Du vet att du är en aspie när...

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Kattmamma » 2012-07-26 20:16:59

När man inte märker att grannen har bytt till en nyare och dyrare bil? ( om man inte är väldigt bil intresserad .)
Och när man pratar med sin chef som vilken arbets kamrat som helst. Resten av kollegorna häpnar för de fjäskar konstant för chefen. 8)
Kattmamma
 
Inlägg: 1575
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Småland

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Kattmamma » 2012-07-26 20:22:31

När man träffar vänner med diagnos. Och det känns som man varit på månen och landat på jorden.
Åååå nu är jag hemma vi pratar samma språk. Språket på månen är svårt och jobbigt. :wink:
Men med asperger kollegor och add/ adhd kollegor då fattar man varje ord.
En lycka infinner sig. Äntligen bland normala människor och jag förstår dem och de förstår mig. :D
Kattmamma
 
Inlägg: 1575
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Småland

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Pieohpah » 2012-07-26 22:36:21

Kattmamma skrev:När man träffar vänner med diagnos. Och det känns som man varit på månen och landat på jorden.
Åååå nu är jag hemma vi pratar samma språk. Språket på månen är svårt och jobbigt. :wink:
Men med asperger kollegor och add/ adhd kollegor då fattar man varje ord.
En lycka infinner sig. Äntligen bland normala människor och jag förstår dem och de förstår mig. :D


+1, så är det!
Pieohpah
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Swesse » 2012-07-27 2:09:03

Kattmamma skrev:När man träffar vänner med diagnos. Och det känns som man varit på månen och landat på jorden.
Åååå nu är jag hemma vi pratar samma språk. Språket på månen är svårt och jobbigt. :wink:
Men med asperger kollegor och add/ adhd kollegor då fattar man varje ord.
En lycka infinner sig. Äntligen bland normala människor och jag förstår dem och de förstår mig. :D


Låter som att man borde börja gå på träffarna!
Swesse
 
Inlägg: 404
Anslöt: 2012-01-13

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Björne » 2012-07-27 8:58:44

Du absolut inte kan motstå frestelsen att göra vroom-ljud när du kör om folk i mataffären.
Björne
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 1595
Anslöt: 2009-11-12
Ort: Bah

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Yv Ericsson » 2012-07-27 10:56:05

Björne skrev:Du absolut inte kan motstå frestelsen att göra vroom-ljud när du kör om folk i mataffären.



hahaha! döroligt ju :lol:

Jag kan inte låta bli att sjunga samma jäkla låt om och om igen när jag går i affären. Men jag HATAR den låten!
Yv Ericsson
 
Inlägg: 461
Anslöt: 2012-04-25
Ort: Bromma

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav lhollo » 2012-09-02 10:26:35

treeman skrev:... man vet allt och är gud.
:-)057


(detta är ironi)


*Sarkasm.

Ironi = när nånting händer
Sarkasm = nånting man säger
lhollo
 
Inlägg: 298
Anslöt: 2011-07-05
Ort: Trollhättan

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Miche » 2012-09-02 10:36:49

Nej, enligt SAOL:
Ironi skrev:Klander el. förlöjligande under skenbart beröm
dvs, det är/kan vara ytterst medvetet.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Zombie » 2012-09-02 13:29:44

Och sarkasm betyder inte heller då samma sak som ironi.

Men ironi kan nog betyda litet mer än vad SAOL säger. Motsatseffekt och kvickhet är i varje fall centrala.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Swesse » 2012-09-03 21:59:28

Internationells sett är det så att ironi är motsattseffekt i form av t.ex. en brandbil som brinner upp, en polis som blir rånad, en jägare som blir jagad eller en fisk som drunknar.

Sarkasm är istället klander el. förlöjligande under skenbart beröm och liknande, t.ex. en man som säger till en uteliggare som sover i en kartong -"Vilket fint hus du har!".

