Vett och etikett och speciellt Magdalena Ribbing

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inläggav Inger » 2009-01-26 22:52:01

Lustigt (och typiskt!) att de som kritiserar Ribbing inte verkar ha läst hennes spalt.

Hon är inte alls den snobb hon kan se ut som i TV, utan tvärtom ytterst vettig & jordnära och suckar ofta över den fjantiga etikettshysteri som tycks ha drabbat många yngre, ofta i bagatellfrågor där man bara behöver använda sunt förnuft alt hennes huvudregel; att försöka undvika att göra sånt som är obehagligt för andra.

Ibland håller hon med frågeställaren, t ex en som ständigt fick fräcka frågor om när de tänkte skaffa barn (vilken hon rekommenderade att med bestämdhet gränsande till otrevlighet markera sina gränser om de inte förstår och respekterar finare vinkar). Andra gånger skräder hon inte orden när hon tycker att frågeställaren ställer orimliga krav och begär mer av andra än av sig själv.

Ytterst njutbar och underhållande läsning!
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 17:45:09, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Alexandra » 2009-01-26 23:42:06

Kan bara instämma med Inger!

Svenskar lider av en brist på respekt för människors privatliv (eller snarare lider jag av deras brist), ALLT som rör privatlivet är ok att fråga om i Sverige, till skillnad från t ex i Tyskland, där man inte gör så.
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 17:45:09, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv
 
Inlägg: 1388
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Stockholmsförort

Inläggav Pemer » 2009-01-27 0:15:04

Ja, dito härifrån... jag fastnade i den där etikett-bloggen halva natten igår, så jag har verkligen läst i den...
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 17:45:09, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav ling0n » 2009-01-27 0:16:22

Precis Inger! Hon skriver dessutom i ett inlägg att man absolut har rätt att tacka nej till kramar och kan sträcka fram en hand istället för att stå ut med detta tvångsklämmande. Så det så!
Senast redigerad av ling0n 2011-05-04 17:45:09, redigerad totalt 1 gång.
ling0n
 
Inlägg: 478
Anslöt: 2007-07-02
Ort: Uppsala

Inläggav DIProgan » 2009-01-27 0:17:52

Jag behöver inte veta speciellt mycket, ägnar man sig åt dylika som arbete är det straffknull följt av skott i pannan. Allt folk behöver veta finns i hjärtat och gör det inte det så kan inte hon bygga ett med etiketter.
Senast redigerad av DIProgan 2011-05-04 17:45:09, redigerad totalt 1 gång.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Inläggav Alexandra » 2009-01-27 0:31:50

I en tid och ett samhälle där det finns NOLL respekt för att vissa kanske inte vill kindpussas/kramas med vemsomhelst, (det är något jag GÄRNA gör, men då med min MAN) så tycker jag att det är tur att det finns i alla fall en skribent som Magdalena Ribbing. Läser ofta hennes spalt.

Hon har flera gånger skrivit om hur man på ett bra sätt svarar på oförskämda frågor som "Vad tjänar du?", "Varför har du inte barn?" etc. Min generella erfarenhet är att det, speciellt på arbetsplatser, snokas något otroligt i andras privatliv. Det är många som skulle behöva läsa Magdalena Ribbing.
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 17:45:09, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv
 
Inlägg: 1388
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Stockholmsförort

Inläggav Alexandra » 2009-01-27 0:38:56

DIProgan skrev:Jag behöver inte veta speciellt mycket, ägnar man sig åt dylika som arbete är det straffknull följt av skott i pannan. Allt folk behöver veta finns i hjärtat och gör det inte det så kan inte hon bygga ett med etiketter.


Uppenbarligen finns det inte i folks hjärtan, tyvärr! Människor behöver lära sig hur man förhåller sig till andra människor. Önskar att vi även kunde ha regler i den slappa svenska skolan för hur elever får behandla varandra, men där är allt otrevligt beteende mot varandra tillåtet. Där tillåts barnen agera "fritt efter sitt hjärta" gentemot varandra. Jag kommer plötsligt att tänka på att jag är glad att jag inte är skolelev längre...
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 17:45:09, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv
 
Inlägg: 1388
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Stockholmsförort

Inläggav Lilla Gumman » 2009-01-27 0:49:30

Hej!

