Pengar till fas3-projekt utan insyn

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Pengar till fas3-projekt utan insyn

Inläggav Alien » 2012-09-25 15:48:05

Det är sträng sekretess på vilka arbetsgivare som mottar pengarna.

UNT skrev:I fjol betalade staten ut 23 miljoner kronor till privata fas 3-projekt i Uppsala län. Men vilka som får pengarna är hemligstämplat.

Personer som varit arbetslösa länge kan hamna i arbetsmarknadsåtgärden fas 3.
Det innebär att deltagarna ges någon form av sysselsättning men den får inte konkurrera med lönearbete.
Fas 3 har fått mycket kritik och beskrivits som ett slags förvaringsplats för arbetslösa. Ersättningen är låg, många får bara några tusenlappar i månaden från staten, andra lever på socialbidrag.

Regeringen har försvarat fas 3 med att långtidsarbetslösa får gemenskap och något att göra, samt att projekten kan ge deltagarna nya meriter och referenser vilket kan leda till jobb.
Fas 3 sysselsätter nu fler personer än Sveriges största företag, runt 31 100 personer, vilket innebär en ökning med 54 procent på två år.
http://www.unt.se/uppsala/hemliga-miljo ... 70468.aspx

Deltagarna får alltså inget betalt men företagen får 5000 kr/deltagare per månad. Totalt har staten betalat ut 852 miljoner kr till privata fas 3-anordnare.

I debatten har arbetsgivare kritiserats för att sko sig på fas 3-projekt men hur pengarna används går inte för utomstående att kontrollera.

UNT har bett att få veta namnen på länets privata fas 3-arbetsgivare men inte ens de uppgifterna lämnas ut av Arbetsförmedlingen. Vi får bara veta att det finns 118 stycken.
–  De som anordnar fas 3-projekt kan lida ekonomisk skada om uppgifterna offentliggörs, hävdar Lena Igelström, chef för Arbetsförmedlingens statistikenhet.


På vilket sätt skulle de lida ekonomisk skada undrar jag, och det gör även tryckfrihetsexperten:
Nils Funcke, en av landets ledande tryckfrihetsexperter, reagerar starkt.
–  Det är horribelt, jag kan inte se vilken skada som skulle uppstå om uppgifterna lämnades ut, säger han.
Att sekretessen är så här sträng när det gäller vart allmänna medel går är mycket ovanligt.
–  De enda liknande fall jag kan komma på är till exempel vilka företag försvarsmakten anlitar och motsvarande, säger Nils Funcke.


Edit: Rättade stavfel i rubriken.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46090
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Pengar till fas3-projket utan insyn

Inläggav Miche » 2012-09-25 17:36:40

Det låter som om det är helt lagvidrigt, Sverige arbetar hårt för transparans i systemen och så håller de på så här, troligen eftersom fas3 faktiskt ställer människor i en jävla skitsits och makthavarna vill inte bli avslöjade med byxorna nere!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Pengar till fas3-projket utan insyn

Inläggav kullan » 2012-09-25 17:48:32

Deltagarna får ju bidrag från AF eller FK tex för att delta i FAS 3 så deras inkomst är ju säkrad. Det är inte mer illegalt än dom Daglig Verksamheterna som kommunerna anordnar. Skillnaden är att det är en privat företagare som tagit på sig uppdraget att ta emot Fas 3orna.

Hade jag varit aktuell för Fas 3 och hittat en kommunal arbetsgivare som jag fått göra min Fas3 period hos hade även den arbetsgivaren fått bidrag av staten. Sådana är reglerna. Varför det skulle vara mer illegalt om det är en privat arbetsgivare förstår inte jag.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Pengar till fas3-projket utan insyn

Inläggav kullan » 2012-09-25 17:51:08

Här är en länk till ett privat företag som fått uppdraget i Mora kommun

http://universaltorget.se/
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Pengar till fas3-projket utan insyn

Inläggav Miche » 2012-09-25 19:54:20

Det illegala ligger i att medborgarna inte har någon insyn vilket strider mot de principer som man har i Sverige angående hur offentliga medel används.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Pengar till fas3-projket utan insyn

Inläggav kullan » 2012-09-25 20:01:05

Miche skrev:Det illegala ligger i att medborgarna inte har någon insyn vilket strider mot de principer som man har i Sverige angående hur offentliga medel används.


