagerade på. För på fack språk så blir det ju precis "icke-svenska uttryck" i och med att dom använder latin. ;)
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

När läkaren inte kan svenska

Inläggav Eleni » 2012-12-17 23:34:51

Min psykolog växlar mellan Grekiska och Svenska... det är nåt jag har märkt.. men det går bra ändå..
Eleni
 
Inlägg: 276
Anslöt: 2012-12-17

När läkaren inte kan svenska

Inläggav Savanten Svante » 2012-12-17 23:56:25

Har bara varit med om det en gång. En tandläkare. Jobbigt. Sköterskan fick översätta.

Har haft en hel del psykläkare från forna östblocket, de har varit klart bättre än de svenska, mer konkreta, vettigare, mer pålästa, bättre på alla sätt, utom möjligen brytningen, men den har varit så oviktig eftersom de förstår och talar språkligt korrekt och förstår MER än de svenska läkarna gjorde.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

När läkaren inte kan svenska

Inläggav Lindansare » 2012-12-20 0:19:11

Nationalitet och ursprung har inte haft någon betydelse för kvaliteten. Många av de bästa läkarna och sköterskorna jag mött har varit oerhört kompetenta trots bruten svenska.

En gång blev det dock fel:

En utländsk läkare med väldigt dålig svenska och en rätt hård attityd förstod inte ordet "utslagen" i betydelsen "knockad, däckad" utan trodde att jag talade om att jag hade UTSLAG på kroppen. Han var jättearg för att jag hade mage att söka akutvård för utslag och skällde ut mig.
Lindansare
 
Inlägg: 267
Anslöt: 2012-12-11
Ort: Norrland

Språksvårigheter el rasism?

Inläggav kattson » 2021-07-30 17:10:11

Ahum. Läste lite om att folk tydligen selektivt "får" välja behandlande läkare utifrån färg/härkomst.

Personligen har jag haft lite olika behandlande läkare genom åren, och för mig spelar det faktiskt roll.
Inte beroende på hudfärg eller härkomst, men mer beroende på hur dom förstår mig.
Jag är ganska nyanserad i mitt språkbruk, och ursäkta mig, jag har inget intresse av att förklara hur jag menar när jag säger en viss sak och betonar / artikulerar vissa ord. För mig är ibland även pitch of my voice när jag säger vissa ord av adekvat betydelse. Om jag i text t.ex markerar vissa ord i bold så har det annan betydelse än om jag markerar just dessa ord i italic. Och där fick jag med underscore.

Jag menar nu inte hudfärg eller härkomst, det kunde jag inte byr mig mindre om faktiskt, jag har haft andra generations invandrare som funkat klockrent. Extremt bra läkare.
Jag har även haft inhemskt födda sedan flera generationer som inte funkat alls. Bort med dom.

Men sen är det ju den delen som kommit hit för bara några år sedan, och i hjälpliga fall förstår svenska och/eller engelska på det mest grundläggande planet. Dom kan jag inte prata med alls.
Blir bara irriterad för det inte finns nån förståelse mellan oss. Dom förstår inte alls nyanserna i mitt språkbruk, och jag kan inte förklara för dom exakt vad jag menar utan att använda pitch eller "svåra ord".

Kan jag inte bara få välja läkare utefter vad som funkar för mig? Utan att hudfärg ska behöva blandas in?

Förövrigt, (över)läkaren som faktiskt skickade mig på neuro-undersökningen och fastslog min diagnos? Extremt mörkhyad människa, han pratade engelska allt som oftast för jag hade svårt med hans svenska, men jag svarade på svenska som han förstod ypperligt då han bott här i 35 år. Extrem respekt för honom, vi kom jättebra överens och han förstog alla nyanser av mitt språk.
Tyvärr gick han ju i pension för en del år sedan. Nya, en ryska, har jag svårt för. Hon förstår inte nyanserna i mitt språkbruk.


Visst, nu förstår väl jag också att debatten inte handlar om långårig behandlande läkare, men lite det som är poängen. Låt mig ha mitt fria vårdval, dra mig inte över samma kam.
Det KAN finnas anledningar till att man inte vill ha en helt nyanländ psyk. Lika som att jag inte vill ha inhemska "förmågor" som fullständigt suger.

Moderator: Kompletterade rubriken från "Rasism" för större tydlighet.
Slog efter en tid ihop med en tidigare tråd om samma ämne.
kattson
 
Inlägg: 279
Anslöt: 2019-06-30
Ort: Stockholm

rasism inom vården

Inläggav nallen » 2021-07-30 18:55:36

kattson skrev:Kan jag inte bara få välja läkare utefter vad som funkar för mig? Utan att hudfärg ska behöva blandas in?

Man kan tycka det. Men nuförtiden är det alltid synd om någon. Särskild om den som valts bort tillhör någon minoritetsgrupp. :-)051
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

rasism inom vården

Inläggav Marjatta » 2021-07-30 19:17:46

Eftersom reportaget ifråga handlade om personer som uttryckligen efterfrågade läkare med svensk etnicitet, oavsett födelseland och språkkunskaper, är dina kommentarer lite off topic vad gäller den artikeln kattson. Vilket är vad diskussionen handlar om.

Eller handlade om från början. Sen fyller folk som vanligt i med vilka associationer som helst och sen diskuterar man eg. något annat än vad som eg. har hänt.
https://www.dn.se/sverige/patienter-til ... la-landet/

DN får uppgifter om att patienter på flera håll kan välja att enbart vårdas av etniskt svenska läkare. För att undersöka om uppgifterna stämmer ringer DN runt till svenska vårdgivare. I samtalen utger sig reportrarna för att vara patienter som snart flyttar till deras kommun och behöver lista sig hos en ny vårdgivare.

