Har ni träffat en arbetsterapeut nån gång?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Har ni träffat en arbetsterapeut nån gång?

Inläggav rapchic » 2012-09-25 8:25:37

KalleKus skrev:
KalleKus skrev:
slackern skrev:Om du har sömnsvårigheter kan du få låna bolltäcke eller kedjetäcke. Du kan även få låna andra hjälpmedel. Du kan få hjälp med att lära dej hur du ska planera och organisera om du har problem med det.

Men det är väl ändå för "riktiga" autister...?
Vad ska vi högfungerande med det till??
Eller har jag helt fel igen.....?

Syftade på de där täckena........

jag har testat kedjetäcket och jag sover mycket böttre med det, till och med min man testade (han har värre sömnstörningar än mig men får inte hjälp) och det hjälpte honom med och han är defenitivt NT. så när det gäller täckerna så är det nog från person till person.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Har ni träffat en arbetsterapeut nån gång?

Inläggav KalleKus » 2012-09-25 8:28:44

rapchic skrev:
KalleKus skrev:
KalleKus skrev:Men det är väl ändå för "riktiga" autister...?
Vad ska vi högfungerande med det till??
Eller har jag helt fel igen.....?

Syftade på de där täckena........

jag har testat kedjetäcket och jag sover mycket böttre med det, till och med min man testade (han har värre sömnstörningar än mig men får inte hjälp) och det hjälpte honom med och han är defenitivt NT. så när det gäller täckerna så är det nog från person till person.

Jaha ja.
Är det för att det är tungt alltså?
Minskar det ångest då eller vad tror man?
Och detta är även nåt för de med mildare AS....?
Tror inte jag behöver det iaf för jag tar mediciner istället.
KalleKus
 
Inlägg: 512
Anslöt: 2012-05-12

Har ni träffat en arbetsterapeut nån gång?

Inläggav Miche » 2012-09-25 8:33:11

Om man tänker efter är det inte så förbaskat svårt att sy ett kedjetäcke själv, se Göra eget kedjetäcke?, jag har för mig att vi kom fram till en bra och relativt enkel metod.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Har ni träffat en arbetsterapeut nån gång?

Inläggav rapchic » 2012-09-25 8:33:55

KalleKus skrev:
rapchic skrev:
KalleKus skrev:Syftade på de där täckena........

jag har testat kedjetäcket och jag sover mycket böttre med det, till och med min man testade (han har värre sömnstörningar än mig men får inte hjälp) och det hjälpte honom med och han är defenitivt NT. så när det gäller täckerna så är det nog från person till person.

Jaha ja.
Är det för att det är tungt alltså?
Minskar det ångest då eller vad tror man?
Och detta är även nåt för de med mildare AS....?
Tror inte jag behöver det iaf för jag tar mediciner istället.

kedjetäcket funkade bättre för mig än medeciner och jag har högfungerande AS eller vad man nu ska kalla det. min man somsagt har ingen diagnos alls och det hjälpte honom att sova också så det är defenitivt inget för bara svåra autister.
jag vet inte varför det fungerar, att det känns tryggare är väl det närmaste till förklaring jag har :oops:
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Har ni träffat en arbetsterapeut nån gång?

Inläggav rapchic » 2012-09-25 8:34:41

Miche skrev:Om man tänker efter är det inte så förbaskat svårt att sy ett kedjetäcke själv, se Göra eget kedjetäcke?, jag har för mig att vi kom fram till en bra och relativt enkel metod.

problemet är att man ska komma igång med det också :oops:
kanske ett vinterarbete då det inte finns lika mkt att göra :oops:
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Har ni träffat en arbetsterapeut nån gång?

Inläggav Erathe » 2012-09-25 10:18:56

När jag blev remitterad till den psykiatriska kliniken jag gå på nu blev jag omedelbart skickad till en arbetsterapeut utan att någon hade pratat med mig först. Det enda hon gjorde på mötena var att anteckna hur jag mådde. Varje gång jag frågade om jag skulle få träffa en läkare snart fick jag bara svaret att jag troligen snart skulle bli kallad. När jag klagade på att mötena med arbetsterapeuten inte tycktes tjäna något syfte blev jag erbjuden glesare kontakt så jag inte behövde komma dit så ofta. Vad jag egentligen behövde var tät kontakt med en engagerad och kompetent läkare men arbetsterapeuten kunde bara beklaga att det inte fanns tillgängligt. Medan jag väntade på läkare blev jag i stället erbjuden att gå en matlagningskurs för att lära mig baka mig eget bröd. Jag hade innan dess genomgått en verkningslös ETC behandling och var så nedstämd att jag knappt kunde ta hand om mig själv men en matlagningskurs var den bästa vård de kunde erbjuda.