Ja fast jag anser inte att det ska va offentligt. Det ligger ju vissa detaljer som är mer hemligt för firman och det ska inga andra få se. Fråga vilket företag som helst.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Pengar till fas3-projket utan insyn

Inläggav Alien » 2012-09-25 20:05:18

Men det är ju inga affärshemligheter som avslöjas, så varför skulle det vara hemligt att man tar emot fas-3-deltagare?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46090
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Pengar till fas3-projket utan insyn

Inläggav kullan » 2012-09-25 20:14:45

Alien skrev:Men det är ju inga affärshemligheter som avslöjas, så varför skulle det vara hemligt att man tar emot fas-3-deltagare?


Den firman jag länkade till är vidöppna med att dom tar emot Fas 3. Det är så dom bygger upp personalstyrkan. Den som deltar i Fas 3 har även chansen att bli Lönebidragsantälld.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Pengar till fas3-projket utan insyn

Inläggav segdeg » 2012-09-25 20:17:35

(Jo, det är väl i arbetslinjens riktning väl värt att skydda vart pengarna ska ta vägen och var de kommer från :-)063 Ungefär som var det ekonomiska partistödet till moderaterna kommer från o.s.v som inte låter sig redovisas öppet :-)063 )

Edit: ville bara inflika till rubriken.
segdeg
 
Inlägg: 1788
Anslöt: 2010-12-25

Pengar till fas3-projekt utan insyn

Inläggav Alien » 2012-09-27 15:55:19

kullan skrev:Den som deltar i Fas 3 har även chansen att bli Lönebidragsantälld.

Ja, det är väl vad man kan hoppas på för de "som står långt ifrån arbetsmarknaden". Men hur ofta händer det, det skulle jag vilja veta.

Säger inte att alla företag/föreningar som tar emot fas-3-arbetslösa bara gör det för pengarna och struntar i de arbetslösas framtid. Men om de gör det, så kan de göra det utan insyn.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46090
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Pengar till fas3-projekt utan insyn

Inläggav Miche » 2012-09-27 18:09:12

Det jävliga är att det förekommer vilket är skäl nog att hålla koll på verksamheterna och stoppa detta jävla slöseri med skattepengar. Som det är nu så försvinner det pengar utan att oberoende kan granska vad som pågår.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Pengar till fas3-projekt utan insyn

Inläggav Alien » 2012-09-27 18:23:20

Ett reportage om en av anordnarna, Ikke (Institutet för Kreativitet, Kommunikation och Entreprenörskap).

"Ikke digitaliserar texter, bilder och foton åt bl a Uppsala universitet, Sjöfartsmuseet, och Liljevalchs konsthall. Uppdragsgivarna betalar inte för tjänsterna. För att inte konkurrera ut annan verksamhet får fas 3-projekt bara utföra uppgifter som annars inte skulle bli gjorda." (UNT 2012-09-25, "Det son vill kan lätt sko sig på ett fas-3projekt")

"- Den som vill kan lätt sko sig på ett fas3-projekt, säger Rolf Engström som driver Ikke."

"- Det här en bild på månen tagen på Java den 11 juni 1983, säger Per Andersson och skriver in uppgifterna på datorn.
Totalt 15.000 diabilder ska läggas in i en databas åt Astronomiska föreningen.
Per Andersson får ingen lön från Ikke utan lever på lägsta a-kassenivån och säger att han får ut 5.400 kr per månad efter skatt."

