Duscha - hur ofta? (Omröstning)

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Hur ofta tycker du det känns lagom att duscha/bada/tvätta kroppen ordentligt?

A. Fler än 2 gånger/dag
3
2%
B. 2 gånger/dag
1
1%
C. 1-2 gånger/dag, beroende på aktivitetsnivå och årstid
21
13%
D. 1 gång om dan
29
17%
E. 1 gång om dan, men det händer att jag missar
23
14%
F. Varannan dag
41
24%
G. 2 gånger i veckan (c:a var tredje dag)
26
15%
H. 1 gång i veckan
8
5%
I. Mer sällan än 1 gång i veckan
3
2%
J. Går i perioder; ibland regelbundet, ibland mer sällan
13
8%
 
Antal röster : 168

Duscha - hur ofta? (Omröstning)

Inläggav Inger » 2008-04-02 12:22:05

På förekommen anledning...:wink:

Eftersom frågorna i både quizet och de övriga omröstningarna varit för få och för ledande så är här en omröstning med fler fler alternativ. Så att vi kan reda ut den här frågan en gång för alla.

OBS! Endast för personer med AS-diagnos, eller som misstänker att de har AS.

(Rdos, varsågod att kopiera detta på WP eller andra forum också om du vill utöka underlaget.)
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 13:31:53, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Re: Duscha - hur ofta?

Inläggav rdos » 2008-04-02 16:45:08

Inger skrev:(Rdos, varsågod att kopiera detta på WP eller andra forum också om du vill utöka underlaget.)


Nej tack. Sådana här omröstningar kan inte reda ut någonting. Skevt urval och inga NT att jämföra med är huvudproblemen.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:31:53, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Re: Duscha - hur ofta?

Inläggav Ganesh » 2008-04-02 16:53:59

rdos skrev:
Inger skrev:(Rdos, varsågod att kopiera detta på WP eller andra forum också om du vill utöka underlaget.)


Nej tack. Sådana här omröstningar kan inte reda ut någonting. Skevt urval och inga NT att jämföra med är huvudproblemen.


Ditt påstående att det inte reder ut nåt är inte sant. Att säga att det inte reder ut nåt är samma sak som att säga att omröstningen inte svarar på några frågor. Vilket uppenbarligen inte är sant. Det svarar tex på frågan hur förhåller sig aspiesar till duschning. Och ett antal andra frågor jag skulle kunna komma på om jag ansträngde mig.

Om du däremot menar att det är irrelevant för din pågående verksamhet att jämföra AS oc NT så kan du möjligen ha en poäng. Men icke desto mindre är ditt påstående "kan inte reda ut någonting" är faktiskt inte sant.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 13:31:53, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Re: Duscha - hur ofta?

Inläggav weasley » 2008-04-02 17:03:56

rdos skrev:
Inger skrev:(Rdos, varsågod att kopiera detta på WP eller andra forum också om du vill utöka underlaget.)


Nej tack. Sådana här omröstningar kan inte reda ut någonting. Skevt urval och inga NT att jämföra med är huvudproblemen.


Varför startar du själv såna här omröstningar då?

Dessutom är dina omröstningar väldigt begränsade och fulla av bias, till skillnad från den här.

Plus, att tanken med den här omröstningen var att få veta vad de med diagnos tycker, då är det ju inte relevant att veta vad icke diagnosticerade tycker.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 13:31:53, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Re: Duscha - hur ofta?

Inläggav rdos » 2008-04-02 17:09:53

weasley skrev:
rdos skrev:
Inger skrev:(Rdos, varsågod att kopiera detta på WP eller andra forum också om du vill utöka underlaget.)


Nej tack. Sådana här omröstningar kan inte reda ut någonting. Skevt urval och inga NT att jämföra med är huvudproblemen.


Varför startar du själv såna här omröstningar då?


Enbart för vägledning om det är meningsfullt att göra det professionellt. I det här fallet vet jag redan resultatet så det enda som skulle vara meningsfullt vore att placera den i Aspie-quiz som flervalsfråga.

weasley skrev:Dessutom är dina omröstningar väldigt begränsade och fulla av bias, till skillnad från den här.


Kanske det, men studera gärna sista alternativet. Det hör liksom inte riktigt hit utan är en annan dimension.

weasley skrev:Plus, att tanken med den här omröstningen var att få veta vad de med diagnos tycker, då är det ju inte relevant att veta vad icke diagnosticerade tycker.


Det är det som gör det meningslöst eftersom vi då inte vet vad NT tycker. Inget att jämföra med förutom förutfattade meningar kring hur NT tänker kring detta.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:31:53, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Inger » 2008-04-02 17:28:07

Min gissning är att Rdos helt enkelt inte vill ha en mer detaljerad bild eftersom verkligheten då kan komma i konflikt med hans idealbild av Aspergaren som en lortig neandertalare som hellre sitter och plockar ohyra ur pälsen än att tvätta sig.

