Skapa en programmapp i Ubuntu

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: atoms, Alien

Skapa en programmapp i Ubuntu

Inläggav Flia » 2012-09-17 22:26:17

Jag vill skapa en mapp på ubuntu-skrivbordet, där länkar till alla program finns.
Hur gör jag det?
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Skapa en programmapp i Ubuntu

Inläggav Torsdag » 2012-09-17 22:33:29

Är inte direkt tänkt att det ska behövas går ju och söka på allt man behöver genom att trycka på windowstangenten .
Men vist det går
öppna en terminal skriv och kör
ln -s /usr/bin/ Desktop/program
byt ut Desktot mot skrivbord om du kör på Svenska.
Torsdag
 
Inlägg: 383
Anslöt: 2006-01-19

Skapa en programmapp i Ubuntu

Inläggav nallen » 2012-09-17 22:34:45

Det lär bli tämligen fullt på skrivbordet på det viset.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Skapa en programmapp i Ubuntu

Inläggav Flia » 2012-09-17 23:21:15

Torsdag skrev:Är inte direkt tänkt att det ska behövas går ju och söka på allt man behöver genom att trycka på windowstangenten .
Men vist det går
öppna en terminal skriv och kör
ln -s /usr/bin/ Desktop/program
byt ut Desktot mot skrivbord om du kör på Svenska.


Jag får svaret "Filen finns inte"
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Skapa en programmapp i Ubuntu

Inläggav bittin » 2012-09-18 15:54:27

Torsdag skrev:Är inte direkt tänkt att det ska behövas går ju och söka på allt man behöver genom att trycka på windowstangenten .
Men vist det går
öppna en terminal skriv och kör
ln -s /usr/bin/ Desktop/program
byt ut Desktot mot skrivbord om du kör på Svenska.


mkdir blir väl tämligen enklare eller bara skapa en mapp i GUIet ?
bittin
 
Inlägg: 1894
Anslöt: 2008-11-03

Skapa en programmapp i Ubuntu

Inläggav Kimmelie » 2012-09-18 17:59:10

Desktopfilerna (dvs de man klickar på för att starta programmen) finns i /usr/share/applications/ . Det enklaste är väl att skapa mappen på skrivbordet, och sen bara kopiera över desktop-filerna för de program du vill ha lättillgängligt.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Skapa en programmapp i Ubuntu

Inläggav Flia » 2012-09-19 12:22:31

Kimmelie skrev:Desktopfilerna (dvs de man klickar på för att starta programmen) finns i /usr/share/applications/ . Det enklaste är väl att skapa mappen på skrivbordet, och sen bara kopiera över desktop-filerna för de program du vill ha lättillgängligt.


Vad är det för ändelse på programfilerna?
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Skapa en programmapp i Ubuntu

Inläggav Kimmelie » 2012-09-19 18:13:54

Desktop-filer är lite luriga, för deras riktiga namn visas inte i grafiska filhanterare, utan där visas istället det namn som de anger för programmet (det som visas i menyn). Du behöver använda teminalen för att ta reda på vad de heter:
Kod: Markera allt
cd /usr/share/applications/
ls

Alla slutar på .desktop
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Skapa en programmapp i Ubuntu

Inläggav Parvlon » 2012-09-19 20:39:57

Flia skrev:Vad är det för ändelse på programfilerna?
Till skillnad från windows så hanteras inte filer huruvida vilken ändelse de har utan det handlar om rättigheter osv.

Rekommenderar dig att läsa på hur det fungerar och kanske ännu mer att inte kopiera kommandot som nån dåre på ett forum tipsar om. Googla "beginners guide to linux" eller dylikt.

Tekniker: Tog bort sista meningen på begäran av Parvlon.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Skapa en programmapp i Ubuntu

Inläggav Kanin » 2012-09-20 6:53:29

Om du vill välja (och organisera) program:
1. Skapa en mapp på skrivbord.
2. Öppna /usr/share/applications i filhanteraren.
3. Dra (kopiera, eller länka med Ctrl+Shift) programmen du är intresserad av till mappen på skrivbordet (du behöver inte bry dig om vad filerna egentligen heter, utan gå efter programnamnet som normalt visas i filhanteraren istället).

Om du vill ha alla programlänkar i mappen:
1. Öppna /usr/share/ i filhanteraren.
2. Skapa en länk genom att hålla nere Ctrl+Shift och dra mappen applications till skrivbordet.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Skapa en programmapp i Ubuntu

Inläggav Sammelsurium » 2012-09-20 8:08:43

Parvlon skrev:Till skillnad från windows så hanteras inte filer huruvida vilken ändelse de har utan det handlar om rättigheter osv.

Rekommenderar dig att läsa på hur det fungerar och kanske ännu mer att inte kopiera kommandot som nån dåre på ett forum tipsar om. Googla "beginners guide to linux" eller dylikt.


