Vuxenmobbning

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vuxenmobbning

Inläggav Alien » 2012-10-14 16:26:10

Inte konstigt att vuxna inte kan stoppa mobbning i skolan; det är fortfarande ett vanligt sätt att "lösa konflikter" i vuxenlivet. Allra lättast är det om man är chef.

Men när Lars 2009 fick ny arbetsledare – en vikarie – förändrades allt.
– Chefen kritiserade och hackade på honom hela tiden och letade fel.
Enligt Maria hade den nya chefen en auktoritär ledarskapsstil som Lars inte kunde freda sig mot.
– Han blev rädd, hade ont i magen och kunde inte sova.
Han försökte prata med sin chef, men upplevde inte att denne lyssnade. Han sökte då stöd hos sina högre chefer.
– Men de tog chefens parti.
Lars bad att få bli omplacerad, men fick inget svar.
– Han blev mer och mer osäker på sig själv, både som människa och i sitt arbete. Han bröts ned. Det handlade om utstötning.
Hans kollegor slog larm till ledningen, som inledde en egen utredning om mobbning. På ett möte i april 2010 fick Lars beskedet – att han inte hade blivit mobbad av sin chef.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15575574.ab

Nej, chefen har ju alltid rätt. På mötet fick Lars en lista över alla fel han begått.

Sedan blev han varslad.
– Det knäckte Lasse. Han var som en spillra.


Samma dag som varselmötet mellan Lars, facket och kommunen skulle ägt rum tog han sitt liv.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vuxenmobbning

Inläggav Alien » 2012-10-14 16:30:20

Intervju med den facklige ombudsmannen:

Blev Lars Persson mobbad?
– Helt klart är att han kände sig mobbad. Det fanns ju en tydlig konflikt mellan chefen och Lars. Chefen upplevdes som väldigt tuff. Han ansåg inte att han blev respektfullt behandlad. Han var förtvivlad, säger Roger Fält, facklig ombudsman som företrädde Lars Persson mot Krokoms kommun.
Hur såg ni på skälen till varningen och varslet?
– Vi tyckte det var tunt. Det fanns tre, fyra småsaker som arbetsgivaren lyfte fram. Vi var helt på det klara med att det inte var saklig grund för avsked.
Vilka fel gjorde arbets­givaren anser ni?
– Man vidtog inte tillräckliga åtgärder för att Lars skulle må bra på jobbet och jobbade inte med situationen som ett arbetsmiljöproblem eller med lösningar.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15575578.ab
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vuxenmobbning

Inläggav Zombie » 2012-10-14 17:02:30

Undrar om det skulle gå att skriva lagen så att chefen och hans chefer i ett sådant här fall kan dras inför rätta för vållande till annans död. Ovanpå lämplig brottsrubricering för mobbningen.

Att sedan verkligen göra det, och få fällande dom(ar) när den juridiska grunden håller för det, skulle förstås kräva en grundläggande ändring i kulturell och politisk trend. Men iallafall.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Vuxenmobbning

Inläggav HGJ » 2012-10-14 17:51:42

Zombie skrev:Undrar om det skulle gå att skriva lagen så att chefen och hans chefer i ett sådant här fall kan dras inför rätta för vållande till annans död. Ovanpå lämplig brottsrubricering för mobbningen.

Det finns redan misstanke om vållande till annans död:

Aftonbladet skrev:I september 2010 polis­anmälde Maria Persson fem chefer på Krokoms kommun. Två av dem har delgivits misstanke om brott.