"Arbetsuppgifterna på Ikke stortrivs han med och säger att det är bättre att vara här än att gå hemma.
- Då skulle jag klättra på väggarna."

"Föreningen bakom Ikke får 225 kr per dag och deltagare av Arbetsförmedlingen."

"Enlgt Rolf Engström går i stort sett alla Ikkes intäkter till att betala datorer, hyra och lön åt arbetsledarna.
- Jag själv hoppas kunna ta ut lön i framtiden från Ikke. Än så länge går det inte utan jag jobbar gratis och har tagit privatlån för att kunna dra igång det här, uppger Rolf Engström.
Trots att Ikke finansierar med skattepengar är insynen i ekonomin obefintlig på grund av sekretessreglerna. Rolf Engström menar att den fas3-anordnare som vill lätt kan stoppa pengar i egen ficka.
- Det är bara att dra ner kostnaderna för arbetsledare och material till ett minimum.
Har Arbetsförmedlingen begärt in någon ekonomisk redovisning från Ikke?
- Nej, och jag tror inte de är intresserade av det, svarar Rolf Engström.
Han har tidigare drivit ett annat fas 3-projekt där deltagarna ringde runt till folk och fråga e hur ser på rikedom, frihet, rättvisa etc. Svaren användes inte till något vilket kan tyckas meningslöst, men Rolf Engström framhåller att deltagarna fick lära sig att intervjua, arbeta med dator ec.
- Svårigheten är att hitta något som är meningsfullt men ändå inte konkurrerar med privat verksamhet vilket fas 3 inte får göra. På det sättet tycker jag att Ikke fyller en viktig funktion eftersom vi förvaltar ett kulturarv, säger han."

Så här säger deltagarna:
"Några säger till UNT att de ser fas 3 som ett slags modernt slaveri, andra menar att många mest slappar på Ikke och fördriver tiden där för att inte mista sna bidrag. Men flera är nöjda."


Ja, fas 3 behöver inte vara värdelöst. Men det kan väl inte vara sekretessbelagt även gentemot uppdragsgivarna, som betalar anordnarna? De borde kolla upp om det är meningsfullt och kan leda till något positivt för deltagarna. Och någon myndighet (RRV?) borde kolla upp hur pengarna används.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46090
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Pengar till fas3-projekt utan insyn

Inläggav kullan » 2012-09-27 18:25:06

Ska jag vara ärlig så tycker jag att Fas 3 som företeelse ska försvinna. Jag vet folk som har hamnat på ställen där dom fått göra uppgifter som varit helknäppa. Typ byta plats på papper i pärmar och liknande.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Pengar till fas3-projekt utan insyn

Inläggav Miche » 2012-10-02 11:03:40

kullan skrev:Ska jag vara ärlig så tycker jag att Fas 3 som företeelse ska försvinna.

Det räcker att införa transparens i systemet dvs ge full insyn i verksamheten och därmed få stopp på idiotprojekten. Det finns ju som sagt utmärkta FAS3-uppdrag men ingen vet i dagsläget hur fördelningen är pga ovan nämnda brist.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Pengar till fas3-projekt utan insyn

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-10-02 16:33:00

Anledningen till att det borde vara känt för allmänheten och andra organisationer och myndigheter vilka företag som har fas3 är för att hindra att systemet missbrukas, att fas3arna utnyttjas eller att sådant arbete som man borde ha anställt någon för utförs av fas3are utan rimlig ersättning eller arbetsvillkor.

Finns också risk för att man sätter fas3are på uppgifter utan nödvändig kompetens och handledning och att de därför skadar sig. Däremot behöver man kanske inte offentliggöra listan på exakt vilka som har en fas3plats. Och i första hand bör systemet avskaffas snarast
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Pengar till fas3-projekt utan insyn

Inläggav Zombie » 2012-10-02 17:31:30

Bevisbördan ska ligga på hemlighetsmakarna i sekretessfall som inte gäller enskilda personers integritet. Borde göra det även juridiskt. Det är sekretessmakarna som i det här fallet ska visa vad allmänheten och de utsatta enskilda vinner, och att de inte förlorar något, på att till och med myndigheterna själva avsäger sig alla kontrollmöjligheter gentemot företagare.

