Melatonin 5 mg licens kontra Circadin 2 mg

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Sv: Re: Circadin som förmån

Inläggav Moggy » 2012-08-28 1:01:21

R. Andom skrev:Har du ngn URL var du köper det ifrån?



http://Www.iHerb.com är butiken jag handlar på. Billiga, bra utbud och välkända märken.

Har beställt sleepnRestore, innehåller både melatonin och valeriana. Har funkat bra.

http://www.iherb.com/m/Natrol-Sleep-n-R ... /2253?at=0
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Melatonin 5 mg licens kontra Circadin 2mg

Inläggav R. Andom » 2012-08-28 15:39:25

weasley skrev:Circadin = depåtablett = bra för den som vaknar flera ggr under natten.

Licensmelatonin = direktverkande - bra för dem med insomningssvårigheter.


Då skulle melatonin passa mig bättre. Jag brukar inte vakna under natten ändå.
R. Andom
 
Inlägg: 89
Anslöt: 2009-04-11
Ort: Sthlm

Melatonin 5 mg licens kontra Circadin 2mg

Inläggav weasley » 2012-09-20 2:05:19

Vetenskapligt bevisade störningar i melatoninproduktionen hos personer inom autismspektrum.

4002016a.pdf



Autismspektrum och sömn, allmän studie.

Brain-2005-Limoges-1049-61.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Melatonin 5 mg licens kontra Circadin 2mg

Inläggav earlydayminer » 2012-09-20 2:26:56

Melatonin. Är det bra grejer det?

Jag har imovane och jag drar mig för att använda den om jag inte har extremt viktigt möte dagen efter och jag har skruvat till dygnsrytmen. Blev utskriven med 7,5 mg, men somande minst lika fint på halva dosen - så det säger en del om en del.

Vad är eventuellt vanliga biverkningar då? För jag hatar tabletter som gör att man blir tröttare och tröttare och tröttare och seg dagen efter, som giftet propavan.

Jag vill vara lugn, lite trött och lägga mig och somna inom ramen av 2-5 minuter.

Är melatonin en god idé? Är det en god idé för att det är en naturlig hormon i våra kroppar (och i andra livsformer)? Hur ser utgången ut vid ett långvarigt ätande av melatonin?

Jag vill ha det minst giftiga alternativ i alla fall.

Jag käkar SSRI och alprazolam just nu, vilket är långt ifrån giftfritt - men det är temporärt.

Är intag av melatonin under längre period relativt ofarligt? Och vilka biverkningar kan man vänta sig dagen efter?

För på t ex imovane är den enda biverkning jag har en extremt metalsmak i munnen, men jag är inte alls seg. Nu har jag somnat på min kvällsdos av alprazolam (och är vill inte mixa för mycket substanser, t ex zopiklon och alprazolam), men det är ingenting jag tänker äta länge till. Och då vill jag, efter sambons insisterande, ändå försöka ge melatonin en chans när jag genomgått det jag nu genomgår, när jag fått lite mer struktur på saker och ting.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Melatonin 5 mg licens kontra Circadin 2mg

Inläggav weasley » 2012-09-20 2:43:16

För mej är melatonin det enda som funkar. Jag har det som i Sverige är licensbelagt, det man ska ta om man har svårt att SOMNA. Det går att köpa som kosttillskott via .co.uk...

Eftersom det är ett kroppseget hormon som styr sömnen tror jag inte risken är stor för att kroppen blir konstig av det - det är ju inget gift som Stilnoct som ger en feta hallisar och andra otrevliga upplevelser.

Själv upplever jag inga bieffekter mer än att om jag tar för mkt så sover jag "hårdare" och längre. Kan vara lite trött dagen efter, men inte samma sorts sega och håglösa bakfylletrötthet som av histaminpreparatet Theralen. Men det är ju bara att inte ta för mkt så löser det sej.

Även jag har funderat på riskerna med att ta hormoner för att sova. Men åas, det är väldigt många kvinnor som tar specifika hormoner i syfte att inte få barn, nämligen p-piller, och där har jag aldrig hört talas om någon studie som visat några negativa effekter av långvarigt p-pillerbruk. Det finns säkert, men jag har inte hört talas om den.

