Du och pengar. Hur fungerar det?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Du och pengar. Hur fungerar det?

Inläggav Richard » 2012-08-21 21:51:34

Jag höll på o gå i konkurs innan jag fick min gode man. Jag hade tagit en massa lån på ca 80 000 kr, o jag kunde inte betala ett öre, för jag drack upp allt. Men min snälle far räddade mig. O nu när jag har god man så får jag 700 kr i veckan till mat. Sen naturligtvis lite extra om jag ska köpa kläder o sånt.
Richard
 
Inlägg: 3407
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Re: Du och pengar. Hur fungerar det?

Inläggav Fighterbabe » 2012-08-21 22:52:29

Richard skrev:Jag höll på o gå i konkurs innan jag fick min gode man. Jag hade tagit en massa lån på ca 80 000 kr, o jag kunde inte betala ett öre, för jag drack upp allt. Men min snälle far räddade mig. O nu när jag har god man så får jag 700 kr i veckan till mat. Sen naturligtvis lite extra om jag ska köpa kläder o sånt.


700:- i veckan till mat? :shock: Jag handlar mat för ca 800:- per MÅNAD och då snålar jag inte eller lever på nudlar. Men jag äter heller inte ute varje dag...
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Re: Du och pengar. Hur fungerar det?

Inläggav Red and green » 2012-08-21 22:52:43

Yv Ericsson skrev:Jag och pengar trivs inte ihop. Så jag sätter sprätt på dom så fort som möjligt.
Hur jag med mina vanor lyckats överleva så här länge är och förblir en gåta.

Jag är impulsiv när det gäller det mesta. och fattar fortfarande inte mig på ordet konsekvenser?
På något mysko vis ordnar det sig alltid. Oro existerar inte i mitt lilla liv.


Jag skulle ha kunnat skriva detta ! Precis som jag !
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Re: Du och pengar. Hur fungerar det?

Inläggav Varg86 » 2012-08-21 23:51:45

Är ganska slarvig när det gäller pengar, urkass på att spara tyvärr :(

Men jag är alltid extremt noga med räkningar. Jag betalar alltid alla räkningar så fort lönen kommer in, oftast så sitter jag uppe och betalar dem när pengarna kommit in efter tolv på natten, så att jag vet att det blir gjort.
Sedan så brukar jag oftast månadshandla, vilket jag gör dagen efter räkningarna är avklarade, så att jag vet att jag inte behöver oroa mig för varken räkningar eller mat.

Jag är ju samlare, och det finns alltid små fina djur att köpa (tradera är livsfarligt), så även om man tycker att "oj, vad mycket pengar det blev kvar", så är de hux flux borta efter någon vecka eller så. Är alltid extremt pank veckan innan löning :roll:
Varg86
 
Inlägg: 71
Anslöt: 2012-05-01

Re: Du och pengar. Hur fungerar det?

Inläggav hatarallt » 2012-08-22 1:18:47

Fighterbabe skrev:
Richard skrev:Jag höll på o gå i konkurs innan jag fick min gode man. Jag hade tagit en massa lån på ca 80 000 kr, o jag kunde inte betala ett öre, för jag drack upp allt. Men min snälle far räddade mig. O nu när jag har god man så får jag 700 kr i veckan till mat. Sen naturligtvis lite extra om jag ska köpa kläder o sånt.


700:- i veckan till mat? :shock: Jag handlar mat för ca 800:- per MÅNAD och då snålar jag inte eller lever på nudlar. Men jag äter heller inte ute varje dag...

700 kronor är till och med mycket om du verkligen lever på existensminimum, och då menar jag att du är så snål att du inte kan köpa grönsaker, juice, riktig dricka(jobbiga lidl flashbacks från mina fattiga år)

Mitt existensminimum låg på 400 kr mat men då var det i stort sett bara falukorv som jag köpte som kött och euroshoper pasta.
hatarallt
 
Inlägg: 41
Anslöt: 2012-08-12

Re: Du och pengar. Hur fungerar det?

