Måste man vänta ett år? (för att påbörja en utredning)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Måste man vänta ett år? (för att påbörja en utredning)

Inläggav onlyhell » 2012-08-19 19:34:49

Hej, jag har precis varit på habiliteringen och pratat om en utredning för autism/asperger. Men där sa dom att det kan dröja ett år innan jag ens får påbörja en utredning. Varför ska det ta så lång tid?
Kommer jag inte kunna få nåt stöd från arbetsförmedling, socialen osv förrän jag har diagnos på papper (om jag får det)?

Jag har mått dåligt och haft sociala svårigheter i hela mitt liv, men aldrig blivit tagen på allvar av BUP, kuratorer osv. förrän jag nu äntligen fick komma till en riktig psykolog efter en inläggning på psykakuten. Den här psykologen misstänkte starkt asperger hos mej och ville skicka mej till habiliteringen för utredning. Men som sagt så kan jag få stå i kö i upp till ett år innan jag ens får börja med utredningen.

Kan säga att jag har svårt att sköta kontakter med till exempel AF och skulle behöva speciellt stöd. Men hur ska jag förklara det?
onlyhell
 
Inlägg: 78
Anslöt: 2012-04-01

Re: Måste man vänta ett år?

Inläggav Jagers » 2012-08-19 19:54:17

Ja tyvärr är det väldigt lång kö för utredningar.
Om du har väldigt svåra problem och mår väldigt väldigt dåligt så brukar du få lite förtur i kö.
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Måste man vänta ett år?

Inläggav Miche » 2012-08-19 19:59:14

Ett år är ingen ovanlig väntetid i dessa sammanhang men när det gått tre månader kan du begära att bli utredd och hänvisa till vårdgarantin, då kan du remitteras till en privat utredare, en del av dem gör seriösa utredningar men alltför många gör väldigt oseriösa utredningar och skinnar landstingen på pengar...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Måste man vänta ett år?

Inläggav Sheyen » 2012-08-19 20:07:15

Jag behövde inte vänta i 1 år, men mitt fall ansågs vara akut. Jag minns inte hur länge jag väntade... Några få månader. Minns inte det som någon lång väntetid iaf. Det gick fort! Utredningen var ordentligt gjord också.

Vissa måste ju vänta i typ 3 år. Sådant där kan ta tid.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Måste man vänta ett år?

Inläggav slackern » 2012-08-19 20:09:40

Miche skrev:Ett år är ingen ovanlig väntetid i dessa sammanhang men när det gått tre månader kan du begära att bli utredd och hänvisa till vårdgarantin, då kan du remitteras till en privat utredare, en del av dem gör seriösa utredningar men alltför många gör väldigt oseriösa utredningar och skinnar landstingen på pengar...


Fast det gäller inte NPF-utredningar. Om TS bor i STHLM så har landstinget där en utökad vårdgaranti som även gäller NPF-utredningar.

Men den lagstadga vårdgarantin ger inte rätt till en utredning efter 3 månader. Bara en otrolig lyx vi har som bor i STHLMS landsting.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Måste man vänta ett år?

Inläggav Neutrino » 2012-08-19 20:32:26

Jag måste vänta i 2 år.
Neutrino
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-04-12

Re: Måste man vänta ett år?

Inläggav Orogor » 2012-08-19 20:53:37

Jag fick vänta ett halvår på min utredning i Mora. Så tyvärr kan det ta lång tid beroende på var du bor.
Finns det något personligt ombud du kan få hjälp av att sköta myndighetskontakter? Tänker det kan vara lättare sköta sådant genom en enda person istället för att behöva jonglera allt på egen hand.

Jag kan för övrigt nämna att jag upplevde arbetsförmedlingen väldigt tillmötesgående vad gällde mina svårigheter.
Orogor
 
Inlägg: 92
Anslöt: 2012-05-04
Ort: Rättvik

Re: Måste man vänta ett år?

Inläggav BBollplanket » 2012-08-19 21:20:58

Det är rätt knäppt egentligen, för första gången jag skulle bli utredd för AS var jag inlagd på BUP-kliniken. Från det att ordet utredning togs upp tog det bara TVÅ DAGAR innan utredningen var igång! Men jag vantrivdes med psykologen och sa att jag inte ville ha någon diagnos, så jag avbröt utredningen. Men efter ett år tog man återigen upp ämnet (på vuxenpsyk) och jag bestämde mig då för en utredning. Efter bara några få dagar fick jag påbörja en utredning för personlighetsstörningar, men man misstänkte redan från början att det var något neuropsykiatriskt. Så efter 1½ - två veckor så var AS-utredningen igång. Efter en knapp månad var allt klart och jag hade fått min diagnos - Asperger.