Vi svenskar verkar dock ha använt ordet ironi även när vi menar sarkasm och det har på så sätt blivit synonymt, medan den mer internationellt etablerade ironibetydelsen står utan ett eget ord (av vad jag vet).
Swesse
 
Inlägg: 404
Anslöt: 2012-01-13

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Kattmamma » 2012-09-04 8:25:53

När jag träffade min nuvarande pojkvän i våras i irl.så utbrister jag : du är ju den normalaste jag träffat!!
Och tänker han måste ju fejka sin diagnos för han är den absolut vettigaste människa jag någonsin mött.
( då hade jag bara min adhd diagnos, men går på utredning om jag har er begåvning med :wink: )
Kattmamma
 
Inlägg: 1575
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Småland

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Kattmamma » 2012-09-04 9:29:31

När jag ser fram emot att titta på samma film, det är 6 gången jag ser den. På kort tid.
Jag kan typ replikerna, skrattar och gråter och bara älskar filmen.
Och förstår inte att mina nära och kära tycker att det räcker att se den endast 1 ggr.
Så nu film tajm, :D
Kattmamma
 
Inlägg: 1575
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Småland

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Miche » 2012-09-04 12:13:38

Uttalande av en äkta(?) cineast De första 20 gångerna störs man av handlingen... :-)006
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Yv Ericsson » 2012-09-04 13:37:13

Jag vet det när en människa berättar enmiljon saker inom loppet av en minut..och jag tror det är hörseln jag har fel på.

För jag kan inte uppfatta vad personen sagt. :?

Sedan är jag så trött i huvet att dagen är slut.
Yv Ericsson
 
Inlägg: 461
Anslöt: 2012-04-25
Ort: Bromma

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav radix » 2012-09-04 14:24:00

...när psykiatern håller med om dina teorier om (för-)sen(-ad) vuxenutveckling trots att du bara är en handfull år ifrån medelålder
*gammal tonåring*
radix
 
Inlägg: 911
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Malmö

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav tramsmaja » 2012-09-17 10:37:53

Someone skrev:...när du hatar röda dagar och högtider då de förstör din dagliga rutin. Gymmmet har stängt, affärer har sämre öppetider och din planering funkar inte eftersom du inte visste att det var röd dag...


Meppe skrev:... du undrar vilket år något hände. Att det var den 20 november vet du däremot genast.


Stort fett hålla med på dessa två! Röda dagar ställer till en hel vecka.
Och det där med när nåt hände - hur många gånger har man inte försökt förklara hos arbetsförmedlingen, försäkringskassan osv att man faktiskt inte VET vilket år man pluggade var, när man var sjukskriven första gången osv?
tramsmaja
 
Inlägg: 106
Anslöt: 2012-01-14

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav KalleKus » 2012-09-17 10:42:07

du bara sitter och stirrar och tänker eller slösurfar trots att det finns massa att göra hemma... :oops:
Kommer inte igång!
Ucsh, noll motivation och energi på verklig sparläge.. :-)004
Allt tar energi.. minsta grej. F-n!
KalleKus
 
Inlägg: 512
Anslöt: 2012-05-12

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Jesters Tear » 2012-09-17 10:45:33

...du ticsar och "dampar" loss när du kommer hem efter att ha tryckt tillbaka alla ryck under flera timmar på stan.
Jesters Tear
Inaktiv
 
Inlägg: 633
Anslöt: 2011-04-26

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav KalleKus » 2012-09-17 10:54:04

Jesters Tear skrev:...du ticsar och "dampar" loss när du kommer hem efter att ha tryckt tillbaka alla ryck under flera timmar på stan.

Känner igen! :lol:
Måste också varva ner när jag kommer hem med mina särskilda tics som det tydligen kallas... då mår jag bra! :-)Happy
KalleKus
 
Inlägg: 512
Anslöt: 2012-05-12

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav tramsmaja » 2012-09-17 10:55:15

Meppe skrev:
ca skrev:Även ditt exempel känner jag starkt igen Meppe, det om att både ha svårt att uppfatta skämt/överdrifter och att när man själv skämtar/överdriver finna att omvärlden tar en på orden. (!)

