Strul med försäkringskassan och aktivitetsersättning?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Strul med försäkringskassan och aktivitetsersättning?

Inläggav iceman » 2008-04-06 22:34:44

Jag har lämnat in ansökan och läkarintyg och går nu och väntar på besked ifrån försäkringskassan om jag kommer att få fortsatt aktivitetsersättning eller inte. Har haft aktivitetsersättning i snart tre år och det var inga problem att få beviljat då men nu är jag minst sagt jäkligt orolig för att det ska bli avslag, högerregeringen har ju riktat blåslampan mot de handikappade och skärpt reglerna ordentligt :? De sjuka och handikappade skall klämmas dit för att de rika skall få ännu mer pengar.

Hur har det gått för er andra som har asperger och nyligen ansökt om förnyad ersättning? Blev det beviljat eller fick ni avslag? Har ångest och sömnproblem och blir lätt irriterad på allt och alla just nu eftersom jag är orolig för hur detta skall gå. :(
Senast redigerad av iceman 2011-05-04 13:33:30, redigerad totalt 1 gång.
iceman
 
Inlägg: 30
Anslöt: 2007-12-10

Inläggav Dunderbar » 2008-04-06 23:12:56

Hejsan hej på dig!!!
Jag förstår din oro, pengar behövs ju alltid.

Jag vet att det kanske inte hjälper dig, men jag har en tumregel.
Allt jag inte kan påverka lägger jag inte ner energi på att oroa mig för.

Sedan har jag märkt att allt som händer i livet händer av mening.
Bara det att man kanske inte ser meningen med det som sker om det är jobbigt i början.

Men det kommer nog gå bra ska du se!
Senast redigerad av Dunderbar 2011-05-04 13:33:30, redigerad totalt 1 gång.
Dunderbar
 
Inlägg: 449
Anslöt: 2007-10-22
Ort: Skåne

Re: Strul med försäkringskassan och aktivitetsersättning?

Inläggav Knoten » 2008-04-07 15:23:37

iceman:

Jag sympatiserar ej med ditt sentiment i denna fråga!

Varför skall jag betala procentuellt mer skatt än dig eller någon annan för att DU inte skall behöva arbeta??! Varför skall jag arbeta för DIG??!

Nej, tack!
Senast redigerad av Knoten 2011-05-04 13:33:30, redigerad totalt 1 gång.
Knoten
Bannad
 
Inlägg: 63
Anslöt: 2008-03-09

Inläggav lindrin » 2008-04-07 15:35:26

Nu är det nog inte så att alla "inte vill" jobba.
Senast redigerad av lindrin 2011-05-04 13:33:30, redigerad totalt 1 gång.
lindrin
 
Inlägg: 383
Anslöt: 2008-04-04

Re: Strul med försäkringskassan och aktivitetsersättning?

Inläggav manne » 2008-04-07 15:42:12

iceman skrev:Jag har lämnat in ansökan och läkarintyg och går nu och väntar på besked ifrån försäkringskassan om jag kommer att få fortsatt aktivitetsersättning eller inte. Har haft aktivitetsersättning i snart tre år och det var inga problem att få beviljat då men nu är jag minst sagt jäkligt orolig för att det ska bli avslag, högerregeringen har ju riktat blåslampan mot de handikappade och skärpt reglerna ordentligt :? De sjuka och handikappade skall klämmas dit för att de rika skall få ännu mer pengar.

Hur har det gått för er andra som har asperger och nyligen ansökt om förnyad ersättning? Blev det beviljat eller fick ni avslag? Har ångest och sömnproblem och blir lätt irriterad på allt och alla just nu eftersom jag är orolig för hur detta skall gå. :(


har också haft stora problem med det..!!
Men du behöver ha sjuk-intyg i från din psykiatriker alltså ett intyg på att du ha AS och behöver arbeta på dagli-verksamhet och inte klarar av ett rikigt arbete osv..alltå ett Läkar-utlåtade....

sedan så beöver du beställa ansöknings -blanketter i från försäkringskassan. där man ansöker efter att få sjuk-ersättning.. :!:
gå in på deras hemsida..
Senast redigerad av manne 2011-05-04 13:33:30, redigerad totalt 2 gånger.
manne
 
Inlägg: 18375
Anslöt: 2007-08-23

Re: Strul med försäkringskassan och aktivitetsersättning?

