Genombrott i behandling av hypotyreos

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Genombrott i behandling av hypotyreos

Inläggav Wine » 2012-10-11 12:53:48

Ny behandling kan vara på väg för de som lider av hypotyreos, underfunktion i sköldkörteln:

DN - Stamceller hopp för sköldkörtelsjuka
Publicerad 2012-10-10 19:01

Amerikanska och belgiska forskare har lyckats återställa funktionen hos sköldkörteln hos möss med hjälp av stamceller. Genombrottet, som beskrivs i tidskriften Nature, ger hopp till de tiotusentals svenskar som lider av hypotyreos, underfunktion i sköldkörteln.


Co-Admin: tråden flyttades från Aspergare och vården.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Genombrott i behandling av hypotyreos

Inläggav Eeira » 2012-10-11 22:43:14

DN får det att låta som att det skulle vara ett stort problem att lida av hypotyreos - "ger hopp". Underfunktionen korrigeras enkelt med en daglig, men billig och praktiskt taget biverkningsfri tablett. :?

Äsch, det är bara min vrånga sida som (återigen :roll:) hakar upp sig på enstaka ord...
Botemedel är bra.
Eeira
 
Inlägg: 599
Anslöt: 2012-01-21

Genombrott i behandling av hypotyreos

Inläggav Bror Duktig » 2012-10-11 23:05:44

"Enkelt" är inte ordet som många upplever när det gäller den sjukdomen. Har man tur är det lätt, har man otur, så är det inte lätt. Det finns många sätt på vilka sköldkörteln kan haka upp sig, och tillförsel av hormon funkar då inte alltid som tänkt.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Genombrott i behandling av hypotyreos

Inläggav Eeira » 2012-10-11 23:42:10

Bror Duktig skrev:"Enkelt" är inte ordet som många upplever när det gäller den sjukdomen.

Nej, jag kan givetvis inte uttala mig för alla, men en underfunktion brukar inte vara något större bekymmer när man väl har ställt in medicindosen. Hormonbristen kan dock ge många besvärliga symptom innan behandling sätts in.

Jag visste inte att det fanns fall där tillförseln av hormon i tablettform inte fungerar som tänkt. Däremot vet jag att enstaka personer som under en lång tid ätit den gamla typen av medicin (grishormon) har haft svårt att övergå till den nya typen (konstgjort hormon).
Eeira
 
Inlägg: 599
Anslöt: 2012-01-21

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in