Är jag ett knäppt kontrollfreak eller är det ngt aspigt?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Är jag ett knäppt kontrollfreak eller är det ngt aspigt?

Inläggav Gryningsflickan » 2012-10-02 15:46:08

Jag förstår mig verkligen inte på människor ibland...

Tidigare idag skickade jag ett mail till studievägledaren där jag ställde 3 frågor:
- när hon är på kontoret så tjejen som ska vara anteckningsstöd åt mig kan träffa henne
- om det är ok att jag ändå gör lite anteckningar själv även om jag har anteckningsstöd
- var jag ska sitta på tentan på torsdag morgon(ska skriva i eget rum)

När hon svarar så är det enda hon skriver att hon kommer vara på kontoret vid 9 på fredag morgon, men resten av frågorna då? Och det här är ju verkligen inte första gången jag råkar ut för något sånt, tycker det är så mest hela tiden, att man bara får svar på ett fåtal av de frågor man ställt. Jag fattar inte grejen, är det så att hon inte kan svara på de andra frågorna (varför skriver hon det inte i så fall?), har hon inte läst mailet ordentligt, eller har hon inte fattat att det var riktiga frågor och inte några "retoriska frågor"?

Just i det här fallet måste jag ju veta var jag ska sitta på torsdag så jag får väl fortsätta försöka få svar.

Men i alla andra fall när det inte gäller så "viktiga" saker- betyder ett icke-svar att de helt enkelt inte vill svara på just den frågan och att jag ska förstå att jag ska släppa det? Eller har de helt enkelt missat att det är en fråga så jag kan fråga igen? Jag blir lika förvirrad varje gång..
Gryningsflickan
 
Inlägg: 89
Anslöt: 2008-11-20
Ort: Uppsala

Är jag ett knäppt kontrollfreak eller är det ngt aspigt?

Inläggav Miche » 2012-10-02 15:59:28

Vill man ha svar i ett brev/mail på flera frågor så är det viktigt att vara tydlig, ex.vis genom att göra en punktlista:
  • Fråga 1
  • Fråga 2
...annars är det lätt hänt att mottagaren inte läser ordentligt och inte ser att det är flera frågor.

De flesta mailprogram har faktiskt stöd för punktlistor.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Är jag ett knäppt kontrollfreak eller är det ngt aspigt?

Inläggav Gryningsflickan » 2012-10-02 16:08:45

i alla fall ibland försöker jag att ställa upp det i punkter men är rädd för att bli för "stolpig" och rakt på sak.

Helst skulle jag väl bara vilja skriva korta koncisa frågor utan så mycket kringpratande men jag tror att jag måste "linda in det". Funderar på om det kanske är så att jag genom att kolla på hur andra gör har lärt mig att man inte ska vara så direkt på sak alltid. Och att jag har lite svårt att veta när det är läge för det och inte..
Gryningsflickan
 
Inlägg: 89
Anslöt: 2008-11-20
Ort: Uppsala

Är jag ett knäppt kontrollfreak eller är det ngt aspigt?

Inläggav Gryningsflickan » 2012-10-02 16:12:25

och så har jag jättesvårt att förstå att man svarar på ett mail utan att faktiskt ha läst det ordentligt...
Gryningsflickan
 
Inlägg: 89
Anslöt: 2008-11-20
Ort: Uppsala

Är jag ett knäppt kontrollfreak eller är det ngt aspigt?

Inläggav Miche » 2012-10-02 16:16:22

Jag har exakt samma problem och ändå tycker jag att jag är rätt duktig på att kommunicera med andra.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Är jag ett knäppt kontrollfreak eller är det ngt aspigt?

Inläggav Gryningsflickan » 2012-10-02 17:34:52

hur gör du för att hantera det?

Jag funderar på om jag ska börja fråga rakt upp och ner vad jag faktiskt funderar på så jag slipper fundera så mycket på vad det beror på och hur jag ska gå vidare när jag inte får svar på saker.

Kom på att det kanske inte stämmer riktigt det jag skrev att jag vill vara så kort och koncis som möjligt. Det stämmer att jag vill fråga det som jag tycker är relevant utan massa kring-prat. Men jag kan nog börja förklara vad jag menar lite för ingående och försöka få in alla detaljer jag tror är viktiga och kan tillföra något. Om jag inte gör det är jag rädd för att missförstås, fast kanske blir konsekvensen bara att det blir förvirrande och svårt att förstå för att jag trasslar in mig...
Gryningsflickan
 
Inlägg: 89
Anslöt: 2008-11-20
Ort: Uppsala

Är jag ett knäppt kontrollfreak eller är det ngt aspigt?