Alltså tar jag mkt hellre en kroppsegen substans, som kroppen vet hur den ska hantera, reagera på och bryta ner ordentligt, än något hokuspokus som fan vet hur det bryts ner i kroppen.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Melatonin 5 mg licens kontra Circadin 2mg

Inläggav Zima33 » 2012-09-20 2:48:46

weasley skrev:Alltså tar jag mkt hellre en kroppsegen substans, som kroppen vet hur den ska hantera, reagera på och bryta ner ordentligt, än något hokuspokus som fan vet hur det bryts ner i kroppen.

Kroppseget är det väl knappast, snarare syntetiskt. :-)063
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Hur stor dos Melatonin tar ni?

Inläggav Zima33 » 2012-09-20 2:52:43

Ni som har rent melatonin? Om man läser så verkar allt från 2 till 10 mg vara normalt. Eller :?:

Själv tar jag 6 mg.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Melatonin 5 mg licens kontra Circadin 2mg

Inläggav earlydayminer » 2012-09-20 3:11:22

Stilnoct är en flöddermedicin som borde förbjudas. Gift! Jag har använt det en gång och fick hallucinationer på det. Sprang ut till mina kamrater för att jag blev så rädd.

Theralen kommer jag inte att använda. Jag tycker inte om gamla mediciner som har "multifunktioner". Dessa tror jag är absolut farligast.

Folk tänker säkert men hur fasiken kan du käka alprazolam och vara så mot substanser som skrivs ut till barn. Ja, det är atarax fel då jag upplevde knepig hjärtfunktion på den medicinen.

Jag tycker om mediciner som har ETT syfte. Eller syften som är sammanvävna t ex muskelavslappnande och ångestdämpande, eftersom ångest ofta utlöser muskelspänningar vilket leder till en jäkla värk.

Faran med starkare substanser är att man kan fall i tron att det är en mirakelmedicin, men det är givetvis långt från det. En lugn stund i ett tungt ögonblick av ens liv.

Jag förstår ditt resonemang, weasley. Tack för ditt inlägg.

Hur som helst vore det schysst om man kunde vara fri från alla tillskott förutom maten man äter och vattnet man behöver för att leva ett funktionellt liv. Alla mediciner hit och dit, nej.. Det känns inte helt ok. Inte särskilt roligt att äta mediciner som har en rad varningar om problem med hjärtat och så där. Om jag bara kunde få serotonin att vilja hänga runt synapserna lite längre med tankekraft. :D
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Melatonin 5 mg licens kontra Circadin 2mg

Inläggav Bror Duktig » 2012-09-20 6:29:09

Zima33 skrev:
weasley skrev:Alltså tar jag mkt hellre en kroppsegen substans, som kroppen vet hur den ska hantera, reagera på och bryta ner ordentligt, än något hokuspokus som fan vet hur det bryts ner i kroppen.

Kroppseget är det väl knappast, snarare syntetiskt. :-)063

Ja och det känns ju lite vanskligt.

När det gäller könshormoner som östrogen och progesteron så har det visat sig att risken för bröstcancer ökar med syntetiskt progesteron, liksom risken för håravfall. Medan det är motsatsen om man äter bioidentiskt progesteron, d.v.s. lägre risker.

Och det pågår ju en ständig debatt om huruvida fytoöstrogener är bra eller ej. De tar det vanliga östrogenets plats, men fungerar inte likadant, så kanske är det bra för de med östrogendominans och som vill minska östrogenaktiviteten i kroppen, medan det är dåligt för dem som vill öka östrogenet.

Eftersom det är såpass komplicerat, och alltid visar sig vara mycket mer än vad man tror, så är jag skeptisk till Melatonin. Menar inte att det är sämre än Stilnoct, men jag undrar om det verkligen är det enda hormon som skulle vara helt ofarligt att mixtra med. Dito sade en bra läkare jag träffade: "Melatonin är inte forskat på särskilt mycket, och det har alltid visat sig vara risker och problem med alla andra tillförda hormoner".

Ja och det vet jag ju, att folk kan få stora problem med sådant som Levaxin, P-piller, hormoner vid klimakterie, insulinproblem, för att inte tala om cortison o.s.v.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Hur stor dos Melatonin tar ni?

