Intresse för fotboll?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Re: Fotboll i allmänhet

Inläggav kvicksilver » 2012-07-13 2:05:44

Zlatan och Thiago Silva almost ready för PSG nu. Franska ligan kanske är något att följa nu? ;)

Det är nu silly season börjar bli riktigt intressant igen!
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Re: Fotboll i allmänhet

Inläggav 424stil » 2012-07-19 18:58:34

kvicksilver:

Jag har följt Franska ligan nu sen 2009 och jag tycker den är underskattad. Tycker det är grymt att PSG värvat Zlatan för Serie A krockar med Premier League och därför ser jag Zlatan bara i Champions League och landskamper i princip. Det som är djupt deprimerande är att TV4 köpt rättigheterna för Ligue 1. Nu måste man stå ut med alla pajasar på den kanalen. Enda vettiga på TV4 tycker jag är Jesper Hussfelt, alla andra är SÅ dåliga. Speciellt Robert Perlskog, står inte ut med honom.

Undrar om dom på TV4 hoppar upp och ner i lycka nu när PSG värvat Zlatan? Vilken jävla tur dom har dom svinen. Nu kommer en jävla massa folk betala för att köpa deras TV4sportExtra, jag är tvärsäker på att dom kommer sända alla PSG matcher där så man måste betala för att se dom. TV4 = fotbollsmördare! :evil:
424stil
 
Inlägg: 652
Anslöt: 2011-10-03
Ort: Angered

Re: Fotboll i allmänhet

Inläggav BeforeHeCame » 2012-07-22 11:12:24

Håller med ovanstående talare. Perlskog är en pina även om han kan vara ganska kul när han är på det där sarkastiska humöret "nu är dommaren grinig på grisini, sånna rackartyg tillåter vi inte tycker han... nu blir det gult kort också". Men karln är ju helt otroligt oengagerad. Helt plötsligt blir det mål och han säger "ja det var fint väder.. oj nu blev det mål också.. ja var var vi nu, just det, det var fint väder och jag ska på picknick till sölvesborg imorgon"

TV4's kommentatorer är ganska kassa, Ja. Hussfeldt blir för mycket ibland men är den klart mest engagerade av dom alla. Christianson(Stavning?) har kunskapen, men inte rösten. Dessutom TV4 och deras vidriga reklamtider och nu senaste fulingen att skapa en ny betalkanal för att kräma ur de sista slantarna av konsumenterna.

Nå, till fotbollen. Zlatan och Thiago Silva kan bli ett mycket intressant anfallspar, men det beror också på hur mycket förstnämnda är villig att faktiskt jobba för laget. Har aldrig gillat Zlatan, han känns alldeles för girig och ute efter uppmärksamhet och pengar. Det är hela tiden det där egot inom honom som ständigt måste stärkas. Hurdå? Man byter klubb.

Jag tror PSG vinner hela skiten denna gång, men i CL tar det nog stopp.
BeforeHeCame
 
Inlägg: 56
Anslöt: 2012-07-22

Re: Fotboll i allmänhet

Inläggav Björne » 2012-07-22 12:23:17

Zlatan går från Milan som är ett av världens bästa lag till PSG som är ett relativt mediokert klubblag. Jag och en snubbe på jobbet hade en diskussion om det där jag påstod att PSG är ett långt steg neråt medans han påstod att Milan och PSG är ungefär lika bra. Kollar man på klubbarnas ELO rating så rankas Milan som världens 11:e bästa och PSG som det 25:e bästa med nästan hundra poängs skillnad. Så jag tycker jag hade rätt. Spår att Zlatan kommer göra massor med mål i PSG och ta dem till en lätt liga seger just eftersom motståndet i franska ligan är så svagt.
Björne
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 1595
Anslöt: 2009-11-12
Ort: Bah

Re: Fotboll i allmänhet

Inläggav kvicksilver » 2012-07-22 20:38:31

Björne skrev:Zlatan går från Milan som är ett av världens bästa lag.


Nja, där kan jag inte riktigt hålla med dig. Italienska ligan har sjunkit alltmer i rankningarna, och jämför man med lag som Barca, Real, City, United och Bayern så tror jag Milan skulle ha svårt. Zlatan och Silva (back, inte anfallare) var typ deras stjärnor.

PSG kommer bli intressant att följa, kommer definitivt kolla på deras matcher i CL.

Ang Perlskog: tycker han är en av Sveriges bättre kommentatorer, däremot slår han inte Chris Härenstam eller Lasse Granqvist. Värsta jag vet är kommentatorer som ska vara "härligt osvenska" och skrika och ha sig i tid och otid, Sverige är inte Brasilien.
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Re: Fotboll i allmänhet

Inläggav 424stil » 2012-08-03 12:41:01

Snart börjar ligorna ute i Europa. *gnuggar händerna* :D

Jag har ett tips för er som spelar på stryktipset. Man vinner nödvändigtvis inte mer eller oftare men jag gillar att spela på detta sätt. Man kör med tre kuponger med en helgardering och två halvgarderingar var (12 kr styck så det blir 36 kr per Lördag, inte så farligt).