Inläggav Miche » 2012-10-02 17:50:38

Gryningsflickan skrev:hur gör du för att hantera det?

Jag blir lätt alldeles för formell i tonen, man skulle kunna tro att det är någon myndighet som författat sådana mail...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Är jag ett knäppt kontrollfreak eller är det ngt aspigt?

Inläggav Eeira » 2012-10-02 18:11:28

Du kanske kan kombinera din vilja att förklara ingående med din vilja att skriva korta, koncisa frågor? Börja med att i löpande text tala om vad du vill för att sedan skriva "För att sammanfatta mitt mail" (eller dylikt) och ange i punktform vad du vill ha svar på.

Bla, bla, bla, bla, bla, bla, bla, bla,
bla, bla, bla, bla, bla, bla, bla, bla,
bla, bla, bla, bla, bla, bla, bla, bla...

Sammanfattningsvis:
1. Fråga X
2. Fråga Y
3. Fråga Z


På det sättet borde du få svar på dina frågor. Precis som Miche skriver lusläser inte alla sina mail, men genom att numrera eller punkta upp frågorna underlättar man för mottagaren att se dem.
Eeira
 
Inlägg: 599
Anslöt: 2012-01-21

Är jag ett knäppt kontrollfreak eller är det ngt aspigt?

Inläggav Eeira » 2012-10-02 18:33:24

Vid närmare eftertanke:

Skriver du till en studievägledare så tror jag att de uppskattar korta mail där man inte lindar in saker. De hanterar sannolikt en stor mängd frågor och ju mer rakt på sak man är desto lättare blir deras arbete.
Eeira
 
Inlägg: 599
Anslöt: 2012-01-21

Är jag ett knäppt kontrollfreak eller är det ngt aspigt?

Inläggav kullan » 2012-10-02 18:36:41

Till myndigheter ska man nog göra det lite " stolpigt". Hellre är man övertydlig och får svar på frågorna än att man inte är tydlig.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Är jag ett knäppt kontrollfreak eller är det ngt aspigt?

Inläggav Meier » 2012-10-03 0:16:42

Det här har jag också funderat mycket på, det verkar som om folk inte läser sina mail. Man får bara delvis svar på det man undrar. Jag försöker vara övertydlig alltid i formella kontakter för att ge bästa möjliga chans till svar. Man blir frustrerad till sist och då orkar man inte hålla på och linda in en massa.
Meier
 
Inlägg: 162
Anslöt: 2012-08-29

Är jag ett knäppt kontrollfreak eller är det ngt aspigt?

Inläggav KalleKus » 2012-10-03 7:14:25

Gryningsflickan skrev:Jag förstår mig verkligen inte på människor ibland...

Tidigare idag skickade jag ett mail till studievägledaren där jag ställde 3 frågor:
- när hon är på kontoret så tjejen som ska vara anteckningsstöd åt mig kan träffa henne
- om det är ok att jag ändå gör lite anteckningar själv även om jag har anteckningsstöd
- var jag ska sitta på tentan på torsdag morgon(ska skriva i eget rum)

När hon svarar så är det enda hon skriver att hon kommer vara på kontoret vid 9 på fredag morgon, men resten av frågorna då? Och det här är ju verkligen inte första gången jag råkar ut för något sånt, tycker det är så mest hela tiden, att man bara får svar på ett fåtal av de frågor man ställt. Jag fattar inte grejen, är det så att hon inte kan svara på de andra frågorna (varför skriver hon det inte i så fall?), har hon inte läst mailet ordentligt, eller har hon inte fattat att det var riktiga frågor och inte några "retoriska frågor"?

Just i det här fallet måste jag ju veta var jag ska sitta på torsdag så jag får väl fortsätta försöka få svar.

Men i alla andra fall när det inte gäller så "viktiga" saker- betyder ett icke-svar att de helt enkelt inte vill svara på just den frågan och att jag ska förstå att jag ska släppa det? Eller har de helt enkelt missat att det är en fråga så jag kan fråga igen? Jag blir lika förvirrad varje gång..

