Bli av med sin diagnos

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Bli av med sin diagnos

Inläggav Mystiqa » 2008-04-16 10:30:25

Jag har nu pratat med min psykolog för att diskutera min diagnos närmare. I mitt diagnospapper står en hel del som verkligen inte stämmer. Jag fick min diagnos för 2 år sedan och då stämde symptomen mer in på mig, men nu känner jag inte igen mig efter att ha slutat med alla mediciner. Nu mår jag ju bra.

Så tror ni att man kan göra om testerna? Kan man få bort sin diagnos?

Blir ju lättare att skaffa körkort då också. Jag blir tvungen att gå till en privatläkare för att få körkortsintyg, det kostar 700 kr. Eftersom min gamla läkare inte skriver ut mediciner till mig längre så kan han inte skriva ett intyg till mig. Knepigt.
Senast redigerad av Mystiqa 2011-05-04 13:51:22, redigerad totalt 1 gång.
Mystiqa
Inaktiv
 
Inlägg: 616
Anslöt: 2006-04-22

Inläggav Lilla Gumman » 2008-04-16 10:41:46

Hej!

Tycker du att du inte har AS längre så kan du begära att få en omprövning. Hur det går till vet jag inte. Men du borde kunna bli av med din diagnos. Det händer ju att man blir feldiagnosticerad.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 13:51:22, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Sam » 2008-04-16 10:46:28

Även om man mår bra i dagsläget och har ett relativt fungerande och vanligt liv. Så finns "problematiken", ofta kvar i bakgrunden och vid "fel" förutsättningar och miljöer, så kan "svårigheterna" öka igen.

Sedan förstår jag inte varför inte din gamla läkare kan göra en bedömning och skriva ett intyg att du bedöms som lämplig, för att få ta körkort, om det nu är så att du är lämplig.
Bara för att man har AS så är det inget egentligt hinder för att få ta körkort.
Om man är lämplig eller inte, för att ta körkort, måste utgå ifrån hur ens diagnos yttrar sig, inte från diagnosens namn.

Våra diagnoser är inte statiska, även vi utvecklas som människor.
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 13:51:22, redigerad totalt 1 gång.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav rattlelizard » 2008-04-16 10:53:47

Sedan förstår jag inte varför inte din gamla läkare kan göra en bedömning och skriva ett intyg att du bedöms som lämplig, för att få ta körkort, om det nu är så att du är lämplig.


Därför att det är som när man ska ta tyngre körkortsbehörigheter att det är speciella av länsstyrelsen utsedda och godkända läkare som utfärdar intyg.
Så var det förut iallafall.
Senast redigerad av rattlelizard 2011-05-04 13:51:22, redigerad totalt 1 gång.
rattlelizard
 
Inlägg: 453
Anslöt: 2008-04-06
Ort: nordvästra skåne

Inläggav Parvlon » 2008-04-16 10:55:34

Det kan ju vara att den gamla Läkaren anser att hon behöver medecin.
Fast jag trodde man hade aut. rätt att få del av beslutet, men så funkar det uppenbarligen inte. Det är inte första gången Läkare går över huvudet på folk.

Låter konstigt annars att du måste söka upp en privatläkare, man har rätt att byta trodde jag..
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 13:51:22, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Bli av med sin diagnos

Inläggav sommar » 2008-04-16 11:05:14

Mystiqa skrev:Jag har nu pratat med min psykolog för att diskutera min diagnos närmare. I mitt diagnospapper står en hel del som verkligen inte stämmer. Jag fick min diagnos för 2 år sedan och då stämde symptomen mer in på mig, men nu känner jag inte igen mig efter att ha slutat med alla mediciner. Nu mår jag ju bra.

Så tror ni att man kan göra om testerna? Kan man få bort sin diagnos?


Teamet som utredde mig sa att AS. antingen kan vara bestående eller övergående. Varierar tydligen från individ till individ o. "graden". De menar att min förmodligen är övergående o. oavsett hur så har jag enligt dem rätt att begära ny utredning om ngt. år om jag skulle vilja det.

Personligen ställer jag mig lite tveksam till hur den ska kunna bli helt övergående för som Sam skriver; vid fel förutsättningar kan problematiken öka igen. Dock kan man träna o. bli bättre hela tiden om man orkar, har motivationen o. vill o. får rätt hjälp vill säga. Går man på medicin inverkar ju det oxå. Det mitt utredningsteam menar är väl att tränar jag tillräckligt så till slut har jag inte problemen längre. Det kanske kan fungera så för att jag är ett gränsfall , men ju mer AS. man desto svårare lär det bli. Dock tycker jag inte det är fel att begära ny utredning efter ngt. år, där förhoppningsvis resultatet blir bättre/positivare.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 13:51:22, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Sam » 2008-04-16 15:49:10

Intyg/läkarutlåtande ska bara styrka att det inte ligger några hinder, pga din diagnos. Intyget/läkarutlåtandet är bara en bilaga till den hälsodeklarationen och intyget om synprövning, som är obligatoriska för alla.
Det är bara om man ska ta behörighet för andra typer av körkort än bil, som alla behöver ett läkarintyg.
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 13:51:22, redigerad totalt 1 gång.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav rattlelizard » 2008-04-16 15:55:10

Jag tycker att man får rannsaka sig själv lite också.
Om man tar tyngre mediciner som helt klart nedsätter ens förmåga att köra bil så lämna bilen hemma.

