Ny regel mot stalking?

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: atoms, Alien

Ny regel mot stalking?

Inläggav Fenren » 2012-09-16 15:18:02

Moggy skrev:Eller om det startas trådar om ett ämne som intresserar båda parter, ska då den part i bråket som svarar först i den tråden göra så att den andra inte har rätt att delta i tråden?


de ska väl kunna samsas i en tråd, men får ge fasiken i att tala med eller om varandra.

jag håller med om att det troligtvis kan bli ett helvette.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Ny regel mot stalking?

Inläggav Iridia » 2012-09-16 15:27:39

Man skulle väl kunna prova under en månad och sedan skrota idén om det visar sig att det blev för jobbigt för moderatorerna.

Varför inte börja med de två (eller fyra?) som är inblandade i just det här fallet?
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Ny regel mot stalking?

Inläggav slackern » 2012-09-16 15:36:39

Fenren skrev:
slackern skrev:Alltså när jag har haft flickvänner och hon har gjort något som jag tycker är fel. Så har i varje fall jag haft stake och säga ifrån. Även när det är hon som är i konflikt med någon annan så har jag sagt att det där var väldigt onödigt gjort eller sagt.


ja, så gör jag med, men jag färgas också av vad partnern tycker (eller kan antas tycka), vilket gör att jag är långt ifrån partisk, trots att jag försöker vara det.

när jag anser att sheyen gjort fel så får hon veta det.

alla man har starka band till påverkar en.


Jo det är klart att man färgas. Men i det läget kanske det kan vara bra att gå ut på en promenad och resonera kring det hela. Komma bort ifrån datorn.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Ny regel mot stalking?

Inläggav Parvlon » 2012-09-16 15:38:23

Vem bestämmer vad som är stalking?
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Sv: Ny regel mot stalking?

Inläggav Zirre » 2012-09-16 15:38:47

Det borde räcka som redan nämnts att man helt enkelt inte får kommentera eller prata med en viss medlem. På så vis undviks ju många tjafs/bråk. Och om man ändå inte klarar av att undvika det så blir det en varning.
+1 Till hen som kom på den idén :D
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Ny regel mot stalking?

Inläggav Meppe » 2012-09-16 15:40:55

Understöder ömsesidigt besöksförbud-idén.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Ny regel mot stalking?

Inläggav Fenren » 2012-09-16 15:41:02

slackern skrev:Jo det är klart att man färgas. Men i det läget kanske det kan vara bra att gå ut på en promenad och resonera kring det hela. Komma bort ifrån datorn.


det har testats mycket från minst två av de inblandade.
Iridia skrev:Varför inte börja med de två (eller fyra?) som är inblandade i just det här fallet?


det tycker jag vore utmärkt! men admin måste gå med på villkoren med.

1. ingen direkt kommunikation
2. ingen indirekt kommunikation
3. inget prat om den andra sidan
4. brott mot detta ger varningar
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Ny regel mot stalking?

Inläggav DIProgan » 2012-09-16 15:41:10

Dagobert skrev:Ett sorts ömsesidigt besöksförbud för de inblandade borde förhindra både fortsatt provokation och försvar i långdragna och infekterade konflikter.
Alltså förbud att överhuvudtaget diskutera med, omnämna eller svara motparten.
Brott mot det förbudet kan motparten bara anmäla, eftersom svar i tråden innebär regelbrott.


Jag försökte få till ett kommunikationsstopp efter att jag uttryckt mitt avstånd i ställningstagandetråden här. Fenren och Sheyen ignorerade omedelbart vad jag skrev första dagen med fortsatt provokation och att allmänt hitta alla chanser de såg att tycka något negativt om vad jag yttrade. På forumet kan man ignorera men på chatten får man ändå se vad de håller på med men helt oavsett vad jag tyckt har jag hållt tyst hela tiden. Inte sagt ett enda ord till eller om dem förrän i går.

Vad jag dock gjorde var att redan första dagen skriva till Titti eftersom jag förstod vart åt det lutade att jag ville ha en markering så att de höll sig på avstånd så att inga fler tråkigheter skulle uppstå. Jag fick aldrig något svar från Titti på det.

Något som hände medan jag var tyst var att Tahlia bemötte Sheyen när hon drog upp att hon kunde ha polisanmält mig för ordspråket som hon "tolkat" som självmordsuppmaning. Det alltså trots den 21 sidor långa diskussionen.

Sedan när Sheyen och Fenren haft sitt roliga i 20 dagar eller så, så fick Sheyen sitt postförbud. Då kom alltså krokodiltårarna på Aspieforum och jag kunde inte hålla mig längre. Ja det kunde väl ha undvikits. Det var omoget av mig och så vidare att initiera det men jag fick sagt vad jag behövde för mitt eget välmåendes skull. Hon vill alltså vara i fred säger hon, första dagen jag skriver till henne efter att hon och Fenren vart på mig i veckor före det så vill hon så väldigt desperat bara vara i fred. Betänk det ni som öppnar hjärtat för tårarna.