Inläggav tahlia » 2008-04-07 15:42:39

Knoten skrev:iceman:

Jag sympatiserar ej med ditt sentiment i denna fråga!

Varför skall jag betala procentuellt mer skatt än dig eller någon annan för att DU inte skall behöva arbeta??! Varför skall jag arbeta för DIG??!

Nej, tack!


Jag skulle inte heller vilja betala för någon som inte VILL arbeta. Nu är det nog så med iceman, precis som det är med mig, att vi inte KAN arbeta. Tror du jag går hemma med två barn och den enorma summan av 6000.- i månaden för att jag VILL? Är det så du ser på sjuka och handikappade?

Men så har det blivit idag. "Varför ska JAG hjälpa någon ANNAN?!" Jävla egosamhälle är vad det blivit.

Sedan kan jag säga såhär, att om iceman inte skulle få sjukersättningen/aktivitetsersättningen så får du betala hans socialbidrag i vilket fall, så du kommer inte undan (var bara tvungen ;) )
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 13:33:30, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Re: Strul med försäkringskassan och aktivitetsersättning?

Inläggav manne » 2008-04-07 16:01:38

iceman skrev:Jag har lämnat in ansökan och läkarintyg och går nu och väntar på besked ifrån försäkringskassan om jag kommer att få fortsatt aktivitetsersättning eller inte. Har haft aktivitetsersättning i snart tre år och det var inga problem att få beviljat då men nu är jag minst sagt jäkligt orolig för att det ska bli avslag, högerregeringen har ju riktat blåslampan mot de handikappade och skärpt reglerna ordentligt :? De sjuka och handikappade skall klämmas dit för att de rika skall få ännu mer pengar.

Hur har det gått för er andra som har asperger och nyligen ansökt om förnyad ersättning? Blev det beviljat eller fick ni avslag? Har ångest och sömnproblem och blir lätt irriterad på allt och alla just nu eftersom jag är orolig för hur detta skall gå. :(


asså du måste maila försäkringskassan och be dem skicka blanketter att fylla i eller så kan man ju skriva ut dem stjälv i från datorn..

kontakta och maila försäkrings-kassan i de länet du bor . :!:
för det finns olika avdelningar i olika län sedan så ska man skicka blanketterna till det kontoret i den kommunen man bor eller är skriven i.

http://www.fk.se/fakta/sjukersattning/? ... /index.php
Senast redigerad av manne 2011-05-04 13:33:30, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18375
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Pemer » 2008-04-07 16:17:34

Aspergerproblematik innebär ofta en nedsättning i faktisk förmåga att fungera, oftast i första hand socialt, i arbetsplatsmiljö, för att kunna delta i lönearbete för att den vägen själv förtjäna sitt levebröd genom eget arbete.

Somliga aspergare har aldrig haft några problem att omsätta sin egen kreativitet och sitt entreprenörskap i inkomstbringande förvärv, eller att smälta in och funka i arbete som anställd.

Andra fixar det inte. Hur mycket man än försöker själv hindras man i vissa fall av bakvänt tänkta regler, så att man aktivt hindras från att tjäna mer på det man kan göra än man hade fått ändå i bidrag för att göra ingenting. Och man har aldrig fungerat socialt i arbetsplatsmiljö.