Med en så pass vag fråga som "tycker du att de vanliga normerna för hygien är för strikta?" är det fritt fram att tolka in allt ifrån att man duschar varannan dag eller inte använder vanligt schampo, till att man duschar varannat år eller aldrig någonsin (beroende på vilket som råkar stämma bäst med senaste Hn-rönen).

Man borde således inte längre bli förvånad när Rdos ogiltigförklarar allt som inte bevisar det han själv tror på.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 13:31:53, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav rdos » 2008-04-02 17:31:47

Dessutom saknas dimensionen om man tvättar sig med visst intervall för att man tycker det är lagom eller för att andra skulle klaga på en annars. Som det är nu så mäter pollen en kombination av socialt tryck och preferenser. Det finns såklart inget sätt att utifrån resultatet göra uppskattningar kring vad som är vad.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:31:53, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Re: Duscha - hur ofta?

Inläggav Inger » 2008-04-02 17:32:16

rdos skrev:Det är det som gör det meningslöst eftersom vi då inte vet vad NT tycker. Inget att jämföra med förutom förutfattade meningar kring hur NT tänker kring detta.

Men du HAR ju redan undersökt vad NT tycker! De gillar uppenbarligen att tvätta sig? Eftersom du påstår att Aspergare tycker att "kraven på hygien är för höga" så vill jag veta HUR mycket för höga, och hur stor procent är det som faktiskt tycker det?

Just nu är det duscha-varannan-dag-alternativet som leder. Det är stor skillnad på att duscha varannan dag (=helt acceptabelt tror jag de flesta skulle tycka) och att duscha varannen vecka! Eller hur?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 13:31:53, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Inger » 2008-04-02 17:35:41

rdos skrev:Dessutom saknas dimensionen om man tvättar sig med visst intervall för att man tycker det är lagom eller för att andra skulle klaga på en annars. Som det är nu så mäter pollen en kombination av socialt tryck och preferenser. Det finns såklart inget sätt att utifrån resultatet göra uppskattningar kring vad som är vad.

Jag frågade "hur ofta tycker du att det känns lagom..." inte "hur ofta känner du dig tvingad att duscha."

Du försöker bara hitta kryphål för att slippa erkänna att det bara är en liten minoritet Aspergare som delar din egen, mer extrema syn. Du gör dig bara löjlig genom dessa bortförklaringsförsök.

Vill du göra en ännu mer detaljerad poll eller quiz så varsågod! Ingen hindrar dig.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 13:31:53, redigerad totalt 2 gånger.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav rdos » 2008-04-02 17:37:01

Inger skrev:Min gissning är att Rdos helt enkelt inte vill ha en mer detaljerad bild eftersom verkligheten då kan komma i konflikt med hans idealbild av Aspergaren som en lortig neandertalare som hellre sitter och plockar ohyra ur pälsen än att tvätta sig.


Det vore väl antagligen du som skulle klagat om jag placerat något liknande din poll i Aspie-quiz. :roll:

Inger skrev:Med en så pass vag fråga som "tycker du att de vanliga normerna för hygien är för strikta?" är det fritt fram att tolka in allt ifrån att man duschar varannan dag eller inte använder vanligt schampo, till att man duschar varannat år eller aldrig någonsin (beroende på vilket som råkar stämma bäst med senaste Hn-rönen).


Inte alls. Det man kan tolka in är att fler aspiesar än NT hellre skulle tvätta sig mera sällan än vad normerna säger. Det är en ren preferensfråga som inte har någon koppling till socialt grupptryck. Jag är inte så vidare intresserad av exakt hur ofta man skulle vilja tvätta sig, och detta kan ju dessutom skilja beroende på varifrån i världen man kommer och omgivningens preferenser.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:31:53, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav ford » 2008-04-02 17:42:30

Känns glädjande att den stora majoriteten duschar varannan dag eller oftare. :)

-Kanske kan det även användas som en pik mot
"föreningen smutsgrisens rätt i samhället", som ju trots det verkar ha en del representanter på detta forum... :wink: :roll:
Senast redigerad av ford 2011-05-04 13:31:53, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav rdos » 2008-04-02 17:46:01

Resultat från version 6:
http://www.rdos.net/aspeval/?quiz=5&q=140

24% i Aspie-kontrollgruppen svarade "JA" medan 3% i NT-kontrollgruppen gjorde det.