Jag fick vänta ca 3 månader på att få träffa arbetsterapeuten och ytterligare 3 månader innan jag fick träffa någon läkare. De visste antagligen att de inte kunde uppfylla vårdgarantin när de fick remissen och för att inte bryta den skicka de mig till arbetsterapeuten. Ett sätt för dom att visa att de gör något när de egentligen inte alls gör något.
Erathe
 
Inlägg: 59
Anslöt: 2012-01-31

Har ni träffat en arbetsterapeut nån gång?

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-09-25 11:25:52

Jag har träffat en arbetsterapeut på hab center och hon var bra.
Vi gick igenom vilka problem jag har och så fick jag en Handifon och ett kedjetäcke utskrivet som hjälpmedel. Kom just på att vi bestämde att jag skulle kontakta henne igen när jag fått eget boende för att vi då skulle se om jag behövde mer hjälpmedel.
Får ta och göra det då.
Men jag tyckte att min arbetsterapeut iaf var bra.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Har ni träffat en arbetsterapeut nån gång?

Inläggav Idiot » 2012-09-25 12:27:12

Men erfarenhet av AT är att jag var där 4 gånger, sedan kom han fram till att han inte visste hur han skulle hjälpa mig.

Riktigt patetiskt dåligt dvs.

Hoppas du har bättre tur än jag och får en kompetent terapeut! :-)Happy
Idiot
 
Inlägg: 1004
Anslöt: 2012-02-10

Har ni träffat en arbetsterapeut nån gång?

Inläggav kullan » 2012-09-25 13:05:31

Jag vågar nog påstå att den hjälp min arbetsterapeut på hab kan erbjuda mig kan nog mina 2 boendestödjare erbjuda mig oxå. Åtminstone när det gäller mina egna personliga behov. Jag behöver ingen handiphone eller något kedjetäcke. Har fått ett veckoschema från hab. men annars vet jag inte vad för mer hjälp utöver den jag får av mina boendestödjare jag kan få. Dessutom verkar hon jag fick nu vara rätt jobbig så jag funderar på hur jag ska om jag ska behålla kontakten eller hur jag ska. :roll:
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Har ni träffat en arbetsterapeut nån gång?

Inläggav Musicus » 2012-09-25 19:22:11

Jag hade en arbetsterapeut som samtalskontakt under en kortare period. Vi diskuterade mest problemlösning men även personliga saker. Det var faktiskt en av de bättre samtalskontakter jag haft, mycket tack vare bra personkemi men också för att jag hade konkret nytta av det.
Musicus
 
Inlägg: 239
Anslöt: 2008-10-05
Ort: Göteborgsområdet

Har ni träffat en arbetsterapeut nån gång?

Inläggav Zima33 » 2012-09-25 22:44:38

KalleKus skrev:Vad har du läst?


Jag läste här: http://www.fsa.akademikerhuset.se/Fakta ... psykiatri/

Arbetsterapeuten kan
utreda dina vanor, rutiner och aktiviteter i din vardag
ge förslag på struktur för att klara dina vardagliga aktiviteter
hjälpa dig att utveckla rutiner för att bättre hantera vardagen
prova ut hjälpmedel, exempelvis tids- eller minneshjälpmedel
ge förslag på hur vardagsteknik som mobil eller dator kan användas som hjälpmedel


Gillar inte att nån ska utreda mina vanor och aktiviteter.
Gillar inte att nån ska strukturera min vardag.
Utveckla rutiner...hmm, har redan rutiner som jag tycker funkar bra. :roll:
Hjälpmedel. Hmm...fler saker att hålla reda på. :? Och mobilen använder jag redan till påminnelser men skriver upp i papperskalender också för den kan inte krascha...

Känner mig lite misstänksam också, tror att soc och psyk kommit överens om detta med arbetsterapeut... :-)063 (Haft kontakt med psyk sen 2004 och först nu tar de upp att jag kan få träffa en arbetsterapeut?)
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Har ni träffat en arbetsterapeut nån gång?