Jag känner till Margdalena Ribbing och gillar henne. Vett och etikett är aldrig fel att lära sig, men ska användas med förnuft.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 17:45:09, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Pemer » 2009-01-27 1:09:12

Alexandra skrev:
DIProgan skrev:Jag behöver inte veta speciellt mycket, ägnar man sig åt dylika som arbete är det straffknull följt av skott i pannan. Allt folk behöver veta finns i hjärtat och gör det inte det så kan inte hon bygga ett med etiketter.


Uppenbarligen finns det inte i folks hjärtan, tyvärr! Människor behöver lära sig hur man förhåller sig till andra människor. Önskar att vi även kunde ha regler i den slappa svenska skolan för hur elever får behandla varandra, men där är allt otrevligt beteende mot varandra tillåtet. Där tillåts barnen agera "fritt efter sitt hjärta" gentemot varandra. Jag kommer plötsligt att tänka på att jag är glad att jag inte är skolelev längre...

Exakt vad jag tänkte när jag läste de orden.

Iofs finns det kanske i allas hjärtan, men alla har inte förmågan att hitta det där.

Möjligtvis.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 17:45:09, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav earlydayminer » 2009-01-27 3:45:48

Hoppsan, den här sidan finns inte.

Edit: DUH! L:et hängde ju inte med! :)
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 17:45:09, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav Delusion » 2009-01-27 22:33:54

Sorry för O/T men... ling0n, såg webbadressen i din signatur och blev intresserad. Kan du finska (ordet kakara) eller är det nåt annat språk?

(Hoppas det här inte är för personlig fråga :?)
Senast redigerad av Delusion 2011-05-04 17:45:09, redigerad totalt 1 gång.
Delusion
 
Inlägg: 85
Anslöt: 2006-01-15
Ort: Ångestköping, förorten Aspigsjön

Inläggav Mördarsnigel » 2009-01-27 22:39:54

Utan att ha någon koll så gissar jag på japanofili. Väldigt vanligt bland sveriges 80-talister. Jag har lyckats bryta mig loss efter några år av sjukdom.
Senast redigerad av Mördarsnigel 2011-05-04 17:45:09, redigerad totalt 1 gång.
Mördarsnigel
 
Inlägg: 928
Anslöt: 2007-11-30
Ort: Alnarp

Inläggav JOR » 2009-01-27 22:57:24

Kakara = unge.
Senast redigerad av JOR 2011-05-04 17:45:13, redigerad totalt 1 gång.
JOR
Tekniker
 
Inlägg: 1891
Anslöt: 2005-10-11
Ort: Göteborg

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-01-27 23:35:53

Inger skrev:Lustigt (och typiskt!) att de som kritiserar Ribbing inte verkar ha läst hennes spalt.


Jo, det har jag faktiskt men däremot har jag inte sett henne på TV.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 17:45:13, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Delusion » 2009-01-27 23:36:06

Tack, JOR, men det vet jag ju ;) (..och jag vet att ordet brukar användas i negativ betydelse som snorunge...)

Borde väl har specificerat min fråga att är kakara också nåt annat språk eller betyder det ens nåt? Ordet påminner mej lite om Fanta Chacará.

Att inte helt och hållet förbigå ämnet i den här tråden: försöker vid tillfälle kolla den där bloggen :oops:
Senast redigerad av Delusion 2011-05-04 17:45:13, redigerad totalt 1 gång.
Delusion
 
Inlägg: 85
Anslöt: 2006-01-15
Ort: Ångestköping, förorten Aspigsjön

Inläggav Proffe Slimp » 2009-01-27 23:54:11

Pemer skrev:
Alexandra skrev:
DIProgan skrev:Jag behöver inte veta speciellt mycket, ägnar man sig åt dylika som arbete är det straffknull följt av skott i pannan. Allt folk behöver veta finns i hjärtat och gör det inte det så kan inte hon bygga ett med etiketter.


Uppenbarligen finns det inte i folks hjärtan, tyvärr! Människor behöver lära sig hur man förhåller sig till andra människor. Önskar att vi även kunde ha regler i den slappa svenska skolan för hur elever får behandla varandra, men där är allt otrevligt beteende mot varandra tillåtet. Där tillåts barnen agera "fritt efter sitt hjärta" gentemot varandra. Jag kommer plötsligt att tänka på att jag är glad att jag inte är skolelev längre...