Vad ska du med körkort till?
Det finns väl buss där du bor också eller moped?
Senast redigerad av rattlelizard 2011-05-04 13:51:22, redigerad totalt 1 gång.
rattlelizard
 
Inlägg: 453
Anslöt: 2008-04-06
Ort: nordvästra skåne

Inläggav Kristofer » 2008-04-16 16:30:55

Mystiqa verkar ha precis samma frågeställning som jag har. Jag tycker inte heller att det som står i mina diagnospapper stämmer. Dock vill inte jag avdiagnosticera mig, bara få en mer uppdaterad och mer adekvat dokumentation.

Om man söker lämplighetsintyg för körkortsbehörigheter man inte har, kommer de då titta i gamla diagnospapper eller hur kommer bedömningen gå till? För det som står där gör att jag kan tolkas som olämplig, fastän jag kört bil prickfritt i 10 år nu snart, och ingen i min omgivning eller som åkt med mig finner mig olämplig som chaufför. Vågar inte söka lämplgihetsintyg för flera körtkortsbehörigheter innan jag fått klarhet i detta.

Utan körkort skulle alla intressen jag har och som är mitt liv gå till spillo - hela mitt liv skulle raseras.
- Intresse av motorsport (iofs inte utövning i mitt fall) som ju har med framförande av bilar att göra när man tidigare själv fått framföra bil men nu är förbjuden skulle inte fungera för mig. Det skulle bara ge asjobbiga associationer och jag skulle inte vilja bli påmind om f.d körkort.
- Till rejvfester i skogen kör man bil.
- Jag vill gärna äga ett amerikanskt fordon.

Dessutom skulle jag bli mindre man utan det. För i de flesta tjejers ögon är en viss status viktigt hos partnern. Att då inte ens ha en så grundläggande statusmarkör som körkort kan vara ett stort minus.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 13:51:22, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav Parvlon » 2008-04-16 18:35:36

Körkortetet är bäst man håller i hårt. Jag tappade mitt för flera år sen o anmälde det stulet men jag har inte hunnit att beställa nytt så jag har kört utan.
Sam skrev:Det är bara om man ska ta behörighet för andra typer av körkort än bil, som alla behöver ett läkarintyg.
1:a maj iår ändras det gamla.
Alla med npf diagnos som medecineras måste ha ett intyg från en läkare.(om jag tolkat rätt) pdf fil
Även för B-körkort alltså.

Tydligare krav när det gäller synen och ett helt nytt kapitel om ADHD och liknande tillstånd är andra nyheter i föreskrifterna

länk Det blir oxå hårdare för de som åker dit för drogonykterhet men det är ju bara ett plus.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 13:51:22, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Sam » 2008-04-16 23:54:32

Vad som står i ens diagnospapper/journal har ingen vanlig privatperson, tjänsteman eller arbetsgivare rätt att ta del av, utan ditt medgivande. Även sjukhus personal måste ha en relevant koppling, för att ha tillstånd att gå in och ta del av den.
Jag skulle nog vilja påstå att i ett diagnosutlåtandet, så kan det låta värre än vad det är i verkligheten.

När det gäller intyget för körkortstillstånd så handlar det inte om vad som står i diagnosapappren, utan om att en läkare skriver ett intyg där läkare har gjort en bedömning utifrån din person, att din diagnos inte är ett hinder för vanligt körkort för bil.

Vi som har körkort sedan tidigare, kommer inte att bli av med våra "kort", för att vi fått en diagnos med tiden. Vi har redan bedömts som lämpliga, genom att klara av uppkörningen. Däremot kan alla som har ett körkot bli av med det för att det uppstår nya medicinska aspekter eller att vi gör oss skyldiga till lagöverträdelser.
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 13:51:22, redigerad totalt 1 gång.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav Mardröm » 2008-04-17 12:27:43

Sam: Det är ju faran. Och att man inte i Sverige ser + eller -

Tex, om de tar mitt körkort ska jag ha färdtjänst.
Men får jag det bara huxflux? skulle inte tro det.

