Har du hemsida eller blogg?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Re: Har du hemsida eller blogg?

Inläggav KrigarSjäl » 2012-08-16 18:19:15

biologic skrev:
slackern skrev:
biologic skrev:Jäpp! Nu har jag!

http://lyteskomik.blogspot.se/


Gillar namnet på bloggen. ^^


Hoppas du gillar resten också. Bara ett inlägg än så länge, men det blir fler, och mer intressant än en avhandling om mitt finger. :P
Saknar min gamla blogg... den var riktigt bra, men blev borttagen då Aftonbladet lade ned sin bloggverksamhet. Jag missade att säkerhetskopiera, min dumme f*n.

Hemsidan är bra och husprojektet trevligt att följa. Inte för att jag är någon expert, men utemöblerna funkar utmärkt mot huset.

Tips: olja in verandagolvet före höstrusket.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Har du hemsida eller blogg?

Inläggav pointblank » 2012-08-23 23:07:18

Gillar verkligen dina alster Kullan. Jättefina! Tar du emot beställningar? Jag blir sugen på att ha en sådan där krokad(hette det så?) mössa. Vad skulle du ta för den?

(Försökte virka en mössa själv för ett par år sedan, men den såg mest ut som en hjälm. Blev för ful för att användas. Jag kan bara virka djur av olika slag.)
pointblank
 
Inlägg: 1116
Anslöt: 2006-11-12
Ort: NV Skåne

Re: Har du hemsida eller blogg?

Inläggav Debbido » 2012-08-25 3:36:41

Jag startade nyss en blogg - därför är jag sällan här. Tänkte skriva igenom alla mina sjukdomar utifrån ett erfarenhetsperspektiv, som kan komplettera faktasajter.

Men trots att jag skrivit huvudet ur led så är jag fortfarande inte klar med Rematoid Artrit. Den är mitt största problem. Men jag kommer att beta av alla mina diagnoser successivt. Så småningom även AS.

Maskinöversättningen fungerar så sjukt dåligt att jag börjat jobba på en ny blogg på engelska, men det tar en evighet att översätta för mig, så det gör att det är långt att gå till AS.

I alla fall är adressen:

http://www.inreliv.blogspot.com
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Re: Har du hemsida eller blogg?

Inläggav Iridia » 2012-08-25 9:19:33

Högst fängslande skrivet trots ett ämne som annars inte direkt brukar vara jättekul att läsa om. Gick inte att sluta när man väl börjat.

:-)154 :-)154 :-)154
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Har du hemsida eller blogg?

Inläggav Iridia » 2012-08-25 9:51:47

Nä, nu tog den slut! :(

Hojta när du skrivit nästa inlägg. Eller lägg till en Widget som heter Prenumerera eller nåt sånt, så man får inläggen direkt i mejl.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Har du hemsida eller blogg?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-08-25 10:45:30

Tack Debbido! Det var intressant att läsa om ditt liv och sånt som du har gått igenom.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Har du hemsida eller blogg?

Inläggav Zombie » 2012-08-25 14:47:23

JA! Den bloggen var bra, och roligt att du har börjat på!

Iridia skrev:Hojta när du skrivit nästa inlägg. Eller lägg till en Widget som heter Prenumerera eller nåt sånt, så man får inläggen direkt i mejl.

Instämmer.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Har du hemsida eller blogg?

Inläggav Zombie » 2012-08-26 2:35:51

Klart och informativt skriven – mission i ordets bästa bemärkelse. Och med den humor och livsglädje trots allt som bara Debbido har. Till och med jag med mina extrema koncentrationsproblem, och ännu mer på skärm, upptäcker att plötsligt var långa stycken bara lästa.

Det tragiska i glädjen är att jag anar att mycket av det man får veta där kanske inte finns att veta någon annanstans.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Har du hemsida eller blogg?

Inläggav biologic » 2012-08-26 23:22:21

Det var väldigt intressant läsning, Debbido! Jag skall läsa vidare imorgon när jag är piggare, men det är väldigt välskrivet och intressant. Du fångar läsaren!

