Har ni träffat en arbetsterapeut nån gång?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Har ni träffat en arbetsterapeut nån gång?

Inläggav Leffe » 2009-08-16 19:25:54

I morgon ska jag gå till min arbetspsykolog. Har en på psykiatrin, en annan ska jag få på habiliteringen. Denna ska hjälpa till med planeringen av vardagen vad jag förstår. Förra gången handlade den om nycklar och plånbok som jag rutinmässigt förlägger. Jag skulle lägga dem på ett speciellt ställe istället. Har inte alltid gjort denna hemläxa under veckan...

Men den största svårigheten är nog inte plånbok och nycklar trots allt utan den ofta uppkomna oron/ångesten..ett idogt mediterande till trots. Fobin kring sjukdomar. Nu ser jag på min hud och misstänker återigen hudcancer. Måste nog ringa min husläkare om detta...Egentligen borde jag nog oroa mig mer för pandemin, men...ja det finns alltid oro inbillad eller verklig...men att kunna hantera det på ett bättre sätt än att detta tar överhanden i vardagen...

På busshållplatsen går man fram och åter. En märkligt oroligt själ. Kanske HINDRAR det en från att göra något vettigt av den korta tid jag har..förändra sin situation till det bättre. Göra något åt de otaliga ideér man har...Men,men..få se vad arbetspsykologen har att ge...
Senast redigerad av Leffe 2011-05-04 21:00:01, redigerad totalt 1 gång.
Leffe
 
Inlägg: 157
Anslöt: 2009-07-07
Ort: Lidingö

Inläggav MsTibbs » 2009-08-16 19:41:58

Var ärlig bara så kan de ge bäst möjlig hjälp. Berätta även om dina problem, tex detta med de hypokondriska dragen.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 21:00:02, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Flinta » 2009-08-16 20:30:48

Arbetspsykologer kanske finns i psykiatriska öppenvården och på habiliteringscenter men jag har aldrig hört talas om att dessa ställen i regel har några sådana. Är det riktigt att det är arbetspsykologer du menar - inte arbetsterapeuter?
Senast redigerad av Flinta 2011-05-04 21:00:02, redigerad totalt 1 gång.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Yes

Inläggav Leffe » 2009-08-16 20:46:08

Jo, excuse me, själv klart är det arbetsterapeuter jag syftar på...Det är såna jag har kontakt med..
Senast redigerad av Leffe 2011-05-04 21:00:07, redigerad totalt 1 gång.
Leffe
 
Inlägg: 157
Anslöt: 2009-07-07
Ort: Lidingö

Inläggav sommar » 2009-08-16 20:54:19

Det verkar rörigt att ha två men hursomhelst ska den på vuxenhabet kunna hjälpa till att styra upp din vardag och göra hembesök om du vill och hon är duktig i sitt jobb vill säga.

Jag hade en arbetsterapeut på vårdcentral ett tag som hjälpte mig. Jag hade inte så stort behov mer än att samtala och titta på ergonomin framför datorn men hon var väldigt duktig. Hon gav tips för att förbättra ingångsättningssvårigheter och kom hem till mig några gånger. Egentligen gör inte arb. ter. på Vc det men de på habet ska göra det vid behov i Skåne i alla fall.

Arbetsterapeuten på habet där jag går har hjälpt mig med stolinställning och ergonomi på mitt jobb.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 21:00:07, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav MissNervvrak » 2009-08-17 1:29:08

Välkommen i "hypokondriska klubben", Leffe. :wink: Jag lider av svår hypokondri sedan flera år tillbaka men för ca 1,5 år sedan fick jag den ångestdämpande medicinen sertralin (SSRI) eftersom varken terapi eller något annat hjälpte mot den enorma sjukdomsångesten. Visst oroar jag mig fortfarande för sjukdomar då och då, men medicinen har lagt nojan på en hanterbar nivå. Jag vet ju inte om du äter någon ångestdämpande medicin men om inte så kanske det kunde lindra din hypokondri...?
Senast redigerad av MissNervvrak 2011-05-04 21:00:07, redigerad totalt 1 gång.
MissNervvrak
Inaktiv
 
Inlägg: 868
Anslöt: 2009-06-28

Inläggav MsTibbs » 2009-08-17 11:51:24

Neuroleptika kan fungera också, speciellt om hypokondrin inte är ångestbaserad.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 21:00:07, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Ja

Inläggav Leffe » 2009-08-17 16:37:40

Kanske är mediciner svaret...men kan man inte bli överviktig och så...besöket hos arbetsterapeuten gjorde mig tillfälligt pigg eftersom han väckte upp all ilska hos mig. Fan!...men männniskan har ett äkta intresse av tillståndet aspergers syndrom, tydligen. Och skulle vilja träffa mig igen...
Senast redigerad av Leffe 2011-05-04 21:00:07, redigerad totalt 1 gång.
Leffe
 
Inlägg: 157
Anslöt: 2009-07-07
Ort: Lidingö

Re: Ja

Inläggav MsTibbs » 2009-08-17 16:47:16

Leffe skrev:Kanske är mediciner svaret...men kan man inte bli överviktig och så...besöket hos arbetsterapeuten gjorde mig tillfälligt pigg eftersom han väckte upp all ilska hos mig. Fan!...men männniskan har ett äkta intresse av tillståndet aspergers syndrom, tydligen. Och skulle vilja träffa mig igen...


