Var Jesus gift? Nytt papyrusfynd från 300-talet.

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Var Jesus gift? Nytt papyrusfynd från 300-talet.

Inläggav Alien » 2012-09-23 22:43:02

Iridia skrev:Ja, och det är väl det mest naturliga? Eftersom han kallades rabbi så borde han varit gift.


Men rabbi betyder ju "mästare", det har väl inget med det äkta ståndet att göra?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Var Jesus gift? Nytt papyrusfynd från 300-talet.

Inläggav Manar » 2012-09-23 22:48:10

elle skrev:
Manar skrev:Kom ihåg att Maria höll sig undan hos sin släkting Elisabet ett tag efter att hon upptäckt att hon var gravid.


de var inga grannar . ett geografiskt avstånd dessutom. Hon kom på besök till Elisabet inte för att hålla sig undan.

http://www.u-i.nu/?page=arkiv&id=186&ti ... 0Elisabeth

"Reseavståndet till Elisabeth var 13 – 15 mil och det tar Jungfru Maria tre till fyra dagar att komma fram."


Och? Vem har sagt att de var grannar ? Inte jag. Att hon åkte iväg ända dit stöder enligt min mening bara idén att hon ville komma bort från sin hemtrakt ett tag.
Manar
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2008-03-27
Ort: Linköping

Var Jesus gift? Nytt papyrusfynd från 300-talet.

Inläggav Iridia » 2012-09-23 23:39:19

Alien skrev:
Iridia skrev:Ja, och det är väl det mest naturliga? Eftersom han kallades rabbi så borde han varit gift.


Men rabbi betyder ju "mästare", det har väl inget med det äkta ståndet att göra?

Jag har läst att rabbinerna förväntades vara gifta. Men jag minns tyvärr inte var. Såg påståendet upprepas av en person jag uppfattat som kunnig senast idag.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Var Jesus gift? Nytt papyrusfynd från 300-talet.

Inläggav Miche » 2012-09-24 1:28:23

Alien skrev:(Visst finns det väl minst en roman som skildrar Maria Magdalena som Jesus hustru.)

En väldigt omskriven är Da Vinci-koden...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Var Jesus gift? Nytt papyrusfynd från 300-talet.

Inläggav Iridia » 2012-09-24 2:16:48

Som i sin tur är baserad på http://en.wikipedia.org/wiki/The_Holy_B ... Holy_Grail

Vad jag aldrig lyckats fatta är varför någon som påstår sig vara ättling till kung David automatiskt skulle ha rättigheter som kung av Frankrike?? Kan någon förklara det för mig?
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Var Jesus gift? Nytt papyrusfynd från 300-talet.

Inläggav slackern » 2012-09-24 9:24:26

Iridia skrev:Som i sin tur är baserad på http://en.wikipedia.org/wiki/The_Holy_B ... Holy_Grail

Vad jag aldrig lyckats fatta är varför någon som påstår sig vara ättling till kung David automatiskt skulle ha rättigheter som kung av Frankrike?? Kan någon förklara det för mig?


Jag har läst den där boken. Det är en populärhistorisk bok. Och han som försåg dom med en massa material till boken hade förfalskat sin stamtavla och hittat på en massa.

Så det har visat sej att mycket utav sakerna som har skrivits i den boken stämmer inte. Eller är förfalskat så du kan inte läsa den boken och tro att det är fakta. Han påstår bland annat att han härstammar ifrån Merovinger som var en Frankisk kungaätt. Och att dom i sin tur skulle härstamma ifrån Jesus och Maria Magdalena.

Men din fråga hade du lätt kunnat hitta informationen i den länken du skickade med allt finns där.