I den sistnämnda gruppen finns flest av oss som i gengäld lägger tid på arbete med träffverksamhet, information och "agitation" utåt osv. I detta finns av naturliga (?) skäl inga pengar att få ut för vår del för det arbete vi lägger ner mer än möjligen vid rena föreläsningar och för de enstaka som kan få anställningar inom de äldre och etablerade (i första hand anh-rig-) organisationerna, men vi andra känner oss nöjda med att bidra till alla aspergares bättre framtid i ett samhälle där förhoppningsvis omvärlden har kunnat lära sig mer och bättre kunskap om vår funktionsnedsättning.

Jag hade uppfattningen att vi brukar förstå oss på varandra, de båda grupperna, lönearbetande och sjukskrivna/sjukpensionerade aspergare, emellan.

Men nu har vi fått en ny medlem med en attityd till många andra aspergares förmågor på de punkter där han gått in i debatterna, som känns mer typisk för en neurotypiker som aldrig hört talas om vad Asperger är och hur det kan yttra sig för många med diagnosen, än för någon som är aspergare själv.

Ser fram emot att få mer klarhet i hur det ligger till. Jag vill hälsa Knoten välkommen hit, och jag utgår från att du är aspergare själv. Men med mycket av det du så här långt har skrivit verkar du, om du ursäktar, veta väldigt lite om hur aspergare överlag kan tänkas fungera.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 13:33:30, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Re: Strul med försäkringskassan och aktivitetsersättning?

Inläggav manne » 2008-04-07 16:17:52

iceman skrev:Jag har lämnat in ansökan och läkarintyg och går nu och väntar på besked ifrån försäkringskassan om jag kommer att få fortsatt aktivitetsersättning eller inte. Har haft aktivitetsersättning i snart tre år och det var inga problem att få beviljat då men nu är jag minst sagt jäkligt orolig för att det ska bli avslag, högerregeringen har ju riktat blåslampan mot de handikappade och skärpt reglerna ordentligt :? De sjuka och handikappade skall klämmas dit för att de rika skall få ännu mer pengar.

Hur har det gått för er andra som har asperger och nyligen ansökt om förnyad ersättning? Blev det beviljat eller fick ni avslag? Har ångest och sömnproblem och blir lätt irriterad på allt och alla just nu eftersom jag är orolig för hur detta skall gå. :(


Tja jag har också ansökt ganska nyligen har skickat i väg ansökan till Försäkringskassan ska bara eller måste bara vänta på min läkar-tid ska
att jag kan få ett läkar-utlåtande och intyg i från läkaren och psykiatrin. :!: Får skicka efter det senare till dem..
Eftersom jag har LSS och lever med LSS stöd så måste man ju kunna få
sjukbidrag annars så kan man ju ej betala sin hyra på LSS gruppboendet.

på svar på din fråga har även ansökt efter bostads-bidrag och stjälvklart så är man också nervös som fan har tänkt på det under flera månader nu. :!:
Ja visst så har det blivit hårdare och så..ja ja men..tyvär.. :cry: :cry:

Arbetar stjälv på en dagli-verksamhet handikapp jobb..
Men det kanske inte räcker för dem .. :? :?
Senast redigerad av manne 2011-05-04 13:33:30, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18375
Anslöt: 2007-08-23

Re: Strul med försäkringskassan och aktivitetsersättning?

Inläggav Mardröm » 2008-04-07 16:30:44

Knoten skrev:iceman:

Jag sympatiserar ej med ditt sentiment i denna fråga!

Varför skall jag betala procentuellt mer skatt än dig eller någon annan för att DU inte skall behöva arbeta??! Varför skall jag arbeta för DIG??!

Nej, tack!