Samt ett tack till KrigarSjäl m.fl.! Nu har jag inte uppdaterat på ett tag, men det kommer snart en handfull inlägg med renoveringsresultat. Har börjat jobba igen, så då har jag inte orkat med så mycket.
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Re: Har du hemsida eller blogg?

Inläggav Debbido » 2012-08-30 15:54:19

TACK FÖR ALL ER UPPMUNTRAN! Jag behövde den verkligen och det känns lite trist att jobba på en blogg som ingen läser. Men ni har ju lyft den rejält.

:-)Hug Till Zombie, Iridia, biological och Bjäbbmonstret!

Det tar på krafterna att gå igenom allt det jobbiga igen och att redigera tills de värsta felen är borta. Jag blir så trött att jag domnar bort från Aspergerforum. Men - det är ändå så roligt att få göra det. Min förhoppning är att det ska hjälpa någon som får någon att identifiera sig med eller får ett tips om någon bra behandlingsmetod, faror att se upp med osv.

Just nu fördjupar jag mig i tinnitus för att pressa fram så konkreta tips jag kan: läkaren i England, var han NU är verksam, han som kan ge objektiva parametrar till den svenska hypokondrivården. Tel nr och allt ska med! Har stora översättningsproblem, särskilt med medicinska termer. Tips?

Måste tyvärr kontakta skotten igen för att få information om mammans grannes tinnitus/hörselapparat - en kombination. Hittar inte det hon beskrev på nätet. Men den kvalitativa vården finns i GB. Jag vill verkligen nå ut med den information jag har, men vill inte ansluta mig till Goggle + och länkas samman med Facebook.

Zombie: Du har rätt i att det finns få dramatiska berättelser om RA, fast det är en thriller-sjukdom. Hur kan man få vara anonym men synlig? Hur tar man sig uppåt?

"Prenumerations-gadget" till Iridia? Hmm..ska läsa på. Är ju teknisk idiot, men hoppas jag hittar rätt.

Jag tänker på alla de stackars ryska läsare jag har som råkar ut för den groteska översättningsmaskinen där det mesta blir fel: en tanke blir till en tanker och så är den poetiska meningen förstörd!
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Re: Har du hemsida eller blogg?

Inläggav _47x_ » 2012-08-30 15:56:01

Jag har en, den är väldigt deprimerande och mer som en dagbok än en blogg. Jag har inte uppdaterat den på vldigt länge nu men kommer nog snart börja igen. Jag har inlägg skrivna på både engelska och svenska.
_47x_
 
Inlägg: 74
Anslöt: 2011-09-13
Ort: Västerbottens län

Re: Har du hemsida eller blogg?

Inläggav Iridia » 2012-08-30 16:29:37

Debbido, jag skickade länken till min mamma, hon blev också helt tagen. I synnerhet som hon precis veckan innan råkat ut för just en sån där fascistläkare som du så målande beskrev.

Premumerations-gadget ska finnas någonstans under Settings.

Finputsning av översättningen kanske du kan få hjälp med av någon här. Tycker google ändå blivit mycket bättre nu. Men satsa i första hand på att skriva på svenska så får översättningarna lösa sig senare, om jag får ge råd.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Har du hemsida eller blogg?

Inläggav Issa Jesus » 2012-08-30 17:28:04

jo.
men måste först lära mig hur man gör?!

http://issajesus.blogspot.se/
Issa Jesus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2242
Anslöt: 2012-01-06
Ort: lulea, atlantis.

Re: Har du hemsida eller blogg?

Inläggav Iridia » 2012-08-30 21:28:12

Det ser ju bra ut Issa Jesus. Lite mindre stil kanske? Det är ganska lätt att lära sig blogga, man får klicka runt lite och se vad som händer.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Har du hemsida eller blogg?

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-08-30 23:18:37

Issa Jesus skrev:jo.
men måste först lära mig hur man gör?!