Utredningen sköttes dock av en PTP-psykolog under handledning av ytterligare en psykolog och överläkaren. Hade jag velat ha en färdigutbildad psykolog skulle jag ha fått vänta ca 1 månad.

Antar att jag på något sätt var rätt prioriterad då :?
BBollplanket
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2010-07-27
Ort: Stockholm

Re: Måste man vänta ett år?

Inläggav Red and green » 2012-08-19 22:32:05

För mig tog det halv år.
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Re: Måste man vänta ett år?

Inläggav dasunbedingte » 2012-08-19 22:38:05

onlyhell skrev:Hej, jag har precis varit på habiliteringen och pratat om en utredning för autism/asperger. Men där sa dom att det kan dröja ett år innan jag ens får påbörja en utredning. Varför ska det ta så lång tid?
Kommer jag inte kunna få nåt stöd från arbetsförmedling, socialen osv förrän jag har diagnos på papper (om jag får det)?

Jag har mått dåligt och haft sociala svårigheter i hela mitt liv, men aldrig blivit tagen på allvar av BUP, kuratorer osv. förrän jag nu äntligen fick komma till en riktig psykolog efter en inläggning på psykakuten. Den här psykologen misstänkte starkt asperger hos mej och ville skicka mej till habiliteringen för utredning. Men som sagt så kan jag få stå i kö i upp till ett år innan jag ens får börja med utredningen.

Kan säga att jag har svårt att sköta kontakter med till exempel AF och skulle behöva speciellt stöd. Men hur ska jag förklara det?


I nordöstra Skåne tog det 4-5 månader för utredning.
Utredaren förstod, även om en var något mono i ens uttryck hur pass en behöver stöd från Habiliteringen, att det behövdes remiss dit för hjälp med AF. Nåja. När jag sa till AF att jag hade AS och ADHD (efter 20 minuter in i samtalet, *nyligen arbetslös*) - så ändrades allt - på både gott och ont.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Re: Måste man vänta ett år?

Inläggav Gersa » 2012-08-20 0:03:17

Jag tillhör tydligen de prioriterade som bor i Stockholm. Men det har inte påverkat utredningstakten speciellt positivt...

2005 första misstanke angående NP av en terapeut. 2007 ny läkare beslutar att det ska göras en utredning. 2010 utredningen startas. 2010-04 utredningsresultat ADD samt autismspektra. Dåvarande läkaren tar bort Autismspektra men behåller ADD, säger till mig att det inte spelar någon roll... Denna åsikt delas dock inte av andra inblandade.
Efter påtryckningar bl.a. från mitt personliga ombud bestäms dock att frågan ska utredas mer noggrant. Efter åtta månaders utredning konstaterar min dåvarande läkare att han inte riktigt kommit igång med utredningen för han vet inte var han ska börja. Jag ber då med hjälp av mitt personliga ombud att få bli remitterad till den mottagning som läkaren som tog beslutet angående utredningen 2007 då remitterade mig till. Detta beslut togs dock tillbaka av klinikchefen som senare var den som också tog bort autismspektra ur min diagnos. Enligt henne gjordes detta pga att på den mottagning som jag blivit remitterad till gick det bara sjuka människor...
Så fyra år senare kom jag till denna mottagning ändå våren 2011. Fick då förtur och diagnosen Asperger i oktober samma år...

Så väntan var för mig från våren 2007 till vintern 2010 för att utredningen skulle startas. Sen tog utredningen två år....

Och under tiden hade jag blivit utförsäkrad och tappat all kvalificerande inkomst för eventuell sjukersättning.

Men det verkar inte som jag får någon sjukersättning i alla fall så det spelade kanske ingen roll...

Jag får väl skylla mig själv för att jag inte orkade driva på mer... Det verkar i alla fall vara myndigheternas syn på saken.
Och någon hjälp att tala om för jag inte heller.

Men jag ger er alla mitt ord på att jag kommer att lägga ned varenda uns av energi jag kan klämma ur min kropp för att ingen annan ska behöva gå igenom det jag har gjort.

Min ambition är att få upp en hemsida med information. Min tanke är att den ska innehålla vad lagen säger och hur detta sedan praktiseras i den som jag kallar det reella verkligheten. Håller på att samla på mig dokument mallar med lag texter samt prejudicerande domar... Jag är lång ifrån klar. Men om ni sitter på material som kan tänkas vara aktuellt mottages detta tacksamt. T.ex. begäran om omprövning eller överklagan av beslut från FK, Soc eller annan myndighet.

