Språkligt jag stör mig på.

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: atoms, Alien

Re: Gym bara för tjejer - med cupcakes och högklackade skor!

Inläggav Iridia » 2012-08-05 7:54:31

Frosting? Glasyr tror jag det heter på svenska. Antagligen franskt låneord och betyder väl ungefär samma sak, men dumt att byta ut mot nytt låneord när vi redan har ett.

I övrigt håller jag med. Jag avskyr den där typiska gym-känslan med kala vita väggar, vassa lysrör i taket och jobbig musik i högtalarna. Om man slipper de glaserade koppkakorna :wink: så gillar jag idén.


Co-Admin

Diskussionen kommer ursprungligen från denna tråd:

gym-bara-for-tjejer-med-cupcakes-och-hogklackade-skor-t27928.html#p838201
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Gym bara för tjejer - med cupcakes och högklackade skor!

Inläggav Choklad » 2012-08-06 3:58:18

Iridia skrev:Frosting? Glasyr tror jag det heter på svenska. Antagligen franskt låneord och betyder väl ungefär samma sak, men dumt att byta ut mot nytt låneord när vi redan har ett

Nu är jag säkert jättejobbig men det finns en liten skillnad där med.
http://www.oetker.se/oetker_se/html/default/debi-88hjka.se.html skrev:GLASYR
Glasyr används som överdrag till kakaor, tårtor och efterrättet. Glasyr består till största delen av socker och vatten. Vattnet kan bytas ut mot andra smakrika vätskor, t.ex. kaffe, likör, choklad, saft samt saften av apelsin, citron eller limefrukt. Andra typer av glasyr är ostglasyr, kolaglasyr och knäckglasyr.
http://www.kakrummet.se/25337054 skrev:Frosting är en mjuk och krämig glasyr som smakar fantastiskt på cupcakes. Smaken är ofta lite sötsyrlig med färskost i smeten. Cupcakes med frosting bör alltid förvaras i kylskåp. Ta dock ut kakorna ur kylen några minuter innan servering, så frostingen blir mjuk och läcker.
Choklad
 
Inlägg: 837
Anslöt: 2011-12-07
Ort: Skåne

Re: Gym bara för tjejer - med cupcakes och högklackade skor!

Inläggav Iridia » 2012-08-08 11:46:36

Jaha, ok. Mitt intresse för onyttigt sötslisk är så obefintligt att jag missat dessa nyanser. Så då heter det frosting på svenska också? Låter skitlarvigt men om det numera verkligen heter det så ger jag mig.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Språkligt jag stör mig på.

Inläggav kapuni » 2013-06-25 1:14:41

Folk som upprepar "helt enkelt" i var och varannan mening. Likadant med "faktiskt" som trådstartaren nämnde. På grund av deras nervösa avsaknad av ordförråd

Och de här människorna som säger/skriver skall istället för ska och tror att de har ett så välartat språk bara för det, när de för övrigt använder sig av svagt tal- och skriftspråk.
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Re: Språkligt jag stör mig på.

Inläggav Zirre » 2013-06-25 8:18:57

Att avsluta en mening ungefär så som man började den.
Ex. Jag ska till centrum ska jag eller jag har varit i Malmö har jag osv.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Språkligt jag stör mig på.

Inläggav ajemen » 2013-06-25 10:15:47

Det finns mycket jag kan störa mig på vad gäller språket, och missbruket av detta, men i toppen hamnar definitivt omedvetna pleonasmer och katakreser, och även personer som inte vet när orden att och och ska användas.

Jag kom vidare att (föreställ er användandet av ordet och här...) tänka på personer som använder sig av uttrycket "jag har ingen aning", fast de oftast har en aning, och egentligen menar att de inte vet.

-- Vet du hur mycket klockan är?
-- Nej, jag har ingen aning.

Dement much? :-)051
ajemen
 
Inlägg: 893
Anslöt: 2013-04-03

Språkligt jag stör mig på.

Inläggav tahlia » 2013-06-25 10:20:17

ajemen skrev:Jag kom vidare att (föreställ er användandet av ordet och här...) tänka på personer som använder sig av uttrycket "jag har ingen aning", fast de oftast har en aning, och egentligen menar att de inte vet.

-- Vet du hur mycket klockan är?
-- Nej, jag har ingen aning.


Jag kan ofta och helt ärligt svara "nej, jag har ingen aning" om någon frågar mig om tiden. Skulle jag i det läget ge mig på att ha en "aning" så kan jag lätt missa med flera timmar vilket, som jag ser det, är detsamma som att vara helt vilse och fel ute, dvs inte ha en aning. Kan lätt bli så när tidsuppfattningen inte är som den ska.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Språkligt jag stör mig på.

Inläggav ajemen » 2013-06-25 10:48:55

tahlia skrev:
ajemen skrev:Jag kom vidare att (föreställ er användandet av ordet och här...) tänka på personer som använder sig av uttrycket "jag har ingen aning", fast de oftast har en aning, och egentligen menar att de inte vet.