Känner igen det här...
När jag ställer fem frågor så förväntar jag mig fem svar.
Okej om man ger svar på flera frågor i samma mening sas, men om man inte ger svar alls på vissa så blir jag rätt irriterad...
Särskilt när frågorna är ställda enkelt och tom i punktform. :o
KalleKus
 
Inlägg: 512
Anslöt: 2012-05-12

Är jag ett knäppt kontrollfreak eller är det ngt aspigt?

Inläggav iaTan » 2012-10-03 8:05:18

Oj hjälp! Jag känner igen så himla mycket av de där. Jag fattar de inte häller :-)063 .
Jag blir alldeles tokig av folk som inte svarar på alla frågor! Känner nu av att bara tänka på det att jag blir alldeles upstressad.

Jag brukar "lösa" det genom att springa runt som en tok i vardagsrummet för att reagera av mig sen när irritation lagt sig sätter jag mig ner igen i lugn och ro och skriver ett till mail.
" Tack för att du svarade på .. bla bla bla..
Men jag undrar också ..bla bla bla..
det är viktigt för mig att veta för att.. bla bla.. "


Annars tyckte jag att Eeiras förslag var jätte bra, jag ska nog börja med det! :-)005
iaTan
Ny medlem
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2012-09-23

Är jag ett knäppt kontrollfreak eller är det ngt aspigt?

Inläggav Gryningsflickan » 2012-10-03 8:41:42

Eeira skrev:Du kanske kan kombinera din vilja att förklara ingående med din vilja att skriva korta, koncisa frågor? Börja med att i löpande text tala om vad du vill för att sedan skriva "För att sammanfatta mitt mail" (eller dylikt) och ange i punktform vad du vill ha svar på.


Tack, det där var smart! Har aldrig kommit på den tanken förut. Du tror inte det verkar "konstigt"?

Eeira skrev:Skriver du till en studievägledare så tror jag att de uppskattar korta mail där man inte lindar in saker. De hanterar sannolikt en stor mängd frågor och ju mer rakt på sak man är desto lättare blir deras arbete.


Också klok synpunkt! Men hur vet man vid vilka tillfällen är det läge att vara rakt på sak utan att anses som "otrevlig" och vid vilka tillfällen är det meningen att man ska "babbla på"?


KalleKus skrev:Känner igen det här...
När jag ställer fem frågor så förväntar jag mig fem svar.


Ja, eller hur? Eller i alla fall någon kommentar så jag förstår att de sett frågan men av någon anledning inte kan/vill svara på den (de behöver inte nödvändigtvis ange varför)



Det känns lite fånigt men bara den här saken gör att jag får svårt att koncentrera mig på att plugga vilket jag verkligen behöver. Istället för att kunna fokusera på att plugga spinner mina tankar runt på hur jag ska få reda på var jag ska skriva tentan. Sen vet jag att det förmodligen kommer att lösa sig på något vis, ska prova att ringa henne idag, men jag blir ändå stressad.
Gryningsflickan
 
Inlägg: 89
Anslöt: 2008-11-20
Ort: Uppsala

Är jag ett knäppt kontrollfreak eller är det ngt aspigt?

Inläggav KalleKus » 2012-10-03 9:08:38

Det känns lite fånigt men bara den här saken gör att jag får svårt att koncentrera mig på att plugga vilket jag verkligen behöver. Istället för att kunna fokusera på att plugga spinner mina tankar runt på hur jag ska få reda på var jag ska skriva tentan. Sen vet jag att det förmodligen kommer att lösa sig på något vis, ska prova att ringa henne idag, men jag blir ändå stressad.

Förstår det.
Sånt här irriterar en så väldigt och stör tankarna och lugnet på det man behöver.
Man behöver ju veta i förväg såna här saker just därför.
Så svårt kan det ju inte vara att svara på en enkel fråga tycker jag...
Man antagligen har hon ingen aning om var du ska sitta och så vill hon inte säga det.. :-)063
Man hon kunde väl iaf skriva att hon återkommer om det senare under dagen.
Kanske blev hon avbruten när hon skulle svara dig och glömde de andra frågorna?
KalleKus
 
Inlägg: 512
Anslöt: 2012-05-12

Sv: Är jag ett knäppt kontrollfreak eller är det ngt aspigt?

Inläggav Bror Duktig » 2012-10-03 9:10:06

Jag brukar ställa frågor till diverse, i tydlig punktform. Oftast svarar de fritt och missar hälften lik förbannat. Ibland riktigt illa.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Är jag ett knäppt kontrollfreak eller är det ngt aspigt?

