Vad läser du för bok/böcker just nu?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Re: Vad läser du just nu?

Inläggav Henkkalexi » 2011-10-05 12:41:40

424stil skrev:Just nu läser jag ingenting men jag är inne ungefär hälften i den fjärde Harry Potter boken men det var några månader sen jag läste. Jag lånade alla sju av min lillasyster och läste dom första tre och halva fyran skitsnabbt, sen fastnade jag.


Fyran är den segaste, helt klart. Det blir mer engagerande i de sista tre.
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Vad läser du just nu?

Inläggav Kahlokatt » 2011-10-05 12:46:44

Henkkalexi skrev:
424stil skrev:Just nu läser jag ingenting men jag är inne ungefär hälften i den fjärde Harry Potter boken men det var några månader sen jag läste. Jag lånade alla sju av min lillasyster och läste dom första tre och halva fyran skitsnabbt, sen fastnade jag.


Fyran är den segaste, helt klart. Det blir mer engagerande i de sista tre.


Jag tyckte nog att femman var segast.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Vad läser du just nu?

Inläggav Moggy » 2011-10-05 15:42:57

Lee Child - The Affair. 16:e boken om Jack Reacher.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Vad läser du just nu?

Inläggav Henkkalexi » 2011-10-08 21:08:46

Agnes Cecilia - en sällsam historia.
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Re: Vad läser du just nu?

Inläggav ca » 2011-10-08 21:52:46

Henkkalexi skrev:Agnes Cecilia - en sällsam historia.


Maria Gripe! En barndomsfavorit. Numera kommer jag bara att tänka på radioprogrammet Hej Domstols Maria Gripe-tema dock. :-)
ca
 
Inlägg: 1200
Anslöt: 2011-01-03
Ort: Skåne

Re: Vad läser du just nu?

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-10-08 22:14:05

Ljusfolket av Benny Rosenqvist
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Vad läser du just nu?

Inläggav Alien » 2011-10-10 12:43:12

Närmast anhörig av Elsebeth Egholm, en dansk deckarförfattare.

Danskar har fördomar mot svenskar:
"Vad var det nu du hette igen?" fnissade Ida Marie i ett sällsynt utbrott av skämtlystnad. I själ och hjärta var hon trots allt svensk.

Dvs svenskar skämtar ytterst sällan?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Vad läser du just nu?

Inläggav Rimbaudelaire » 2011-10-11 7:28:44

Alien skrev:Dvs svenskar skämtar ytterst sällan?


Eller att sådana skämt var typiskt svenska och att hon, trots sin personlighet (som kanske gör att hon inte skämtar så ofta), som svensk inte kunde låta bli att skämta när detta tillfälle erbjöds?

Nu har jag inte riktigt sammanhanget, men från det du citerade låter det som en ganska plausibel alternativ förklaring.
Rimbaudelaire
 
Inlägg: 124
Anslöt: 2011-09-27

Re: Vad läser du just nu?

Inläggav Kahlokatt » 2011-10-17 21:45:38

Har läst ut Fredrik Häréns De ickesynliga. På sina håll var den riktigt intressant, men vissa delar fick mig att bara vilja skrika "men TÖÖÖÖÖNT!" riktigt högt. En trea på en skala från ett till fem.

Har också lyssnat klart på Sjöwall-Wahlöös Mannen på balkongen; den var lika bra som de Beck-böcker jag läst tidigare och dessutom läste min favorituppläsare Torsten Wahlund.

Nu har jag börjat lyssna på Stravaganza - maskernas stad av Mary Hoffmann. Jag skäms för att säga det, men det är för att min favoritsångerska är uppläsare... :oops:

Har också lånat Metro 2033 av Dimitrij Gluchovskij eftersom jag har fattat visst tycke för post-apokalypsgenren, men tror att jag kommer att tycka den är för hårdkokt. Det är tydligen bara killar med i berättelsen (jag vill att det skall vara både och). Nåja, jag skall ge den en chans iaf.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Vad läser du just nu?

Inläggav Banzai » 2011-10-21 0:59:41

Har läst:

Death of a Salesman, Arthur Miller (helt okej)

To Kill a Mockingbird, Harper Lee (helt fantastisk bok, den bästa av alla vi har läst i de tre engelskkurserna)

Wide Sargasso Sea, Jean Rhys (denna kvalade in på topp-tre listan över sämsta böcker jag någonsin läst)

Possession; A Romance, A.S. Byatt (bra och tankeväckande)

Nu ska jag börja läsa Angels in America, Tony Kushner.
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Re: Vad läser du just nu?

