Ekologiskt inte nyttigare enligt ny studie

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Ekologiskt inte nyttigare enligt ny studie

Inläggav Flawed » 2012-09-14 11:38:44

Jordbruk producerar inte bara mat utan även bomull.
Bomullsproducenterna i Indien och dylika längder dör som flugor i cancer som en konsekvens av besprutning.
Alla andra led i klädhanteringen är också lika tveksamma ur etisk och miljö synpunkt.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Sv: Ekologiskt inte nyttigare enligt ny studie

Inläggav Bror Duktig » 2012-09-14 15:54:06

Frågan är hur mycket mineraler man får i sig av växter. De är rätt hårt bundna, och spenat som innehåller mycket calcium tex, kan göra att leguaner dör av kalkbrist pga att de binder mer i kroppen (just sådana djur är, har jag för mig, extra känsliga för kalkbrist).

Dessutom måste man äta kopiösa mängder, när man kanske tycker att procenthalten är högre än i kött tex. Kött äter man ju mycket lättare 100 gram av.

Gäller att tillreda växter på rätt sätt (ibland betyder det "inte alls" och ibland rätt komplicerat). Raw food rakt av tror jag verkligen inte på.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Sv: Ekologiskt inte nyttigare enligt ny studie

Inläggav Bror Duktig » 2012-09-14 15:55:18

Tillägg: kanske räcker kokning för att få mineralerna av gröna växter? Leguanerna hade såklart ätit dem raw:a :]
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Ekologiskt inte nyttigare enligt ny studie

Inläggav rapchic » 2012-09-14 16:07:56

Bror Duktig skrev:Frågan är hur mycket mineraler man får i sig av växter. De är rätt hårt bundna, och spenat som innehåller mycket calcium tex, kan göra att leguaner dör av kalkbrist pga att de binder mer i kroppen (just sådana djur är, har jag för mig, extra känsliga för kalkbrist).

Dessutom måste man äta kopiösa mängder, när man kanske tycker att procenthalten är högre än i kött tex. Kött äter man ju mycket lättare 100 gram av.

Gäller att tillreda växter på rätt sätt (ibland betyder det "inte alls" och ibland rätt komplicerat). Raw food rakt av tror jag verkligen inte på.

100 g förvällda nässlor är faktiskt inte så mkt det svåra med dom är nog snarare plockningen :lol:
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Sv: Re: Ekologiskt inte nyttigare enligt ny studie

Inläggav Bror Duktig » 2012-09-14 18:25:57

rapchic skrev:100 g förvällda nässlor är faktiskt inte så mkt det svåra med dom är nog snarare plockningen :lol:

Bara järnet blir tillgängligt så. Och lika lättupptagligt som hemjärn blir det ju inte. Äta lingon till :)

Och fram med latexvantarna ;)
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Ekologiskt inte nyttigare enligt ny studie

Inläggav OiOiOi » 2012-09-15 1:36:57

Man väljer ekologiskt grund av vissa skäl, så slipper man besprutade frukter och grönsaker osv. :-)018
OiOiOi
Inaktiv
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2012-08-13

Ekologiskt inte nyttigare enligt ny studie

Inläggav Akleja » 2012-09-22 0:08:09

Jag köper ekologiskt för att dels slippa besprutningar på det jag äter, och dels för djuren och naturen. Köper tex. ekologiska ägg från höns i närheten som får ekologiskt odlad mat och som får gå ute.
Förr hade vi egna höns, och det var garanterat ekologiskt.
Odlar mycket själv. Då vet jag vad det innehåller.
Akleja
 
Inlägg: 152
Anslöt: 2012-08-18

Sv: Ekologiskt inte nyttigare enligt ny studie

Inläggav Bror Duktig » 2012-09-28 20:28:50

Jag är så fattig, så jag måste prioritera. Väljer min hälsa samt god djurhållning. Så hellre dyra ägg och dyrt kött än dyra paprikor.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Ekologiskt inte nyttigare enligt ny studie

Inläggav Iridia » 2012-09-30 16:12:45

Bra tänkt, Bror Duktig. Jag har inte heller råd med ekologiska grönsaker men köper alltid ekosmör, -mjölk och -ägg.