Inläggav Bror Duktig » 2012-09-20 6:30:57

Zima33 skrev:Ni som har rent melatonin? Om man läser så verkar allt från 2 till 10 mg vara normalt. Eller :?:

Själv tar jag 6 mg.


Jag har tagit allt från 1 till 25.

Fick recept igår på kapslar med 5-10 mg. Som jag inte vet om jag ska ta iofs.

Första gången jag testade, fungerade det, men sedan har det inte fungerat. Kan man kanske få motsatt effekt av för stor dos? Tycker att det ringer en liten klocka när jag tänker på om jag inte läst det någonstans. Hade en läkare som bara ökade och ökade dosen när det inte fungerade. Kanske han borde ha sänkt den?
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Melatonin 5 mg licens kontra Circadin 2mg

Inläggav earlydayminer » 2012-09-20 6:49:26

Bror Duktig: Har du något att tillägga om melatonin vid sömn och mina funderingar? Utan att dra upp örter och sådant (ursäkta om jag låter kritisk, jag är bara lite skeptisk till just sådant).
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Melatonin 5 mg licens kontra Circadin 2mg

Inläggav Wine » 2012-09-20 10:27:36

Här är några länkar till lite information om melatonin:

Läkartidningen - Melatonin vid försenad sömnfas - varför licensbelagt?
Berndt Eckerberg, skolläkare, Leksand Läkartidningen 2008-09-02 nummer 36

I USA är melatonin klassat som kosttillskott och säljs fritt i livsmedelshandeln. I Sverige är det däremot ett licenspreparat. Varför tillåts vi inte förskriva melatonin, som enligt amerikanska erfarenheter har god effekt vid försenad sömnfas?

Melatonin har i USA sedan länge klassificerats som kosttillägg och säljs fritt i livsmedelsbutiker, trots att några bra studier över eventuella biverkningar aldrig gjorts. Däremot har många studier på djur och människor kunnat påvisa en rad positiva effekter – immunsystemmodulerande, antioxidativa, blodtryckssänkande, cancerförebyggande med mera – vilket fått miljoner amerikanare att knapra melatonin mer eller mindre regelbundet.

I Sverige, däremot, är melatonin licenspreparat. Först i år har Läkemedelsverket godkänt en depåtablett, Circadin, för användning vid förmodad melatoninbrist hos patienter över 55 år. Företaget som lyckats få tabletten godkänd har utnyttjat Läkemedelsverkets obegripliga policy och saluför sin tablett till ett pris av 7 kronor och 76 öre. I USA betalar man 34 öre för samma sorts tablett.

Jag fick nyligen ett brev från Läkemedelsverket där man om melatonin skrev att »övertygande evidens för effekt hos barn saknas« och att man därför anser att sådan behandling bör ske inom ramen för klinisk läkemedelsprövning. Uppfattningen strider mot vad American Academy of Sleep Medicine skrev i en översikt förra året: »The evidence is quite strong that melatonin, timed to promote a corrective phase advance, is an effective treatment for DSP« [6].


What exactly is Melatonin?

Melatonin is a hormone produced naturally in the pineal gland at the base of the brain.

It is important in regulating sleep, and may play a role in maintaining circadian rhythm, the body's natural time clock.

Natural melatonin production decreases with age, and the decrease is associated with some sleep disorders, particularly in the elderly.

The use of melatonin supplements became popular in the mid-1990s as a way of treating insomnia. (Adapted from Answers.com)

Is melatonin safe?

"Based on available studies and clinical use, melatonin is generally regarded as safe in recommended doses for short-term use.

"Available trials report that overall adverse effects are not significantly more common with melatonin than placebo." (U.S. National Institutes of Health)

"In the most extensive clinical trial to date a high dose of 75 milligrams of melatonin per day was given to 1400 women in the Netherlands for up to four years with no ill effects." (Newsweek, 6 Nov. 1995, 60-63.)

Should certain people avoid it?

Yes. "Children and pregnant or nursing women should not take melatonin dietary supplements without a health professional's approval.

"Do not drive or operate machinery when taking melatonin if it causes drowsiness." (WebMD®)

Taking melatonin is inadvised with alcohol and other drugs, for sufferers from autoimmune disorder, liver or kidney disease, and more. See our cautions page for a specific breakdown.

