Centralstimulerande medicin (CS) - Concerta och Ritalin och?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: centralstimulerande medicinering

Inläggav Wine » 2012-08-06 18:35:11

Från en annan tråd:

Om NPF-diagnoser och deras tillämpning

mar0der skrev:Det är många som 'svarar' på centrastimulerande läkemedel som inte nödvändigtvis har en uppmärksamhetsstörning eftersom läkemedlet slår mot de symtom är kännetecknande även för andra psykiatriska besvär som depression, ångestsyndrom och även personlighetsstörningar. Som en psykiater uttryckte sig på en konferens jag var på för ett tag sedan lite 'bryskt' men talande: "Vi kan ju inte skriva ut concerta till alla som är lite arga och ouppmärksammade" :)
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: centralstimulerande medicinering

Inläggav Akira » 2012-08-06 22:27:26

Wine skrev:Från en annan tråd:

Om NPF-diagnoser och deras tillämpning

mar0der skrev:Det är många som 'svarar' på centrastimulerande läkemedel som inte nödvändigtvis har en uppmärksamhetsstörning eftersom läkemedlet slår mot de symtom är kännetecknande även för andra psykiatriska besvär som depression, ångestsyndrom och även personlighetsstörningar. Som en psykiater uttryckte sig på en konferens jag var på för ett tag sedan lite 'bryskt' men talande: "Vi kan ju inte skriva ut concerta till alla som är lite arga och ouppmärksammade" :)


Ibland får man ju intrycket att det är just det dem gör. Åtminstone på våra fängelser....
Akira
 
Inlägg: 67
Anslöt: 2009-11-24
Ort: Växjö

Re: centralstimulerande medicinering

Inläggav Wagner » 2012-08-08 0:45:16

Jag äter Ritalin vilket fungerar bra på mig. Främst vad gäller mitt humör. Jag blir dock mer introvert och "aspiedragen" förstärks enligt andra.
Wagner
 
Inlägg: 37
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Skåne

Återgå till Aspergare och vården



Logga in