*******

Råkade hitta några andra artiklar från Råd&Rön som kanske kan vara av intresse:

Råttor som fick äta genmodifierad majs utvecklade tumörer och skador på inre organ. Det visar en fransk forskningsstudie, skriver Daily Mail.

http://www.testfakta.se/livsmedel/article82762.ece

Hälften av de ekologiska olivoljorna i Råd & Röns test innehåller bekämpningsmedel. I Garants olja hittades DDT – ett ämne som är förbjudet att användas inom EU.

http://www.testfakta.se/livsmedel/article82935.ece

Att konserverad mat kan innehålla det hormonstörande ämnet bisfenol A är numera allmänt känt. Men hur skiljer sig halterna åt mellan några av våra vanligaste konserver? Testfaktas analys ger svaren.

http://www.testfakta.se/livsmedel/article82670.ece
Senast redigerad av Iridia 2012-09-30 16:14:43, redigerad totalt 1 gång.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Ekologiskt inte nyttigare enligt ny studie

Inläggav Wine » 2012-09-30 16:14:29

Iridia skrev:
Hälften av de ekologiska olivoljorna i Råd & Röns test innehåller bekämpningsmedel. I Garants olja hittades DDT – ett ämne som är förbjudet att användas inom EU.

http://www.testfakta.se/livsmedel/article82935.ece


:(
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Ekologiskt inte nyttigare enligt ny studie

Inläggav earlydayminer » 2012-10-06 5:22:59

Flawed skrev:
Abbreviation skrev:Flawed: Berätta gärna mer om nötterna!

---

Moderator: Resten av inlägget finns här: post873719.html#p873719

Ja de innehåller mycket mögelgifter helt enkelt.
Speciellt aflatoxin ska tydligen vara extra obehagligt man har ganska nyligen höjt gränsvärdena för det ämnet inte för att det har blivit mindre farligt utan troligen för att det är ett handelshinder eller något sådant.Om man inte sprutar dem med antisvampmedel så borde det finnas mer aflatoxin.


Shit.

Jag äter cashew (inte nu längre så mycket) och solrosfrön nästan dagligen.

Gött. Levercancer låter roligt. Det är ingen "bra" cancer att få, ganska mörk.

Hypokondri + panikångest is the shit. Det är så skönt att få ångesten när jag läser sådant här. Det kittlar till i magen på mig så skönt är det. Känns som käkarna sugs ihop och inre delen av bröstmuskulaturen krampar sönder.

Som jag ser det exponerar vi alla oss själva för cancerogena ämnen på daglig basis.

Hm.

Undra vad jag kan äta utan att vara lite döende. Låt se.. Eh, inget.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Ekologiskt inte nyttigare enligt ny studie

Inläggav Flawed » 2015-01-22 0:09:13

Ekologisk mat orsakar autism.
Det ser man här på diagrammet.
http://media.boingboing.net/wp-content/ ... /1WZ6h.png
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Ekologiskt inte nyttigare enligt ny studie

Inläggav Bror Duktig » 2015-01-22 8:23:58

Flawed skrev:Ekologisk mat orsakar autism.
Det ser man här på diagrammet.
http://media.boingboing.net/wp-content/ ... /1WZ6h.png

:-)018 Haha den var bra. Precis vad jag behöver. Jag är med i flera "hälsogrupper" (ja, citationstecken passar där) där man kör med liknande, om inte värre. Jag ska länka dem till det där.

De drar alla möjliga slutsatser, och så älskar de att "klunka silver" (kolloidalt silver) så det kanske också orsakar autism då eftersom den konsumtionen också ökat medan autism ökar. :-)005
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in