För att annars kommer det pojkar från konungen med bössor hem te dig o hämtar möblerna o kränger huset. Du får ju betala mindre "jobbavdrag" bara det är ju en absurd tanke som visar att för många har bidrag, men, det visste vi ju skulle ske, men invandring feminism och skatteberoendet för sååå mkt annat. Varför ska jag betala för dina ungars skola knoten? E de så dumma att de inte kan lära sig läsa o skriva själva får du väl slanta?
Het OK för mig med den tanken, men så länge det ska vara så för ngn, så ska jag ha, sådeså.
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 13:33:30, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav Mardröm » 2008-04-07 16:33:39

Är det inte sundare psykologiskt att inte vilja arbeta än att inte kunna? Gör moralen oss en otjänst? Ska jag gråta eller känna mig som på evig semester? Luther säger: Gråt pöjk. Och regeringen gör fler pengar, uppmanar fler att föda barn, tar in fler invandrare, skickar inte iväg gamla till tex Vietnam där de kan ha en personlig läkare för samma kostnad som ett skitboende här?

Råvaruboomen kommer att visa färgen, commodityn människa är inget värt.
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 13:33:30, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav manne » 2008-04-07 16:35:41

Mardröm skrev:Är det inte sundare psykologiskt att inte vilja arbeta än att inte kunna? Gör moralen oss en otjänst? Ska jag gråta eller känna mig som på evig semester? Luther säger: Gråt pöjk. Och regeringen gör fler pengar, uppmanar fler att föda barn, tar in fler invandrare, skickar inte iväg gamla till tex Vietnam där de kan ha en personlig läkare för samma kostnad som ett skitboende här?

Råvarubooomen kommer att visa färgen, commodityn människa är inget värt.


du borde flytta till en kollekchos i sovjetunionen.. :lol:
Senast redigerad av manne 2011-05-04 13:33:30, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18375
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav manne » 2008-04-07 16:42:34

Mardröm skrev:Är det inte sundare psykologiskt att inte vilja arbeta än att inte kunna? gör moralen oss en otjänst? Ska jag gråta eller känna mig som på evig semester? Luther säger: Gråt pöjk. Och regeringen gör fler pengar, uppmanar fler att föda barn, tar in fler invandrare, skickar inte iväg gamla till tex Vietnam där de kan ha en personlig läkare för samma kostnad som ett skitboende här?

Råvaruboomen kommer att visa färgen, commodityn människa är inget värt.


du kan ju arbeta ett par timmar om dagen ca 5-4 så dära.. :?: :?:
ca 5 timmar om dagen det e lungt det..stjälv så håller jag på att flytta nu.
och ra tagit ledigt eller ska ta ledigt i från jobbet ett tag..
Senast redigerad av manne 2011-05-04 13:33:30, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18375
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Mardröm » 2008-04-07 16:42:47

Nje, jag har faktiskt tänkt börja arbetsvägra. Det är nog det bästa.
Jag tror jag mår bäst av att slippa skiten, jag gillar inte det sociala med arbete, och vad jag förstår kommer det att kosta att ha mig i arbete för alla.
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 13:33:30, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav manne » 2008-04-07 16:46:48

Mardröm skrev:Nje, jag har faktiskt tänkt börja arbetsvägra. Det är nog det bästa.
Jag tror jag mår bäst av att slippa skiten, jag gillar inte det sociala med arbete, och vad jag förstår kommer det att kosta att ha mig i arbete för alla.


ja det finns många måånga med AS som tänker så tyvär.. :cry: :cry:

då vill du nog inte flytta till ett sådant vidrigt ställe där man får jobba ca 6 timmar varje dag tungt väldigt tungt gårds-arbete och inte en ända kr eller några rättigheter alls för det..fy faaan ushhh..
Är 6 år seda nu fy faaaaannn jävla helvete.. :twisted: :twisted:

http://www.rosersbergsviken.se/

Ja en del AS jobb vi får ta är ena riktiga negrer göra typ så som slav-arbetarna utförde förr i tiden på bond-gårdar och så.. :cry:

hära jobbar jag..
http://www.enigmaomsorg.se/default.asp?id=1237

snickrar lite då och då är skit kul det som faaaaan... :D :D :D
Senast redigerad av manne 2011-05-04 13:33:30, redigerad totalt 2 gånger.
manne
 
