Föra över bilder från mobilen till datorn

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: atoms, Alien

Föra över bilder från mobilen till datorn

Inläggav Lilla Gumman » 2012-10-14 13:36:09

Hej!

Går det att föra över bilder från iPad och smartphone till en dator via wifi, eller måste man ha en bluetooth-sticka?

Min pappa har ingen sladd till smartohonen. Hur ska han enklast föra över bilderna till datorn? Och från iPaden.

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Föra över bilder till datorn

Inläggav Mellanvärld » 2012-10-14 14:04:08

En möjlighet är att använda en FTP-app, eller, om man vill kopiera direkt till en windowsdator, använda en SMB/CIFS-app.
Mellanvärld
 
Inlägg: 1243
Anslöt: 2010-11-28
Ort: Göteborg

Sv: Föra över bilder till datorn

Inläggav barracuber » 2012-10-14 15:04:28

Om det är en android sök på Airdroid, som jobbar trådlöst. Vi tipsade om den och ett par andra lösningar för två veckor sedan. Just när det gäller Airdroid tror jag man måste ha ett google/gmailkonto, men inte säkert på de andra. Vad gäller ajpadda/ajfån finns säkert motsvarande.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Sv: Föra över bilder till datorn

Inläggav Lilla Gumman » 2012-10-14 15:32:43

Hej!

Samsung-telefonen har Telia kontantkort. Pappa laddar 100 kr, räcker en evighet åt honom. Telefonen har Andtoid Market, men det krävs ett google-konto. När jag går in och försöker skapa ett google-konto på telefonen åt pappa går det inte. Han kan alltså inte ladda hem några appar. Det går bara att surfa på telefonen, och bara via wifi hemma.

Bluetooth-sticka eller sladd, spelar kanske ingen roll.

Till iPad:en ska jag kolla efter en lämplig app.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Sv: Föra över bilder till datorn

Inläggav barracuber » 2012-10-14 16:15:25

Det är nog bökigt att skapa ett googlekonto på mobilen, mycket enklare på datorn.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Föra över bilder till datorn

Inläggav barracuber » 2012-10-14 18:20:07

barracuber skrev:Om det är en android sök på Airdroid, som jobbar trådlöst. Vi tipsade om den och ett par andra lösningar för två veckor sedan. Just när det gäller Airdroid tror jag man måste ha ett google/gmailkonto, men inte säkert på de andra.


Här skrev jag om "luftdroiden". Blir nu osäker på ifall man verkligen behöver ett googlekonto för att köra den, kollar upp senare ikväll.

Och här nämndes två andra alternativ.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Föra över bilder till datorn

Inläggav Zima33 » 2012-10-14 18:55:22

Jag brukar ta ut minneskortet från telefonen och sätta det i en läsare som sticks in i en USB-port.
En sån här (den medföljde telefonen):

Bild

Vissa datorer har minneskortläsare, då kan man behöva en adapter. En sån här:

Bild
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Föra över bilder till datorn

Inläggav Zirre » 2012-10-14 19:07:18

Med iPad borde det gå att koppla den till datorn med usb-sladden, sen ska du kunna se allt med programmet iTunes (gratis att ladda hem).
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Föra över bilder till datorn

Inläggav Zirre » 2012-10-14 19:08:35

Med smartohone kan man föra över bilderna genom att koppla in smartphone till darorn med usb-sladden.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Föra över bilder till datorn

Inläggav kullan » 2012-10-14 19:11:22

Zirre skrev:Med smartohone kan man föra över bilderna genom att koppla in smartphone till darorn med usb-sladden.


Men denna sladden fanns ju inte enligt Trådskaparen.


Lilla Gumman skrev:Min pappa har ingen sladd till smartohonen
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Föra över bilder till datorn

Inläggav Zirre » 2012-10-14 19:33:51

kullan skrev:
Zirre skrev:Med smartohone kan man föra över bilderna genom att koppla in smartphone till darorn med usb-sladden.


Men denna sladden fanns ju inte enligt Trådskaparen.