Inläggav Miche » 2012-10-03 9:28:20

Undrar om det är bättre att skicka flera mail med en fråga i varje, fast då blir väl mottagaren irriterad över det... :(
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Är jag ett knäppt kontrollfreak eller är det ngt aspigt?

Inläggav Gryningsflickan » 2012-10-03 11:58:05

Miche skrev:Undrar om det är bättre att skicka flera mail med en fråga i varje, fast då blir väl mottagaren irriterad över det... :(


Jag har också funderat på det, då borde det vara svårt för den som får mailet att missa en fråga. Fast det känns lite omständligt att skicka flera mail istället för ett (speciellt om frågorna hänger ihop med varandra) och och mottagaren tycker kanske att jag mailbombar honom/henne i så fall? :roll:

Nu har jag ringt och pratat med tenta-samordnaren så jag vet var jag ska gå imorgon i alla fall, skönt! :) Hoppas jag klarar det imorgon bara! Första gången jag skriver en tenta så det är rätt nervöst :-)006
Gryningsflickan
 
Inlägg: 89
Anslöt: 2008-11-20
Ort: Uppsala

Är jag ett knäppt kontrollfreak eller är det ngt aspigt?

Inläggav KalleKus » 2012-10-03 12:04:45

Gryningsflickan skrev:
Miche skrev:Undrar om det är bättre att skicka flera mail med en fråga i varje, fast då blir väl mottagaren irriterad över det... :(


Jag har också funderat på det, då borde det vara svårt för den som får mailet att missa en fråga. Fast det känns lite omständligt att skicka flera mail istället för ett (speciellt om frågorna hänger ihop med varandra) och och mottagaren tycker kanske att jag mailbombar honom/henne i så fall? :roll:

Nu har jag ringt och pratat med tenta-samordnaren så jag vet var jag ska gå imorgon i alla fall, skönt! :) Hoppas jag klarar det imorgon bara! Första gången jag skriver en tenta så det är rätt nervöst :-)006

Verkar ju löjligt att sända t ex fem olika mail med en fråga i varje..... :lol:

Om du numrerar frågorna då?
Då lär hon väl fatta att hon ska svara på var och en för sig....

Lycka till med tentan!
Går säkert superbra.
KalleKus
 
Inlägg: 512
Anslöt: 2012-05-12

Är jag ett knäppt kontrollfreak eller är det ngt aspigt?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-10-03 12:29:38

Klart aspigt.

Jag skulle nog också ha valt att bara svarat på fråga ett och räknat med att en del av det andra skulle lösa sig muntligen senare.

Det är ett par dagar kvar till tentan och hon kanske inte har koll på det så hon kan svara just då.
Det där med att anteckna trots anteckningsstöd är en fråga som också är lättare att svara på muntligen eftersom man måste svara med ett resonemang och det finns risk för följdfrågor.
Hon kommer ändå att bli uppsökt av tjejen som ska vara anteckningstöd för dig och kanske tänker att hon kommer att bli påmind och kan ta det då.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Är jag ett knäppt kontrollfreak eller är det ngt aspigt?

Inläggav Gryningsflickan » 2012-10-03 12:36:56

Bjäbbmonstret skrev:Jag skulle nog också ha valt att bara svarat på fråga ett och räknat med att en del av det andra skulle lösa sig muntligen senare.

Det är ett par dagar kvar till tentan och hon kanske inte har koll på det men kommer ändå att bli uppsökt av tjejen som ska vara anteckningstöd för dig och kanske kan ta det då.
Och det där med att anteckna trots anteckningsstöd är en fråga som också är lättare att svara på muntligen eftersom man måste svara med ett resonemang och det finns risk för följdfrågor.


Jo, när jag tänker efter så förstår jag hur du (och säkert hon) tänker. Men i min värld skulle hon då ha skrivit något i stil med att "vi kan ta de andra frågorna när vi träffas" så jag fattar att hon inte bara ignorerar/inte har sett dem.


Får väl se om jag får nån diagnos eller inte, utredningsteamet har suttit och diskuterat tillsammans vid ett tillfälle men psykologen behövde mer tid på sig, nästa torsdag ska de bestämma sig, gissar att jag är gränsfall :-|
Gryningsflickan
 
Inlägg: 89
Anslöt: 2008-11-20
Ort: Uppsala

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in