– Om det blir åtal så är det arbetsmiljöbrott – vållande till annans död. Mannen kände sig mobbad. Han blev deprimerad, fråntagen arbetsuppgifter, undanhållen information. Det är en stor utredning, säger åklagaren Åse Schoultz vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål i Östersund.
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5314
Anslöt: 2007-06-02

Vuxenmobbning

Inläggav Zombie » 2012-10-14 18:42:26

Jaha, det var ju bra att det går då. Om det går utan att fallet ska behöva vara extra svårt och tydligt. Får väl i så fall förskjuta min undran till hur stort allvar det tas på och hur det has civilkurage att dömas. För jag tror fortfarande att den allmänna mentaliteten funkar till förmån för de redan starka; vore konstigt om det här området, av alla, vore ett undantag från det.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Vuxenmobbning

Inläggav Iridia » 2012-10-14 19:25:26

Usch vad hemskt! :-)004
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Vuxenmobbning

Inläggav Alien » 2012-10-14 23:41:37

Det är godkänt som arbetsskada:
Ovikens kyrka var fullsatt när Lars begravdes i juli 2010. Men ingen representant för arbetsgivaren kom.
Depressionen och självmordet har godkänts som arbetsskada av Försäkringskassan. Nu söker Maria Persson upprättelse för sin man. Hon anser att han blev mobbad av sina chefer. Att det var ett arbetsmiljöproblem som arbetsgivaren omvandlade till en arbetsrättslig fråga för att kunna avskeda honom.
– Vi har fortfarande inte fått veta på vilka grunder man ville avskeda Lasse.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15575574.ab

Så här säger personalchefen:
Kommunens personalchef förnekar att Lars blev mobbad.
Och sågar familjens polisanmälan:
– Det är obegripligt.
Ni anser inte att Lars Persson blev mobbad. Men hans kollegor slog ju larm om att han kände sig mobbad och att chefen var tuff emot honom.
– Att leda arbetet innebär ibland att man måste tillrättavisa, tala med tydlighet om hur man ska utföra arbets­uppgifterna, säger Gunilla Sundqvist, personalchef på Krokoms kommun.
Varför skulle Lars Persson – efter 27 år som socialsekreterare – plötsligt misslyckas i sitt arbete?
– Det var hans arbetsutövning som inte fungerade. Det hade pågått en längre period med vägledning och tillrättavisningar.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15575501.ab

Ja, det var nog klokt att hålla sig borta från begravningen.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vuxenmobbning

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-10-15 0:28:50

Uppriktigt sagt har jag svårt att förstå varför han tog livet av sig. Han hade ju fru och tre barn och det verkar inte ens som han hade försökt sjukskriva sig från sin omöjliga arbetssituation trots depressionen. Gissningsvis hade han ganska stor del av sin identitet knuten till jobbet och blev därmed väldigt sårbar när det här skedde.

För övrigt låter det som ett solklart fall av arbetsskada. Men detta med "vållande till annans död" är värre att hävda. Han valde trots allt själv att ta livet av sig.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Vuxenmobbning

Inläggav Zombie » 2012-10-15 0:33:12

Naturligtvis måste det vara rättssäkert, inklusive frågan hur ömtålig människan var. Men det måste också inskärpas att mobbning eller motsvarande är de skyldigas ansvar inklusive följderna, oavsett hur offret råkade klara det. (Vilket leder till nästa rättssäkerhetsfråga, som gäller att ansvaret utkrävs tillräckligt högt upp i hierarkin.)
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Vuxenmobbning

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-10-15 0:48:50

Det där är önsketänkande, Zombie. Ord står mot ord och arbetsgivaren äger rätt att "leda och fördela arbetet". Det är möjligen lite lättare att komma till rätta med om det är kollegorna som mobbar men om det är chefen så är det mycket mycket svårare. Det är mycket lättare att skylla problemen på den underställde som är utsatt.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Vuxenmobbning

Inläggav Zombie » 2012-10-15 1:15:37

Det var ungefär sådana insikter som föranledde min första kommentar. Efter HGJ:s påpekande och att ha läst igenom artiklarna själv tänkte jag "okej, om de har en åklagare med sig kanske det finns större chans än jag trodde, inte att vinna men åtminstone att orsaka litet rabalder". Hur som helst måste man ju ha den visionära tankebanan öppen också, annars har man plötsligt blivit en medlöpare utan att märka det.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Vuxenmobbning

Inläggav plåtmonster » 2012-10-15 1:29:29

Man kan ju berätta för företagets alla kunder att de är oseriösa :evil:
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Sv: Vuxenmobbning

Inläggav Moggy » 2012-10-15 1:35:02

Trist historia. Tyvärr måste jag säga att jag har blivit cynisk med sånt här i media och då i synnerhet Aftonbladet. Det är ofta som det visar sig vara starkt vinklat i AB och att dom utelämnat massa. Det är så pass ofta det är så att det egentligen inte går att lita på nånting sånt här.