Lilla Gumman skrev:Min pappa har ingen sladd till smartohonen
hur svårt är det att köpa en?
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Föra över bilder till datorn

Inläggav Zirre » 2012-10-14 19:35:00

De flesta smartphones har en sladd som är både för usb och stickpropp
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Föra över bilder till datorn

Inläggav barracuber » 2012-10-14 20:00:47

barracuber skrev:
barracuber skrev:Om det är en android sök på Airdroid, som jobbar trådlöst. Vi tipsade om den och ett par andra lösningar för två veckor sedan. Just när det gäller Airdroid tror jag man måste ha ett google/gmailkonto, men inte säkert på de andra.


Här skrev jag om "luftdroiden". Blir nu osäker på ifall man verkligen behöver ett googlekonto för att köra den, kollar upp senare ikväll.


Man behöver inte ha något googlekonto för att KÖRA Airdroid, istället används engångskoder - smidigt som tusan!

Men man behöver installera och köra Airdroid-appen i mobilen. Enklaste sättet är såklart via Android Market (som bytt namn till Google Play) - skapa din pappas googlekonto på en dator och försök sedan aktivera det på mobilen.

I nödfall kan man lösa det utan Market/Play exv genom att du skaffar apk-filen (inget olagligt eftersom appen är gratis) eller ber någon här skaffa den och skicka den till dig. Du behöver sedan få in filen i mobilen men det finns även sätt (har jag för mig) att installera från en dator.

AirDroid - Google Play
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Föra över bilder till datorn

Inläggav Lilla Gumman » 2012-10-14 23:30:16

Hej!

Jag tipsade papoa om att gå in på närmsta Telia-butik och köpa 1 usb-sladd till mobilen och en till iPad. Laddaren har ingen löstagbar stickpropp med usb-anslutning "men det har kameran, fast den usb-sladden funkar väl inte till mobilen, väl?" sa pappa.

Telefonen har Android Market installerad, d.v s. med Android-loggan i ikonen. Klickar man där kan man välja att skapa ett Google-konto eller logga in. Vi kunde inte skapa ett Google-konto i mobilen, när allt var ifyllt gick det inte att sända på grund av att datatrafik inte fungerar. Vi skapade då ett Google-konto på Ipad:en. Sen gick vi in på telefonen och Android Maret-ikonen. Ja, det heter Google Play , men det är inte den ikonenikonen. Vi försökte logga in på Google-kontot, men det gick inte att sända datatrafik. Mycket märkligt, för i Inställningarna står det art telefonen är ansluten till pappas wifi-nätverk och det går att surfa till tv.nu och googla. Men inte hämta hem appar. En möjlighet är ju att logga in på google på datorn och därifrån nå Google Play. Där kan man sen installera appar till telefonen. Det har jag gjort hemma.
Till iPad:en laddade jag ner en gratis app. Vi såg bilderna, och nu skulle appen hitta datorn. Den ville ha både ip-adress och dsn network eller vad det heter. Så långt kom vi. Men sen ville appen ha användarnamn och lösenord. "Vilket av dom", suckar pappa uppgivet. Det är ju iPadens inloggning, iCloud, Google och nätverket hemma Inget funkar Ingenstans i appen hittar jag ett ställe där man kan välja nytt lösenors och användarnamn. hitta datorn. Den ville ha både ip-adress och dsn eller vad det heter
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Föra över bilder till datorn

Inläggav Miche » 2012-10-14 23:58:24

Lilla Gumman skrev:Laddaren har ingen löstagbar stickpropp med usb-anslutning "men det har kameran, fast den usb-sladden funkar väl inte till mobilen, väl?"

Nästan alla smarta mobiler levereras med laddare där man kan plocka loss sladden, men annars funkar det med vilken USB-kabel som helst som har rätt kontakt (så kamerakabeln fungerar om kontakten passar i mobilen, det finns ett antal olika varianter, annars måste han uppge rätt modell av mobil i butiken eller ta med sig den så de kan kolla).

Lilla Gumman skrev:Vi försökte logga in på Google-kontot, men det gick inte att sända datatrafik.