En kupong där man tippar hur man TROR det ska gå.
En kupong där man tippar hur man VILL att det ska gå.
En kupong där slumpen avgör hur det ska gå.

Slumpen går till så här. Du tar match nummer ett och rullar en 6-sidig tärning. Om det blir 1-2 så sätter du en 1:a på matchen, om det blir 3-4 så sätter du ett X och om det blir 5-6 så sätter du en 2:a. Upprepa tills du har hela kupongen ifylld. Ditt favoritlag antingen spikar du eller helgarderar. Sen slår du en tärning och kollar vilken av matcherna 1-6 som ska halvgarderas och en tärning och kollar vilken av matcherna 7-12 som ska halvgarderas.

Slumpkupongen brukar bli helt galen. Jag tänker så här: om man tippar alltid hur man tror att det ska gå så kommer man aldrig vara ensam med 13 rätt. Däremot om en galen kupong skulle gå in så är chansen större. Men du kommer aldrig t ex sätta en 2:a frivilligt på Manchester United - Wigan, men om en tärning säger till dig att du ska göra det så är det lättare. :-)Happy

Jag kan inte ens försöka beskriva hur gött det ska bli att ligorna drar igång. Det är som att livet har tagit en tre månaders paus och ska börja igen.
424stil
 
Inlägg: 652
Anslöt: 2011-10-03
Ort: Angered

Re: Fotboll i allmänhet

Inläggav kvicksilver » 2012-08-03 15:00:43

Det kommer bli så sjukt nice med ligastarterna! Redan i helgen sätter ryska och 2, 3 bundesliga igång. :)

Synd bara att Championshipmatcherna alltsom oftast spelas samtidigt på PL (lördagar) eller CL (tisdagar). :(

Sen måste jag hitta bra streams för argentinska också. Perfekt när man kommer hem från krogen, eller helt inte orkar gå ut en lördagskväll. ;)
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Re: Fotboll i allmänhet

Inläggav 424stil » 2012-08-03 15:35:24

Jag tycker det hade varit schyst om Championship hade en toppmatch varje Fredag kväll. Det hade i alla fall jag alltid kollat på.
424stil
 
Inlägg: 652
Anslöt: 2011-10-03
Ort: Angered

Re: Fotboll i allmänhet

Inläggav kvicksilver » 2012-08-04 16:43:21

424stil skrev:Jag tycker det hade varit schyst om Championship hade en toppmatch varje Fredag kväll. Det hade i alla fall jag alltid kollat på.


Håller med, i år är det bara några få. Premiären den 17e är det (Cardiff-Huddersfield), och Bolton-Nottingham Forest den 24e, ska definitivt kolla på den. Men jag undrar om det kanske bara är preliminärt program? Har inte följt Forest mer än i tidningen typ, och har ingen större koll på matcherna i sig.

Ikväll är det PSG-Barcelona! Ska bli spännande att se respektive lags byggen. Sedan blir det lite argentinskt framåt kvällskvisten. :) Ska bli kul att se en hel match för första gången.

Hade fel tydligen: ryska ligan började tydligen för länge sen.

Nåja: om en vecka börjar franska och holländska, och två veckor, Premier League och Championship (och säkert nån annan liga).

Tänkte ordningen:

16.00 Nottingham Forest-Bristol (och sen ha nån slags målservice på PL)
18.45 Newcastle-Tottenham (två bra lag och perfekt timing).
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Re: Fotboll i allmänhet

Inläggav 424stil » 2012-08-05 0:36:06

Fan var på morsans 60-årsfest så jag missade PSG - Barca. Får läsa om det istället.

Ja som du skriver kvicksilver så har dom inte pling på tv4. Så jävla dåligt. Det är säkert så att viasat har rättigheterna för det eller nåt. Du får kolla på text tv med jämna mellanrum, brukar jag göra om jag kollar championship 16.00 på en Lördag. :x icon

Det finns ju en massa sjuka grejer inom fotboll som olika företag osv har köpt rättigheterna för. T ex så spelar jag mycket football manager på pc och jag märkte att spelschemat är slumpat och inte som det riktiga. Så jag mailade sigames och frågade varför och dom sa att Barclays premier league stämmer dom om dom kör med det riktiga spelschemat. Snacka om sjukt. VARFÖR? :evil:
424stil
 
Inlägg: 652
Anslöt: 2011-10-03
Ort: Angered

Re: Fotboll i allmänhet

Inläggav 424stil » 2012-08-05 23:04:55

Kan tipsa om nästa Fredag.