Pierre Athanase Marie Plantard (18 March 1920 – 3 February 2000) was a French draughtsman,[1] best known for being the principal perpetrator of the Priory of Sion hoax, by which he claimed from the 1960s onwards that he was a Merovingian descendant of Dagobert II and the "Great Monarch" prophesied by Nostradamus.[2] Today in France he is commonly regarded as a mystificator.[3]

In 1982, authors Michael Baigent, Richard Leigh and Henry Lincoln published Holy Blood Holy Grail. It became a bestseller and publicized Plantard's Priory of Sion story, treating seriously the content of the Priory of Sion documents of the 1960s and 1970s. The book added a new element to the story, that the Merovingian line of kings had actually been descended from the historical Jesus and Mary Magdalene, and that the purpose of the Priory (and its military arm, the Knights Templar) was to protect the secret of the Jesus bloodline.[4][5] Pierre Plantard was hypothesised as the direct descendant of Jesus Christ.
In February 1982 Plantard dismissed The Holy Blood and the Holy Grail as fiction on a French radio interview,[41] and later even dismissed the Priory of Sion documents of the 1960s and 1970s as false and irrelevant.[4][5

http://en.wikipedia.org/wiki/Pierre_Plantard
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Var Jesus gift? Nytt papyrusfynd från 300-talet.

Inläggav elle » 2012-09-24 9:39:26

Manar skrev:Och? Vem har sagt att de var grannar ? Inte jag. Att hon åkte iväg ända dit stöder enligt min mening bara idén att hon ville komma bort från sin hemtrakt ett tag.


på dig lät det som om de var grannar och det var bara att " droppa in " för att hålla sig undan tills det har lugnat ner sig i familjen. jag kanske har misstolkat och ja, jag håller med det andra , hon kanske ville komma bort från sitt hemtrakt ett tag.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Var Jesus gift? Nytt papyrusfynd från 300-talet.

Inläggav Iridia » 2012-09-24 14:21:24

slackern skrev:
Iridia skrev:Som i sin tur är baserad på http://en.wikipedia.org/wiki/The_Holy_B ... Holy_Grail

Vad jag aldrig lyckats fatta är varför någon som påstår sig vara ättling till kung David automatiskt skulle ha rättigheter som kung av Frankrike?? Kan någon förklara det för mig?

Jag har läst den där boken. Det är en populärhistorisk bok. Och han som försåg dom med en massa material till boken hade förfalskat sin stamtavla och hittat på en massa.

Så det har visat sej att mycket utav sakerna som har skrivits i den boken stämmer inte. Eller är förfalskat så du kan inte läsa den boken och tro att det är fakta. Han påstår bland annat att han härstammar ifrån Merovinger som var en Frankisk kungaätt. Och att dom i sin tur skulle härstamma ifrån Jesus och Maria Magdalena.

Men din fråga hade du lätt kunnat hitta informationen i den länken du skickade med allt finns där.

Pierre Athanase Marie Plantard (18 March 1920 – 3 February 2000) was a French draughtsman,[1] best known for being the principal perpetrator of the Priory of Sion hoax, by which he claimed from the 1960s onwards that he was a Merovingian descendant of Dagobert II and the "Great Monarch" prophesied by Nostradamus.[2] Today in France he is commonly regarded as a mystificator.[3]

In 1982, authors Michael Baigent, Richard Leigh and Henry Lincoln published Holy Blood Holy Grail. It became a bestseller and publicized Plantard's Priory of Sion story, treating seriously the content of the Priory of Sion documents of the 1960s and 1970s. The book added a new element to the story, that the Merovingian line of kings had actually been descended from the historical Jesus and Mary Magdalene, and that the purpose of the Priory (and its military arm, the Knights Templar) was to protect the secret of the Jesus bloodline.[4][5] Pierre Plantard was hypothesised as the direct descendant of Jesus Christ.
In February 1982 Plantard dismissed The Holy Blood and the Holy Grail as fiction on a French radio interview,[41] and later even dismissed the Priory of Sion documents of the 1960s and 1970s as false and irrelevant.[4][5]

http://en.wikipedia.org/wiki/Pierre_Plantard

Jo, jag läste det (fast lite slarvigt p g a trötthet). Jag fattar bara fortfarande inte varför släktskap med Jesus (om vi nu låtsas att det hade varit sant) skulle ge rätt till en kungakrona (även om vi säger att han hade varit en äkta Merovingier) i en modern republik. Det är så dumt att det inte är trovärdigt ens som fiktion.