Are there any side-effects?

"Based on available studies and clinical use, melatonin is generally regarded as safe in recommended doses for short-term use. Available trials report that overall adverse effects are not significantly more common with melatonin than placebo." (U.S. National Institutes of Health)

http://www.melatonin.com/melatonin-faq-general.php

Jag förstår inte varför det är det är ett licensbelagt preparat i Sverige.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Melatonin 5 mg licens kontra Circadin 2mg

Inläggav weasley » 2012-09-20 11:54:27

Zima33 skrev:Ni som har rent melatonin? Om man läser så verkar allt från 2 till 10 mg vara normalt. Eller :?:

Själv tar jag 6 mg.


Jag tar en kapsel licensmelatonin. Sover bra, inga biverkningar.

Har tröskat igenom hela FASS utbud av sömntabletter, allt från Propavan till Stilnoct. En del blev jag bakfylletrött på, andra hjälpte inte ett skit och Stilnoct gav mej hallisar och är dessutom beroendeframkallande.

Men precis som med p-piller är det ju ett hormon man tillsätter till kroppen. Enligt studierna jag länkade till ska dock personer inom autismspektrum ha en rätt störd produktion av det hormonet oavsett, så jag tror inte det är så farligt.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Melatonin 5 mg licens kontra Circadin 2mg

Inläggav weasley » 2012-09-20 11:57:23

Bror Duktig skrev:Första gången jag testade, fungerade det, men sedan har det inte fungerat. Kan man kanske få motsatt effekt av för stor dos?

Ibland kan det vara så att du måste göra ett litet uppehåll för att de ska funka igen. De är inte menade att användas varje dag, iaf har jag uppfattat det så.

För stor dos tror jag mest gör att du får väldigt dyrt kiss.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Melatonin 5 mg licens kontra Circadin 2mg

Inläggav earlydayminer » 2012-09-20 12:35:42

weasley: Det råder nog inga tvivel om att melatonin är ett säkrare val än sömntabletter som propavan, stilnoct (som jag är med dig hundra procent ang. beteckningen "rävgift" jag tror du använt) och imovane (som jag har).

Det viktigaste för mig är att om jag ska äta något vill jag vet vad som kan hända med mig. Känns bittert att ens behöva äta något, men det finns ju uppenbarligen en problem som jag just nu har svårt att göra något åt på egen hand.

Jag ska rådfråga min läkare om ca en månad. Hellre att jag får det via en läkare än att jag beställer det på nätet.

Jag vaknade nu. Sedan jag gick ur/trappa mer medicinerna har det blivit svårare och jag vill inte käka imovane för mycket så jag har nattdoserna för den här veckan kvar i min dosett. Äter kvällsdosen av lugnande vid kvällen, men blir mer entusiastisk och vill hitta på saker än trött just nu.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Melatonin 5 mg licens kontra Circadin 2mg

Inläggav Wine » 2012-09-20 15:32:23

Bror Duktig skrev:Kan man kanske få motsatt effekt av för stor dos? Tycker att det ringer en liten klocka när jag tänker på om jag inte läst det någonstans.


Har för mig att jag också läst det någonstans, att för stor dos kan ge motsatt verkan. För mig fungerade inga sömntabletter till slut men det berodde nog mest på att det blå ljuset från skärmar, tv-apparater m.m. gjorde att melatoninproduktionen blockerades helt och då fungerade inte ens melatonin till slut. Det bästa är om man kan undvika att utsättas för blått ljus från skärmar timmarna innan man ska lägga sig om man har sömn- eller insomningsproblem. Jag tror att 3 mg melatonin är en vanlig dos för vuxna och det är det jag tar de gånger jag behöver något för att kunna somna. Det kan ju variera från individ till individ också eftersom det ju är vanligt med för låg produktion av melatonin hos individer med någon form av autism.