I princip alltså. När det gäller just Fas 3 ska det förstås avskaffas. Internationella människorättsorganisationer får gärna uppmärksamma det.

segdeg skrev:(Jo, det är väl i arbetslinjens riktning väl värt att skydda vart pengarna ska ta vägen och var de kommer från :-)063 Ungefär som var det ekonomiska partistödet till moderaterna kommer från o.s.v som inte låter sig redovisas öppet :-)063 )

Edit: ville bara inflika till rubriken.

Tycker jag är en bra parallell. M var enda etablerade parti som höll det hemligt och dessutom det parti som fick i absolut särklass mest stöd sist jag såg något om det. (SD kan jag inte uttala mig om.)
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Pengar till fas3-projekt utan insyn

Inläggav Zombie » 2012-10-02 17:53:22

Inte minst kan man ju ana samband mellan moderaternas partistöd och det här rätts- och rimlighetsvidriga månandet om privatföretag på bekostnad av allt annat. (Även om också föreningar kan råka få en släng av sleven just här. Och på många andra sätt lär väl småföretagarna få fortsätta lika missgynnade som alltid, det brukar ju vara storfräsarna politikerna ömmar för i praktiken. Särskilt för storfräsarnas pengar i partistöd.)
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Pengar till fas3-projekt utan insyn

Inläggav Zombie » 2012-10-02 18:10:46

Zombie skrev:Bevisbördan ska ligga på hemlighetsmakarna i sekretessfall som inte gäller enskilda personers integritet. Borde göra det även juridiskt.

... medan utvecklingen går åt rakt motsatta hållet, inte bara här utan generellt och globalt. Företag blir allt hemligare, och allt hemligare ju större de är, politiker lierar sig med dem allt öppnare allt eftersom det blir riskfriare, medan privatpersoner fläks ut i företagens intresse, sätts i skuld och profiteras på på olika sätt, som det här. Vem gynnas och vem missgynnas av det liksom? Men många av de enskilda små privatpersoner som missgynnas hejar ju på.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Pengar till fas3-projekt utan insyn

Inläggav Alien » 2012-12-23 16:06:24

I Malmö och Göteborg har man valt en annan väg.

"- Det är sjukt att man skapat ett system där anordnaren får pengar så länge de arbetslösa går kvar i projektet, säger Andreas Schönström (S), kommunalråd i Malmö.

Han betecknar fas 3 som 'en katastrof' och säger att Malmö kommun i sin funktion som arbetsgivare inte tagit emot en enda fas 3:are. Andreas Schönström motiverar det bland annat med att få personer som hamnat i fas 3 ges hjälp genom exempelvis utbildning att komma vidare till riktiga jobb.

I stället för fas 3 har Malmö satsat på en modell där 100 långtidsarbetslös först fått praktisera vid något av kommunens arbetsställen.

- Av dem har cirka hälften visat att de klarar av ett arbete och har fått anställning hos oss i två år. Resten har inte kunnat arbeta på grund av missbruk, psykisk ohälsa och annat, något de borde fått hjälp med för åratal sedan.
- De personerna har erbjudits insatser mot sina problem, uppger Andres Schönström."
(UNT "Två kommuner vägrar fas 3", 2012-09-26)

Och så här säger kommunalrådet i Göteborg:
"- Eftersom de inte får delta i arbetsmarknadsåtgärder är de ofta mindre anställningsbara när de lämnar fas 3 än innan, säger Mats Pilhem (V), kommunlaråd i Göteborg som tycker att fas 3 är 'förnedrande'.

I stället ska arbetslösa erbjudas anställning i Göteborgs kommun och därmed kvalificera sig för a-kassa."

