Den (STORA) app-tråden

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Den (STORA) app-tråden

Inläggav barracuber » 2012-09-22 17:42:59

UniFlash for Android Flashes, Manages, and Installs ROMs From Your Windows Desktop

OBS artikeln gäller endast för rootade androidmobiler!
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Den (STORA) app-tråden

Inläggav kullan » 2012-09-24 22:03:59

Jag tror jag har hittat en för mina behov en perfekt app. Den heter Colornote och funkar skitbra att planera veckoschema i.

https://play.google.com/store/apps/deta ... Iubm90ZSJd
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Den (STORA) app-tråden

Inläggav barracuber » 2012-09-24 22:14:39

kullan skrev:Jag tror jag har hittat en för mina behov en perfekt app. Den heter Colornote och funkar skitbra att planera veckoschema i.

https://play.google.com/store/apps/deta ... Iubm90ZSJd


Jag använder den för snabba anteckningar men har aldrig använt dess kalenderfunktion. Tipsa gärna om vad man kan göra.

Den har även bra automatisk backupfunktion som sparar ner en kopia av alla ens anteckningar till SD-kortet. (Kanske även till molnet men där är jag osäker.)
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Den (STORA) app-tråden

Inläggav kullan » 2012-09-24 22:36:22

barracuber skrev:Tipsa gärna om vad man kan göra.


I kalendern kan du göra ett anpassat veckoschema. Du kan sätta olika färg på olika dagar. Så har man rutiner som ej är statiska ( Lika varje vecka) Så är detta perfekt. Så tisdag ena vecka kan se ut på ett sätt med vad man ska göra under dagen medan nästa tisdag kan se helt annorlunda ut beroende på om ett möte blivit tillagt tex.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Den (STORA) app-tråden

Inläggav Zirre » 2012-09-26 14:19:02

Vore bra med en app där man kunde göra en checklista som varnar med x minuters mellanrum tills alla punkterna är avklarade.

Nån som vet en sån app?
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Den (STORA) app-tråden

Inläggav barracuber » 2012-09-26 14:38:17

Zirre skrev:Vore bra med en app där man kunde göra en checklista som varnar med x minuters mellanrum tills alla punkterna är avklarade.

Nån som vet en sån app?


Rent spontant låter det väldigt stressigt.. :-)063 Ifall du utgår från tanken att man verkligen kan jobba med flera saker samtidigt. Vilket man kanske kan tro. Men vilket jag i praktiken tror är självbedrägeri, åtminstone ur hälso- och kvalitetssynpunkt.

Däremot är ju "timer" tänket (typ "nedräkning") inget ovanligt. Det är ett sätt att höja disciplinen och motivationen på ett positivt sätt dvs utan att göra det till negativ stress.

Du borde då kolla upp Pomodoro, som varit uppe tidigare. Det bygger på en sak i taget, fokusering, vila och "snälla" deadlines dvs snälla i meningen att man själv kan bestämma sina arbets- och vilointervall.

Lifehack: The Pomodoro Technique: Is It Right For You?
Makeuseof: 3 Of The Best Free Pomodoro Productivity Apps

Det finns numera en svensk bok om Pomodoro skriven av Staffan Nöteberg:
MED TOMATENS HJÄLP MOT EFFEKTIVITET – INTERVJU MED STAFFAN NÖTEBERG

Har själv funderat på att använda Pomodoro aktivt men det har inte blivit så. Vet inte riktigt varför förutom uppenbara orsaker som inlärningströskel och tidsbrist. Jag menar inte att Pomodoro är svårt att lära sig. Däremot kan tidsbristen (det egentliga problemet) skapa upplevelsen att saker och ting blir svåra trots att de inte är det.

Blir lite fundersam när jag ser att Staffan svarar:

Pomodorotekniken passar för alla som jobbar på kontor.

Det är säkert så att han vänder sig till alla som jobbar eftersom han själv tillhör den lyckligt lottade gruppen. Jag tror dock att även sådana "utanför" grupper som vi aspergare kan ha nytta av att lära oss tänket och teknikerna. Det är ju isf ett steg på vägen till en inträdesbiljett till ett liv i arbete och inkomst, snarare än i utanförskap och fattigdom.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Den (STORA) app-tråden

Inläggav kullan » 2012-09-26 14:43:27

Nu har jag avinstallerat 4 appar. Alla dessa ersätts av colornote hos mig.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Den (STORA) app-tråden

Inläggav Zirre » 2012-09-26 14:48:29

barracuber skrev:
Zirre skrev:Vore bra med en app där man kunde göra en checklista som varnar med x minuters mellanrum tills alla punkterna är avklarade.

Nån som vet en sån app?