Enligt vanliga utvärderingen är korrelationen 0.44.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:31:53, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Inger » 2008-04-02 17:46:46

rdos skrev:Det vore väl antagligen du som skulle klagat om jag placerat något liknande din poll i Aspie-quiz.
:roll:
Möjligt eftersom jag avsåg att quizet skulle vara ett rent AS-test och skapade det som en service till andra, inte för att stilla min egen nyfikenhet (det är sånt man har forum till!) Men i just det här fallet tror jag t o m att det var jag som ursprungligen var upphov till just den frågan (dock kanske inte med just den formuleringen) eftersom jag också hade en fördom om Aspergare och hygien som jag senare varit tvungen att modifiera eftersom den inte

Det man kan tolka in är att fler aspiesar än NT hellre skulle tvätta sig mera sällan än vad normerna säger. Det är en ren preferensfråga som inte har någon koppling till socialt grupptryck. Jag är inte så vidare intresserad av exakt hur ofta man skulle vilja tvätta sig, och detta kan ju dessutom skilja beroende på varifrån i världen man kommer och omgivningens preferenser.

Jamen det är ju det jag säger! Du är inte intresserad av att få veta exakt hur ofta eftersom du vill vara fri att tolka det som du behagar.

Men JAG är intresserad (eftersom jag vill kunna uppdatera min karta så att den faktiskt stämmer med verkligheten), därför startade jag denna poll. Nu får jag i alla fall reda på vad ett stort urval Aspergare i Sverige tycker.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 13:31:53, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Inger » 2008-04-02 17:49:34

rdos skrev:Resultat från version 6:
http://www.rdos.net/aspeval/?quiz=5&q=140

24% i Aspie-kontrollgruppen svarade "JA" medan 3% i NT-kontrollgruppen gjorde det.

Enligt vanliga utvärderingen är korrelationen 0.44.

Tack.

Och nu vill jag då veta mer i detalj vad de där 24 procenten egentligen menar med det.

Vilket av ovanstående alternativ valde du själv förresten?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 13:31:53, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav rdos » 2008-04-02 17:51:33

Inger skrev:Jag frågade "hur ofta tycker du att det känns lagom..." inte "hur ofta känner du dig tvingad att duscha."


Det är i praktiken samma sak. Du kunde frågat "hur ofta skulle du duschat om du varit eremit?" eller något ditåt för då skulle folk struntat i värderingarna.

Inger skrev:Du försöker bara hitta kryphål för att slippa erkänna att det bara är en liten minoritet Aspergare som delar din egen, mer extrema syn. Du gör dig bara löjlig genom dessa bortförklaringsförsök.


Mycket möljligt att det är en minoritet, men så är det med många drag.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:31:53, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2008-04-02 17:58:58

Inger skrev:Och nu vill jag då veta mer i detalj vad de där 24 procenten egentligen menar med det.


Det får du inte. Om du ställt den här pollen till folk som bor i Afrika eller på 20-talet i Sverige skulle du fått helt andra svar. Den är helt enkelt beroende av värderingar och socialt grupptryck, och därför meningslös för att reda ut vad de 24% menade.

Inger skrev:Vilket av ovanstående alternativ valde du själv förresten?


Jag hänvisar till forumsekretessen :wink:
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:31:53, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Inger » 2008-04-02 18:03:07

rdos skrev:
Inger skrev:Jag frågade "hur ofta tycker du att det känns lagom..." inte "hur ofta känner du dig tvingad att duscha."

Det är i praktiken samma sak. Du kunde frågat "hur ofta skulle du duschat om du varit eremit?" eller något ditåt för då skulle folk struntat i värderingarna.

Men du fattar visst inte poängen? Säkert skulle många - inkl icke-aspergare bli åtminstone lite mindre nogräknade med hygienen om de aldrig behövde träffa folk. Men vi är nu inte eremiter utan lever ihop med andra och då är det naturligt (om man är normalt funtad) att man vill visa hänsyn och inte stinka som en gris. Alltså är den frågan helt hypotetisk och saknar relevans.

Fast jag duschar även när det går veckor utan att jag träffar en enda människa, eftersom jag själv vill känna mig fräsch. Däremot sminkar jag mig inte om jag är ensam och ser håret förjävligt ut så inte bryr jag mig om det.

rdos skrev:
Inger skrev:Du försöker bara hitta kryphål för att slippa erkänna att det bara är en liten minoritet Aspergare som delar din egen, mer extrema syn. Du gör dig bara löjlig genom dessa bortförklaringsförsök.

Mycket möljligt att det är en minoritet, men så är det med många drag.

Visst, men då framställer man det inte som att detta gällar alla. Jag brukade göra det förut men nu försöker jag uttrycka mig lite mer nyanserat.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 13:31:53, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Inger » 2008-04-02 18:09:01

rdos skrev:
Inger skrev:Och nu vill jag då veta mer i detalj vad de där 24 procenten egentligen menar med det.