-- Vet du hur mycket klockan är?
-- Nej, jag har ingen aning.


Jag kan ofta och helt ärligt svara "nej, jag har ingen aning" om någon frågar mig om tiden. Skulle jag i det läget ge mig på att ha en "aning" så kan jag lätt missa med flera timmar vilket, som jag ser det, är detsamma som att vara helt vilse och fel ute, dvs inte ha en aning. Kan lätt bli så när tidsuppfattningen inte är som den ska.

Jag förstod att detta skulle påpekas. Även jag kan missa vad klockan är med +- 6 timmar, men det är naturen av uttrycket som jag tycker är felaktigt. Varje gång jag hejdat impulsen av att svara "jag har ingen aning", så har jag i själv verket i princip alltid haft en aning, även om jag kanske, i extrema fall, är 6 timmar ute och cyklar.

Jag tycker alltså att man strikt bör skilja på "ingen aning" och "vet inte", då det faktiskt är en skillnad. Förvisso så är väl begreppet "att ha en aning" av (inter-) subjektiv karaktär, och för mig innebär "att inte ha en aning" att ens aning inte har någon reson överhuvudtaget. Men jag förstår din poäng, och det var därför jag skrev "fast de oftast har en aning".
ajemen
 
Inlägg: 893
Anslöt: 2013-04-03

Språkligt jag stör mig på.

Inläggav nallen » 2013-06-25 18:48:14

Som svar på "vet du vad klockan är" kan man väl egentligen bara svara ja eller nej.
Som svar på den egentliga frågan innebär ju även svaren "sommar" eller "vinter" en viss aning.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Språkligt jag stör mig på.

Inläggav Pemer » 2013-06-30 4:36:29

"dedikera"/"dedikerad" :roll:
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Språkligt jag stör mig på.

Inläggav geocache » 2013-06-30 7:57:30

Zirre skrev:Att avsluta en mening ungefär så som man började den.
Ex. Jag ska till centrum ska jag eller jag har varit i Malmö har jag osv.


:-)049
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Språkligt jag stör mig på.

Inläggav Miche » 2013-06-30 9:01:56

Pemer skrev:"dedikera"/"dedikerad" :roll:

Vet inte vad du menar med det men jag tycker att det är konstigt att imperativformen (dedikera) saknas i SAOL.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Språkligt jag stör mig på.

Inläggav Zirre » 2013-06-30 9:19:13

När folk glömmer accent. Ex. jag har en ide när de menar jag har en idé. (Vet ej om jag skrivit samma förut)
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Språkligt jag stör mig på.

Inläggav Mats » 2013-06-30 9:24:05

Miche skrev:
Pemer skrev:"dedikera"/"dedikerad" :roll:

Vet inte vad du menar med det men jag tycker att det är konstigt att imperativformen (dedikera) saknas i SAOL.

Det beror nog på att det heter dedicera.
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Språkligt jag stör mig på.

Inläggav antonius » 2013-06-30 9:38:13

Min chef säger hela tiden ''åh åh åh det, serdu vettdu'', jag får kalla kårar efter ryggen efter ett tag, så ibland får jag lust att strypa honom, som Homer Simson gör med sin son Bart, men mina fingrar är för svaga så dom får nog inte nått bra grepp runt hans feta hals :evil:
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Språkligt jag stör mig på.

Inläggav Azo85 » 2013-07-06 11:08:39

När människor ber en att göra något och avslutar med "du behöver inte om du inte vill.", nästan raketforskarnivå. För att säga "du behöver inte om du inte vill" förutsätter att personen som säger det anser sig har förmågan att tvinga den tilltalade att utföra handlingar mot sin egen vilja. Mycket arrogant. Alternativet är att personen som uttrycker uttrycket anser att den tilltalade är en mycket svag individ inte inte klarar av att skilja på vad den själv vill och vad andra vill. Borde vara en kränkning om något att anse sig kunna bestämma över andra mot deras vilja. Människor är helt klart underliga ibland.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Språkligt jag stör mig på.

Inläggav tahlia » 2013-07-06 11:39:37

Azo85 skrev:När människor ber en att göra något och avslutar med "du behöver inte om du inte vill.", nästan raketforskarnivå. För att säga "du behöver inte om du inte vill" förutsätter att personen som säger det anser sig har förmågan att tvinga den tilltalade att utföra handlingar mot sin egen vilja. Mycket arrogant. Alternativet är att personen som uttrycker uttrycket anser att den tilltalade är en mycket svag individ inte inte klarar av att skilja på vad den själv vill och vad andra vill. Borde vara en kränkning om något att anse sig kunna bestämma över andra mot deras vilja. Människor är helt klart underliga ibland.


Handlar inte om att man tror sig kunna bestämma över någon annan. Det här hör egentligen ihop med det vi diskuterade i en annan tråd, det här med att göra något för andra trots att man hellre gjorde något annat och att man gör det för att man bryr sig om personen och vill hjälpa till snarare än "göra sig till".
Eftersom man vet med sig att man ibland vill hjälpa trots att man kanske egentligen inte vill, har lust, tid eller ork så lägger personen som ber om något till "du behöver inte om du inte vill" för att betona att man verkligen får säga ifrån och inte behöver göra det bara för att det är någon man bryr sig om som frågar.