Inlägg: 18375
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Mardröm » 2008-04-07 16:48:38

manne skrev:
ja det finns många måånga med AS som tänker så tyvär.. :cry: :cry:

då vill du nog inte flytta till ett sådant vidrigt ställe där man får jobba ca 6 timmar varje dag gårds-arbete och inte en ända kr för det..fy faaan..
Är 6 år seda nu fy faaaaannn jävla helvete.. :twisted: :twisted:


Been there, done that.
Nog så.
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 13:33:30, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav Pemer » 2008-04-07 16:49:05

Åh. wow... de där länkarna har jag aldrig sett förr! :P
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 13:33:30, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Sam » 2008-04-07 17:23:42

Till Knoten:
Jag vill bara säga att vi alla har ett skäl till vi varför inte jobbar. Vår bakgrund är inget som du vet något om. Den enda gemensamma nämnaren du kan se, är att vi har en diagnos.

Att jag idag trivs med mitt liv och orkar leva vidare, med hjälp av min pension. Kanske inte är värt något för dig Knoten. Men för mig betyder det väldigt mycket.

Troligen är min pension en ganska billig lösning i långa loppet för samhället. På min lilla pension så betalar jag skatt, precis som du och alla andra.
Arbetsvägra gör vi nog inte, men vi har våra personliga skäl till varför vi inte finns ute på arbetsmarknaden.

Jag är glad och stolt, att jag idag kan bidra med den typ av insatser, som Pemer tar upp i sitt inlägg här ovan.
Om jag skulle debitera kostnaderna för dessa insatser till samhället, så skulle denna summa vara betydligt större, än vad samhället ger mig att leva på varje månad.

Vad gör du själv för att skapa och ge personer med funktionsnedsättningar jobb? Om du nu har en egen firma. Hur många med AS eller ett annat funktionshinder har du anställt?
Kanske tillhör du gruppen som tycker att staten ska bidra till lönen, för dessa grupper med funktionshinder eller andra handikapp?

Jag får väl ställa mig till skaran, som säger du verkar ha en bristande kunskap om vårt funktionhinder. Och jag har svårt att tro att du har en diagnos. I mina öron låter du som en NT person, av den mer känslokalla typen. Hur har du med empatin och inlevelseförmågan?

Har du tänk tanken att du en dag kan hamna i "vår grupp", som du nu kritiserar och ser ner på.
Livet kan förändras på ett ögonblick. Vad som kommer att drabba oss i framtiden är inget som vi vet något om.


Du får gärna skriva en presentation, om vem du är? Låt den innehålla ålder, kön, civilstånd, yrke och ev diagnos. Gå in under profil och berätta vem du är.
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 13:33:30, redigerad totalt 1 gång.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Re: Strul med försäkringskassan och aktivitetsersättning?

Inläggav Knoten » 2008-04-07 18:13:45

tahlia skrev:Jag skulle inte heller vilja betala för någon som inte VILL arbeta. Nu är det nog så med iceman, precis som det är med mig, att vi inte KAN arbeta. Tror du jag går hemma med två barn och den enorma summan av 6000.- i månaden för att jag VILL? Är det så du ser på sjuka och handikappade?


Även jag är sjuk och handikappad. Det hindrar mig icke!

Men så har det blivit idag. "Varför ska JAG hjälpa någon ANNAN?!" Jävla egosamhälle är vad det blivit.


Då kan de medlemmar som bor hemma hos föräldrar och har det sämre ställt än fröken, flytta hem till henne då??

Eller är fröken även hon en del av det j***a egosamhället??

Hur många aspergianer hyser hon själv??
Senast redigerad av Knoten 2011-05-04 13:33:32, redigerad totalt 1 gång.
Knoten
Bannad
 
Inlägg: 63
Anslöt: 2008-03-09

Inläggav Knoten » 2008-04-07 18:23:56

Pemer skrev:Aspergerproblematik innebär ofta en nedsättning i faktisk förmåga att fungera, oftast i första hand socialt, i arbetsplatsmiljö, för att kunna delta i lönearbete för att den vägen själv förtjäna sitt levebröd genom eget arbete.