Man kan gå upp i vikt av neuroleptika ja, det är en bieffekt man får ta om man har det behovet. Bra du känner dig uppiggad av mötet, det är så det skall vara! Ett genuint aspergerintresse från arbetsterapeuten kan komma dig till god nytta.

Prova bolltäcke för att bli lugnare? Arbetsterapeuter gör sånt.
http://www.komikapp.se/bolltaecke_autism.htm
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Har ni träffat en arbetsterapeut nån gång?

Inläggav Zima33 » 2012-09-24 21:34:08

Jag ska tydligen få träffa en. :-)063
Har läst lite på nätet om vad en sån gör och det verkar inte vara min melodi men jag får väl prata med henne i allafall så doktorn m.fl. blir nöjda. :-)003
Det kommer förmodligen sluta med att jag säger nej, nej och nej till allt.

Vad har ni för erfarenheter av arbetsterapeuter? Blev ni hjälpta av det?

Moderator: Slog ihop med tidigare tråd om arbetsterapeuter.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Har ni träffat en arbetsterapeut nån gång?

Inläggav rapchic » 2012-09-24 21:36:59

jag har gått ganska länge hos diverse arbetsterapeuter och för att vara ärlig så har dom knappt hjälpt mig alls,
i princip alla saker har jag kommit på och fixat eller fått be om, dom har inte kommit på nått alls själv för jag är för "högfungerande"
men dom har satt frön till ideer som jag sen förverkligat och jag har några hjälpmeder från dom (och fått testa andra) så helt illa är det väl inte.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Har ni träffat en arbetsterapeut nån gång?

Inläggav Choklad » 2012-09-24 21:47:27

Träffade en för inte så länge sedan som skulle ge råd om adhd. Kändes ganska överflödigt, hon tyckte att jag skulle skaffa stödinsatser på universitetet men jag vägrade. Hon berättade mest om vad jag hade rätt till och av vilka anledningar jag kunde kontakta henne.

Fick dock ett par intressanta fakta-blad om npf vilket var trevligt.

Hjälpt blev jag inte direkt men det fanns inte direkt något hon kunde hjälpa till med som jag accepterade. Jag försöker klara så mycket jag kan på egen hand vilket verkar chocka många jag träffat inom psykiatrin.
Choklad
 
Inlägg: 837
Anslöt: 2011-12-07
Ort: Skåne

Har ni träffat en arbetsterapeut nån gång?

Inläggav elle » 2012-09-24 21:48:35

nej, jag har träffat en bara en gång . hon förstod inte mig och jag förstod inte henne.det var prat om nån gruppterapi och träffa andra men varför förstod jag inte meningen med det. sen fick jag en kurator som jag fortfarande träffar regelbundet och han har hjälpt med mycket .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Har ni träffat en arbetsterapeut nån gång?

Inläggav Selma » 2012-09-24 21:49:50

Zima33 skrev:Jag ska tydligen få träffa en. :-)063
Har läst lite på nätet om vad en sån gör och det verkar inte vara min melodi men jag får väl prata med henne i allafall så doktorn m.fl. blir nöjda. :-)003
Det kommer förmodligen sluta med att jag säger nej, nej och nej till allt.

Vad har ni för erfarenheter av arbetsterapeuter? Blev ni hjälpta av det?

Varför uppta hennes (det är oftast en hon) tid enbart för att göra doktorn nöjd? Det finns säkert andra som är i större behov av ett sådant besök.

De kan föreskriva diverse hjälpmedel och undersöka vad du skulle kunna vara hjälpt av.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Har ni träffat en arbetsterapeut nån gång?

Inläggav rapchic » 2012-09-24 21:50:45

fick mycket bättre hjälp är jag sökte en arbetsterapeut angående ledvärken,
jag gissar att det finns mer hjälpmedel iinom det området då det "funnits" längre
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Har ni träffat en arbetsterapeut nån gång?

Inläggav Zima33 » 2012-09-24 21:57:31

Selma skrev:
Zima33 skrev:Jag ska tydligen få träffa en. :-)063
Har läst lite på nätet om vad en sån gör och det verkar inte vara min melodi men jag får väl prata med henne i allafall så doktorn m.fl. blir nöjda. :-)003
Det kommer förmodligen sluta med att jag säger nej, nej och nej till allt.

Vad har ni för erfarenheter av arbetsterapeuter? Blev ni hjälpta av det?