Jag har nu åter igen inte tänkt att kommunicera mera med dem men man vet aldrig vilka anklagelser de hittar på som folk sväljer med hull och hår som Meppe gjorde och då blir det kaos igen för att så många engarerar sig och helt eller delvis tror att jag och Tahlia bör få skit. Jag försvarar mig och förutom i isolerade händelser där jag tappat tålamodet är det vad jag gjort hela tiden och kommer fortsätta att göra när de satt igång nästa människa att tala för deras sak.

Om folk slutade reagera på all skit de säger sig vara så skulle allt sådant här undvikas och det gäller även mig men jag tänker inte ta att man säger till alla att jag uppmanar till självmord. Det kommer inte att hända. Då föredrar jag att moderatorer agerar.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Ny regel mot stalking?

Inläggav Fenren » 2012-09-16 15:48:26

DIProgan skrev: Jag försvarar mig och [...] är det vad jag gjort hela tiden och kommer fortsätta att göra när de satt igång nästa människa att tala för deras sak.


det är samma sak som vi anser att vi gör. det tror jag ingen kan få någon av oss att ändra på (att vi alla anser oss bara svara på den andre).

så du skulle alltså inte ha något emot upplägget som diskuterats ovan?
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Ny regel mot stalking?

Inläggav Tintomara Ariadne » 2012-09-16 15:52:31

När ni ändå håller på får ni gärna enas om att följa samma regler även på Aspieforum. Bild
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Ny regel mot stalking?

Inläggav nallen » 2012-09-16 15:55:14

Iridia skrev:Att förfölja någon i tråd efter tråd för att ge igen för gammal ost och försöka knäcka en person [...]

Det gäller ju att vinna.

Iridia skrev:Däremot om en person beter sig medvetet provokativt och själv är en sådan som inte respekterar andras gränser, beter sig illa men under moderationsradarn eller som t ex påstår saker som är felaktiga, så måste fler än en få reagera och säga ifrån utan att det tolkas som mobbing.

Ja. Lycka till att bevisa att det är medvetet bara. Det är ju omöjligt (i det generella fallet), alltså måste man få tala om det även om man inte kan bevisa att det är just medvetet, oavsett hur många andra som redan talat om det.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Sv: Re: Ny regel mot stalking?

Inläggav Zirre » 2012-09-16 15:57:12

Tintomara Ariadne skrev:När ni ändå håller på får ni gärna enas om att följa samma regler även på Aspieforum. Bild

Varför dra in ett annat forum? Diskussioner kring det kan ni göra just på det forumet.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Ny regel mot stalking?

Inläggav Tintomara Ariadne » 2012-09-16 15:58:14

Zirre skrev:
Tintomara Ariadne skrev:När ni ändå håller på får ni gärna enas om att följa samma regler även på Aspieforum. Bild

Varför dra in ett annat forum? Diskussioner kring det kan ni göra just på det forumet.

Det var ju det jag sade! Men parterna här för ju striden över minst två olika forum och minst två olika chattar.
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Sv: Re: Ny regel mot stalking?

Inläggav Zirre » 2012-09-16 15:59:07

Tintomara Ariadne skrev:
Zirre skrev:
Tintomara Ariadne skrev:När ni ändå håller på får ni gärna enas om att följa samma regler även på Aspieforum. Bild

Varför dra in ett annat forum? Diskussioner kring det kan ni göra just på det forumet.

Det var ju det jag sade! Men parterna här för ju striden över minst två olika forum och minst två olika chattar.

Aha okej. :-)Happy
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Ny regel mot stalking?

Inläggav nallen » 2012-09-16 15:59:23

Angelic Fruitcake skrev:
Fenren skrev:du kommer få problem där, eftersom just dessa två anser att sheyen provocerar dem och att de därför har rätt att försvara sig.


Tja, men det är ju inte riktigt upp till dem att avgöra.

Det är väl klart som helvete att det är.
Vem, om inte jag själv, kan avgöra vad jag uppfattar som provocerande?
Men det är ju inget att springa hem till mamma om, det är bara att täppa till truten på provokatören när tillfälle erbjuds.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Ny regel mot stalking?

Inläggav DIProgan » 2012-09-16 16:08:04

Fenren skrev:
DIProgan skrev: Jag försvarar mig och [...] är det vad jag gjort hela tiden och kommer fortsätta att göra när de satt igång nästa människa att tala för deras sak.


det är samma sak som vi anser att vi gör. det tror jag ingen kan få någon av oss att ändra på (att vi alla anser oss bara svara på den andre).

så du skulle alltså inte ha något emot upplägget som diskuterats ovan?


Problemet med detta är att andra kan komma att tala om oss i relation till varandra och då brister det eventuellt men i övrigt med undantag för Aspieforum-incidenten så följer jag redan detta. Sluta snacka med eller om mig bara så behöver inte forumledningen göra ett dyft.

Edit: Ja det vill säga tills något regelbrott sker.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Ny regel mot stalking?