Inläggav ling0n » 2012-08-22 9:35:59

Har alltid varit bra på att spara och hålla ordning på mina stålar. Betalar typ alltid räkningar direkt när jag får dem. Sen lägger jag majoriteten av mina pengar på mat (för ca 1500 kr i mån eller mer), saker är jag sämre på att konsumera. Nu när jag får 8000 kr i mån från FK känner jag mig rikare än någonsin då jag tidigare levde på 2000 kr i mån (fick av mamma), sen jobbade och hade dålig lön pga orkade inte jobba mycket, och sedan soc (kändes också rätt lyxigt). Kan spara minst 1000 kr i mån nu.

Förstår inte hur man inte kan hålla reda på sina pengar. Allt annat vore ångest. Hyra, el, internet, sen mat. Saker får komma sist om det finns nåt kvar. Har väl dessutom billiga fritidsintressen (typ skapa saker själv).
ling0n
 
Inlägg: 478
Anslöt: 2007-07-02
Ort: Uppsala

Re: Du och pengar. Hur fungerar det?

Inläggav hobbe » 2012-08-22 21:09:02

Jag har full koll på ekonomin. Bokför varenda krona så jag har inga problem med att spara. Önskar ibland att jag kunde unna mig lite mera här i livet. Men är man snål så är man.
hobbe
 
Inlägg: 50
Anslöt: 2011-10-02
Ort: Stockholm

Re: Du och pengar. Hur fungerar det?

Inläggav hatarallt » 2012-08-22 23:31:51

hobbe skrev:Jag har full koll på ekonomin. Bokför varenda krona så jag har inga problem med att spara. Önskar ibland att jag kunde unna mig lite mera här i livet. Men är man snål så är man.

Om du vill få dig själv att bli mer nöjd över detta val så kan du välja att tänka på det som ekonomisk hellre än snål.
Ett av många råd från min terapist som symboliserar att man kan välja att se saker som positiva eller negativa, valet är ditt.
hatarallt
 
Inlägg: 41
Anslöt: 2012-08-12

Re: Du och pengar. Hur fungerar det?

Inläggav dasunbedingte » 2012-08-23 0:35:15

När det gäller mat så kan jag kosta på mig extra, främst då jag tycker om att laga hemmagjort, eller köpa hem och laga tillsammans med sambon.
Äter gärna ute vid bra tillfällen (innan innan-/efter lunchtid, aldrig på aftnar), tar med mig hem om så går.
Har en matbudget på cirka 1500-2000kr per månad, vilket jag ofta överskrider med par hundralappar.

Annars spenderar jag väldigt lite pengar på mig själv, om inte en behöver nya löparskor osv, då kan en kosta på.
Kläder, prylar, möbler måste folk tjata på mig att skaffa nytt (handlar dock gärna 2nd hand). Är väldigt sparsam och tänker hållbart. Moar moniez plox är min melodi. Har svårt att avgöra vad som är mycket pengar, är snål, när lönen kommit och en har en hel del över, så säger jag oftast att en har så "lite över", vilket sticker i ögonen. Nåja.

Har lätt att sköta andras (även verksamheters) ekonomi, hur roligt som helst med siffror, bokföring osv... (skäms dock för detta, då jag anser att ekonomi inte är ett akademiskt ämne).
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Re: Du och pengar. Hur fungerar det?

Inläggav Tyler_Durden » 2012-08-23 1:42:49

När jag har pengar bränner jag dom. Jag har ingen respekt för pengar.
Tyler_Durden
 
Inlägg: 131
Anslöt: 2012-06-12
Ort: stockholm

Re: Du och pengar. Hur fungerar det?

Inläggav Issa Jesus » 2012-08-23 4:28:58

nå, pengar gillar jag inte!

Spoiler: visa
thungur hnivur!
Issa Jesus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2242
Anslöt: 2012-01-06
Ort: lulea, atlantis.

Re: Du och pengar. Hur fungerar det?