Ja, det låter ju bättre än fas-3.

(Har för mig att det skrivits om fas 3 i andra trådar men hittar inte dem, går inte att söka på så korta ord som "fas" och siffran faller bort i sökningen.)
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46090
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Staten betalar mer i jobb-bidrag än i a-kassa"

Inläggav kiddie » 2013-03-21 5:09:45

Vet inte om det passar i tråden men...

något jag retar mig på.

På min DV är det mest FAS3. Vi har jobb för 3 FAS3-are. Om man tar det lugnt. Vår chef har sin lön baserad på vad staten betalar arbetsplatsen för FAS3-arna, alltså det som de betalar för varje person får hon i lön. Så ligger i hennes intresse att ha så många som möjligt. Just nu är det 7 FAS3-are tror jag. Det finns inte jobb åt alla så de får smyga sig undan och låtsas att de jobbar, och göra allt så långsamt som möjligt. Kommer chefen på dem med att inte jobba så skäller chefen ut dem och säger att det finns massor att göra. Chefen tycker att det är för få FAS3-are på arbetsplatsen och att de som är där är lata. Dessutom tar chefen jobb hemifrån som FAS3-arna ska hjälpa till med, och chefen "stjäl" av produktionen.

Undrar varför mitt BS inte kan vara anställd på samma villkor. Jag borde ju kunna få betalt av staten för att jag skapar ett arbetstillfälle. Eller?

Moderator Alien: Flyttat från denna tråd staten-betalar-mer-i-jobb-bidrag-an-i-a-kassa-t32430.html
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

"Staten betalar mer i jobb-bidrag än i a-kassa"

Inläggav plåtmonster » 2013-03-21 6:35:59

Annan budget (tm)

Det är politisk galenskap för att verka handlingskraftig. Bästa rådet.. "keep out" ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

"Staten betalar mer i jobb-bidrag än i a-kassa"

Inläggav slackern » 2013-03-21 10:40:33

kiddie skrev:Vet inte om det passar i tråden men...

något jag retar mig på.

På min DV är det mest FAS3. Vi har jobb för 3 FAS3-are. Om man tar det lugnt. Vår chef har sin lön baserad på vad staten betalar arbetsplatsen för FAS3-arna, alltså det som de betalar för varje person får hon i lön. Så ligger i hennes intresse att ha så många som möjligt. Just nu är det 7 FAS3-are tror jag. Det finns inte jobb åt alla så de får smyga sig undan och låtsas att de jobbar, och göra allt så långsamt som möjligt. Kommer chefen på dem med att inte jobba så skäller chefen ut dem och säger att det finns massor att göra. Chefen tycker att det är för få FAS3-are på arbetsplatsen och att de som är där är lata. Dessutom tar chefen jobb hemifrån som FAS3-arna ska hjälpa till med, och chefen "stjäl" av produktionen.

Undrar varför mitt BS inte kan vara anställd på samma villkor. Jag borde ju kunna få betalt av staten för att jag skapar ett arbetstillfälle. Eller?


Om chefen låter dom göra hennes privata jobb borde det väll gå att anmäla henne anonymt? Då borde ju hon åka dit för förskingring eller något i den stilen? Slipper du ha en tokig raggata till chef som bråkar och utnyttjar systemet.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

"Staten betalar mer i jobb-bidrag än i a-kassa"

Inläggav Miche » 2013-03-21 10:51:49

Om chefen är anställd, anmäl det till ägarna av företaget (maila dom anonymt), om hen är ägare, anmäl till Skatteverket (man kan lämna anonyma tips).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

"Staten betalar mer i jobb-bidrag än i a-kassa"

Inläggav kiddie » 2013-03-21 11:54:26

Tar emot.... skulle nog bli ramaskri och sedan ryker min DV säkert på kuppen. Dessutom vet jag ju inte om fas3-arna hellre vill vara på ngt annat ställe som kanske är värre.... Måste tänka över det lite.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in