Men hur som helst, tragiskt att mannen tog sitt liv och att han hamnade i ett läge där han inte fann någon annan väg ut.

Sen att nån ska åka på att bli dömd för vållande till annans död och kanske få sitt liv förstört för en urspårad konflikt på jobbet där kanske även han hamnat i en konflikt där han inte hade kontroll... Njae, känns tveksamt att hålla en chef ansvarig för någonsin liv. Ibland sliter det sig mellan människor och allt blir fel men ofta så är det inte en skurk och ett offer i sådana fall.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Vuxenmobbning

Inläggav Parvlon » 2012-10-15 1:42:53

Man kanske inte kan lägga ett ansvar ang. självmordet på någon annan just nu men det finns vad jag kan se flera som troligen gjort fel. De som fick till utredningen om mobbning t.ex. Det låter inte lyckat att en statsinstans ska utreda sig själv.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Vuxenmobbning

Inläggav plåtmonster » 2012-10-15 3:00:11

Med tanke på att vuxna beter sig så här så är det klart att de inte ser mobbningsproblemen i skolan heller.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Vuxenmobbning

Inläggav Alien » 2012-10-15 3:44:51

Det är väl rätt vanligt att mannens identitet är starkt knuten till arbetet. (Hör ihop med könsrollen.)

Ja, Aftonbladet kan ha vinklat det, men mobbning i arbetslivet är ett välkänt problem. Det har skrivits flera böcker och artikelserier om detta, men ingen tar tag i frågan.

Upptäckte att jag skrivit om vuxenmobbning förut: vuxenmobbning-olagligt-i-frankrike-t15916.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vuxenmobbning

Inläggav plåtmonster » 2012-10-15 4:22:19

Funderingar:

* Skulle det gå att ordna en svart lista på arbetsplatser som är olämpliga?

* Hur tar man reda på om en arbetsplats har denna problematik innan man skriver under ett anställningskontrakt?

* Hur skall dokumentationen göras samt vilken dokumentation krävs för att väcka talan?

Är det lov för advokater att ta del av skadeståndet? för att på så sätt finansiera processer för de som saknar medel?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Vuxenmobbning

Inläggav Alien » 2012-10-15 4:49:53

Varje år uppskattas antalet självmord som är relaterade till vuxenmobbing till ca 300, det är lika många personer som omkommer i trafiken under ett år.
http://www.folkuniversitetet.se/Kurser- ... -harskarte

Arbetsgivare brukar väl ta referenser innan de anställer någon. Men det finns inget motsvarande för den arbetssökande. En gång ringde jag till facket för att höra, men fick bara till svara att de tyckte man skulle bilda sig själv en uppfattning. Men det var ju deras uppfattning jag behövde innan jag begav mig in i lejonkulan!

Men även om det inte varit någon mobbning förut, så kan det bli. Ofta efter att en ny chef el en ny medarbetare anställts. Eller efter en omorganisation.

Råkar man ut för mobbning så är det bra om man skriver en slags loggbok. Datum, händelser, vilka som deltagit. Ibland är varje enskild händelse inte så tydlig utan kan bortförklaras, men det är den sammanlagda bilden som visar att det är mobbning.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vuxenmobbning

Inläggav Miche » 2012-10-15 8:02:31

plåtmonster skrev:Man kan ju berätta för företagets alla kunder att de är oseriösa :evil:

"Företaget" i just det här fallet är en socialförvaltning ("kunderna" har därför inget val).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Vuxenmobbning

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-10-15 9:54:21

plåtmonster skrev:Funderingar:

* Skulle det gå att ordna en svart lista på arbetsplatser som är olämpliga?