Inläggav slackern » 2011-10-21 1:45:49

Banzai skrev:Har läst:
To Kill a Mockingbird, Harper Lee (helt fantastisk bok, den bästa av alla vi har läst i de tre engelskkurserna)


Håller med en väldigt bra bok :)
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Vad läser du just nu?

Inläggav Banzai » 2011-10-21 12:09:36

slackern skrev:
Banzai skrev:Har läst:
To Kill a Mockingbird, Harper Lee (helt fantastisk bok, den bästa av alla vi har läst i de tre engelskkurserna)


Håller med en väldigt bra bok :)

Sorglig och rolig på en och samma gång. Jag älskar karaktärerna Scout och hennes pappa, Atticus. Det kommer nog bli en uppsats baserad på denna bok. :D

Har läst; Angels in America, Tony Kushner (det var tydligen en pjäs och jag kunde inte sova. Tämligen svart komedi som behandlar seriösa ämnen, jag gillade den)
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Re: Vad läser du just nu?

Inläggav barracuber » 2011-10-21 12:18:48

Lycka nu - Titti Holmer. Sliskig titel men bra om mindfulness på svenska.

Gustavs grabb - Leif GW Persson. Lånad ebok, tveksamt om jag hinner klart på 28 dgr, han skriver rätt detaljerat om barndomen...hans mamma var depressiv hela hans uppväxt vilket färgade honom, sedan visade hon sig vara helt frisk....
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Vad läser du just nu?

Inläggav Banzai » 2011-10-29 18:39:02

Har precis avslutat Enduring Love av Ian McEwan. Jag hade väldigt svårt att lägga ifrån mig denna bok - otroligt spännande.
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Re: Vad läser du just nu?

Inläggav Alien » 2011-12-30 2:16:01

Min dotter hade med sig några böcker till mig i jul, en av dem är romanen Shanghai girls av amerikanska Lisa See.

Den börjar i Shanghai 1937. Pärldraken (Pearl) och Vackra draken (May) är två vackra systrar som roar sig och flirtar i Shanghai, som var (är?) Kinas modernaste och mest västinfluerade stad. Deras far har blivit rik genom att bilda ett rickshaföretag. Han ägnar sig åt att spela och spekulera. Flickorna tjänar lite pengar genom att sitta modell och lämnar pengarna till sin far att investera. De är vana att leva i ett hus med tjänare och bekymrar sig varken över sin egen el Kinas framtid. De lever ett modernt liv, och behöver inte bli bortgifta med en man de aldrig träffat som förr i tiden. De ska gifta sig av kärlek. Men en dag meddelar fadern att han spelat bort alla pengar. För att inte han och deras mor ska behöva lämna huset och leva som tiggare har han sålt flickorna till två bröder från Guldberget (dvs amerikanska kineser).

Några citat som är rätt belysande:
"The Old Chinese City still has temples and gardens, but the rest of Shanghai kneels before the gods of trade, wealth, industry and sin. Shanghai is home to millionaires and beggars, gangsters and gamblers, patriots and revolutionaries, artists and warlords --- We pay him [rickshaföraren], cross the street, step around a dead baby left on the sidewalk, find another rickshaw puller who has a licences for the French Consession, and tell him Z.G.'s address ..."

Eftersom japanerna invaderade Kina år 1937 vet man att flickorna kommer att leva i "intressanta tider" innan de kommer till USA.

Trots att det är en amerikansk roman så är det en brittisk utgåva. En sak som tilltalar mig är att det står i slutet vilket typsnitt boken är tryckt med, Bembo.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Vad läser du just nu?

Inläggav Alien » 2012-01-17 1:59:19

Morgon i Jenin av Sudan Abdulhawa, en palestinsk släktkrönika.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Vad läser du just nu?

Inläggav Alien » 2012-02-11 3:27:18

Mommo: Det var en gång ... av Anna Wahlgren. Första delen av hennes självbiografi.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad läser du just nu?

Inläggav Alien » 2012-09-17 23:27:28

Alla för en av Maria Adolfsson. Språket är lite platt, men den är spännande med en intressant frågeställning. Handlar om tre kvinnor som varit vänner sedan barndomen, de tre musketöserna så att säga. Men precis som i De tre musketörerna så finns det en fjärde och hon har råkat illa ut. Hur långt kan man gå i sin vänskap för att rädda någon?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad läser du just nu?

