Vill varna för Microsofts egna antivirusprogram.

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vill varna för Microsofts egna antivirusprogram.

Inläggav Miche » 2012-09-29 10:07:47

kullan skrev:Tillverkaren hade installerat Norton i burken. Jag tänker aldrig aktivera det.

Klokt, Norton kanske hittar mycket men det stjäl resurser utav bara helvete och datorn blir seg (en effekt som uppkom när Peter Norton sålde sitt företag till Symantec vilket är ett jävla skitföretag), likadant med McAffee (min dator var jävligt trött när jag fick den pga McAffee, när jag bytte till Kaspersky så fick den ett helt nytt liv, tyvärr är operativet inte helt ok i datorn så MSE går inte att använda, annars hade jag haft det istället).

kullan skrev:Well man kan ju låta bli att ha antivirusskydd och bara njyttja brandväggarna. Det finns dom som gör så oxå.

Självklart, men brandväggar skyddar inte mot virus som kommer med i andra saker så som programvaror (det har t.o.m. hänt att virus följt med köpeprogramvaror på disketter/CD och enda sättet att få en virusfri version har varit att skaffa en piratkopia för att företaget förnekat existensen av viruset...)
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Vill varna för Microsofts egna antivirusprogram.

Inläggav Zirre » 2012-09-29 10:54:52

Kullan, 9/10 antivirusprogram har så man kan ställa in schedul (stavning) så programmet automatiskt skannar av valda delar av darorn eller hela burken om man så vill.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Vill varna för Microsofts egna antivirusprogram.

Inläggav Zirre » 2012-09-29 10:57:12

Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Vill varna för Microsofts egna antivirusprogram.

Inläggav Iridia » 2012-09-29 13:02:39

Vill bara tillägga att när jag fick problem med min nya dator så kontaktade jag tillverkaren (av just det märket) och då skickade de en förbetald paketlapp så jag kunde skicka tillbaka datorn för reparation. Om man lämnar in den i den butik man köpte den i så kommer de i alla fall skicka den vidare till tillverkaren för reparation så man kan lika gärna skicka den dit direkt.

Nu gällde detta förvisso en laptop men det måste väl vara detsamma när det gäller PC-burk. Självklart behöver man bara skicka tillbaka själva burken, inte skärmen och allting.

Så jag tycker du borde prova att kontakta tillverkarens svenska kontor, kullan. Att vänta tills 'i vår' (mars-april-maj?) om garantin går ut i februari låter så inte smart för då är det ju för sent.

Ville bara säga det. Självklart kommer du inte lyssna men nu har jag i alla fall givit informationen.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Vill varna för Microsofts egna antivirusprogram.

Inläggav kullan » 2012-09-29 14:44:53

Iridia skrev:Så jag tycker du borde prova att kontakta tillverkarens svenska kontor, kullan. Att vänta tills 'i vår' (mars-april-maj?) om garantin går ut i februari låter så inte smart för då är det ju för sent.


Det är år 2012 nu. Nästa vår är det 2013. Garantin gäller till februari 2014. Affären sa att det var 2 års garanti på datorn. Alltså om den gått ut i april 2013 så har den killen lurat mig.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Vill varna för Microsofts egna antivirusprogram.

Inläggav Iridia » 2012-09-29 15:03:24

Jahaaa! Ja i så fall så kan du ju lika gärna vänta.

Jag trodde det var ett års garanti som det var på min. Kanske bäst du dubbelkollar vad det står på garantisedeln så du inte blivit lurad. Ofta är det ett års garanti men att man kan få 2-3 år om man betalar extra. Fick du två år gratis så är det ju bara att gratulera.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Vill varna för Microsofts egna antivirusprogram.

Inläggav kullan » 2012-09-29 15:14:59

Giltighetstid: 06/14. Det tolkar jag som att den gäller till juni år 2014.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Vill varna för Microsofts egna antivirusprogram.

Inläggav ufo » 2012-09-29 22:44:52

Det mesta Microsoft gör är skit.
Vi kommer alla få uppleva den dag då Microsoft är ett okänt företag för den nya generationen.

Iridia skrev:Om man lämnar in den i den butik man köpte den i så kommer de i alla fall skicka den vidare till tillverkaren för reparation så man kan lika gärna skicka den dit direkt.
Skulle jag aldrig göra, jag vill veta vems nacke att ta tag i om datorn försvinner.(Läs bildligt)
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Vill varna för Microsofts egna antivirusprogram.

Inläggav Zima33 » 2012-09-30 0:34:43

kullan skrev: Men det uppdaterar inte sig själv eller det gör ingen scanning eller utom när jag klickar igång det. I mina ögon är det skräp då. Dom andra programmen jag har haft har uppdaterat sig automatiskt.

Jag har MSE på ena datorn och det uppdaterar och scannar automatiskt. Det är bara att ställa in det seru. :wink:
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Vill varna för Microsofts egna antivirusprogram.

Inläggav Kimmelie » 2012-09-30 11:14:09

ufo skrev:Det mesta Microsoft gör är skit.
Vi kommer alla få uppleva den dag då Microsoft är ett okänt företag för den nya generationen.

Det här fick av nån anledning mig att tänka på ett citat jag läst nånstans, minns inte var:
"Den dag Microsoft gör nånting som inte suger är den dag de gör en dammsugare."

För att vara lite mer on T. så kan jag bara än en gång tipsa om NoScript, minst lika viktigt som antivirusprogram. Sen gäller som vanligt sunt förnuft, att man klickar inte på vad som helst, och man tillåter inte script på vilken sida som helst.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Vill varna för Microsofts egna antivirusprogram.