Det får du inte. Om du ställt den här pollen till folk som bor i Afrika eller på 20-talet i Sverige skulle du fått helt andra svar. Den är helt enkelt beroende av värderingar och socialt grupptryck, och därför meningslös för att reda ut vad de 24% menade.

Men då är ju ditt quiz meningslöst också! Man kan ju vara lika utsatt för socialt grupptryck i Afrika som i Sverige!

Och jag har i alla fall rätt att fråga vad fan jag vill. Hur folk duschade på 20-talet är jag däremot inte intresserad av, jag vill veta vad som gäller NU.

Nu tänker jag inte tjafsa mer med dig för det leder som vanligt aldrig till något annat än :-)064
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 13:31:53, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav ford » 2008-04-02 18:11:22

Inte heller visste jag att afrikaner skulle vara särskilt orenliga av sig, de gånger de har tillgång till tvål och vatten i tillräcklig omfattning. :roll:
Senast redigerad av ford 2011-05-04 13:31:53, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav rdos » 2008-04-02 18:13:11

Inger skrev:Men du fattar visst inte poängen? Säkert skulle många - inkl icke-aspergare bli åtminstone lite mindre nogräknade med hygienen om de aldrig behövde träffa folk. Men vi är nu inte eremiter utan lever ihop med andra och då är det naturligt (om man är normalt funtad) att man vill visa hänsyn och inte stinka som en gris. Alltså är den frågan helt hypotetisk och saknar relevans.


Nu var jag som sagt inte intresserad av hur pass mycket folk vill anpassa sig utan naturliga preferenser. Om du vill veta folks anpassningsbarhet så må det väl vara hänt, men det har inget med preferenser att göra.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:31:53, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Ganesh » 2008-04-02 18:36:47

rdos, tänk också på att hinduer och muslimer och andra som ägnar sig åt rituell tvagning. Inte minst afrikanska rituellt tvagande muslimer. Där kan man verkligen tala om att anpassa sig till omgivningens krav. För dom är ju inte en fråga om omgivningens önskemål. Det är en religiös plikt.

Fast det är klart, att skilja mellan folk som bara vill tvätta sig å ena sidan, och folk som tvättar sig av religiös plikt å andra sidan, är väl en baggis. För dig alltså, för mig verkar det knepigt. Det enda som jag tycker verkar enkelt och uppenbart är frågan om vad och hur folk faktiskt gör. I detta fallet tvättar sig. Deras egentliga och innersta orsaker är litet knivigare att komma åt i en quizzzz eller en poll, verkar det för mig.

Ditt resonemang om naturliga preferenser, till skillnad från anpassning, är ju också en föreställning om människors motiv och bevekelsegrunder.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 13:31:53, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav Inger » 2008-04-02 18:54:07

Intressant också, bara som ett sista tillägg, att 'anpassningsbarhet' i Rdos värld alltid är något negativt (eftersom han själv inte vill anpassa sig en millimeter).

I verkligheten så är just anpassningsbarhet en av de egenskaper som gjort människan så framgångsrik som art (precis som råttor och kackerlackor). Utan minsta vilja/förmåga till samarbete och ömsesidiga kompromisser skulle vi troligen inte existera idag.

Dock kan kompromissviljan också gå för långt. T ex när man anpassar sig efter grupptrycket och börjar röka, kröka eller knarka. Eller när man plågar djur, natur eller medmänniskor för att någon gett order om det. Där är det bra att ha civilkurage och kunna säga ifrån om det inte känns rätt.

Men egensinnighet är inte alltid lika bra. Om man t ex tycker att man har rätt att förpesta andras andningsluft genom t ex rökning, stark parfym eller kroppsodör så är det inte civilkurage bara för att man är i minoritet utan enbart brist på hänsyn.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 13:31:53, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav rdos » 2008-04-02 19:23:59

Ganesh skrev:Ditt resonemang om naturliga preferenser, till skillnad från anpassning, är ju också en föreställning om människors motiv och bevekelsegrunder.


Det är inga föreställningar utan rena tillämpningar på evolutionspsykologi och etiologi. Det är dessa ämnen jag är intresserad av.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:31:53, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2008-04-02 19:25:13

Inger skrev:Intressant också, bara som ett sista tillägg, att 'anpassningsbarhet' i Rdos värld alltid är något negativt (eftersom han själv inte vill anpassa sig en millimeter).


Det har jag aldrig sagt, och dessutom så är jag en av få här som finns i samhället med jobb, familj och umgänge. Snacka om inkonsekvens.

Jag skulle dessutom finna det intressant om man kunde ha med anpassbarhet, men det skulle man knappast kunna få ett mått på genom att polla på preferenser som bara vissa har. För de som har preferensen så innebär anpassning stor möda medan för de som är normala i detta hänseende så krävs ingen anpassningsförmåga.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:31:53, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in