Nej knappast, Särskilt inte vad det gäller mindre arbetsplatser. Folk håller tyst om sånthär.

plåtmonster skrev: * Hur tar man reda på om en arbetsplats har denna problematik innan man skriver under ett anställningskontrakt?

Det går inte. Jag "kände" att något var fel en gång när jag sökte ett jobb. (Problemet gällde inte mobbning utan en annan sak - kring chefsskap och organisation kan man säga. ) Jag var mycket noga med att ringa runt, ställde flera frågor till chefen och pratade med båda fackliga representanterna. Men alla redovisade bara en fasad om hur bra allt var och det var först när jag fått jobbet och hamnat i skiten som jag fick reda på den verkliga bakgrunden - delvis av samma personer.
Men det är inte uteslutet att man kan få fram NÅNTING.

plåtmonster skrev: * Hur skall dokumentationen göras samt vilken dokumentation krävs för att väcka talan?

Vad som krävs för att "väcka talan" har jag ingen aning om. Men får man problem med något på jobbet är det lämpligt att skriva dagbok över sånt som händer och de kontakter man tar för att försöka åtgärda det. Det är mycket bättre om man kan diskutera konkreta händelser än komma med svepande generaliseringar. Detta gäller allmänt om man behöver prata med sin fackförening, högre chefer eller reda ut det som händer för sig själv. Men det kan också vara till nytta om man vill behålla jobbet, försöka bli omplacerad eller försöka undvika att bli omplacerad, eller försöka få något i sina arbetsuppgifter förändrat.

plåtmonster skrev:Är det lov för advokater att ta del av skadeståndet? för att på så sätt finansiera processer för de som saknar medel?

Vad det hamnar i är inte i första hand rätten utan fackliga förhandlingar.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Vuxenmobbning

Inläggav plåtmonster » 2012-10-15 15:31:34

Det borde gå att ställa kuggfrågor och testa hur transparent och rak kommunikationen är.

@Bjäbbmonstret, Vad var det för typ av jobb och problem?, kanske man skulle kunnat ställa en fråga om varför gör ni såhär? och får man då ett svar som inte stämmer så söker man ett annat jobb.

@Miche, Man kan alltid solka ner kommunen. Politikerna som bestämmer blir påverkade av sådant.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Vuxenmobbning

Inläggav Alien » 2012-12-19 16:35:01

Så här skriver Arbetslmiiljöverket på sin hemsida:

Arbetsmiljöverket skrev:Vad är AV:s uppdrag i frågor om mobbning?
AV:s fokus i frågor om mobbning ligger på arbetsgivarens arbete med att förebygga och förhindra mobbning på arbetsplatsen. Signaler på att det finns arbetsmiljöbrister och missförhållanden på en arbetsplats kan medföra att Arbetsmiljöverket inspekterar arbetsplatsen och kontrollerar att arbetsgivaren bedriver ett systematiskt arbetsmiljöarbete och har policy och rutiner för att hantera bland annat konflikt – och mobbningssituationer. Observera att Arbetsmiljöverket inte biträder någon part i en konflikt på en arbetsplats. Arbetsmiljöverket tar inte ställning till vem som bär skuld för en kränkning, inte heller behandlar vi frågor som rör kompensation eller ersättning för det inträffade.