Reportrarna efterfrågar etniskt svenska – eller ”svensk-svenska” läkare och tandläkare.

Ibland har personal vid kliniker frågat om det är läkarnas språkkunskaper som oroar. Men att läkarna pratar bra svenska har inte räckt. DN har då upprepat önskemålet: en etniskt svensk.


Sen kan man ha invändningar att vad folk får för besked i telefon inte alltid är hur verkligheten ser ut. En vårdcentral som låter snorkig i telefon vid kontakt får säkert ett dåligt omdöme på någon sajt. Dessutom kan man tycka att DN en smula manipulerat sina siffror

I alla samtal efterfrågades tydligt en etniskt svensk läkare – eller en ”svensk-svensk” läkare. 51 vårdgivare gick med på önskemålen. 40 gjorde inte det. Ett fåtal markerade tydligt mot sådana önskemål.

■ Resterande vårdgivare DN ringde sa uttryckligen att det inte finns en blandad personalstyrka. Oftast fanns det bara etniska svenskar anställda, i några fall enbart personal med utländsk bakgrund. DN har därför inte räknat med dessa i resultaten – då det rent praktiskt inte gått att välja.
Senast redigerad av Marjatta 2021-07-30 19:22:33, redigerad totalt 1 gång.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

rasism inom vården

Inläggav Alien » 2021-07-30 19:21:34

Man får ju välja vilken husläkare man vill. Så vad klagar du på?

Men ska man verkligen ha rätt att bestämma vilken akutläkare som ska behandla en?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46090
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

rasism inom vården

Inläggav Marjatta » 2021-07-30 19:21:53

kattson skrev:Kan jag inte bara få välja läkare utefter vad som funkar för mig? Utan att hudfärg ska behöva blandas in?


Det är väl precis vad du får göra?

kattson skrev:Låt mig ha mitt fria vårdval


Jag känner inte till att någon har velat dra in det.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

rasism inom vården

Inläggav kattson » 2021-07-30 19:35:58

Marjatta skrev:Eftersom reportaget ifråga handlade om personer som uttryckligen efterfrågade läkare med svensk etnicitet, oavsett födelseland och språkkunskaper, är dina kommentarer lite off topic vad gäller den artikeln kattson. Vilket är vad diskussionen handlar om.


Sant. Jag läste inte artikeln / artiklarna eftersom de är låsta, eftersom jag inte tycker jag ska behöva betala för nyheter som kommer från reuters-feed, även om denna kostar nyhetsbyrå att subscribea på, så tycker jag reklamintäkterna bör betala för denna. Annan diskussion antar jag.

Utan att känna läkaren i fråga hade jag OCKSÅ bett om en svenskfödd läkare, för att slippa det jag rantade om.
Vilken dag som helst.
Hade det varit prat om att välja, och "det finns Natascha whatever", och "Svenne svensklåtande namn" att välja mellan, gissa vilken jag valt?
Baserat på namn såklart.
Sen hade jag ratat dom pga (in)kompetens.
kattson
 
Inlägg: 279
Anslöt: 2019-06-30
Ort: Stockholm

rasism inom vården

Inläggav kattson » 2021-07-30 19:38:47

Alien skrev:Man får ju välja vilken husläkare man vill. Så vad klagar du på?

Men ska man verkligen ha rätt att bestämma vilken akutläkare som ska behandla en?


Inte om man håller på å dö. Men det var aldrig frågan i mitt rant. Tror jag belyste tillräckligt långvarande läkare, inte akut aka håller på å dö?
Kanske var otydlig när jag förbigående nämnde "långårig behandlande läkare" ordagrant.
Sorry, ska belysa det tydligare nästa gång...
kattson
 
Inlägg: 279
Anslöt: 2019-06-30
Ort: Stockholm

rasism inom vården

Inläggav Marjatta » 2021-07-30 19:41:44

Till skillnad från dig diskuterar Alien utifrån artikeln i DN. Vad du diskuterar utifrån förstår jag faktiskt inte.

Det har framgått att du skriver om läkare du haft ett längre tag.

Så länge ingen skrikit RASIST år dig när du sagt "jag vill inte längre ha dr X, jag vill byta" förstår jag inte vad du klagar på.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

rasism inom vården

Inläggav kattson » 2021-07-30 19:44:04

Marjatta skrev:
kattson skrev:Kan jag inte bara få välja läkare utefter vad som funkar för mig? Utan att hudfärg ska behöva blandas in?


Det är väl precis vad du får göra?

kattson skrev:Låt mig ha mitt fria vårdval


Jag känner inte till att någon har velat dra in det.


Diskussionen som de verkar mynna ut i i media pga PK-hysteri verkar vilja förbjuda mig att pga mitt språkbruk vilja önska någon som förstår mina behov av nyanserad kommunikation.
kattson
 
Inlägg: 279
Anslöt: 2019-06-30
Ort: Stockholm

rasism inom vården

Inläggav Marjatta » 2021-07-30 19:45:26

Ah, du diskuterar utifrån vad du gissar att artiklar du inte läst innehåller. Då blir det lätt förvirrat. Ungefär som det brukar bli ...

... du diskuterar utifrån vad andra har påstått stod i denna artikel. osv.

Alltså om någon vill förbjuda dig att ha läkare du kan kommunicera med kan dessa ta sig nånstans. Jag kan inte utesluta att sådana mänskor finns men du har hittills inte visat att de finnas annat än i din och några andras fantasi ...
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Återgå till Aspergare och vården



Logga in