Rapport från psyket

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inläggav MsTibbs » 2008-04-01 10:02:23

Jag är ju gammal folkpartist. Jag får väl se till att organisera mig litet mer och sedan lura i alla väljare nån dynga om att alla ska få mera i lön (funkar ju för sossarna och moderaterna), för att sedan ge alla pengar till lika delar psykvården och Försvaret istället. :) Du vet, de vanligast svenska skämten börjar ju "Om vi vinner valet..." ;) Nejdå. De flesta politiker är görschyssta (jag tex) och vill verkligen att så många som möjligt ska ha det så bra som möjligt, hur bra de är på att uppnå detsamme varierar dock. Andra e skitstövlar som inte skulle kunna bli ljushuvuden förrns man skulle inmontera en 60watts glaslampa i lampskärmen på dom... *moahaha*

Det finns inte jättemycket att göra på psyket egentligen, några ser det som en sport att sitta och klaga på det, dock tror jag inte att klagan egentligen beror på att de har skäl att ha tråkigt, utan på att endel ser ALLTING som meningslöst, för tillfället. De deprimerade är långsamma i både tal, rörelser och svåra att få med på aktiviteter, dock lyser de upp litegrann en stund, de gånger jag eller andra lyckas få med dem. En av dem jag trivs bäst med, misstänker jag är paranoid psykotisk; det tar henne lång tid att äta upp frukosten och tabletterna, då hon får för sig saker som att det är farligt och förgiftat. Hon sitter och mumlaren konversation för sigsjälv och tror att allt riktas mot henne. Att säga "det känns så när man har dåliga dagar, men rent intellektuellt åtminstone vet du att" som funkar på de deprimerade, men det funkar inte på henne. Det tog en stund innan jag förstod henne, men nör jag väl gjorde det, tycker jag verkligen om henne. Hon har ett barns ärliga själ och är väldigt lätt att umgås, bara jag talar i korta meningar utan att sväva ut och är bokstavlig. Hon är utmärkt anpassad för en aspie som jag, man slipper ytsnacket! :)

Jag trivs utmärkt, i synnerhet då alla tv-apparater är avstängda (ljudöverkänslig möjligen?). Det finns två tv i var sin ände av avdelningen, som rymmer tio inlagda och mellan två och fyra personal per pass, plus delad personal; läkare och medicinutdelare jobbar på båda avdelningarna samt ofta går inte personalen hem i tid då de slutat utan fortsätter sitta och dega med oss i soffan. En gång slog det mig att klockan var 22:00 på kvällen och jag var omringad av noll patienter, men däremot sex (!) personal, "vitrockar", i hörnsoffan. Det finns ett rökrum pga att patienter med vårdgrad 0 inte får lämna avdelningen ens med personal, några spel med de flesta pjäserna intakta, några biblar/psalmböcker, många vuxenpocket, några barn- och ungdomsböcker, en instruktionspärm i serietidningformat om hur man tvättar kläder (jag förstår dock inget utifrån den), många tidningar och en styck telefon till fri disposition mellan 09.00 och 21.00.

Efter lunch sprang jag i ilfart åter till sjukhusbibblan, för att njuta av de sista minuterna på internet innan dom stängde. Jag spelade Fia med knuff (vann med minsta möjliga marginal, motspelaren kom in på slaget efter), Yatzy, det där tornspelet då man ska plocka bort en o en pinne utan tornet välter, sminkat mig (sotad), duschat huvudet iskallt för att svalka hjärnan som ligger och kokar där inne, skrivit jättemassa i min dagbok, lyssnat på synth, sett Färjestad åka ur i hockeyn (4-0 helkört, mao), käkat makaronipudding utan lingonsylt, pratat en sväng med min polis i telefon, skrivit ut min korsordstidning (undantaget en sida sudoku som jag inte kan fokusera på), läst ut "Vingklippt Ängel" av Berny Pålsson (jag är i rätt miljö för att få rätta stämningen ju), jag skall nu börja läsa om även "Känn pulsen slå". 23:00 stängs tvn av (skönt). 23:35 kommer mentalskötare och undrar hur länge till jag tänkt sitta uppe. boken tog slut två minuter före, så jag sväljer lydigt min Imovane, går till sängs och ligger stressad tills jag slocknar av slitenheten.

Nu på morgonen springer en av vitrockarna in i vårt rum, jag delar med en dam i 45årsåldern, halv åtta och väcker, något jag dock är för sömndrucken för att någonsin lägga märke till. Hon kommer åter klockan åtta; då är frukosten klar. Juice, gröt, kaffe, nyponsoppa, smörgås med kött eller ost och gurka och tomat på. Mjukosttub. Te och kakao. jag uppfattar ingenting första timmen i "vaket" tillstånd och det gör nog få andra heller. Alla är tysta och glor i väggen på morgonen.