20.45 på TV4Sport Montpellier - Toulouse.

Förra säsongen spelades aldrig franska ligamatcher på fredagar, jag hoppas att detta är en återkommande grej som dom kör med hela säsongen.

Däremot så får man räkna med att när Champions League drar igång och Europa League så kommer i så fall bara lag som inte är med där spela på fredagar så det kommer inte bli så många höjdarmatcher men bättre än inget. :-)Happy

Kan dra till med en riktig Göteborgarordvits om matchen: this is a game they (Toulouse) cant afford to lose. :lol:
424stil
 
Inlägg: 652
Anslöt: 2011-10-03
Ort: Angered

Re: Fotboll i allmänhet

Inläggav aspiemelly » 2012-08-05 23:18:17

Nån som har koll på vilka som har rättigheterna till årets italienska och holländska ligor? dvs viasat, c+ (som iofs byter namn) eller tv4sport kanalerna?
aspiemelly
 
Inlägg: 1813
Anslöt: 2008-12-03

Re: Fotboll i allmänhet

Inläggav 424stil » 2012-08-05 23:27:24

Ingen aning men förra säsongen hade ju TV4 Italienska och Canal+ Holländska. Borde vara samma denna säsongen för jag har inte hört nåt annat.
424stil
 
Inlägg: 652
Anslöt: 2011-10-03
Ort: Angered

Re: Fotboll i allmänhet

Inläggav Delusion » 2012-08-06 9:31:21

Apropå kommentatorerna: läste i nya numret av Offside att Niklas Strömstedt-ellervadhettehannukillenmedstoragråaktigaskäggen hade fått sparken, läs "hans kontrakt förnyades ej". Jag har hört honom bara vid några enstaka tillfällen men tydligen har han kommenterat fotboll också. För mig var hans skrikande röst snarare irriterande men hoppas gubben hittar något att sysslosätta sig med.

Annars, härligt med ett nytt fotbolltråd även om jag kanske numera inte orkar vara lika fanatisk om fotboll som ni andra.
Delusion
 
Inlägg: 85
Anslöt: 2006-01-15
Ort: Ångestköping, förorten Aspigsjön

Re: Fotboll i allmänhet

Inläggav 424stil » 2012-08-06 21:47:09

Niklas Holmgren.

Strömstedt håller på med lite andra grejor. :lol:
424stil
 
Inlägg: 652
Anslöt: 2011-10-03
Ort: Angered

Re: Fotboll i allmänhet

Inläggav kvicksilver » 2012-08-12 19:15:17

Bara jag som såg PSG-Lorient igår?

Blew riktigt imponerad av Lorients försvar, särskilt deras målvakt som gjorde ett riktigt bra jobb. (Siffrorna 2-2 känns inte rättvisa tycker jag). Zlatan var bra, gjorde två mål varav ett på straff. Typ den enda som spelade bra i PSG enligt mig.

Första gången jag såg en fransk match sen..2002-03, nån PSG-match då Roaaldinho var i laget. Tycker stämningen var lite sådär, kändes lite plastigt om man jämför med t ex engelsk, spansk eller italiensk fotboll.
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Re: Fotboll i allmänhet

Inläggav 424stil » 2012-08-12 21:07:32

kvicksilver skrev:Tycker stämningen var lite sådär, kändes lite plastigt om man jämför med t ex engelsk, spansk eller italiensk fotboll.


Beror på att PSG upplöst dom olika klackerna och förbjudit numrerad ståplats. Folk som stått i årtionden på samma plats i klacken fick plötsligt inte stå kvar. Så många i klacken bojkottar PSG.

Dom hade ju extrema problem med huliganism men fantastisk stämning på arenan förut. Nu har dom ett grymt lag som spelar för en skitpublik.

Fortfarande grym stämning på t ex Marseilles och St Etiennes matcher.
424stil
 
Inlägg: 652
Anslöt: 2011-10-03
Ort: Angered

Re: Fotboll i allmänhet

Inläggav kvicksilver » 2012-08-18 3:49:30

Nu sätter det igång på riktigt! :D

Redan idag (fredag) satte The Championship igång, Cardiff-Huddersfield 1-0. Läste om matchen, hade tyvärr inte tid att se den live, men verkar ha varit en jämn match där Cardiff satte in bollen på stopptid. Spekuleras nu i att Cardiff kan gå direkt upp till PL i år.

Känner mig verkligen som killen med koll när jag nu såg att långt ifrån alla The Championshipmatcher TV-sänds, haha. Men hur som helst: Leeds-Wolverhampton 13.45 sänds på TV, kan kanske vara värt att se. Har personligen mycket att göra just nu, så det hinns nog bara med nåt på kvällen. Kanske följer Forest-Bristol på radio kl 16, men tycker fotboll är rätt värdelöst där...