Somliga aspergare har aldrig haft några problem att omsätta sin egen kreativitet och sitt entreprenörskap i inkomstbringande förvärv, eller att smälta in och funka i arbete som anställd.

Andra fixar det inte. Hur mycket man än försöker själv hindras man i vissa fall av bakvänt tänkta regler, så att man aktivt hindras från att tjäna mer på det man kan göra än man hade fått ändå i bidrag för att göra ingenting. Och man har aldrig fungerat socialt i arbetsplatsmiljö.


Pemer:

Möjligheten att starta eget med banklån eller bidrag finns alltid!

Nyentreprenörskap i form av bidrag är något som jag däremot stödjer och inte alls har något emot att bidra till!

I längden tjänar vi alla på det!

I den sistnämnda gruppen finns flest av oss som i gengäld lägger tid på arbete med träffverksamhet, information och "agitation" utåt osv. I detta finns av naturliga (?) skäl inga pengar att få ut för vår del för det arbete vi lägger ner mer än möjligen vid rena föreläsningar och för de enstaka som kan få anställningar inom de äldre och etablerade (i första hand anh-rig-) organisationerna, men vi andra känner oss nöjda med att bidra till alla aspergares bättre framtid i ett samhälle där förhoppningsvis omvärlden har kunnat lära sig mer och bättre kunskap om vår funktionsnedsättning.


Jag förstår icke ditt sentiment här.

Om alla aspergianer har som främsta sysselsättning att "stödja varandra", har vi inte då en hel grupp bidragsaktivister??

Du kan säkert ofantligt mycket mer än du tror och förtjänar en investering i dig själv, från dig själv!

Jag hade uppfattningen att vi brukar förstå oss på varandra, de båda grupperna, lönearbetande och sjukskrivna/sjukpensionerade aspergare, emellan.

Men nu har vi fått en ny medlem med en attityd till många andra aspergares förmågor på de punkter där han gått in i debatterna, som känns mer typisk för en neurotypiker som aldrig hört talas om vad Asperger är och hur det kan yttra sig för många med diagnosen, än för någon som är aspergare själv.

Ser fram emot att få mer klarhet i hur det ligger till. Jag vill hälsa Knoten välkommen hit, och jag utgår från att du är aspergare själv. Men med mycket av det du så här långt har skrivit verkar du, om du ursäktar, veta väldigt lite om hur aspergare överlag kan tänkas fungera.


Pemer; tack!

Jag har svår asperger, ja. Jag medger att den kan vara trubbig; men det är ej illa ment.
Senast redigerad av Knoten 2011-05-04 13:33:32, redigerad totalt 1 gång.
Knoten
Bannad
 
Inlägg: 63
Anslöt: 2008-03-09

Re: Strul med försäkringskassan och aktivitetsersättning?

Inläggav Knoten » 2008-04-07 18:29:12

Mardröm skrev:Varför ska jag betala för dina ungars skola knoten? E de så dumma att de inte kan lära sig läsa o skriva själva får du väl slanta?


Mardröm:

Mina barn går i privatskola. Innan dess var de hos en dagmamma.
Senast redigerad av Knoten 2011-05-04 13:33:32, redigerad totalt 1 gång.
Knoten
Bannad
 
Inlägg: 63
Anslöt: 2008-03-09

Inläggav Knoten » 2008-04-07 18:38:54

Sam skrev:Till Knoten:
Jag vill bara säga att vi alla har ett skäl till varför inte jobbar. Vår bakgrund är inget som du vet något om. Den enda gemensamma nämnaren du kan se, är att vi har en diagnos.

