Lider jag av aspergers?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Lider jag av aspergers?

Inläggav Ladde » 2008-04-11 3:26:32

Jag vet att det inte går att ställa diagnos såhär över internet, men jag skulle vilja vara lite mer säker innan jag får för mig att gå vidare med att söka "hjälp" för det.

Jag är en kille på 20 år, arbetslös och tycker livet är allmänt meningslöst, finner de flesta sociala sammanhang vara skit, har alltid tyckt det var meningslöst att vara med på sociala tillställningar i skolan, även lagsporter har känt otroligt dåligt, har helt enkelt vägrat hela mitt liv.

Även bland vänner sitter jag oftast tyst tills någon pratar med mig, att umgås med människor jag inte känner är oftast väldigt svårt, jag sitter oftast i ett hörn för mig själv och håller tyst.

Folk ser mig som känslokall och negativ, jag har väldigt svårt för att visa känslor för människor som inte är väldigt, väldigt viktiga för mig, även där kan det vara svårt att verkligen få ut mina känslor, min mamma sa åt mig bara för någon dag sedan "du är en väldigt känslokall person, du visar aldrig några känslor eller bryr dig" (dock inte på ett negativt sätt, vi pratade lite om aspergers)

Socialt skitsnack har alltså aldrig varit något för mig, har man inget att säga så håller man tyst.

Jag är väldigt ärlig av mig, säger alltid precis vad jag tycker och tänker, oavsett om det sårar andra i närheten.

Jag förväntar mig även att alla människor jag berättar mina åsikter för ska tycka samma sak, har svårt för att inse att dom tycker annorlunda, kan rent av bli arg och upprörd om de inte håller med.


Så, iaf min lillebror ska snart påbörja en undersökning om han har aspergers, och jag fick för mig att läsa på lite om det, det var som att läsa om mitt eget liv, allt stämde in så bra på mig själv, och så hittade jag ett test, http://www.rdos.net/Aspie-quiz/

jag fick 150/200 möjliga. "Asperger/HFA/PDD 134 Du kan mycket sannolikt få diagnosen" jag gjorde även om testet ett par gånger med en dags mellanrum bara för att vara säker på att jag fick ungefär samma resultat, det skilde sig 10+/- per gång.

Jag lät även min mamma och min lillebror göra detta test, båda fick under 40, skickade även testet till ett par vänner, och alla fick under 80. Jag ligger på siffror i minst det dubbla.


Så, vad anser ni som kan lite mer om diagnosen? bör jag söka hjälp och se om jag lider av aspergers?


Mvh// Jimmy
Senast redigerad av Ladde 2011-05-04 13:48:09, redigerad totalt 1 gång.
Ladde
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2008-04-11

Inläggav earlydayminer » 2008-04-11 3:45:08

Tjena Jimmy!

Jag förstår verkligen din problematik och tror nog att de flesta här håller med!

Personligen så tycker jag att du ska söka hjälp, jag fick med hjälp av min underbart godhjärtade socialsekretera en påskynding istället för upp till 2 års väntetid på en diagnos. Tyvärr är det inte så för alla men pusha så gott du kan för att få din vilja i den här frågan igenom.

Jag känner igen mig till en hel del, och håller helt med dig om att det var som att läsa sitt eget liv. Det var helt sjukt i början, detta var innan jag fick diagnosen Aspergers syndrom, adhd hade jag sen en tid tillbaks.
Jag sa då till mamma att jag är övertygad om att jag har Aspergers syndrom, jag tror fasiken att vi känner av om vi inte har det eller inte. Det måste vara så, det bara måste.

Och det här:

Även bland vänner sitter jag oftast tyst tills någon pratar med mig, att umgås med människor jag inte känner är oftast väldigt svårt, jag sitter oftast i ett hörn för mig själv och håller tyst.

Folk ser mig som känslokall och negativ, jag har väldigt svårt för att visa känslor för människor som inte är väldigt, väldigt viktiga för mig, även där kan det vara svårt att verkligen få ut mina känslor.

Socialt skitsnack har alltså aldrig varit något för mig, har man inget att säga så håller man tyst.

Jag är väldigt ärlig av mig, säger alltid precis vad jag tycker och tänker, oavsett om det sårar andra i närheten.

Jag förväntar mig även att alla människor jag berättar mina åsikter för ska tycka samma sak, har svårt för att inse att dom tycker annorlunda, kan rent av bli arg och upprörd om de inte håller med.


Känner du mig eller? Har du gjort en diagnos på mig? :)

FINN DET STÖD DU FÖRTJÄNAR KILLEN.
Låt inget hindra dig och om det nu är så att få diagnosen blir svår att tackla så finns det stöd att få.
Men jag tror det känns skönt att veta om varför det är som det är.
Att du tycker livet är allmänt meningslöst får du dock ta tag i, gräva lite i tillsammans med en professionell läkare.
Ifall du har drabbats av en depression eller liknande så bör åtgärder tas med absolut varsamhet och med omedelbar verkan.