Inläggav Yv Ericsson » 2012-08-23 8:14:24

Red and green skrev:
Yv Ericsson skrev:Jag och pengar trivs inte ihop. Så jag sätter sprätt på dom så fort som möjligt.
Hur jag med mina vanor lyckats överleva så här länge är och förblir en gåta.

Jag är impulsiv när det gäller det mesta. och fattar fortfarande inte mig på ordet konsekvenser?
På något mysko vis ordnar det sig alltid. Oro existerar inte i mitt lilla liv.


Jag skulle ha kunnat skriva detta ! Precis som jag !




Hihihi. vi kanske är klonade? neej. inget att skratta åt egentligen kanske. :-)100
Yv Ericsson
 
Inlägg: 461
Anslöt: 2012-04-25
Ort: Bromma

Re: Du och pengar. Hur fungerar det?

Inläggav Akleja » 2012-08-23 17:13:15

Den här månaden fungerar det inte alls. Får det inte att gå ihop.
Akleja
 
Inlägg: 152
Anslöt: 2012-08-18

Sv: Du och pengar. Hur fungerar det?

Inläggav Bror Duktig » 2012-08-23 17:33:51

Jag är sparsam, behöver ingen budget, och har aldrig haft tomt på pengar vid månadens slut.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Du och pengar. Hur fungerar det?

Inläggav pointblank » 2012-08-23 22:01:09

Vi är ytligt bekanta och ses sällan...

Betalar räkningar i tid och har ordning på min ekonomi. Ogillar lån och skulle aldrig handla på kredit. Är annars rätt ointresserad av både ekonomi och pengar.
pointblank
 
Inlägg: 1116
Anslöt: 2006-11-12
Ort: NV Skåne

Re: Du och pengar. Hur fungerar det?

Inläggav rapchic » 2012-08-24 6:49:33

Jag och min man har ju gemensam ekonomi men det är (oaftast) jag som har hand om pengarna för då har vi alltid över på slutet av månaden då jag vägrar att unna mig saker och om min man bara har pengar till bensin (och ev räkning som kommer till han) på kontot så köper han inte saker för då måste han be mig föra över pengar till hans konto.
Däremot kan det hända att jag pga förvirring missar en och en annan räkning så det kan hända att man får påminnelseavgift men längre har det aldrig gått för mig.

Vi har inga lån alls (inte köp på avbetalning heller det är ju samma sak som lån) snart äger jag/vi huset vi bor i + skogen runt (arv) och vi har ca 20000 i sparande + extra mat i skafferi (om bilen skulle gå sönder) däremot har vi väldigt varierande inkomst.
den enda fasta inkomsten är min aktivitetsersättning min man springvickar så på sommaren lever vi i lyx och på vårkanten lite extra snålt (bra att ha besparingar då och om det tex skulle bli vattenskada som i våras)

Och vi har små utgifter, tex håller vi på att lära oss att odla egen mat, vi har höns för ägg (och kaniner för kött till min man men dom gör inte som dom ska) vi använder inte mkt ström, eldar med ved (snart egen), använder sällan bilen (men den behövs) m.m. så kort sagt går det bra med mig och pengar.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Re: Du och pengar. Hur fungerar det?

Inläggav Torsdag » 2012-08-26 0:36:16

Sparsam även i tider där jag har rätt bra med pengar. Köper mest saker som jag har verkliga behov utav.
Torsdag
 
Inlägg: 383
Anslöt: 2006-01-19

Du och pengar. Hur fungerar det?

Inläggav Tor_och_i2p » 2013-07-12 16:39:24

När jag inte är säker på hur en vardaglig budget fixas blir jag väldigt sparsam(vet jag inte hur min ekonomi går känns det som om jag går minus och att min ekonomi kommer att krascha). Också när jag har läkarbesök som behöver göras försöker jag ha extra koll...
Tor_och_i2p
Inaktiv
 
Inlägg: 773
Anslöt: 2011-08-11
Ort: IPv4+IPv6

Du och pengar. Hur fungerar det?