Inläggav Miche » 2012-09-26 0:40:11

Zima33 skrev:Och mobilen använder jag redan till påminnelser men skriver upp i papperskalender också för den kan inte krascha...

Om du har en smart mobil kan du koppla kalender till ex.vis Googles kalender så kan du se tiderna även i datorn samt hämta in informationen i en annan telefon vid krasch!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Har ni träffat en arbetsterapeut nån gång?

Inläggav Zima33 » 2012-09-26 0:45:30

Miche skrev:
Zima33 skrev:Och mobilen använder jag redan till påminnelser men skriver upp i papperskalender också för den kan inte krascha...

Om du har en smart mobil kan du koppla kalender till ex.vis Googles kalender så kan du se tiderna även i datorn samt hämta in informationen i en annan telefon vid krasch!

Vet inte om min telefon är smart. :-)063 Använder inte googles kalender och tänker inte göra det heller, sådeså!!! Tänker inte använda någon datorkalender för jag litar inte på dem, sådeså!!! :wink: :-)012
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Har ni träffat en arbetsterapeut nån gång?

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-09-26 10:38:15

Jag blir alltid lika fascinerad över de som klarar av att använda en vanlig papperskalender. för det gör verkligen inte jag. Det är svårt att enkelt ändra i de och de kan inte larma. Nej tack o lov för min Handifon. (har testat vanliga smartphones och de är för krångliga för mig).
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Har ni träffat en arbetsterapeut nån gång?

Inläggav KalleKus » 2012-10-01 9:25:31

KaosPrinsessa skrev:Jag blir alltid lika fascinerad över de som klarar av att använda en vanlig papperskalender. för det gör verkligen inte jag. Det är svårt att enkelt ändra i de och de kan inte larma. Nej tack o lov för min Handifon. (har testat vanliga smartphones och de är för krångliga för mig).


Jag använder bara min vanliga mobil!
Brukar funka. :-)Happy

Tekniker: Reparerade citatet.
KalleKus
 
Inlägg: 512
Anslöt: 2012-05-12

Har ni träffat en arbetsterapeut nån gång?

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-10-01 21:35:39

KalleKus skrev:Jag använder bara min vanliga mobil!
Brukar funka. :-)Happy

Min förra mobil hade inte riktigt den förmågan och vanliga smartphones är som sagt för krångliga för mig. Behöver dessutom bildstöd för att minnas saker och så, vilket finns i Handifonen,
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Har ni träffat en arbetsterapeut nån gång?

Inläggav JvA00 » 2012-10-01 23:23:23

Zima33 skrev:Mitt största problem är kass dygnsrytm. Sen kommer att genomföra saker, planera kan jag men att sen få det gjort är värre...
:roll:


Då säger jag Valdoxan. Är det något som verkligen programmerar in en vettig dygnsrytm är det den medicinen. Utan den skulle jag ha ett 25 h dygn. Den nollställer dygnsklockan på något vis och ger 24 h. Ger naturlig sömn, inte "syntetisk" som vissa kan uppleva på Stilnoct m fl.

Den har både fått min dygnsrytm att bli korrekt (du tar den 1 h innan du vill bli sömnig) och tycks minska mitt sömnbehov från 8 till 7 h. :D
JvA00
 
Inlägg: 175
Anslöt: 2012-04-15

Har ni träffat en arbetsterapeut nån gång?

Inläggav Zima33 » 2012-10-01 23:32:22

JvA00 skrev:
Zima33 skrev:Mitt största problem är kass dygnsrytm. Sen kommer att genomföra saker, planera kan jag men att sen få det gjort är värre...
:roll:


Då säger jag Valdoxan. Är det något som verkligen programmerar in en vettig dygnsrytm är det den medicinen. Utan den skulle jag ha ett 25 h dygn. Den nollställer dygnsklockan på något vis och ger 24 h. Ger naturlig sömn, inte "syntetisk" som vissa kan uppleva på Stilnoct m fl.

Den har både fått min dygnsrytm att bli korrekt (du tar den 1 h innan du vill bli sömnig) och tycks minska mitt sömnbehov från 8 till 7 h. :D


Har redan Melatonin, som Valdoxan är utvecklad ur. :-)Happy
Jag har hört att Valdoxan kan ge hemska mardrömmar, är det nåt du märkt av?
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Har ni träffat en arbetsterapeut nån gång?