Är det någon som innan detta blir verklighet behöver något så är ni välkomna med frågor till mig. Har jag något som kan hjälpa någon så delar jag med mig av det.

Tyvärr går det mesta av min energi just nu åt till att få Soc att motivera sina beslut. Något de uppenbarligen aldrig råkat ut för tidigare då de verkar helt ställda. Så just nu så har de slutat besvara både mina ansökningar och frågor. Med undantag för "normbeloppet" som betalas ut än så länge...

År det någon som känner någon jurist som är sugen på lite pro bono arbete är denna mer än varmt välkommen till mig...

Alla frågor välkomna, jag besvarar dem efter bästa förmåga.

Ha det så bra det går!

Gersa
Gersa
 
Inlägg: 370
Anslöt: 2012-08-19
Ort: Stockholm

Re: Måste man vänta ett år?

Inläggav DrPepper » 2012-08-20 12:37:01

Mellan första besök hos psykiatriker med NPF-kompetens och när utredningen började väntade jag 1 månad. Det var allt. Utredningen håller på f.n. jag har gjort AQ-test, RAADS och mamma har varit där på intervju och om en vecka är det fler tester. Vet inte varför det gick så fort att få utredningen påbörjad. Tycker det verkar hemskt hemskt jobbigt att vänta 2-3 år på att få ett sådant ev. beseked. Jag hade nog inte kunnat tänka på så mycket annat under dessa 2-3 år.
DrPepper
 
Inlägg: 55
Anslöt: 2012-06-28
Ort: Järfälla

Re: Måste man vänta ett år?

Inläggav Aklaim » 2012-08-21 5:40:10

hade ca 18 månaders vänte tid sen tog utredningen nästan lika lång tid
Aklaim
 
Inlägg: 276
Anslöt: 2011-11-24
Ort: ett par mil från örebro eller ett par mil ifrån kiruna

Re: Måste man vänta ett år?

Inläggav onlyhell » 2012-08-21 14:48:09

Okej så det är olika, och man kan ha en lång tid att vänta sej.
Har läst igenom alla inlägg i tråden.

Jag har inte så bråttom med att få en diagnos på papper. Men kan man skaffa typ extra hjälp med myndigheter och sånt innan?
Jag ska få fortsätta gå hos en psykolog snart, så kan förhoppningsvis få svar av honom... Är bara rädd att det ska rinna ut i sanden som allt har gjort innan och jag ska hamna på psyket igen. :( Men jag oroar mej väl mycket.
onlyhell
 
Inlägg: 78
Anslöt: 2012-04-01

Re: Måste man vänta ett år?

Inläggav Gersa » 2012-08-21 15:30:52

@ onlyhell

Du kan begära förtur hos dem som ska utföra utredningen.
Din oro för din hälsa är gott och väl skäl nog för att få förtur...

Sen, hur lång tid det kan ta, beror det ju på hur många av de som köar som har förtur...

Att möjligheten finns att söka förtur är dock en väl dold hemlighet... Vanligtvis verkar det som den söks av behandlande läkare... Men det kan vara olika från Landsting till Landsting...

Men det kan vara värt att prova??

Lycka till!
Gersa
 
Inlägg: 370
Anslöt: 2012-08-19
Ort: Stockholm

Re: Måste man vänta ett år?

Inläggav Deadly_Nightshade » 2012-08-23 23:34:05

1 år känns som standard. För mig tog det typ 14 månader eller så mellan första intervjun till första "testet".
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Re: Måste man vänta ett år?

Inläggav ragnevi » 2012-08-24 2:09:22

I Göteborg gäller vårdgarantin, men de tar mot et första besök inom gränsen och säger att om du vill göra utredningen så får du vänta så här länge. Om du ens blir beviljad en utredning, många nekas på vaga grunder och då gäller ingen vårdgaranti alls.
Du kan alltid efter tre månader söka till ett annat landsting, om du inte blivit nekad då…
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Re: Måste man vänta ett år?

Inläggav JvA00 » 2012-08-24 18:24:15

Jag fick mitt första bedömningssamtal (per telefon) efter ca 3 månader. Där gjordes klart för mig att det skulle kunna ta ca 2 år innan utredning startade. Då sa jag glatt att det då inte spelar så stor roll, för jag lär inte leva om ett kvartal om jag behöver vänta så länge. Sjuksköterskan blev helt bestört och för att göra en lång historia kort fick jag utredning inom 1-2 månader från det telefonsamtalet.
JvA00
 
Inlägg: 175
Anslöt: 2012-04-15

Re: Måste man vänta ett år?