...när du ångrar att du inte listade alla individuella inlägg som du kände igen dig i.


Det skulle vara intressant att göra en undersökning om vad aspien och enter gör olika.

Det sista låter extremt aspigt.


Jag har ett word-dokument med inlägg ur den här tråden som jag känner igen mig i... :roll:
tramsmaja
 
Inlägg: 106
Anslöt: 2012-01-14

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav KalleKus » 2012-09-17 10:57:06

KalleKus skrev:
Jesters Tear skrev:...du ticsar och "dampar" loss när du kommer hem efter att ha tryckt tillbaka alla ryck under flera timmar på stan.

Känner igen! :lol:
Måste också varva ner när jag kommer hem med mina särskilda tics som det tydligen kallas... då mår jag bra! :-)Happy

tramsmaja skrev:
Someone skrev:...när du hatar röda dagar och högtider då de förstör din dagliga rutin. Gymmmet har stängt, affärer har sämre öppetider och din planering funkar inte eftersom du inte visste att det var röd dag...


Meppe skrev:... du undrar vilket år något hände. Att det var den 20 november vet du däremot genast.


Stort fett hålla med på dessa två! Röda dagar ställer till en hel vecka.
Och det där med när nåt hände - hur många gånger har man inte försökt förklara hos arbetsförmedlingen, försäkringskassan osv att man faktiskt inte VET vilket år man pluggade var, när man var sjukskriven första gången osv?

Åh vad jag känner igen det där med att försöka minnas när man gjort vad!!
Är så j-a jobbigt när myndigheter frågar efter det... :?
KalleKus
 
Inlägg: 512
Anslöt: 2012-05-12

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav rapchic » 2012-09-17 10:57:30

Kattmamma skrev:När jag ser fram emot att titta på samma film, det är 6 gången jag ser den. På kort tid.
Jag kan typ replikerna, skrattar och gråter och bara älskar filmen.
Och förstår inte att mina nära och kära tycker att det räcker att se den endast 1 ggr.
Så nu film tajm, :D

ääälskar att se samma film flera gånger, så dom passar jag på att se då min man tex är på jobbet :wink:
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav tramsmaja » 2012-09-17 11:02:32

kattkvinna skrev:När du under halva ditt vuxna liv undrar om det någonsin är möjligt att kunna ta körkort, när du blir superstressad av att bara gå eller cykla i trafiken.

När du har svårt att hitta din bil på parkeringen. :-)Happy


... inte förstår hur de två ovanstående hänger ihop :oops:
tramsmaja
 
Inlägg: 106
Anslöt: 2012-01-14

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav tramsmaja » 2012-09-17 11:06:49

Someone skrev:...du undrar om du verkligen är en aspie, det kanske bara är en slump att man får otroligt hög poäng på alla webbtest, känner igen allt på forumet och har svårt att läsa "the complete guide to aspergers syndrome" eftersom du känner igen dig i allt även där och får flashbacks...

Det är som att boken vet vem jag är, varje gång det är ett exempel får jag samma tanke som det sedan står att en med aspergers skulle få. Som att fråga någon "Är något fel?" istället för att trösta med kroppsrörerler på något sett.

...det du hatar mest är att misslyckas men tänker endå inte be om hjälp.
...blivit anklagad flera gånger för att vara paranoid.


Stooort känna igen!
Eller som jag - frågar "Har jag gjort nåt?"

... eftersom jag ofta faktiskt HAR gjort eller sagt nåt som jag inte förstod var fel eller kunde uppfattas sårande.

"Just because I'm paranoid doesn't mean they're not out to get me" :wink:
tramsmaja
 
Inlägg: 106
Anslöt: 2012-01-14

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in