Inläggav Huggorm » 2013-07-12 17:38:43

Jag kollar aldrig vad vardagliga saker kostar, jag bara handlar det jag vill ha. Tar pengarna slut får jag väll jobba lite mer. Men jag är dålig på att spara, så fort det börjar bli en slant på kontot så försvinner arbetslusten och jag säger upp mig. Men det gör inget, jag har köpt mitt hus och betalt det, så nu har jag inga större saker kvar att spara till längre.
Huggorm
 
Inlägg: 22255
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Du och pengar. Hur fungerar det?

Inläggav slackern » 2013-07-12 17:44:06

Huggorm skrev:Jag kollar aldrig vad vardagliga saker kostar, jag bara handlar det jag vill ha. Tar pengarna slut får jag väll jobba lite mer. Men jag är dålig på att spara, så fort det börjar bli en slant på kontot så försvinner arbetslusten och jag säger upp mig. Men det gör inget, jag har köpt mitt hus och betalt det, så nu har jag inga större saker kvar att spara till längre.


Hur går det om något går sönder i huset? Jag kan tänka mej att det kan bli rätt dyrt om vatten fryser i rören. Eller varmvattenberedaren, pannan eller vvs behöver bytas ut?
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Du och pengar. Hur fungerar det?

Inläggav Huggorm » 2013-07-12 17:51:40

slackern skrev:Hur går det om något går sönder i huset? Jag kan tänka mej att det kan bli rätt dyrt om vatten fryser i rören. Eller varmvattenberedaren, pannan eller vvs behöver bytas ut?

Jag har ingen panna, jag värmer med kamin. Skulle den mot förmodan gå sönder får jag väll köpa en ny för 5000kr. Varmvattenberedaren kostar väll ett par tusen om den skulle behöva bytas, men det var bara ett par år sedan jag satte in den så den borde vara i fint skick. Över huvud taget finns det inget riktigt dyrt som kan gå sönder, och i princip allt är sådant som jag kan leva utan ett tag om jag inte har reparationspengar för tillfället. Jag förstår inte hur folk tänker när de bygger sina hus så att allt står och faller med varje detalj.
Huggorm
 
Inlägg: 22255
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Du och pengar. Hur fungerar det?

Inläggav slackern » 2013-07-12 18:11:45

Huggorm skrev:
slackern skrev:Hur går det om något går sönder i huset? Jag kan tänka mej att det kan bli rätt dyrt om vatten fryser i rören. Eller varmvattenberedaren, pannan eller vvs behöver bytas ut?

Jag har ingen panna, jag värmer med kamin. Skulle den mot förmodan gå sönder får jag väll köpa en ny för 5000kr. Varmvattenberedaren kostar väll ett par tusen om den skulle behöva bytas, men det var bara ett par år sedan jag satte in den så den borde vara i fint skick. Över huvud taget finns det inget riktigt dyrt som kan gå sönder, och i princip allt är sådant som jag kan leva utan ett tag om jag inte har reparationspengar för tillfället. Jag förstår inte hur folk tänker när de bygger sina hus så att allt står och faller med varje detalj.


Aha låter skönt. :) Alltså att vara rätt oberoende utav saker. :) Du får väll investera i solceller och vindkraftverk så kan du klippa kabeln till eldrakarna. Då kan det bli riktigt billigt att leva. Finns säkert ritningar och förklaringar på nätet hur man bygger sin egen vindsnurra.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Du och pengar. Hur fungerar det?

Inläggav Kristofer » 2013-07-12 20:28:48

Det enda som jag har stora frivilliga utgifter på är specialintressen. Jag kan snåla in i absurdum för att kunna finansiera ett specialintresse.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Du och pengar. Hur fungerar det?

Inläggav kullan » 2013-07-12 20:35:10

Det funkar rätt bra. Har inga intressen av att resa på charter eller springa på krogen. Är aldrig på bio och jag varken röker eller använder alkohol. Det enda slösiga jag ägnar mig åt är min hobby. men har jag ett mål kan jag snåla som tusan för kunna spara ihop pengar till sånt jag vill ha.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in