Inläggav Alien » 2012-11-21 4:32:13

Djurvänner av Anton Marklund.

Den autistiske sjuttonåringen Johannes bor utanför ett litet samhälle i norra Västerbottens inland. Föräldrarna älskar sin son men sörjer förtvivlat att han inte är som andra. De ser det goda i honom medan omvärlden bara ser hans fel. Och fel blir det -Johannes missförstår ideligen andra trots att han är mån om att vara till lags. Mamma Mona är utbildad kantor men har mest arbetat som fritidsledare. Gud är närvarande och självklar för henne. Pappa Lennart är bilmekaniker och son av bygden.
Alla dessa tuffa år som är Johannes liv och öde prövar dem hårt: uppväxten, svårigheterna i skolan, utanförskapet, sattyg som den intet ont anande Johannes luras till. Till slut puttas Johannes alldeles för långt över gränsen av sina jämnåriga.
Kvar står vi med frågor om skuld och ansvar, om vem som har Johannes öde i sina händer. Svaren är aldrig enkla. Det hemska som inträffar har trådar fästade i hemmet, i skolan, i kamraterna, i de långa ensamma bussresorna genom skogen - i hela hans barndom.
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9146220828
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad läser du för bok just nu?

Inläggav sussi83 » 2018-08-11 9:57:47

I perioder tycker jag om att läsa böcker och det har väl blivit en av de bästa flykterna från jäkt och annat. :-)018
Blev lite nyfiken på vilka böcker ni tycker om att läsa och vilken som ni läser just nu. :-)Happy

Håller själv för tillfället på att läsa flera böcker samtidigt och kan inte riktigt bestämma mig för någon speciell men dessa är:

-Stjärnor, linser och äpplen av Susanne Schäfer
-Zahiren av Paulo Coelo (gillade även hans bok Alkemisten)
- Konsten att vara snäll av Stefan Einhorn
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Vad läser du för bok just nu?

Inläggav Micke » 2018-08-11 11:21:14

Jag har tänkt läsa ut Alkemisten snart så att jag kan rensa bort den. Det är 6-7 år sedan jag påbörjade den. Men vi får väl se om det blir av, finns ju så mycket annat roligare att göra.

Nej jag har aldrig varit mycket för att läsa böcker faktiskt (och ganska få har jag läst färdigt), bortsett från perioder då ett visst intresse har fått mig att göra det. Oftast har det då handlat om vetenskap eller om något "andligt". Mina favoritböcker är sådana som är skrivna utav mystikern/filosofen Martinus. Nu finns ju hans huvudverk att läsa gratis och lagligt på en hemsida så det har mest blivit där jag har läst, och kompletterat med böcker som inte är upplagda. Av någon anledning så blir det lättare av att jag läser när det finns på skärmen än i en bok. Men dom senaste åren har det inte blivit mycket av någotdera.

Samtal med Gud-böckerna av Neale Donald Walsch tillhör en annan favorit när jag känner för andligt. Dom är betydligt mer lättuggade och även dessa känns intuitivt tillförlitliga.

Jag har funderat ett tag på att läsa böcker om psykologi men det har inte blivit än. Känns annars som ett intressant ämne, något som kan vara värt att utforska. Men ren skönlitteratur utan djup går bort. Då ser jag hellre på en film.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12


Vad läser du för bok just nu?

Inläggav sussi83 » 2018-08-12 13:29:18

Alien sorry, missar ibland att kolla först. :wink:
Ibland tycker folk det är kul med en ny tråd kanske, jag vet inte, ta bort den om den strider mot reglerna. :-)Happy
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Vad läser du för bok just nu?

Inläggav sussi83 » 2018-08-12 13:35:03

Micke skrev:Jag har tänkt läsa ut Alkemisten snart så att jag kan rensa bort den. Det är 6-7 år sedan jag påbörjade den. Men vi får väl se om det blir av, finns ju så mycket annat roligare att göra.

Coelos böcker känner jag är tankvärda och värda att läsa, beskriver mest inre resor mm.
Håller med om att det finns roligare saker men när man väl känner lusten för att läsa blir det sas mycket givande. Finns ju koppling mellan att de som läser mycket utvecklar sitt språk på ett annat sätt så det är ju en väldigt bra bonus.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Återgå till Intressanta intressen



Logga in