Propavan var rätt påfrestande att äta då man blev väldigt trött och groggy av dem ungefär halva dagen. Ibland var det ju svårt att ens komma upp ur sängen på grund av den enorma tröttheten som kom av Propavan. Stilnoct, Imovane, Zopiklon m.m. har jag upplevt att jag fick väldig och kraftig ångest av som varade i princip hela dygnet utom då man lyckades somna och fick sova en stund. Hela dagarna fick man försöka kämpa emot ångestattackerna och det knöt sig i magen och kändes emellanåt som att man skulle kräkas. Jag slutade tvärt med dem och jag har förstått i efterhand att ångesten jag upplevde berodde på sömntabletterna och inget annat.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Melatonin 5 mg licens kontra Circadin 2mg

Inläggav Wine » 2012-09-20 15:48:52

Artikel om finska nattmjölkade kossor som producerar mjölk med extra hög melatoninhalt, fyra gånger så hög melatoninhalt som i vanlig mjölk enligt marknadsföringsdirektören Marika Ingman:

Aftonbladet - Finska kor kan ge bättre sömn
Nyheter 2001-11-14

I Finland kan man dricka mjölk av nattmjölkade kossor.
Då får man en extra hög dos melatonin.
Och sover gott.
Ett finländskt företag, Ingman Foods i Söderkulla lanserar den sömngivande mjölken.


Fast man måste dricka mycket av mjölken för att få någon insomningseffekt enligt Mats Forsberg, professor i endokrinologisk diagnostik, Sveriges Lantbruksuniversitet:

- För att somna in krävs att man dricker en tankbil mjölk. Minst. En melatonintablett brukar innehålla 3 mg. Insomningsnivån ligger runt 5 mg.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Sv: Re: Melatonin 5 mg licens kontra Circadin 2mg

Inläggav Bror Duktig » 2012-09-20 16:43:53

earlydayminer skrev:Bror Duktig: Har du något att tillägga om melatonin vid sömn och mina funderingar? Utan att dra upp örter och sådant (ursäkta om jag låter kritisk, jag är bara lite skeptisk till just sådant).

Nej, jag tror inte jag har något mer att komma med just nu. Örtprat slipper du. Har testat sådant med resultatet: inget mer än dålig smak i munnen av de bittra örterna LOL Kan ändå dricka örtteer som passar kvällstid, OM de är goda. Bara för att minska kaffekonsumerandet... Men jag känner aldrig något av sådant.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Melatonin 5 mg licens kontra Circadin 2mg

Inläggav Zima33 » 2012-09-20 21:20:30

earlydayminer skrev:Stilnoct är en flöddermedicin som borde förbjudas. Gift! Jag har använt det en gång och fick hallucinationer på det. Sprang ut till mina kamrater för att jag blev så rädd.

Alla får inte hallisar av den. Inte jag (jo lite, såg en liten indian på min soffa en gång men fattade att det var en hallis så det var mest komiskt. :lol: )
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Melatonin 5 mg licens kontra Circadin 2mg

Inläggav slackern » 2012-09-20 22:08:31

Zima33 skrev:
earlydayminer skrev:Stilnoct är en flöddermedicin som borde förbjudas. Gift! Jag har använt det en gång och fick hallucinationer på det. Sprang ut till mina kamrater för att jag blev så rädd.

Alla får inte hallisar av den. Inte jag (jo lite, såg en liten indian på min soffa en gång men fattade att det var en hallis så det var mest komiskt. :lol: )


Någon liknade hände med mej när jag hade tagit Imovane. Jag började asflabba i min säng och tänke jag hade hallisar och somnade om.
slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Melatonin 5 mg licens kontra Circadin 2mg

Inläggav JvA00 » 2012-09-20 23:05:15

tahlia skrev:Jag undrar om din läkare har talat om för dig att du istället kan få receptbelagd melatonin utskrivet - dessa går på högkostnadskortet. Läkaren måste dock skicka in en ansökan och få den godkänd innan han/hon får skriva ut till patient - så var det iaf för drygt ett år sedan.


Absolut, men nu kostar Melatonin för ett år bara 50 kr. Inte värt att lägga tid på licensförfarande då.
JvA00
 
Inlägg: 175
Anslöt: 2012-04-15

Melatonin 5 mg licens kontra Circadin 2mg

Inläggav JvA00 » 2012-09-20 23:13:31

Wine skrev:
Bror Duktig skrev:Kan man kanske få motsatt effekt av för stor dos? Tycker att det ringer en liten klocka när jag tänker på om jag inte läst det någonstans.