Brukar kunna finnas guider man kan läsa om hur man kan blogga.
Själv tycker jag att blogspot är onödigt krångligt.
Tumblr och Wordpress finner jag enklare, men samtidigt är det ju jobbigt att byta blogg.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Har du hemsida eller blogg?

Inläggav Issa Jesus » 2012-08-31 4:46:45

KaosPrinsessa skrev:
Issa Jesus skrev:jo.
men måste först lära mig hur man gör?!

Brukar kunna finnas guider man kan läsa om hur man kan blogga.
Själv tycker jag att blogspot är onödigt krångligt.
Tumblr och Wordpress finner jag enklare, men samtidigt är det ju jobbigt att byta blogg.


tack!
mjo, nå jag har ju inte grejjat så mkt än,
nog kan ja byta?

blir nok wordpress isf^^
Issa Jesus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2242
Anslöt: 2012-01-06
Ort: lulea, atlantis.

Re: Har du hemsida eller blogg?

Inläggav svartamolnet » 2012-08-31 7:57:45

Ska kolla din blogg nu, Debbido! Är den ens hälften så bra som dina inlägg här så kommer den att vara till nytta för många! Du har redan varit till stor hjälp för mig, genom att dela med dig av erferenheter ur ditt liv.

Att märka att andra går igenom samma sak och att få nya infallsvinklar ger ny kraft att kämpa vidare. En del tror att vi NPF:are inte är sociala, men det är vi ju visst, på vårt sätt! Och vi behöver varandra. Jag är så glad för var och en av er, att ni finns och delar med er av ert liv och era glada och mindre glada upplevelser. Utan er skulle jag vara ännu trasigare och mer funktionshindrad! :-)154

Har ingen egen blogg förresten, om jag ska återgå till ämnet... :oops:
svartamolnet
 
Inlägg: 1232
Anslöt: 2009-09-25

Re: Har du hemsida eller blogg?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-08-31 9:22:59

Debbido skrev:GB. Jag vill verkligen nå ut med den information jag har, men vill inte ansluta mig till Goggle + och länkas samman med Facebook.


Google+ är det få som använder så det skulle du i varje fall inte ha någon större hjälp att nå ut med. Facebook? Nu förstår jag inte. Jag har Google+ på ett av mina googlekonton utan att det på något sätt är länkat med mitt Facebookkonto men du menar kanske att du inte vill vara med i Facebook?
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Har du hemsida eller blogg?

Inläggav Debbido » 2012-09-03 19:11:29

Bjäbbmonstret skrev:
Debbido skrev:GB. Jag vill verkligen nå ut med den information jag har, men vill inte ansluta mig till Goggle + och länkas samman med Facebook.


Google+ är det få som använder så det skulle du i varje fall inte ha någon större hjälp att nå ut med. Facebook? Nu förstår jag inte. Jag har Google+ på ett av mina googlekonton utan att det på något sätt är länkat med mitt Facebookkonto men du menar kanske att du inte vill vara med i Facebook?


Min blogg är ju något anonym: ändrade namn och så. Om den kan länkas till Facebook så är jag ju inte anonym längre. Fick intrycket att om jag valde hela G+-paketet så skulle denna sammankoppling äga rum. Jag har därför bara valt vissa G-tjänster.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Re: Har du hemsida eller blogg?

Inläggav Debbido » 2012-09-03 19:27:22

Iridia skrev:Debbido, jag skickade länken till min mamma, hon blev också helt tagen. I synnerhet som hon precis veckan innan råkat ut för just en sån där fascistläkare som du så målande beskrev.

Premumerations-gadget ska finnas någonstans under Settings.

Finputsning av översättningen kanske du kan få hjälp med av någon här. Tycker google ändå blivit mycket bättre nu. Men satsa i första hand på att skriva på svenska så får översättningarna lösa sig senare, om jag får ge råd.