Varför uppta hennes (det är oftast en hon) tid enbart för att göra doktorn nöjd? Det finns säkert andra som är i större behov av ett sådant besök.

De kan föreskriva diverse hjälpmedel och undersöka vad du skulle kunna vara hjälpt av.


Uppenbarligen anser dr och kurator att jag är i behov av det, annars hade de inte föreslagit det. :!:
Jag har en liten förhoppning att kunna få nån hjälp men det vet jag ju inte förräns jag varit där eller hur :?:
Det finns säkert andra som behöver allting bättre än jag, ska jag lägga mig ner och dö då för att andra har större behov än jag?
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Har ni träffat en arbetsterapeut nån gång?

Inläggav slackern » 2012-09-24 22:11:16

Om du har sömnsvårigheter kan du få låna bolltäcke eller kedjetäcke. Du kan även få låna andra hjälpmedel. Du kan få hjälp med att lära dej hur du ska planera och organisera om du har problem med det.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Har ni träffat en arbetsterapeut nån gång?

Inläggav Zima33 » 2012-09-24 22:26:21

Mitt största problem är kass dygnsrytm. Sen kommer att genomföra saker, planera kan jag men att sen få det gjort är värre...
:roll:
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Har ni träffat en arbetsterapeut nån gång?

Inläggav Krillo » 2012-09-24 22:33:20

Jag har gått hos en i tre år och det har hjälpt enormt. Inte så mycket ang. hjälpmedel, men som "terapeutiska samtal".
Krillo
 
Inlägg: 1123
Anslöt: 2011-02-12
Ort: Leråker

Har ni träffat en arbetsterapeut nån gång?

Inläggav KalleKus » 2012-09-24 23:03:10

Zima33 skrev:Jag ska tydligen få träffa en. :-)063
Har läst lite på nätet om vad en sån gör och det verkar inte vara min melodi men jag får väl prata med henne i allafall så doktorn m.fl. blir nöjda. :-)003
Det kommer förmodligen sluta med att jag säger nej, nej och nej till allt.

Vad har ni för erfarenheter av arbetsterapeuter? Blev ni hjälpta av det?

Ja jag har gått hos en sån i perioder under flera år tidigare.
Det var innan AS-diagnos.
Hon jag hade var bra tycker jag. Men ändå blev det inte helt rätt eftersom mina grundproblem hela tiden ju fanns kvar.
Vad har du läst?
KalleKus
 
Inlägg: 512
Anslöt: 2012-05-12

Har ni träffat en arbetsterapeut nån gång?

Inläggav Miche » 2012-09-24 23:34:11

Jag träffar en arbetsterapeut väldigt ofta, det är min syster... :D

En annan träffar jag inte lika ofta, hon extraknäcker massör och har masserat mig ett par gånger.

Syrran jobbar f.n. på en DV som "arbetsledare" för handikappade som "jobbar" (de utför faktiskt riktiga uppdrag, men syrran får rycka in hela tiden och hjälpa till så uppdragen blir utförda). Tidigare har hon jobbat på ålderdomshem och hjälpt de gamla att hålla sig sysselsatta.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Har ni träffat en arbetsterapeut nån gång?

Inläggav rapchic » 2012-09-25 8:15:03

slackern skrev:Om du har sömnsvårigheter kan du få låna bolltäcke eller kedjetäcke. Du kan även få låna andra hjälpmedel. Du kan få hjälp med att lära dej hur du ska planera och organisera om du har problem med det.

det beror helt på vilket län det är,
i länet jag bor så har dom ett testtäcka av varje men tycker man om det (dvs hjälper det) så måste man köpa ett själv.
jag gissar att det mesta är det så med, altså olika beroende på vart man bor och vad man får låna
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Har ni träffat en arbetsterapeut nån gång?

Inläggav KalleKus » 2012-09-25 8:20:33

slackern skrev:Om du har sömnsvårigheter kan du få låna bolltäcke eller kedjetäcke. Du kan även få låna andra hjälpmedel. Du kan få hjälp med att lära dej hur du ska planera och organisera om du har problem med det.

Men det är väl ändå för "riktiga" autister...?
Vad ska vi högfungerande med det till??
Eller har jag helt fel igen.....?
KalleKus
 
Inlägg: 512
Anslöt: 2012-05-12

Har ni träffat en arbetsterapeut nån gång?

Inläggav KalleKus » 2012-09-25 8:21:06

KalleKus skrev:
slackern skrev:Om du har sömnsvårigheter kan du få låna bolltäcke eller kedjetäcke. Du kan även få låna andra hjälpmedel. Du kan få hjälp med att lära dej hur du ska planera och organisera om du har problem med det.

Men det är väl ändå för "riktiga" autister...?
Vad ska vi högfungerande med det till??
Eller har jag helt fel igen.....?

Syftade på de där täckena........
KalleKus
 
Inlägg: 512
Anslöt: 2012-05-12

Återgå till Aspergare och vården



Logga in