Inläggav Wine » 2012-10-02 11:12:19

Ja jag har träffat en arbetsterapeut flera gånger vid olika tillfällen och har bra erfarenheter av dessa. Har fått hjälp bl.a. med rådgivning, problemlösning samt att jag fått en timstock och ett kedjetäcke.

KaosPrinsessa skrev:Jag blir alltid lika fascinerad över de som klarar av att använda en vanlig papperskalender.


Ja det är svårare med en papperskalender.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Har ni träffat en arbetsterapeut nån gång?

Inläggav Richard » 2012-10-02 16:26:25

Har 2 arbetsterapeuter, en från kommunen som jag bara träffat ett par ggr. Hon visade lite hjälpmedel. Sen har jag en på psykiatrin. När de fortfarande hade psykiatrins arbetsterapi så träffade jag henne nästan varje dag. Sen ersatte arbetsterapeuten min psykolog, eftersom jag inte behövde nån psykolog längre.

Sen har hon varit länken mellan psykiatrin och kommunen (som ordnar sysselsättning åt mig).
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Har ni träffat en arbetsterapeut nån gång?

Inläggav VeganGeekGirl » 2012-10-06 2:42:56

Jag träffade en för många år sedan som iakttog mig när jag gjorde hushållssysslor hemma och hävdade att jag var *förlångsammad" :roll: :-)063 egentligen var jag gravt övermedicinerad

Sen har jag träffat en från Habiliteringen som påpekade att hon bara kunde göra enstaka hembesök och att hon var van att samarbeta med boendestöd, som jag inte har för de är mer stress än nytta och kostar för mycket.

Det beror nog helt på om du har tur att få en vettig och vad landstinget där du bor anser att de kan hjälpa dig med.

Arbetsterapeuterna på arbetsterapin på BUP var bäst men de hade nog mest titeln gemensam med de man träffar som vuxen.
VeganGeekGirl
 
Inlägg: 812
Anslöt: 2010-04-03
Ort: Nyköping

Har ni träffat en arbetsterapeut nån gång?

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-10-07 12:36:18

VeganGeekGirl skrev:Sen har jag träffat en från Habiliteringen som påpekade att hon bara kunde göra enstaka hembesök och att hon var van att samarbeta med boendestöd, som jag inte har för de är mer stress än nytta och kostar för mycket.

Får du betala för ditt boendestöd? :O Tycker alla som har boendestöd borde få en som mitt boendestöd för han är helt f*cking underbar. Han stressar aldrig, blir aldrig arg, suckar inte osv. Och det är ok att smsa honom och fråga vad som helst, inkl sociala grejer jag inte förstår.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Har ni träffat en arbetsterapeut nån gång?

Inläggav Miche » 2012-10-07 14:11:18

KaosPrinsessa skrev:Får du betala för ditt boendestöd?

En del kommuner är dumsnåla...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Har ni träffat en arbetsterapeut nån gång?

Inläggav VeganGeekGirl » 2012-10-07 14:54:10

KaosPrinsessa skrev:
VeganGeekGirl skrev:Sen har jag träffat en från Habiliteringen som påpekade att hon bara kunde göra enstaka hembesök och att hon var van att samarbeta med boendestöd, som jag inte har för de är mer stress än nytta och kostar för mycket.

Får du betala för ditt boendestöd? :O Tycker alla som har boendestöd borde få en som mitt boendestöd för han är helt f*cking underbar. Han stressar aldrig, blir aldrig arg, suckar inte osv. Och det är ok att smsa honom och fråga vad som helst, inkl sociala grejer jag inte förstår.

Jepp och när de införde maxtaxa för flera år sedan blev det hutlöst dyrt. Jag har på intet sätt höga inkomster och de 1 100 kr/månad kommunen kräver av mig för boendestöd ryms helt enkelt inte i budgeten.
Här är deras uträkningsmall
http://www.nykoping.se/Omsorg--hjalp/Funktionsnedsattning/Avgifter/
VeganGeekGirl
 
Inlägg: 812
Anslöt: 2010-04-03
Ort: Nyköping

Återgå till Aspergare och vården



Logga in