Inläggav kullan » 2012-09-30 11:20:06

Kimmelie skrev:För att vara lite mer on T. så kan jag bara än en gång tipsa om NoScript, minst lika viktigt som antivirusprogram. Sen gäller som vanligt sunt förnuft, att man klickar inte på vad som helst, och man tillåter inte script på vilken sida som helst.


Då får man väl sluta klicka på länkar som förekommer på¨detta forum då. Det kan ju räcka med att klicka på nåt så har man ett script i datorn. Det syns ju inte på länken om den innehåller det eller inte.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Vill varna för Microsofts egna antivirusprogram.

Inläggav Kimmelie » 2012-09-30 15:24:21

kullan skrev:
Kimmelie skrev:För att vara lite mer on T. så kan jag bara än en gång tipsa om NoScript, minst lika viktigt som antivirusprogram. Sen gäller som vanligt sunt förnuft, att man klickar inte på vad som helst, och man tillåter inte script på vilken sida som helst.


Då får man väl sluta klicka på länkar som förekommer på¨detta forum då. Det kan ju räcka med att klicka på nåt så har man ett script i datorn. Det syns ju inte på länken om den innehåller det eller inte.


Det finns ingen anledning att överdriva. Använd ditt sunda förnuft när du avgör vilka länkar du klickar på. Jag har då aldrig varit med om att nån postat en länk till en skadlig sida härifrån (men jag har förstås inte sett alla länkar). Det är därför det är bra att använda NoScript, för då har du det extraskyddet att du aktivt måste tillåta script innan de kan köras. Om du hamnar på en sida som verkar "skum", så tillåter du inte script på den sidan.

Nu vet jag förstås inte hur olika typer av Windows-malware smittar. Javascript är en stor risk, men det kan hända att det finns andra risker jag inte känner till. Men har du antivirusprogram också så har du ett bra skydd. Sen finns det självklart inga garantier, det gör det aldrig. Men en lagom balans mellan säkerhet och bekvämlighet, var och en får själv avgöra var den gränsen går.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Vill varna för Microsofts egna antivirusprogram.

Inläggav kullan » 2012-09-30 15:29:27

När det handlar om datorer och internet så är jag för dum för att fatta vad som är dåliga sidor att gå in på. Jag hoppar gladeligen in på dom sidor som verkar ha intressant innehåll. Jag har ingen som helst koll på vilka jag ska undvika. Och att försöka förklara det för mig i text är ingen ide. det går inte in i mig ändå. Min hjärna fattar inte sånt.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Vill varna för Microsofts egna antivirusprogram.

Inläggav barracuber » 2012-09-30 15:34:23

Kimmelie skrev:
ufo skrev:Det mesta Microsoft gör är skit.
Vi kommer alla få uppleva den dag då Microsoft är ett okänt företag för den nya generationen.

Det här fick av nån anledning mig att tänka på ett citat jag läst nånstans, minns inte var:
"Den dag Microsoft gör nånting som inte suger är den dag de gör en dammsugare."


:lol: :lol:
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Vill varna för Microsofts egna antivirusprogram.

Inläggav Iridia » 2012-09-30 16:59:30

När jag får tillbaka min windowsdator från datordoktorn, vad bör jag välja för antivirusprogram då? De där i PC-testet, det är väl sådana som kostar pengar? Jag vill helst ha ett gratis, har inte budget för några extrautgifter.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Vill varna för Microsofts egna antivirusprogram.

Inläggav Zirre » 2012-09-30 17:08:29

Iridia skrev:När jag får tillbaka min windowsdator från datordoktorn, vad bör jag välja för antivirusprogram då? De där i PC-testet, det är väl sådana som kostar pengar? Jag vill helst ha ett gratis, har inte budget för några extrautgifter.
Det bästa är att läsa olika recensioner påantivirusprogram som är gratis innan du väljer.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Vill varna för Microsofts egna antivirusprogram.

Inläggav barracuber » 2012-09-30 17:26:27

Aktuell lista med Windozeprogram: The Best Windows Software
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Vill varna för Microsofts egna antivirusprogram.

Inläggav Miche » 2012-09-30 17:43:21

Enligt reglerna får man i praktiken inte länka härifrån till skadligt material (även om regeln inte är utformad på det sättet), de flesta antivirusprogram varnar dessutom för sidor som kan vara farliga så riskerna att smittas via länkar härifrån är rätt små.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Vill varna för Microsofts egna antivirusprogram.

Inläggav Iridia » 2012-09-30 18:16:47

Tack Zirre & Barracuber.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Vill varna för Microsofts egna antivirusprogram.

Inläggav Mellanvärld » 2012-10-01 18:39:54

Miche skrev:Jag har valt Kaspersky (kostar en liten slant) men de är seriösa och kräver inte en massa resurser som Norton eller McAffee (som båda är ren dynga enligt min åsikt).
Är det apor som skrivit koden?
Kimmelie skrev:Det här fick av nån anledning mig att tänka på ett citat jag läst nånstans, minns inte var:
"Den dag Microsoft gör nånting som inte suger är den dag de gör en dammsugare."
För då åker man istället på en riktig blåsning.
Mellanvärld
 
Inlägg: 1243
Anslöt: 2010-11-28
Ort: Göteborg

Vill varna för Microsofts egna antivirusprogram.

Inläggav Miche » 2012-10-01 18:47:49

Mellanvärld skrev:
Miche skrev:Jag har valt Kaspersky (kostar en liten slant) men de är seriösa och kräver inte en massa resurser som Norton eller McAffee (som båda är ren dynga enligt min åsikt).
Är det apor som skrivit koden?

Vadan denna fråga?
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Återgå till IT-forum



Logga in