Jag var inne på Gadgets och klickade på Prenumeration. Men vad händer sedan? Går det automatiskt? Behöver jag inte skriva in adresser till de som vill vara prenumeranter? Åh, om jag bara kunde 5 % av det som du kan om IT!

Roligt att din mamma tyckte om Sanningen. Jag tänkte skriva fler sanningar. Hoppas bara jag inte går för långt och svärtar ned den svenska vården för mycket, men tyvärr: It sucks! Har för mycket erfarenhet helt enkelt.

När jag skriver svenska uppfinner jag gärna egna ordsammansättningar, använder ironi, idiomatiska uttryck etc. Men NU fruktar jag för översättningsmaskinerna - de som kommer att mosa hela poesin och försöker i stället välja enklare ordsammansättningar.

Kollade på engelska ordböcker igår. De var inte delade som förr - utan både svenska/engelska, engelska/svenska var i EN enda gigantisk bok, som mina händer inte kunde hålla i, knappt bläddra i. Men jag hittade ett lexikon här hemma jag hade glömt bort med 90 000 ord i - alltid något. De medicinska orden snubblar jag över. Ordet "skov" finns inte i något lexikon alls. Men det gick ju att gissa sig till på amerikanska sidor om RA.

Tycker det är kul att det finns en hel del ryska läsare, så jag skulle gärna vilja ge dem något bättre än de superkonstiga sidor de serveras. :?
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Re: Har du hemsida eller blogg?

Inläggav Iridia » 2012-09-08 14:28:00

Är osäker på hur det funkar i Blogger, men jag tror man måste dra sina gadgets till någonstans på blogglayouten, t ex i ena marginalen. Sedan får de som vill prenumerera skriva in sina mejladresser där, det är inget du behöver tänka på.

Jag tycker inte du ska offra ditt unika kärnfulla och kreativa uttryckssätt för att det ska bli lättare att översätta. När man låter google översätta så räknar man med att delar av texten kommer bli fel, men ofta går det att fatta tillräckligt mycket ändå. Och översättningsmotorn blir bättre och bättre i o m att de som orkar kan korrigera manuellt och lära den olika uttryck. Så låt ryssarna själva lista ut vad det står tills vidare.

Svensk-engelska lexikon (pl?) finns på nätet. Språknördarna kan säkert bidra med bra länkar.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Har du hemsida eller blogg?

Inläggav Zombie » 2012-09-08 17:31:15

Iridia skrev:Jag tycker inte du ska offra ditt unika kärnfulla och kreativa uttryckssätt för att det ska bli lättare att översätta.

Nej, verkligen inte!! Det är en av dina största tillgångar för att läsare. Och har du väl fångat dem med ditt språk och din person kanske de dröjer sig kvar och lär sig något av det du vill säga också.

Även en ryss med halvtaskig översättning. I varje fall lär du tappa fler svenskläsande än få nya ryskläsande om du ger upp din egen stil.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Har du hemsida eller blogg?

Inläggav Debbido » 2012-09-11 0:16:05

Tack ska ni ha båda två för era goda råd! Jag behöver dessvärre en datakunnig person för att ändra på en del saker - ungdomar m a o. Hoppas att någon här nere kan ställa upp. Jag är närmast blind när det gäller IT. Någon måste konkretisera allting.

Jag valde kronologisk ordning och då blev det ju som en bok, men jag är van att hänga på scoop sedan tiden jag skrev insändare och bråkade med kommunen om t ex den obefintliga missbruksvården. Så när jag hängde på någon nyhet nu hamnade den lika förbaskat överst och "boken" splittrades.

Jag måste förstås orka skriva när ingen fattar och vissa saker kan jag aldrig förklara: Ensam och sjuk, dvs fängslad. Någon svarade att ensamhet är skönt, som svar på alla självmorden i våra häkten. Ska försöka fortsätta även om jag tycks skriva från en annan värld. Bloggen borde väl ha hetat ET:S TANKAR.

:-)154
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Har du hemsida eller blogg?

Inläggav kullan » 2013-01-12 17:48:13

kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in