Att jag idag trivs med mitt liv och orkar leva vidare, med hjälp av min pension. Kanske inte är värt något för dig Knoten. Men för mig betyder det väldigt mycket.

Troligen är min pension en ganska billig lösning i långa loppet för samhället. På min lilla pension så betalar jag skatt, precis som du och alla andra.
Arbetsvägra gör vi nog inte, men vi har våra personliga själ till varför vi inte finns ute på arbetsmarknaden.

Jag är glad och stolt, att jag idag kan bidra med den typ av insatser, som Pemer tar upp i sitt inlägg här ovan.
Om jag skulle debitera kostnaderna för dessa insatser till samhället, så skulle denna summa vara betydligt större, än vad samhället ger mig att leva på varje månad.


Sam:

Du framstår som en mycket intelligent och vältalig person! Jag ser inga hinder för dig annat än de du själv sätter upp!

Varför inte återinvestera delar av din pension i ett företag eller någon form av e-handel??

Vad gör du själv för att skapa och ge personer med funktionsnedsättningar jobb? Om du nu har en egen firma. Hur många med AS eller ett annat funktionshinder har du anställt?
Kanske tillhör du gruppen som tycker att staten ska bidra till lönen, för dessa grupper med funktionshinder eller andra handikapp?


Fyra av mina närmsta vänner står som partiella delägare i två av företagen. Investmentbranschen tillåter inte massanställning av det slag du föreslår, men det är något jag funderar på för framtiden.

Det är en bra affär i mitt tycke!

Jag får väl ställa mig till skaran, som säger du verkar ha en bristande kunskap om vårt funktionhinder. Och jag har svårt att tro att du har en diagnos. I mina öron låter du som en NT person, av den mer känslokalla typen. Hur har du med empatin och inlevelseförmågan?

Har du tänk tanken att du en dag kan hamna i "vår grupp", som du nu kritiserar och ser ner på.
Livet kan förändras på ett ögonblick. Vad som kommer att drabba oss i framtiden är inget som vi vet något om.


Du får gärna skriva en presentation, om vem du är? Låt den innehålla ålder, kön, civilstånd, yrke och ev diagnos. Gå in under profil och berätta vem du är.


Jag har diagnos och förstår icke ditt sentiment.
Senast redigerad av Knoten 2011-05-04 13:33:32, redigerad totalt 1 gång.
Knoten
Bannad
 
Inlägg: 63
Anslöt: 2008-03-09

Inläggav Mardröm » 2008-04-07 18:41:34

En privatskola som inte får de där 55 kaxen varje läsår/termin eller vad det nu är?

De är få.
Och om du är väldigt aspig vette tusan om de passar där.

Vem ska ge mig ett banklån? jag har varit på banken med 500000 i säkerhet, nej! Jag tjänade för dåligt. Trots att de 500000 skulle ökat 100000 med de 50000 jag bad om i lån, helt uppenbart!
Glöm banklån, testat flera ggr.
Bidrag, vilka bidrag? Hur många tror du "passar" att få dem?
Jag har provat "starta eget" och haft företag, men det är lögn i helvete att få det att fungera när man ite vet om man sover på 2-3 dagar, när man inte har den pricing power som krävs, för exempel..

Troligen har du ju en hyperintelligens som efterfrågas på marknaden. Det har inte jag. Och om du startade företag som 14 åring måste du haft stöd. Det har få av oss.
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 13:33:32, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav manne » 2008-04-07 19:08:52

Knoten skrev:
Sam skrev:Till Knoten:
Jag vill bara säga att vi alla har ett skäl till varför inte jobbar. Vår bakgrund är inget som du vet något om. Den enda gemensamma nämnaren du kan se, är att vi har en diagnos.

Att jag idag trivs med mitt liv och orkar leva vidare, med hjälp av min pension. Kanske inte är värt något för dig Knoten. Men för mig betyder det väldigt mycket.