.desktop-filer är textfiler som innehåller metadata om ett program. Dessa går utmärkt att kopiera och hanteras speciellt av skrivbordsmiljöerna pga deras filändelse.

Dessutom räcker det om .desktop-filer är läsbara för att kunna exekveras.
Sammelsurium
 
Inlägg: 588
Anslöt: 2009-11-29

Skapa en programmapp i Ubuntu

Inläggav Kanin » 2012-09-20 9:48:23

Ett ännu enklare alternativ är att dra program från programmenyn (eller motsvarande i Gnome 3) till mappen på skrivbordet.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Skapa en programmapp i Ubuntu

Inläggav Parvlon » 2012-09-20 12:37:47

Sammelsurium skrev:.desktop-filer är textfiler som innehåller metadata om ett program. Dessa går utmärkt att kopiera och hanteras speciellt av skrivbordsmiljöerna pga deras filändelse.Dessutom räcker det om .desktop-filer är läsbara för att kunna exekveras.


Visst finns det men jmf med windows som jag skrev så är det en viss generell skillnad. Tror dock inte du hittar några .desktop filer i /usr/bin -mappen. Kommandot jag syftade på finns i det första svaret i tråden.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Skapa en programmapp i Ubuntu

Inläggav Sammelsurium » 2012-09-20 13:11:32

Parvlon skrev:Kommandot jag syftade på finns i det första svaret i tråden.


Aha, jag trodde du reagerade på Kimmelies inlägg. Då har jag inga invändningar mot vad du skrev.
Sammelsurium
 
Inlägg: 588
Anslöt: 2009-11-29

Skapa en programmapp i Ubuntu

Inläggav Flia » 2012-09-20 13:31:08

Kanin skrev:Ett ännu enklare alternativ är att dra program från programmenyn (eller motsvarande i Gnome 3) till mappen på skrivbordet.

Det har jag provat. Det funkar inte.

Jag är riktigt kass på kommandon och sånt. Det är därför jag väntat så länge med Linux.
Vad är Gnome? Och GUI?
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Skapa en programmapp i Ubuntu

Inläggav Kanin » 2012-09-20 13:55:33

Flia skrev:
Kanin skrev:Ett ännu enklare alternativ är att dra program från programmenyn (eller motsvarande i Gnome 3) till mappen på skrivbordet.

Det har jag provat. Det funkar inte.

Fungerar mina tidigare instruktioner?

Har du ikoner på skrivbordet? Kan du dra eller spara filer dit? Kan du skapa en mapp på skrivbordet?

Flia skrev:Jag är riktigt kass på kommandon och sånt. Det är därför jag väntat så länge med Linux.
Vad är Gnome? Och GUI?

"Ett grafiskt användargränssnitt (engelska: Graphical user interface, GUI) är en metod för att underlätta interaktion mellan människa och dator. Detta typiskt genom bilder och grafiska element som utgör metaforer eller analogier till objekt i verkligheten."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Grafiskt_anv%C3%A4ndargr%C3%A4nssnitt

Motsatsen är när man bara ser massa tecken och skriver kommandon.

Gnome är en s.k. skrivbordsmiljö, d.v.s. aktivitetsfält, skrivbord, klockan, programmenyer, ramen runt alla fönster (egentligen del av fönsterhanterare) etc., men ser även till att du t.ex. får meddelande om nytt e-post-meddelande och automatiskt visar en DVD när du stoppar in den i DVD-spelaren.

KDE är ett exempel på en annan skrivbordsmiljö, men en del väljer att använda enskilda komponenter istället för någon av helhetslösningarna.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Skapa en programmapp i Ubuntu

Inläggav Flia » 2012-09-21 16:19:51

Just nu ligger jag sjuk och orkar inte tänka. Jag får titta på det när jag blir frisk :(
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Skapa en programmapp i Ubuntu

Inläggav Flia » 2012-09-22 19:18:49

Kanin skrev:Om du vill välja (och organisera) program:
1. Skapa en mapp på skrivbord.
2. Öppna /usr/share/applications i filhanteraren.
3. Dra (kopiera, eller länka med Ctrl+Shift) programmen du är intresserad av till mappen på skrivbordet (du behöver inte bry dig om vad filerna egentligen heter, utan gå efter programnamnet som normalt visas i filhanteraren istället).

Om du vill ha alla programlänkar i mappen:
1. Öppna /usr/share/ i filhanteraren.
2. Skapa en länk genom att hålla nere Ctrl+Shift och dra mappen applications till skrivbordet.


Yessss, tack.
När jag drog kom inte rätt ikon med, men att högerklicka på varje och "kopiera till skrivbord" funkade.
:-)Hug
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Återgå till IT-forum



Logga in