Det var min första tanke redan första gången jag läste om detta (någon gång på 80-talet) och jag är fortfarande lika förbluffad.

Släktskap med Jesus innebär ju inte att man är Jesus själv, eller att man är det minsta lilla bättre än någon annan. Eller att man är mer lämpad att leda ett modernt europeiskt land än t ex franska regeringen. Möjligen kunde man kanske ansöka om att bli påve... men kung? Och inte ens i Israel utan i Frankrike? :?
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Var Jesus gift? Nytt papyrusfynd från 300-talet.

Inläggav Flawed » 2012-09-24 16:10:11

Väldigt många är släkt med merovingerna vid det här laget.
Man har tydligen kollat hur många som är släkt med den betydligt yngre Genghis Khan och det var väldigt många människor.
Hur många i Sverige är släkt med Gustav Vasa eller Birger Jarl tro?
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Var Jesus gift? Nytt papyrusfynd från 300-talet.

Inläggav Iridia » 2012-09-24 16:12:59

Om jag skulle vara släkt med Gustav Vasa, så borde jag enligt samma logik kunna bli drottning i t ex Estland? :P
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Var Jesus gift? Nytt papyrusfynd från 300-talet.

Inläggav Flawed » 2012-09-24 16:15:52

Eller kejsarinna av storskandinavien?
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Var Jesus gift? Nytt papyrusfynd från 300-talet.

Inläggav Zombie » 2012-12-02 3:38:11

Enligt Forskning och Framsteg, pappersupplagan 10/2012 sid. 60, uppvisar papyrusfragmentet ett korrekturfel som händelsevis även har smugit sig in i en pdf-fil med Thomasevangeliet.

Antar att det inte hindrar att Jesus var gift, men iallafall.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Var Jesus gift? Nytt papyrusfynd från 300-talet.

Inläggav elle » 2012-12-03 22:30:59

gnostiker.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Var Jesus gift? Nytt papyrusfynd från 300-talet.

Inläggav Iridia » 2012-12-10 15:36:19

Zombie skrev:Enligt Forskning och Framsteg, pappersupplagan 10/2012 sid. 60, uppvisar papyrusfragmentet ett korrekturfel som händelsevis även har smugit sig in i en pdf-fil med Thomasevangeliet.

Vad betyder det?
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Var Jesus gift? Nytt papyrusfynd från 300-talet.

Inläggav treeman » 2012-12-12 2:49:21

Spoiler: visa
Kan vi inte diskutera Muhammed istället? Han var politiker, mördare, krigsherre, våldtäktsman och hade slavar. Sen gifte han sig med en 6-åring. En del säger 9 år för att vara snälla.

Så kul hur tabubelagt det är att diskutera Islam. Muslimer ska lära sig att dom inte har speciella rättigheter. Islam är som vilken annan religion som helst och kan diskuteras. Kul hur Islam skrämmer folk till tystnad i så stor utsträckning. Kul och patetiskt.

Muhammed was an evil man.


OnT:
Jag tror personligen att Jesus ar gift. Varför skulle han inte ha varit det liksom.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Var Jesus gift? Nytt papyrusfynd från 300-talet.

Inläggav Issa Jesus » 2012-12-12 3:39:50

treeman skrev:
Spoiler: visa
Kan vi inte diskutera Muhammed istället? Han var politiker, mördare, krigsherre, våldtäktsman och hade slavar. Sen gifte han sig med en 6-åring. En del säger 9 år för att vara snälla.

Så kul hur tabubelagt det är att diskutera Islam. Muslimer ska lära sig att dom inte har speciella rättigheter. Islam är som vilken annan religion som helst och kan diskuteras. Kul hur Islam skrämmer folk till tystnad i så stor utsträckning. Kul och patetiskt.

Muhammed was an evil man.


OnT:
Jag tror personligen att Jesus ar gift. Varför skulle han inte ha varit det liksom.


:-)154
Issa Jesus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2242
Anslöt: 2012-01-06
Ort: lulea, atlantis.

Var Jesus gift? Nytt papyrusfynd från 300-talet.