Troligen är min pension en ganska billig lösning i långa loppet för samhället. På min lilla pension så betalar jag skatt, precis som du och alla andra.
Arbetsvägra gör vi nog inte, men vi har våra personliga själ till varför vi inte finns ute på arbetsmarknaden.

Jag är glad och stolt, att jag idag kan bidra med den typ av insatser, som Pemer tar upp i sitt inlägg här ovan.
Om jag skulle debitera kostnaderna för dessa insatser till samhället, så skulle denna summa vara betydligt större, än vad samhället ger mig att leva på varje månad.


Sam:

Du framstår som en mycket intelligent och vältalig person! Jag ser inga hinder för dig annat än de du själv sätter upp!

Varför inte återinvestera delar av din pension i ett företag eller någon form av e-handel??

Vad gör du själv för att skapa och ge personer med funktionsnedsättningar jobb? Om du nu har en egen firma. Hur många med AS eller ett annat funktionshinder har du anställt?
Kanske tillhör du gruppen som tycker att staten ska bidra till lönen, för dessa grupper med funktionshinder eller andra handikapp?


Fyra av mina närmsta vänner står som partiella delägare i två av företagen. Investmentbranschen tillåter inte massanställning av det slag du föreslår, men det är något jag funderar på för framtiden.

Det är en bra affär i mitt tycke!

Jag får väl ställa mig till skaran, som säger du verkar ha en bristande kunskap om vårt funktionhinder. Och jag har svårt att tro att du har en diagnos. I mina öron låter du som en NT person, av den mer känslokalla typen. Hur har du med empatin och inlevelseförmågan?

Har du tänk tanken att du en dag kan hamna i "vår grupp", som du nu kritiserar och ser ner på.
Livet kan förändras på ett ögonblick. Vad som kommer att drabba oss i framtiden är inget som vi vet något om.


Du får gärna skriva en presentation, om vem du är? Låt den innehålla ålder, kön, civilstånd, yrke och ev diagnos. Gå in under profil och berätta vem du är.


Jag har diagnos och förstår icke ditt sentiment.


det är ändå lite dubbel-moral du målar upp för omm det vore så så skulle vi väl inte alls ha några som helst vård-ställen i landet och företag som tjännar en massa pengar på vård och omsorg..då kan man ju lika gärna lägga ner LSS och allt sånt då i sådana fall.. :?:
exmpel på företag som tjännar pengar och där LSS gör affärer med dem är följande..
Och om alla dessa personer kunnde arbeta och leva ett normalt liv så ska vi väl inte ha några vård-företag heller för den delen i svergie.. :?:
För alla som bor i inom de vård företag har ju LSS och sjukbidrag betonar alla även AS personer som har överklass föräldrar eller kommer i från rika familjer även de barnen bor ju på LSS ställen och går på sjukbidrag också för den delen..
:!:
exe på ställen där kommunen gör affärer med är följande..
så tänk lite innan du öppnar munnen vaaa.. :?: :?:
Där jag bor så finns det de AS personer som har väldigt rika föräldrar och likt förbannat så går dessa AS personer också på bidrag .. :!:

Då kan vi väl börja med att ta bort dessa bolag i från marknaden de som LSS gör affärer med dagligen för dessa tjännar ju stora pengar på AS och folk med problem och som har bidrag..:!:
Även alla dessa bolag är aktie -introducerade.. :!:

Här är listan ja dom kan vi väl lägga ner dessa också då.. :?:

http://www.enigmaomsorg.se/

http://www.frosunda.se/

http://www.rosersbergsviken.se/

Ps
Finns mycket mera än så och det kostar fan att bo hära per dygn också för kommunerna där med.. :!: :!:
Du även överklassen och övre-medelklassen får defekta barn i bland .. :idea:
Senast redigerad av manne 2011-05-04 13:33:32, redigerad totalt 2 gånger.
manne
 
Inlägg: 18375
Anslöt: 2007-08-23

Återgå till Aspergare och vården



Logga in