- Snygga hårspännen! Är det första jag uppfattar medvetet att någon säger till mig, syftande på mina röda med Hello Kitty på. Jag slänger en blick på whiteboardtavlan utanför glasexpeditionen men känner bara igen ett enda namn på dagens olika förmiddags-, kvälls- och nattpersonal. Efter två veckor här, är det fortfarande få av personalen jag ens vet om jag sett tidigare eller ej och de jag kan namnen på får lätträknade plats på ena handens fingrar. Läkaren är den samme varje dag; en tysttalande, mumlande, tänkande, mörkhårig islänning med "gamla" blå ögon och med tydlig dido dialekt. Han har med sig en ung kille varje gång, förmodligen yngre än mig, som är en exakt kopia av överläkaren, endast undantaget axelbredden och den tyst granskande blicken över glasögonen. Jag har ännu inte fått läsa min personal. Läkaren var nära att slänga ut en kopia, då mentalskötaren pladdrade något om "avdelningspolicy" och skickade en otydlig blick mot läkaren. Nåväl, jag hoppas jag åtminstone får läsa den i läkarens närvaro såsmåningom...

Yours MSN-abstinens,
//Tibbs
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 12:01:57, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav MsTibbs » 2008-04-01 10:16:43

Debbido skrev:Har de ställt in dig på nya mediciner? Det brukar vara det de siktar in sig på.


Mmmh. Concerta. Zoloften tog psykiatern vid överdosen bort "tills vidare vi får se", halvengagerad. Jag käkar också Imovane sen två veckor för att somna varje kväll, vilket jag kanske skall få "vid behöv"-recept på sen. Tyvärr så har jag "behov" varje kväll nästan. gissar jag är immun redan, det tog en evighet att somna i gårkväll. I synnerhet viktigt att kunna somna när/om jag såsmåningom får jobb, i dagsläget sitter jag ju på internet hela natten, utan att det gör något. Typ; "i morgon måste jag gå upp tidigt, redan vid halv sju; matbutikerna stänger ju klockan sju..." :wink:

Manne: Jag har inte ens eget rum. Jag delar rum med en dam. Bor närmast köket. Hyfsat tyst inget jag stör mig på, i korridoren är dock alltid tv:n på nästan, den stör mig, men tyvärr "kan" jag inte vara på mitt rum så mycket dagtid, då damen ligger där alltid och vill ha det tyst med släckta lampor. Jag kompromissar genom att sitta i tv-rummet lik förbannat, men med synth i öronen, så jag slipper höra tv:n.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 12:01:57, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav MsTibbs » 2008-04-02 10:49:27

Usch kan inte skriva mycket idag, är illamående. Är också massa stressad, hamnade bakom hörnsoffan och somnade igårkväll.... :S Det är så inkonsekvent här. Beroende på vilka skötare som jobbar är det olika regler. I två veckor har vi tex utan problem fått sitta med fötterna i soffan (dock får man inte ligga). Igår fick jag hux flux arg tillsägelse att ta ner dem. En annan kille hade dagen innan fått tillstånd att ta dit grejjer för sin hobby och han jämkade det såpass att det inte skulle kunna irritera eller kunna skada andra med hobbytillbehören. Dagen efter, då han betalat en granne 300 kronor för att köra dit hans grejjer, blir han utkörd utan att få sina grejjer; då var det helt plötsligt inte ok iallafall...

Jag har suttit halvt manisk i min egen värld och löst korsord hela dagen igår, sida efter sida. Skumt, med tanke på att jag aldrig någonsin löst korsord alls innan, men det är lugnande, vilket jag sa till personalen som undrade varför jag var så konstig. Jag bad om Atarax (lugnande) men fick ingen, har ju fått förut? Kl 23:00 stängs TV:n och jag får min sömntablett. Jag är så stressad att jag inte vill/kan lägga mig, jag skulle inte klara sitta mustyst (min sänggranne är lättväckt) och försöka sova i mitt upprivna läge, så jag sätter mig bakom hörnsoffan vid 23:30 ungefär, för att undvika att nån får för sig att se mig och börja skrika om att jag skla lägga mig. Löser lite korsord, men rutorna snurrar bara, skriva dagbok är omöjligt. Jag börjar skruva bort hörslinge-apparat från väggen och kollar alla sladdar på den för att se om det finns nått vasst på den. Fina lampor, men trubbiga kontakter. Skruvarna den satt i väggen med var iaf okej vassa. 02:00 blir jag väckt av personalen som tydligen hittat mig (de såg nog att jag inte låg i min säng på kl 02-ronden). Tydligen har jag somnat därbak, när har jag ingen aning om, men jag var iallafall vaken fram till typ 01:20, då såg jag på klockan sista gången iaf. Mentalskötaren han gå ut och röka tre gånger i mellantiden.

Idag har jag fått tag på min socialsekreterare, så förhoppningsvis kan hon komma hit på samtal i morgon med personalen här, jag hoppas att idag blir en bättre dag.