Inläggav Zima33 » 2012-08-25 1:37:58

Vårdgarantin gäller ju tre månader från beslut om att utredning ska göras.

För mig var det så att 2009 (2008?) fick jag börja fylla i skattningsformulär, 2010 några fler formulär och sen togs beslut att utredning skulle göras. Tre månader efter det ringde jag till vårdgarantikansliet och åberopade garantin, sen tog det några månader till innan jag fick tid på en neuropsykiatrisk enhet och utredningen tog väl några månader.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Re: Måste man vänta ett år?

Inläggav Gersa » 2012-08-25 13:34:33

Under de tre år jag gick och väntade på att utredningen skulle komma igång mådde jag så dåligt att jag inte hade en tanke på att vårdgarantin existerade...

Men jag kan nu i efterhand tycka att någon borde informerat om det. T.ex. mitt personliga ombud som för övrigt hjälpte mig på många andra sätt, det största problemet var att hon inte hade tillräckligt med tid... Det är sk... att Stockholm tog tillbaka de personliga ombuden i egen regi tycker jag. Nu har ju det personliga ombudet och de han/hon ska hjälpa en med/mot samma chef.... Det var ju just pga det som man från början la ut de personliga ombuden utom stadens regi... Men jag antar att det blir mer "lätt kontrollerat" nu... Om de personliga ombuden blir för besvärliga så blir de väl omplacerade. På det viset slipper Soc. ta hänsyn till lagar och regler utan att någon lägger sig i...
Gersa
 
Inlägg: 370
Anslöt: 2012-08-19
Ort: Stockholm

Re: Måste man vänta ett år?

Inläggav hatarallt » 2012-08-25 13:44:22

Det arbetsteam som utreder aspergers och autism utredningar sitter i grupp och bestämmer vem som ska utredas först av alla fallen som ansökt.

Dom sorterar sedan efter vem är mest viktig att utredas först aka dom som har problem pga det och inte klarar av att leva sitt liv i dagens läge pga misstänkt aspergers. Dessa hamnar först i kön osv.

Dom sa 1 år väntetid till mig med, jag fick vänta 2 månader innan min utredning började. Jag är 2 månader inne i utredningen nu och kommer ha svar om 1 månad
hatarallt
 
Inlägg: 41
Anslöt: 2012-08-12

Re: Måste man vänta ett år?

Inläggav Gersa » 2012-08-25 13:58:54

hatarallt skrev:Det arbetsteam som utreder aspergers och autism utredningar sitter i grupp och bestämmer vem som ska utredas först av alla fallen som ansökt.

Dom sorterar sedan efter vem är mest viktig att utredas först aka dom som har problem pga det och inte klarar av att leva sitt liv i dagens läge pga misstänkt aspergers. Dessa hamnar först i kön osv.

Dom sa 1 år väntetid till mig med, jag fick vänta 2 månader innan min utredning började. Jag är 2 månader inne i utredningen nu och kommer ha svar om 1 månad


Det fungerar nog väldigt olika i olika landsting eller till och med mottagningar, men i grunden stämmer det du säger gällande all vård... Gällande prioriteringen menar jag då...
Gersa
 
Inlägg: 370
Anslöt: 2012-08-19
Ort: Stockholm

Re: Måste man vänta ett år?

Inläggav onlyhell » 2012-08-26 12:52:00

Jag har fått rätt att söka mej till ett annat landsting nu för att snabba på utredning. Men jag tror inte jag nappar på det, för jag har ingen lust att åka iväg långt för att göra det här. Jag hatar att resa, tycker det är alldeles för otäckt. :-)007
onlyhell
 
Inlägg: 78
Anslöt: 2012-04-01

Re: Måste man vänta ett år?

Inläggav Gersa » 2012-08-26 13:25:56

onlyhell skrev:Jag har fått rätt att söka mej till ett annat landsting nu för att snabba på utredning. Men jag tror inte jag nappar på det, för jag har ingen lust att åka iväg långt för att göra det här. Jag hatar att resa, tycker det är alldeles för otäckt. :-)007


Det är ju bara du som kan avgöra om det är rätt för dig, men det är bra att du i alla fall får ett alternativ så du kan välja...

Lycka till!
Gersa
 
Inlägg: 370
Anslöt: 2012-08-19
Ort: Stockholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in