Exakt vad jag tänkte när jag läste de orden.

Iofs finns det kanske i allas hjärtan, men alla har inte förmågan att hitta det där.

Möjligtvis.
Det finns ingenting i folks hjärtan. Ingenting nämnvärt i alla fall. Visst så krävs det ingen större träning för att reagera momentant på diverse omständigheter (t.ex. ställa sig i skydd om det börjar regna, äta om man är hungrig, etc) men annars så kommer allting utifrån. Och även om det inte stämmer så är det klokare att utgå ifrån att det är så.
Senast redigerad av Proffe Slimp 2011-05-04 17:45:13, redigerad totalt 1 gång.
Proffe Slimp
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2008-08-03

Inläggav ling0n » 2009-01-29 11:38:49

Delusion skrev:Sorry för O/T men... ling0n, såg webbadressen i din signatur och blev intresserad. Kan du finska (ordet kakara) eller är det nåt annat språk?

(Hoppas det här inte är för personlig fråga :?)


Jag kan finska ja (mina föräldrar är från Finland), fast just denna gång kommer ordet från mina sammansatta initialer. :) Ville mest ha en hemsideadress som är lätt att säga och komma ihåg för folk så att de hittar till min hemsida. :)
Senast redigerad av ling0n 2011-05-04 17:45:13, redigerad totalt 1 gång.
ling0n
 
Inlägg: 478
Anslöt: 2007-07-02
Ort: Uppsala

Inläggav Börje Frylmark » 2009-01-29 14:15:31

DIProgan skrev:Jag behöver inte veta speciellt mycket, ägnar man sig åt dylika som arbete är det straffknull följt av skott i pannan. Allt folk behöver veta finns i hjärtat och gör det inte det så kan inte hon bygga ett med etiketter.


Jag har följt Ribban lite då och då genom åren och tycker att det finns både plus och minus på hennes konto. Hennes arbete är inte helt värdelöst, vilket man om inte annat kan ana i denna tråd, och det kunde vara betydligt värre - hon kunde ha varit TV-recensent.

Straffknulla är ett kul uttryck. Det finns även i mitt hjärta. Det är sammansatt av ungefär lika många delar vett som etikett. Mest vett, tror jag.
Senast redigerad av Börje Frylmark 2011-05-04 17:45:13, redigerad totalt 1 gång.
Börje Frylmark
Inaktiv
 
Inlägg: 115
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Byhåla, Småland

Inläggav Alexandra » 2009-01-29 22:33:51

Börje Frylmark skrev:Straffknulla är ett kul uttryck. Det finns även i mitt hjärta. Det är sammansatt av ungefär lika många delar vett som etikett. Mest vett, tror jag.


Straffknulla finns varken i min vokabulär eller i mitt hjärta! Men väl i vissa av mina sexuella fantasier... Vet inte om det är vettigt. Eller vad man då förtjänar för (diagnos)etikett...
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 17:45:13, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv
 
Inlägg: 1388
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Stockholmsförort

Inläggav DIProgan » 2009-01-29 22:41:50

hahaha
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Re: Vett och etikett och speciellt Magdalena Ribbing

Inläggav Alien » 2012-08-05 1:35:01

Bjäbbmonstret skrev:Den snäva definitionen av etikett är den vanligaste betydelsen och den vedertagna. Diskussionen om bemötande finns också och är viktig men det som brukar känneteckna etikettråd är att de är relativt ensidiga, att det finns en mall att gå efter, och om tillvaron vore så skulle ju ni aspies ha det mycket lättare.


Eftersom världen förändras i snabb takt så gör även "vett och etikett" det och "mallarna" räcker inte. Finns ingen anledning att klamra sig fast vid en snäv definition.

I dagens DN intervjuas Elaine Eksvärd (retorikexpert) och Magdalena Ribbing (etikettexpert) om problemet med inbjudningar via Facebook.

Facebook har "kanske" (maybe) som ett alternativt svar.
"-Ingen som själv någonsin haft en fest skulle gilla "kanske" som svar, säger Magdalena Ribbing" ("Säg inte nej, säg kanske, kanske, kanske" DN 2012-08-04).