Det var ett nytt problem som jag inte hört talas om förut, det skulle vara om någon port i Wifi-routern är blockerad (vad har han för nätverk?)
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Sv: Föra över bilder till datorn

Inläggav Lilla Gumman » 2012-10-15 0:38:26

Netgear har jag för mig.
Telefonen har Telia kontantkort utan surf. Pappa vill inte ladda telefonen med 300 kr för att få tillgång till datasurf.
Pappa kan bara surfa hemma, inom hemmanätverkets räckvidd alltså.

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Föra över bilder till datorn

Inläggav Flia » 2012-10-15 13:03:32

Om du då är ansluten till hans nätverk kan inte du heller surfa ju.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Föra över bilder till datorn

Inläggav Miche » 2012-10-15 15:02:39

Lilla Gumman skrev:Netgear har jag för mig.

Netgear är inget nätverk, det är en router!

Är han ansluten till Telia, Comhem, Bredbandsbolaget eller vad?

Om det är Comhem (fast de brukar väl oftast ha grejer från Motorola) eller någon annan som håller hårt i inställningarna for routern kanske det kan förklara problemet, annars verkar det skumt!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Sv: Föra över bilder till datorn

Inläggav barracuber » 2012-10-15 16:36:57

Det låter som att hemmanätverket inte har koppling mot internet.

Sen tycker jag det är jävligt fräckt att kräva minst 300 bara för att få surfa. Såna är de inte ens på Tele2, och de ligger inte särskilt högt i kurs hos mig.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Föra över bilder till datorn

Inläggav Miche » 2012-10-15 17:15:19

300 är väl för fri surf, det går att surfa ändå men då kostar det lite från kontantkortet, åtminstone när man kommer över en viss nivå.

Han kan ju surfa från iPaden vilket visar att hemnätverket är anslutet, jag tippar att det är en port som är blockad (kan vara någon programvara som säkrat routern eller så har han kanske Telias router med fjärrstyrning och fjärrsupport, den kan man inte själv ställa in så mycket i).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Föra över bilder till datorn

Inläggav Zirre » 2012-10-15 17:21:43

Lilla Gumman skrev:Hej!

Går det att föra över bilder från iPad och smartphone till en dator via wifi, eller måste man ha en bluetooth-sticka?

Min pappa har ingen sladd till smartohonen. Hur ska han enklast föra över bilderna till datorn? Och från iPaden.

Lilla Gumman


Vet ej om detta tips är något i detta fall men prova appen AirDroid. Finns kanske nåt liknande till iPad.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Föra över bilder till datorn

Inläggav Lilla Gumman » 2012-10-15 23:04:25

Hej!

Sladdar hittade i gömmorna. Börjar pappa bli senil, eller? :roll: :wink:
Bilder från iPaden gick att föra över med sladd till datorn.
Men datorn känner inte av telefonen. Inget synk-program startas, och telefonen dyker inte upp som en enhet i datorn. Inte ens efter fem-tio minuter eller så, i alla fall.
Telefonen känner inte av datorn heller.

Pappa tror att allt krångel beror på att han har kontantkort i mobilen istället för abbonemang. Men det ska väl inte spela någon roll?

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Föra över bilder till datorn

Inläggav Parvlon » 2012-10-15 23:07:05

Lilla Gumman skrev:Pappa tror att allt krångel beror på att han har kontantkort i mobilen istället för abbonemang. Men det ska väl inte spela någon roll?
Knappast. Det låter som att programvara i datorn saknas. Vad vet jag inte. Är relativt ointresserad av i-***'s.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Föra över bilder till datorn

Inläggav kullan » 2012-10-15 23:21:21

Det kan glappa med kommunikationen mellan dator och mobil. Man kan behöva installera om telefonen som enhet på datorn flera gånger innan datorn hittar den som enhet. jag har inget annat än kontantkort i min mobil och min stationära hittar den som enhet men sen funkar det dåligt med kommunikationen. jag kan inte göra det jag vill göra mellan båda enheterna. Så det är tydligen vanligt att det krånglar på detta sättet.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Återgå till IT-forum



Logga in