Den lustiga delen går dig därför helt förbi. Den lustiga delen är nämligen att folk ofta säger så trots att de, om du säger ifrån, blir skitsura för att du inte hjälper till/ställer upp på det de bad om. Så jo, människor är helt klart underliga ibland, bara på andra sätt än du ibland kanske tror. ;)
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Språkligt jag stör mig på.

Inläggav antonius » 2013-07-06 15:29:22

Det fanns väl oftare folk med en 'filantropisk läggning' än det gör idag, numer tror folk att man menar ngn typ av perversion, när man nämner att ngn har det. Troligen har det med det alldeles överdrivet uppskruvade samhället som vi lever i idag, så vi har väl oss själv att skylla. :-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Språkligt jag stör mig på.

Inläggav Azo85 » 2013-07-06 22:58:05

tahlia skrev:
Azo85 skrev:När människor ber en att göra något och avslutar med "du behöver inte om du inte vill.", nästan raketforskarnivå. För att säga "du behöver inte om du inte vill" förutsätter att personen som säger det anser sig har förmågan att tvinga den tilltalade att utföra handlingar mot sin egen vilja. Mycket arrogant. Alternativet är att personen som uttrycker uttrycket anser att den tilltalade är en mycket svag individ inte inte klarar av att skilja på vad den själv vill och vad andra vill. Borde vara en kränkning om något att anse sig kunna bestämma över andra mot deras vilja. Människor är helt klart underliga ibland.


Handlar inte om att man tror sig kunna bestämma över någon annan. Det här hör egentligen ihop med det vi diskuterade i en annan tråd, det här med att göra något för andra trots att man hellre gjorde något annat och att man gör det för att man bryr sig om personen och vill hjälpa till snarare än "göra sig till".
Eftersom man vet med sig att man ibland vill hjälpa trots att man kanske egentligen inte vill, har lust, tid eller ork så lägger personen som ber om något till "du behöver inte om du inte vill" för att betona att man verkligen får säga ifrån och inte behöver göra det bara för att det är någon man bryr sig om som frågar.

Den lustiga delen går dig därför helt förbi. Den lustiga delen är nämligen att folk ofta säger så trots att de, om du säger ifrån, blir skitsura för att du inte hjälper till/ställer upp på det de bad om. Så jo, människor är helt klart underliga ibland, bara på andra sätt än du ibland kanske tror. ;)


Om jag inte vill göra något så uttrycker jag det. "Nej" ingår åtminstone i min vokabulär och tycks göra det hos de flesta. Kanske finns pengar för mig att tjäna genom att hålla seminarier i mellanmänsklig kommunikation så folk får en chans att lära sig prata ordentligt.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Den vänliga språkpolistråden

Inläggav Natten » 2013-07-18 21:24:39

Stör mig på folk som använder ordet "sjukt" för att beskriva någonting positivt.
Tex "vi hade sjukt kul på krogen igår".
Natten
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 371
Anslöt: 2013-06-19
Ort: Miljonprogrammet

Språkligt jag stör mig på.

Inläggav Dagobert » 2019-01-02 4:41:02

Bump.

Det har blivit väldigt vanligt att säga/skriva att man "väljer att göra" något.

T.ex. "jag valde att ta en tupplur" istället för "jag tog en tupplur" .

Tippar på att det reklamsnack som spritt sig. Tycker inte om det.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Språkligt jag stör mig på.

Inläggav Fabela » 2019-01-02 13:59:50

"Okej?" i svenska filmer mm, i ett tonfall som i amerikanska tecknade filmer för barn.
Har för mig att det var i serien Jordskott, som det användes så mycket att jag knappt klarade av att se den.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Språkligt jag stör mig på.

Inläggav Pepparchips » 2019-02-13 10:02:06

Natten skrev:Stör mig på folk som använder ordet "sjukt" för att beskriva någonting positivt.
Tex "vi hade sjukt kul på krogen igår".

Det är lite störande att folk använder "skit-" till något positivt, "Skitgott".

Gör som hundra miljarder flugor - ät skit! :-)Happy
Pepparchips
 
Inlägg: 246
Anslöt: 2017-04-22
Ort: Tokholm

Språkligt jag stör mig på.

Inläggav Trollmor » 2019-02-13 12:47:10

Pepparchips skrev:
Natten skrev:Stör mig på folk som använder ordet "sjukt" för att beskriva någonting positivt.
Tex "vi hade sjukt kul på krogen igår".

Det är lite störande att folk använder "skit-" till något positivt, "Skitgott".

Gör som hundra miljarder flugor - ät skit! :-)Happy
Och grymt.

Själv störs jag av att folk skriver hen när det ska vara hän. Lånord från finskan, betyder både hon och han.
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Återgå till Språket



Logga in