Inläggav Titti » 2012-09-16 16:53:00

Admin

DIProgan skrev:Vad jag dock gjorde var att redan första dagen skriva till Titti eftersom jag förstod vart åt det lutade att jag ville ha en markering så att de höll sig på avstånd så att inga fler tråkigheter skulle uppstå. Jag fick aldrig något svar från Titti på det.


Jag är förmodligen aspig nog att inte omedelbart tänka att: "Jag måste besvara detta" (och visste att du kunde se att jag tagit emot ditt meddelande).

Däremot noterade jag det i minnet och förde det också vidare internt.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Ny regel mot stalking?

Inläggav skogshuggarn » 2012-09-16 17:12:27

Såna här regler blir ju helt nödvändiga om den som trakasseras inte får bita tillbaka på grund av skitnödigt regelverk.
skogshuggarn
Inaktiv
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2012-09-16

Ny regel mot stalking?

Inläggav LILITH_ » 2012-09-16 19:24:21

Iridia skrev:Att förfölja någon i tråd efter tråd för att ge igen för gammal ost och försöka knäcka en person som redan är skör (såsom DIProgan & tahlias långvariga kampanj mot Sheyen) tycker jag inte ska vara tillåtet.
Det här är ett magstarkt påstående som presenteras som en sanning i trådens startinlägg och dessutom av en gammal medlem som de flesta ser som mycket pålitlig.
Det tycker jag är totalt olämpligt och tjänar endast till att starta ännu ett drev.

Det kan knappast vara avsikten med tråden?
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Ny regel mot stalking?

Inläggav Tintomara Ariadne » 2012-09-16 19:44:34

Jag tror att de flesta som varit tvungna att sätta sig in i den här konflikten och liknande konflikter är väl medvetna om att det inte finns enkla svartvita sanningar om vem som provocerar vem eller vem som är ute efter vem. Bara en sådan sak som att följa ett skeende i kronologisk ordning (spritt på olika trådar, t.o.m. olika forum) eller tråd för tråd ger olika bilder. Parallellt med det pågår pm-växlingar. Andra står vid sidan av och eldar på, säger ifrån mer eller mindre smidigt och vältajmat, passar på att smyga in egna konflikter bakvägen, o.s.v. Diverse personliga svårigheter och problematiker spelar in på sätt som inte alltid är tydliga.

Det är viktigt att fundera över hur upptrappning kan undvikas. För allas skull. Men hellre fokusera på lösningen än på skuldbördan.
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Ny regel mot stalking?

Inläggav kullan » 2012-09-16 19:48:52

Tintomara Ariadne skrev:Det är viktigt att fundera över hur upptrappning kan undvikas. För allas skull. Men hellre fokusera på lösningen än på skuldbördan.


Det finns ingen lösning. Så den detaljen kan man glömma. tyvärr kommer det att vara konflikt i all evighet. Orsaken är att vi är aspiesar. Vi funkar inte som grup helt enkelt och den som inbillar sig något annat ja hen är blind. Vill man inte ha konflikter får man sluta logga in på detta forumet helt enkelt.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Ny regel mot stalking?

Inläggav Titti » 2012-09-16 19:52:36

Tintomara Ariadne skrev:Jag tror att de flesta som varit tvungna att sätta sig in i den här konflikten och liknande konflikter är väl medvetna om att det inte finns enkla svartvita sanningar om vem som provocerar vem eller vem som är ute efter vem. Bara en sådan sak som att följa ett skeende i kronologisk ordning (spritt på olika trådar, t.o.m. olika forum) eller tråd för tråd ger olika bilder. Parallellt med det pågår pm-växlingar. Andra står vid sidan av och eldar på, säger ifrån mer eller mindre smidigt och vältajmat, passar på att smyga in egna konflikter bakvägen, o.s.v. Diverse personliga svårigheter och problematiker spelar in på sätt som inte alltid är tydliga.

Det är viktigt att fundera över hur upptrappning kan undvikas. För allas skull. Men hellre fokusera på lösningen än på skuldbördan.


Admin

Tack för ett klokt och insiktsfullt inlägg.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Ny regel mot stalking?

Inläggav nallen » 2012-09-16 20:07:13

Tintomara Ariadne skrev:Men hellre fokusera på lösningen än på skuldbördan.

Det finns ingen lösning innan man tagit reda på vem som har vem som har fel (och därmed vem, om någon, som har rätt). Sen är lösningen bara en fråga om att ge tillräckligt mycket smisk åt den eller de som hade fel, så att de lär sig att inte göra om det.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Ny regel mot stalking?

Inläggav Alien » 2012-09-16 20:28:36

nallen skrev:Det finns ingen lösning innan man tagit reda på vem som har vem som har fel (och därmed vem, om någon, som har rätt). Sen är lösningen bara en fråga om att ge tillräckligt mycket smisk åt den eller de som hade fel, så att de lär sig att inte göra om det.


Men aspies brukar ofta tycka att de har rätt, även om (nästan) alla andra tycker de har fel. "Smisk" (varningar och postförbud) har väl inte ändrat ditt sätt att tänka?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in