Allt sa vara logiskt så, får jag inte x, ska y vara naturligt.
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 13:51:23, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav Sam » 2008-04-17 16:31:15

Eftersom våra diagnoser inte ser lika ut för alla, utan är en glidande skala från mycket stor svårigheter, till oss som ligger väldigt nära det som räknas som neurotypiskt, så tror jag att vi ska vara tacksamma, att det krävs intyg om man har fått en npf-diagnos.

Sedan handlar det väl om var och ens ärlighet att upplysa om att man har en diagnos av den här typen. Jag tro inte att de på något sätt kollar vilka som innehar en diagnos, när man söker. Därmot kan jag tänka mig att konsekvenserna för om man skulle orsaka en olycka av allvarligare slag. Inte blir så kul om man har undanhållit sin diagnos.
Så att undan hålla sin diagnos är inget som jag rekommenderar. Utan tvärt om, tar avstånd från.

Vi som redan har körkort när vi fick vår diagnos, har i princip redan gödkänts som lämpliga i samband med att vi fick vår diagnos. Om vi hade ansett som olämpliga så skulle troligen kortet återkallast vid detta tillfälle.
vilket i princip kan hända vem som helst. Läkare har en skyldighet att anmäla om h*n bedömmer att personen kan utgöra en trafikfara.

Att göra sin av med sin diagnos tycker jag är korkat, bara för att det krävs ett intyg för att få ta körkort.
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 13:51:23, redigerad totalt 1 gång.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav Mardröm » 2008-04-17 16:47:13

Sam skrev:Eftersom våra diagnoser inte ser lika ut för alla, utan är en glidande skala från mycket stor svårigheter, till oss som ligger väldigt nära det som räknas som neurotypiskt, så tror jag att vi ska vara tacksamma, att det krävs intyg om man har fått en npf-diagnos.


Men vem ska betala?
Sedan handlar det väl om var och ens ärlighet att upplysa om att man har en diagnos av den här typen. Jag tro inte att de på något sätt kollar vilka som innehar en diagnos, när man söker. Därmot kan jag tänka mig att konsekvenserna för om man skulle orsaka en olycka av allvarligare slag. Inte blir så kul om man har undanhållit sin diagnos.
Så att undan hålla sin diagnos är inget som jag rekommenderar. Utan tvärt om, tar avstånd från.
Ja, men då är det ju bara att skylla på att man inte fattade, pga sin diagnos?


Vi som redan har körkort när vi fick vår diagnos, har i princip redan gödkänts som lämpliga i samband med att vi fick vår diagnos. Om vi hade ansett som olämpliga så skulle troligen kortet återkallast vid detta tillfälle.
vilket i princip kan hända vem som helst. Läkare har en skyldighet att anmäla om h*n bedömmer att personen kan utgöra en trafikfara.


Normalt vill inte läkare utsätta sig för den vrede som det beslutet innebär.
Desssutom så öar man samhällsparanoian, jag vet redan att jag får se upp, statens soldater kan komma jämt, förlkädda.
Att göra sin av med sin diagnos tycker jag är korkat, bara för att det krävs ett intyg för att få ta körkort.
Men intygsprövningen bör vara gratis, annars är det diskriminering av handikappade.
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 13:51:25, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav Mystiqa » 2008-04-17 22:16:31

rattlelizard skrev:Jag tycker att man får rannsaka sig själv lite också.
Om man tar tyngre mediciner som helt klart nedsätter ens förmåga att köra bil så lämna bilen hemma.

Vad ska du med körkort till?
Det finns väl buss där du bor också eller moped?


Jag tar inga jävla mediciner längre.
Och jag har perfekt syn, redan gjort syntestet.
Och körkort ska man ha för då får man lättare jobb.
Senast redigerad av Mystiqa 2011-05-04 13:51:25, redigerad totalt 1 gång.
Mystiqa
Inaktiv
 
Inlägg: 616
Anslöt: 2006-04-22

Inläggav lost » 2008-04-17 22:28:07

Intressant.
Nästa fråga är hur man praktiskt går tillväga för att radera alla sina journaler?
Senast redigerad av lost 2011-05-04 13:51:25, redigerad totalt 1 gång.
lost
 
Inlägg: 259
Anslöt: 2007-12-11
Ort: Smålands skogar

Inläggav Sam » 2008-04-17 23:01:50

Att "ta bort" sin diagnos är troligen betydligt mer omständligt, än att skaffa det efterfrågade intyget. Om du nu inte har några problem idag, så vad är problemet?
Det är väl bara at skaffa intyget och ta ditt körkort.
Körkortet gör det inte lättare att få jobb, möjligen blir det fler jobb du kan söka . Sedan är det upp till en ev arbetsgivaren om h*n vill anställa dig.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Återgå till Aspergare och vården



Logga in