De som svarar "kanske" är velputtar som inte vill binda sig för att något roligare kan dyka upp. Men deras svar är förnedrande för inbjudaren. "Vuxna människor borde klara av att ta beslut och förstå konsekvenserna av dem."

Lika oartigt är det att skriva "jag tar med mig en kompis". Tänk om flera gör så, hur ska inbjudaren vet hur mycket mat som behövs? Även frågan om vilka andra som kommer anser Ribbing vara ohyfsad:

"Pinsamt, det blir som att säga att man vill veta om sällskapet är fint nog för att man ska hedra kalaset med sin charmanta närvaro. Man får stå ut med risken att alla övriga gäster inte är helt i ens egen smak."

Elaine Eksvärd kommenterar: "Att fråga vilka som kommer får man vara lite försiktig med så att man inte indikerar att andra avgör om man kommer eller inte. Den mest välkomna gästen är den som säger 'Kul, jag kommer!' oavsett."
Fast jag skulle nog också velat veta, ifall det är någon mer än värdinnan som jag känner.

Elaine Eksvärd säger att vett- och etikettsreglerna egentligen är desamma som alltid. "-Sociala medier är ett så pass nytt fenomen och etikettsreglerna har inte hunnit etableras på samma sätt där. Det finns därmed heller inga stora tabun att "bryta mot". -- Enligt Elaine Eksvärd håller dock vett- och etikettsregler på att etableras inom sociala medier. --- Om Facebook tar bort 'kanske'-knappen så höjs vett- och etikettsnivån kanske."


Ribbing menar att de senare årens individcentrering lett till nonchalerande av reglerna.
"-Nuförtiden får jag alltid etikettsfrågor som börjar med 'jag'. Och även om frågan handlar om fler än denne 'jag'. Förr sa man 'min man och jag' och inte 'jag och min man'. Det här kan säkert tyckas bagatellartat, men det visar på en attitydförändring. Förr satte man helt enkelt inte sig själv i första rummet på det sättet man gör idag. Insikten om att man är en del av en gemenskap så fort man interagerar, oavsett det är på Facebook eller ett mingelparty, verkar allt färre äga idag."


Nu ringer Sven-Ingvars gamla låt i örat:
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46090
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Vett och etikett och speciellt Magdalena Ribbing

Inläggav Iridia » 2012-08-05 7:46:02

Så, vilket är värst? Dagens individcentrerade narcissism eller gångna generationers överdrivna självutplåning, där kvinnan bara var ett bihang till mannen och alla andras behov var viktigare än ens egna, för att inte nämna överdriven hänsyn till förlegade konventioner och vad andra kan tänkas tycka.

Att den ena ytterligheten ersätts av sin motpol är helt naturligt. Det ideala vore väl den gyllene medelvägen däremellan där man försöker hitta en lagom balans mellan egna och andras behov?

När man fått vara ett "jag" och tillfredsställa sina egna behov tills man blivit mätt på det, så kanske man helt spontant börjar tänka på andra igen, utan att behöva några yttre regler och påbud, och utan att för den skull köra över sig själv?

Det är i alla fall min erfarenhet.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Vett och etikett och speciellt Magdalena Ribbing

Inläggav kvicksilver » 2012-08-05 17:45:48

Jag förstår verkligen inte hennes kritik mot Facebooksättet. För var dag som jag läser spalten förefaller hon mer och mer verklighetsfrämmande och inte minst långt efter sin tid.

"Kanske"-svarandet funkar skitbra då många inbjudningar dels massänds, dels skickas långt i förväg, så man vet ofta inte hur det kommer se ut vid det aktuella eventet.
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Re: Vett och etikett och speciellt Magdalena Ribbing

Inläggav Moggy » 2012-08-05 18:07:14

kvicksilver skrev:
"Kanske"-svarandet funkar skitbra då många inbjudningar dels massänds, dels skickas långt i förväg, så man vet ofta inte hur det kommer se ut vid det aktuella eventet.


Ja. En betydande poäng där som påverkar läget. En Facebook-inbjudan har inte samma tyngd som en vanlig klassisk inbjudan till nåt och därför måste svarsalternativen vara därefter.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in