Rent spontant låter det väldigt stressigt.. :-)063 Ifall du utgår från tanken att man verkligen kan jobba med flera saker samtidigt. Vilket man kanske kan tro. Men vilket jag i praktiken tror är självbedrägeri, åtminstone ur hälso- och kvalitetssynpunkt.

Däremot är ju "timer" tänket (typ "nedräkning") inget ovanligt. Det är ett sätt att höja disciplinen och motivationen på ett positivt sätt dvs utan att göra det till negativ stress.

Du borde då kolla upp Pomodoro, som varit uppe tidigare. Det bygger på en sak i taget, fokusering, vila och "snälla" deadlines dvs snälla i meningen att man själv kan bestämma sina arbets- och vilointervall.

Lifehack: The Pomodoro Technique: Is It Right For You?
Makeuseof: 3 Of The Best Free Pomodoro Productivity Apps

Det finns numera en svensk bok om Pomodoro skriven av Staffan Nöteberg:
MED TOMATENS HJÄLP MOT EFFEKTIVITET – INTERVJU MED STAFFAN NÖTEBERG

Har själv funderat på att använda Pomodoro aktivt men det har inte blivit så. Vet inte riktigt varför förutom uppenbara orsaker som inlärningströskel och tidsbrist. Jag menar inte att Pomodoro är svårt att lära sig. Däremot kan tidsbristen (det egentliga problemet) skapa upplevelsen att saker och ting blir svåra trots att de inte är det.

Blir lite fundersam när jag ser att Staffan svarar:

Pomodorotekniken passar för alla som jobbar på kontor.

Det är säkert så att han vänder sig till alla som jobbar eftersom han själv tillhör den lyckligt lottade gruppen. Jag tror dock att även sådana "utanför" grupper som vi aspergare kan ha nytta av att lära oss tänket och teknikerna. Det är ju isf ett steg på vägen till en inträdesbiljett till ett liv i arbete och inkomst, snarare än i utanförskap och fattigdom.

Dess värre är inget av det du skriver vad jag söker.
Jag ska använda det hemma till hemmasysslor som ofta skjuts upp.

Provar just nu Chore Checklist
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Den (STORA) app-tråden

Inläggav Zirre » 2012-09-26 14:49:34

kullan skrev:Nu har jag avinstallerat 4 appar. Alla dessa ersätts av colornote hos mig.
:-)Happy
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Den (STORA) app-tråden

Inläggav Zirre » 2012-09-26 14:52:36

kullan skrev:Nu har jag avinstallerat 4 appar. Alla dessa ersätts av colornote hos mig.
På vilket sätt hjälper color note dig?
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Den (STORA) app-tråden

Inläggav barracuber » 2012-09-26 14:55:05

Zirre skrev:
barracuber skrev:..Pomodoro..

Dess värre är inget av det du skriver vad jag söker.
Jag ska använda det hemma till hemmasysslor som ofta skjuts upp.

Provar just nu Chore Checklist


Ok no problem :) Pomodoro passar nog bra i en ren arbetssituation där någon annan står över axeln och väntar på resultat. Men jag tror även det kan passa bra för att förstärka sin egen förmåga att få saker gjorda, genom att t ex ta död på myten om att man kan göra flera saker samtidigt och tro att det blir bra. Ibland kan blotta vetskapen om ett viss tänk få en att tänka annorlunda, både i arbets- och hemsituationer. Håller man sig bara öppen för nya idéer så behöver man aldrig känna sig tomhänt.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Den (STORA) app-tråden

Inläggav Zirre » 2012-09-26 15:29:54

Tror Life Reminder kan vara nåt
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Den (STORA) app-tråden

Inläggav kullan » 2012-09-26 15:37:58

Zirre skrev:
kullan skrev:Nu har jag avinstallerat 4 appar. Alla dessa ersätts av colornote hos mig.
På vilket sätt hjälper color note dig?


I kalendern kan jag planera in allt som händer. Jag kan även utanför kalendern skriva sånt jag behöver minnas. Jag har en shoppinglista tex. den kan man editera hur många gånger som helst. För mina behov räcker denna appen. Behöver jag en larmsignal har jag planeringskalendern som fanns när jag köpte mobilen.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Den (STORA) app-tråden

Inläggav barracuber » 2012-09-28 1:00:18

Zirre skrev:Vore bra med en app där man kunde göra en checklista som varnar med x minuters mellanrum tills alla punkterna är avklarade.

Nån som vet en sån app?


Vet inte ifall du gillar gmail men den kan snooza dig... :wink:
Manage your inbox with free tools to snooze your Gmail
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Den (STORA) app-tråden

Inläggav Iridia » 2012-09-28 2:33:54

:-)Happy

Jag vet inte hur många gånger jag öppnat ett mejl vid precis fel tillfälle, t ex på stan, i reklampausen till ens favoritprogram, på väg till sängen, eller annan situation när man inte har möjlighet att svara direkt och man tänker, "senare" eller "imorgon".