Inläggav Zombie » 2012-12-12 5:02:54

Iridia skrev:
Zombie skrev:Enligt Forskning och Framsteg, pappersupplagan 10/2012 sid. 60, uppvisar papyrusfragmentet ett korrekturfel som händelsevis även har smugit sig in i en pdf-fil med Thomasevangeliet.

Vad betyder det?

Att felet troligen härrör från pdf:en, som fanns innan man hittade papyrusfragmentet, som då alltså är förfalskat.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Var Jesus gift? Nytt papyrusfynd från 300-talet.

Inläggav Wine » 2014-04-11 13:18:34

DN - Forskare: Äkta papyrus vittnar om Jesus fru
Publicerad 11 april 11:32

En bit papyrus som beskriver Jesus när han nämner sin fru är inte en modern förfalskning. Det visar undersökningar som tre prominenta forskningscentrum gjort.


På bladet står det på koptiska: "Jesus sade till dem; Hon är min hustru. Hon kommer att bli min lärjunge."
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Var Jesus gift? Nytt papyrusfynd från 300-talet.

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-04-11 14:30:37

Det er vanskelig å ta slikt seriøst, for det første så tror jeg ikke på at de klarer å finne ut når det ble laget, når de sier "fra 300-tallet" så stoler jeg ikke på det i det hele tatt. Og for det andre så kan det være hva som helst, vi vet ikke hvem som skrev det eller hvorfor.

Så slik jeg ser det vet vi ingenting om det så det blir en gjettelek, man gjetter på hva det kan være, når det ble laget, hvem som laget det, hvorfor de laget det osv. og jeg klarer ikke den leken, den er irriterende og fører sjelden til noe fornuftig. Kanskje det var Jesus selv som skrev det, kanskje det var et barn, kanskje det er en svindel, kanskje det er ekte, kanskje, kanskje, kanskje. Verdens mest irriterende ord, kanskje.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Var Jesus gift? Nytt papyrusfynd från 300-talet.

Inläggav Alien » 2014-04-11 16:04:16

Även om det är skrivet långt efter att såväl Jesus som alla som känt honom har dött, kan det ha funnits en muntlig tradition el tidigare dokument, som förkommit.

Påminner om Maria Magdalenas evangelium:
Levi svarade och sade till Petrus: "Petrus, du är alltid hetsig. Nu ser jag att du angriper kvinnan på samma sätt som motståndarna. Men om Frälsaren gjorde henne värdig, vem är då du att avvisa henne? Helt visst känner Frälsaren henne mycket väl. Det är också därför han älskade henne mer än han älskade oss. Låt oss i stället känna skam och ikläda oss den fullkomliga människan [...] forma oss så som han befallde oss, och förkunna evangeliet, utan att ge någon ytterligare lag eller någon ytterligare föreskrift utöver de bud som Frälsaren sade."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Maria_Magd ... evangelium

Denna papyrusbok inspirerade Marianne Fredriksson till romanen Enligt Maria Magdalena.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Var Jesus gift? Nytt papyrusfynd från 300-talet.

Inläggav Alien » 2014-11-11 19:06:42

Iridia skrev:
Alien skrev:
Iridia skrev:Ja, och det är väl det mest naturliga? Eftersom han kallades rabbi så borde han varit gift.


Men rabbi betyder ju "mästare", det har väl inget med det äkta ståndet att göra?

Jag har läst att rabbinerna förväntades vara gifta. Men jag minns tyvärr inte var. Såg påståendet upprepas av en person jag uppfattat som kunnig senast idag.


Ja, så är det tydligen. Sä här säger författaren Simcha Jacobovici:
He says: ‘Jesus is called a “rabbi” in the gospels. And a rabbi, to this day, in order to have a congregation and a ministry, has to be married. If he’s going to lead a congregation, he’s got to be a model for that congregation. In the first century, you reach manhood — you get married.’
And therefore, he insists, there can be ‘no question’ that, even in the established gospels, Jesus must have a wife.
http://www.dailymail.co.uk/news/article ... z3ImSQGvWf

Edit: Men kan man ändå inte tänka sig att "rabbi" användes som en slags hederstitel, även om ingen såg Jesus som en riktig rabbin?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in