AV vill framhålla att mobbning på arbetet i första hand är en fråga för arbetsmarknadens parter att komma till rätta med. Den partsgemensamma organisationen Prevent till exempel ger ut skrifter i ämnet och håller även utbildningar i hur chefer och andra berörda kan bli bättre på att hantera konflikter och mobbning. LO har också givit ut en skrift om hur skyddsombud kan agera i mobbningsfrågor.
http://www.av.se/teman/mobbning/Vad_ar_AVs/

Som framgår av det av mig kursiverade så är inte AV:s uppgift att hjälpa den utsatta personen. Så här skriver de vad man kan göra som individ:

Hur gå vidare som individ?
Att bli utsatt för mobbning och eller kränkande handlingar på sin arbetsplats kan i många fall upplevas väldigt svårt och ibland traumatiserande. Händelserna kan sätta djupa spår hos den som blir utsatt och orsaka stort lidande samt därmed kräva kvalificerad hjälp för att kunna bearbetas konstruktivt. Företagshälsovården har som regel möjlighet att bistå. I de fall man som anställd inte har stöd av vare sig skyddsombud, fack eller arbetsgivare står ofta valet mellan att söka sig till en annan arbetsplats eller att försöka driva sin sak civilrättsligt med eget juridiskt ombud. Det senare kan innebära ett stort risktagande såväl ekonomiskt som psykiskt.
http://www.av.se/teman/mobbning/Hur_ga_ ... m_individ/

M a o, får du inget stöd av facket, så fly. Tro inte att du kan få någon upprättelse.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vuxenmobbning

Inläggav plåtmonster » 2012-12-19 19:27:39

Dokumentera, stäm och skriv ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Vuxenmobbning

Inläggav Andreasol » 2012-12-19 20:24:10

Mobbing är nog en stark drift i vissa utvalda,en mobbare är rent ut sagt en diagnos med skadlig verkan för sin omgivning.
Mobbare blir starkare av trycka ner andra men vågar inte slåss mot de som är jämnbördiga och öga mot öga.
Mobbing är också som en smittsam sjukdom i en flock, en ger tillstånd till en annan osv.
Flock djur handlar inte från sin individuella syn utan med beröm av flocken och dess Mobb ledare.
Därför kan dessa flock djur mörda för att nästa dag åka hem till familjen och vara den mest omtänksamma fader.
Detta har forskats med efter det förbryllande faktum att de SS vakter som styrde utrotnings lägren kunde åka hem till sin familj och vara som vilken far som helst efter kriget och under.
Det var förstås en högre alkohol konsumtion inom dessa Totenkopf SS vakterna än de andra regementen men annars begicks dessa horibliheter på sådana som dig och mig med alla andra syndabockar och oliktänkande människor

Välkomen till Människo arten, det ända rovdjuret som dödar sinna egna utan hunger eller något större eget lidande.
Om detta inte är riktigt sjukt och ondske fullt vad är det då?
Det har liten eller ingen betydelse nationalitet eller ursprung men ser
ut att vara sällsynt i mer utsatta "primitiva kulturer" på klimat mässigt hårda omgivningar.
De var dessa som selekterade ut stam medlemmar för att skydda mot svält från sten ålders tid som sedan har vuxit till världs krig och ett rent helvete för de individer som sticker ut.

Om nu vår Super stam uppkom för 8-9 tusen år sedan har mobbingen och krigen bara förfinats och effektiviserats.

Jag har själv varit totalt hänsynslös mot mobbare i och med min snabbhet och effektivitet med en ilska som slår som blixten har de andra mobbarna backat när deras ledare slagits blodiga i marken.

Många krossade käkar och utflugna tänder senare har jag inte behövt utrycka min vrede till mobbare utan precis som en gamal katt känner de på sig sitt nederlag med blotta åsynen.

Därför har jag varit i flera krigs zoner och levt på en vad som en "normal" människa skulle säga tunn tråd.

Det många inte förstår är att du inte är svagare för att du har vad som kallas handikapp.
Du kanske inte kan föra ett vardagligt "normalt" tråkigt liv med bra resulltat
men du har förmågor som överstiger alla andra men ingen kommer att ge dig credit för, för att dom inte känner till dessa.

Moderator Alien: Tog bort fetstilningen av hela inlägget. Ett sådant inlägg blir svårläst; fetstil är till för att betona vissa saker i texten.
Andreasol
 
Inlägg: 29
Anslöt: 2012-12-19
Ort: Lunsbrunn

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in