Men då är det redan registrerat som läst och därmed 'out of sight, out of mind'... :oops:

Och så får man nytt mejl: "Fick du inte mitt mejl, du har ju inte svarat??" :( :x icon :-)056

Mycket förargligt.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Den (STORA) app-tråden

Inläggav barracuber » 2012-10-06 15:45:19

barracuber skrev:
bittin skrev:Själv gillar jag denna väldigt mycket: http://www.wondershare.com/android-manager/

Den verkar ha ungefär samma funktioner som AirDroid (och även MightyText) samt dessutom backup/restore och överföring med iOS och Symbian. Extremt ful hemsida måste jag dock få säga men den är säkert bra ändå.


Här är ännu en konkurrent inom samma niche som förenar funktioner från Android Manager/AirDroid /MightyText: Manage your Android from your PC - SnapPea

Den här typen av appar borde exv kullan kunna dra nytta av för att flytta filer (exv apk-filer) mellan datorn och mobilen. Och därmed slippa tillverkarnas rent ut sagt värdelösa programvaror (tänker närmast på Samsungs Kies).
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Den (STORA) app-tråden

Inläggav barracuber » 2012-10-15 11:39:11

barracuber skrev:
Miche skrev:Suveränt, har just installerat AirDroid och det här är precis det jag saknat för att kunna fixa till min telefonbok enkelt.

Tack barracuber.


Tack :) Jag hade också nyss användning av tjänsten. Jag bytte ut mina gamla mp3 podcasts (som jag hade lyssnat klart på) till nya med anledning av ett skolarbete. Otroligt smidigt att bara downloada de gamla till datorn (för backup) och uploada de nya. Samma sak tänker jag göra med musiksamlingen och eböckerna.


Måste säga det igen att AirDroid rockar! Både enkelt och avancerat på samma gång! Laddade precis ned två podcasts från Filosofiska Rummet från sveriges radio och laddade upp till mobilen, tog kanske max 5 minuter! :D

Som jag skrivit tidigare, för exv dig kullan är tjänster som AirDroid som en skänk ifrån ovan! :) Inget bökande med login, google/gmailkonto, sladdar, whatever. Inte ens Wifi behöver vara på. 8)
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Den (STORA) app-tråden

Inläggav Zirre » 2012-10-15 15:05:54

För den som har en SAMSUNG, kan jag rekommendera KIES AIR
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Den (STORA) app-tråden

Inläggav Miche » 2012-10-15 15:15:46

Zirre skrev:För den som har en SAMSUNG, kan jag rekommendera KIES AIR

Jag tycker att Kies verkar bara vara skräp, det finns bättre program (jag har rekommenderat en del högre upp i tråden eller om det var i en annan tråd).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Den (STORA) app-tråden

Inläggav Zirre » 2012-10-15 15:20:50

Miche skrev:
Zirre skrev:För den som har en SAMSUNG, kan jag rekommendera KIES AIR

Jag tycker att Kies verkar bara vara skräp, det finns bättre program (jag har rekommenderat en del högre upp i tråden eller om det var i en annan tråd).


Jag gillar KIES och rekommenderar gärna KIES.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Den (STORA) app-tråden

Inläggav kullan » 2012-10-15 16:04:17

Zirre skrev:För den som har en SAMSUNG, kan jag rekommendera KIES AIR


Jag har Kies och jag kommer att avinstallera skiten. Funkar inte alls. Rena viruset om jag får säga.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Den (STORA) app-tråden

Inläggav Zirre » 2012-10-15 16:21:19

kullan skrev:
Zirre skrev:För den som har en SAMSUNG, kan jag rekommendera KIES AIR


Jag har Kies och jag kommer att avinstallera skiten. Funkar inte alls. Rena viruset om jag får säga.


Om du gör rätt funkar den säkert.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Den (STORA) app-tråden

Inläggav Flia » 2012-10-15 16:27:49

Jag använder Kies för att återställa telefonen. Varje gång jag gjort nya inställningar så gör jag backup i Kies.
Det var helt fantastiskt när jag hade uppdaterat till Android 4, att bara kunna återställa inställningarna.

Nu har jag laddat ner Android Air.
Trodde inte det skulle vara nåt speciellt, men det är ett jättebra sätt att överföra t.ex. sms till datorn. Synd att man inte kunde markera texten och kopiera in i ett dokument, det fick bli bilder via screen capture istället.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Sv: Den (STORA) app-tråden

Inläggav barracuber » 2012-10-15 16:39:06

Gamla Kies klarade ju bara sladd
Alltså ytterligare ett alternativ för kullan, om vi förutsätter att den är kodad bättre än gamla Kies.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Återgå till IT-forum



Logga in