Yours ångest,
//Tibbs
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 12:01:57, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav MsTibbs » 2008-04-03 13:01:58

Happ, blir inte utsläppt från psyket idag heller; doktorn e sjuk. Vet inte om jag är glad eller ledsen över det, jag känner mig mest kaotisk... Jag tycker inte om oförberedda händelser; jag är ett kontrollfreak. Å andra sidan är jag glad, att de inte bara gav mig ett halvdant samtal med en läkare jag inte träffat förut istället, för att få ut mig. Jag vill ställa frågor och läsa min journal med läkaren i lugn och ro först... Fick lugnande tablett, funkade litegrann iaf... träffade skötare på väg ut som såg förvånad ut. Jag med, jag hade heller inte förväntat se mig själv här idag, tänkte jag säga. Nåja, antingen skrivs jag ut imorrn (om läkaren kryat på sig) eller så får jag förmodligen helgpermis och får komma tillbaka på söndag, för att skrivas ut måndag istället. Aja, fördel är ju att nu hinner min tvätt, som hänger på ställning, torka :).

Drömmer om normal god mat. Vi får bra mat här på sjukhuset, men mammas mat e ju alltid den bästa. Just nu vill jag ha tecos, pizza, pasta med nån röd/brun såsaktigt till (inte ost eller fisksås altså). Pannkakor gillar jag, med jordgubbssylt. Ärtsoppa, risgynsgröt.... Flintastek att grilla på sommaren. Råa grönsaker (inte stekta eller kokta), kokt lax... nam nam

Jag har okej minne för sånt som intresserar mig, exempelvis att komma ihåg fakta, men arbetsminnet e kasst och jag e lättuttröttad. Har köpt korsordstidning; den första tog det två veckor att skriva ut, den andra tog slut efter t vå dagar.... hjälp, jag håller på att bli +ords beroende... :S
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 12:01:57, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav MsTibbs » 2008-04-04 9:48:57

Ännu är min läkare sjuk. Jag skulle ha skrivits ut igår, men hoppas på att jag får stanna till måndag, dels för jag vill vila mig mer (känner mig inte upplagd att flänga runt i länet idag) och dels för att jag vill gå igenom min journal med läkaren som jag känner redan inte en främling.

Om jag får stanna till måndag, så har jag varit här tre veckor (jag kom en sen tisdagskväll). Just nu 2,5 vecka. Jag bad själv om att få bli inskriven. Jag skulle skrivas ut igår, men läkaren blev sjuk. Nu hoppas jag att jag inte blir utskriven förrns måndag, det beror väl på vad den andre läkaren tycker, antar jag... väntar på besked än... *nervös*

Jag vill stanna här.

Yours orolig,
//Tibbs
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 12:01:57, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Ganesh » 2008-04-04 9:56:53

MsTibbs skrev:Nu hoppas jag att jag inte blir utskriven förrns måndag, det beror väl på vad den andre läkaren tycker, antar jag... väntar på besked än... *nervös*

Jag vill stanna här.


Så bra att du tycker att det funkar. Hopppas det blir som du vill.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 12:01:57, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav Panika » 2008-04-04 10:02:39

Hur går det med Concertan?
Fortsätter du att ta den eller är det avbrutet?
Senast redigerad av Panika 2011-05-04 12:01:57, redigerad totalt 1 gång.
Panika
 
Inlägg: 986
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Helsingborg

Inläggav MsTibbs » 2008-04-04 10:06:35

Panika skrev:Hur går det med Concertan?
Fortsätter du att ta den eller är det avbrutet?


Joovars, jag äter Concerta fortfarande. 54 mg.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 12:01:57, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav MsTibbs » 2008-04-07 10:15:35

- Tibbs! Klockan två ska du på samtal, med socialsekreteraren, så du kan åka med henne hem sen.

Jag skrivs med högsta sannolikhet ut från psyket idag, efter tre veckor. Ska dock åka till mina föräldrar en sväng först, som utslussning liksom. Jag skulle gärna stanna här ett bra tag till, men det är det nog många som vill, säger de.

Jag är stressad som jag vet ihte vad. Jag vaknade massor av gånger under natten, dock somnade jag igen. Jag satt uppe nänge på kvällen, men vid ett på natten, om jag inte missminner mig, blev jag tillsagd att försöka sova igen och höra av mig om det inte gick. Irriterad vaknade jag massor av gånger, vilket jag inte brukar göra, men jag orkade inte gå och be om något, för trött, i betydelse orkeslös. Just nu springer jag runt och drömmer om att hitta nån liten rosa hög Theralen som nån råkat tappa... usch vad jag ogillar ovisshet!

Nåja, jag är mycket glad att jag fick stanna här över helgen (visserligen beroende mer på att läkaren var borta än mig). Ändå tändes ett litet ljus av hopp, då jag sent i går kväll ombads byta sängkläder (något jag inte gjort på tre veckorna jag varit här). Förhoppningen stupoade igen, då jag halv elva på kvällen läste de nyuppskrivna personalnamnen på vita tavlan; idag var avdelningsläkaren återigen uppskriven. Jag hoppas att det kommer bli nån tekniskt bra lösning på hela situationen. Jag kan ju inte stanna här i en evighet, å andra sidan är jag lika dum i huvudet som när jag kom, största skillnaden är att hemma har jag inte möjligheten att välja att låta någon annan låsa in mina pennvässare i ett förråd tillsammans med medicinerna...

Yours ångest och snart utskriven,
//Tibbs
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Återgå till Aspergare och vården



Logga in