Har för mig att jag också läst det någonstans, att för stor dos kan ge motsatt verkan. För mig fungerade inga sömntabletter till slut men det berodde nog mest på att det blå ljuset från skärmar, tv-apparater m.m. gjorde att melatoninproduktionen blockerades helt och då fungerade inte ens melatonin till slut. Det bästa är om man kan undvika att utsättas för blått ljus från skärmar timmarna innan man ska lägga sig om man har sömn- eller insomningsproblem. Jag tror att 3 mg melatonin är en vanlig dos för vuxna och det är det jag tar de gånger jag behöver något för att kunna somna. Det kan ju variera från individ till individ också eftersom det ju är vanligt med för låg produktion av melatonin hos individer med någon form av autism.

Propavan var rätt påfrestande att äta då man blev väldigt trött och groggy av dem ungefär halva dagen. Ibland var det ju svårt att ens komma upp ur sängen på grund av den enorma tröttheten som kom av Propavan. Stilnoct, Imovane, Zopiklon m.m. har jag upplevt att jag fick väldig och kraftig ångest av som varade i princip hela dygnet utom då man lyckades somna och fick sova en stund. Hela dagarna fick man försöka kämpa emot ångestattackerna och det knöt sig i magen och kändes emellanåt som att man skulle kräkas. Jag slutade tvärt med dem och jag har förstått i efterhand att ångesten jag upplevde berodde på sömntabletterna och inget annat.


Nej, 3 mg är generellt för hög. Jag skulle starkt rekommendera att starta med 0.5-0.75 mg. Är det otillräckligt efter att du provat några dagar så prova 1-1.5 mg. För mycket Melatonin kommer få din hjärna att rensa upp överskottet och göra att du vaknar efter några timmar om du överhuvudtaget somnar in.

I studier har doser på runt 0.2-0.5 mg varit fullt tillräckliga. Nu är detta kraftigt individuellt men gör inte misstaget och tro att mer är bättre. Det kan vara precis tvärtom.
JvA00
 
Inlägg: 175
Anslöt: 2012-04-15

Melatonin 5 mg licens kontra Circadin 2mg

Inläggav JvA00 » 2012-09-20 23:14:11

earlydayminer skrev:weasley: Det råder nog inga tvivel om att melatonin är ett säkrare val än sömntabletter som propavan, stilnoct (som jag är med dig hundra procent ang. beteckningen "rävgift" jag tror du använt) och imovane (som jag har).

Det viktigaste för mig är att om jag ska äta något vill jag vet vad som kan hända med mig. Känns bittert att ens behöva äta något, men det finns ju uppenbarligen en problem som jag just nu har svårt att göra något åt på egen hand.

Jag ska rådfråga min läkare om ca en månad. Hellre att jag får det via en läkare än att jag beställer det på nätet.

Jag vaknade nu. Sedan jag gick ur/trappa mer medicinerna har det blivit svårare och jag vill inte käka imovane för mycket så jag har nattdoserna för den här veckan kvar i min dosett. Äter kvällsdosen av lugnande vid kvällen, men blir mer entusiastisk och vill hitta på saker än trött just nu.


Prova Valdoxan?
JvA00
 
Inlägg: 175
Anslöt: 2012-04-15

Melatonin 5 mg licens kontra Circadin 2mg

Inläggav JvA00 » 2012-09-20 23:23:49

Choklad skrev:Det lustiga är att man kan köpa melatonin depottabletter som är nästan samma sak som circadin billigt och receptfritt i andra länder. Det är vad jag har gjort eftersom jag inte hade råd med circadin i längden, för mig fungerade det lika bra. Jag köper från Storbritannien men tycker det är förjävligt att jag ska behöva göra det.


Iherb.com

4 dollar frakt till Sverige (tar 2-3 veckor) och extremt billiga Melatoninpreparat, direktverkande och depot.
Använder du rabattkoden ZUM604 blir det 5 dollar i rabatt eller vad det nu var.
JvA00
 
Inlägg: 175
Anslöt: 2012-04-15

Återgå till Aspergare och vården



Logga in