Lycka till,
-M.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 13:48:10, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Lider jag av aspergers?

Inläggav Ganesh » 2008-04-11 8:35:55

Ladde skrev:---
Jag är en kille på 20 år, arbetslös och tycker livet är allmänt meningslöst, finner de flesta sociala sammanhang vara skit, har alltid tyckt det var meningslöst att vara med på sociala tillställningar i skolan, även lagsporter har känt otroligt dåligt, har helt enkelt vägrat hela mitt liv.

Även bland vänner sitter jag oftast tyst tills någon pratar med mig, att umgås med människor jag inte känner är oftast väldigt svårt, jag sitter oftast i ett hörn för mig själv och håller tyst.
---

Mvh// Jimmy



Det verkar som om du lider. Och det verkar som om du har Aspergers. Du borde undersökas av proffsen på Asperger-diagnoser på din ort. Man kan ju inte lita på kvackare som jag.

Välkommen!
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 13:48:10, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav sommar » 2008-04-11 9:35:40

Jag tycker oxå du ska försöka få bli utredd. Av det du beskriver så stämmer det in på AS. + att som Ganesh skriver verkar du lida. Lycka till! Välkommen, förresten!
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 13:48:10, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Ladde » 2008-04-11 13:13:48

Tack för alla svar, då kan jag vara relativt säker på att jag har aspergers.

Ska kolla upp var man ska vända sig här i staden/länet, hade varit otroligt skönt att få en diagnos så man har något att skylla på ibland 8)
Senast redigerad av Ladde 2011-05-04 13:48:10, redigerad totalt 1 gång.
Ladde
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2008-04-11

Inläggav sssssm » 2008-04-11 13:29:20

då kan jag vara relativt säker på att jag har aspergers.


Fel.
Senast redigerad av sssssm 2011-05-04 13:48:10, redigerad totalt 1 gång.
sssssm
 
Inlägg: 2409
Anslöt: 2007-07-05
Ort: Jerusalem

Inläggav Manar » 2008-04-11 13:31:14

Nog finns det drag som kan verka aspiga, men det kan vara annat också. En utredning vore kanske bra.
Internetundersökningar däremot är tveksamma även som en indikator. Jag fick min diagnos från en psykolog för några veckor sen. Strax efteråt gjorde jag en undersökning på Internet, samma som du nämde faktiskt, den sa att jag med stor sannolikhet inte hade Asperger alls. Så var försiktig.
Senast redigerad av Manar 2011-05-04 13:48:10, redigerad totalt 1 gång.
Manar
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2008-03-27
Ort: Linköping

Inläggav sommar » 2008-04-11 14:00:51

Manar skrev:Nog finns det drag som kan verka aspiga, men det kan vara annat också. En utredning vore kanske bra.
Internetundersökningar däremot är tveksamma även som en indikator. Jag fick min diagnos från en psykolog för några veckor sen. Strax efteråt gjorde jag en undersökning på Internet, samma som du nämde faktiskt, den sa att jag med stor sannolikhet inte hade Asperger alls. Så var försiktig.


Håller med - var försiktig med tester på nätet! Ärligt talat gjorde jag likadant o. fick oxå negativt svar på test på Internet. Visst sa utredningsteamet att jag har en lindrig form/är ett gränsfall men jag har AS. har de kommit fram till o. det märker jag själv oxå i vissa sammanhang.
Återigen tycker jag det bästa verkar vara o. få en utredning gjord o. få fakta. Leva i ovisshet en längre tid är fördj*ligt. Man kan liksom inte bearbeta det riktigt o.svårt o. gå vidare när ngt. ovisst hänger över en.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 13:48:10, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Alien » 2008-04-11 15:59:36

Du kan ha A :-)049 spergers syndrom el åtminstone aspergerliknande drag.

Om du känner att du skulle må bättre av en diagnos, så kräv att få genomgå en utredning. Med en diagnos kan du också få rätt till hjälp via LSS.

Jag har AS-diagnos (och fick 152 på aspie-testet).
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 13:48:10, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46089
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Zombie » 2008-04-11 16:07:03

Nättester kan se bra ut utan att vara det. Finns ju ingen koll på hur seriösa de är!
Han som skapade det test du gjorde finns här på forumet under nicket rdos. Jag har inte fördjupat mig i just hans test. Men här på forumet säger han normalvettiga saker, omväxlande med "teorier" om just Asperger som är... mindre väl underbyggda.

Men utred dig för sjutton! Du mår dåligt; och skulle det inte vara Asperger så kanske du får veta vad annat det är.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 13:48:10, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Pontus » 2008-04-11 22:32:02

Är det rdos som har byggt testet skulle jag ärligt talat inte lita alltför mycket på det.
Men jag känner igen mig i vad du skriver och tycker du borde begära utredning om du tror att du skulle må bättre av det.

Lycka till!
Pontus
 
Inlägg: 895
Anslöt: 2008-03-12
Ort: Värmland

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in