Om någon är intresserad av streama de lägre divisionerna i England så kan ni kolla här vilka som TV-sänds. Många fredagsmatcher i höst. :) Planerar en riktig myskväll när Bolton möter Forest den 24e, med vinägerchips och en stor fet cola. 8)

(Engelsk Championshipfotboll har blivit lite av mitt specialintresse om något :wink: )

Men det stora är ju förstås Premier League. Som jag tidigare skrev så ser jag mest fram emot Newcastle-Tottenham imorgon, tänker definitivt följa den (18.30 svensk tid). Kan nog bli en riktig kul match.

PSG-Ajaccio spelar 21 om jag inte minns helt fel heller, för forumets Zlatanistor. ;)

Spelschema för PL btw: http://www.telegraph.co.uk/sport/footba ... 12-13.html
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Re: Fotboll i allmänhet

Inläggav 424stil » 2012-08-18 14:57:43

Snart börjar det. :D

Jag har laddat hela sommaren inför den här dagen. Det såg bra ut för Tottenham för några månader sen, ny spännande tränare (Andre Villas Boas), två nyförvärv på kort tid (Jan Vertonghen och Gylfi Sigurdsson). Sen dog det. Och det har varit dött som in i helvete. Alla trodde att vi skulle värva Emmanuel Adebayor men det har inte blivit av, nu står vi där med en anfallare (Jermain Defoe) i laget som inte kan spela ensam på topp. Våran målvakt är typ 41 eller 42 år gammal och vi har inte lyckats värva Hugo Lloris från Lyon. Vi har bara en vänsterback (Benoit Assou-Ekotto) och backupen som vi skulle värva enligt rykten (Ezekiel Fryers) har inte värvats. Vår speluppläggare Luka Modric vägrar spela för oss för han vill lämna klubben (din lilla råtthora) och kommer inte spela idag. Ljuset har bytts mot mörker. Men det kan svänga fort i fotboll. Transferfönstret stänger 31 augusti men vi borde gjort klart det mesta av vår business redan så vi kunde haft lite lugn och ro nu när säsongen börjar.

Jag hoppas som alltid på Tottenham vinst och Arsenal förlust. Men det brukar bli som det blir tyvärr. :cry:
424stil
 
Inlägg: 652
Anslöt: 2011-10-03
Ort: Angered

Re: Fotboll i allmänhet

Inläggav 424stil » 2012-08-18 19:24:55

Första matchen Arsenal - Sunderland var väl ganska kass. Glenn Strömberg sa något i stil med "härligt att publiken är lika tänd som i första" eller nåt liknande i andra halvlek. Skojade han med oss? Publiken var pinsam! Dom sjöng inte en enda låt (som vanligt i England) och det enda man hörde var typ "Buu" ibland när Arsenal fick ett domslut emot sig. England framstår tyvärr mer och mer som den sämsta ligan av toppligorna i Europa när det gäller publik.

Jag vann i alla fall 169 kr på stryktipset! Satsade bara 12 kronor så det är gött, hade 10 rätt. Kan säga att min ekonomi är så kass att detta räddar månaden. :lol:

Tottenham spelar just nu, 0-0 i paus. Vi har varit det bättre laget i första. Satan vad vi spelar offensivt, i alla fall i första 15 minuterna, sen lagade jag mat så jag såg inte dom andra 30. Skumt att Gallas petar Vertonghen och att Sigurdsson petar Van der Vaart.

Jaja, Arsenal spelade 0-0 hemma mot ett svagt Sunderland. Jag hade varit nöjd med 0-0 borta mot ett starkt Newcastle. Vi får se hur det blir.
424stil
 
Inlägg: 652
Anslöt: 2011-10-03
Ort: Angered

Re: Fotboll i allmänhet

Inläggav 424stil » 2012-08-18 19:38:23

kvicksilver skrev:Men hur som helst: Leeds-Wolverhampton 13.45 sänds på TV


I vilken kanal? Jag såg inte den matchen på tvmatchen.nu.
424stil
 
Inlägg: 652
Anslöt: 2011-10-03
Ort: Angered

Re: Fotboll i allmänhet

Inläggav kvicksilver » 2012-08-19 14:46:20

424stil skrev:
kvicksilver skrev:Men hur som helst: Leeds-Wolverhampton 13.45 sänds på TV


I vilken kanal? Jag såg inte den matchen på tvmatchen.nu.


The Championship sänds tyvärr inte på TV4 Sport längre. :( Leta upp nån stream, en del bettingsidor har nog, annars finns det andra bra sidor för streams. Kul att sitta 3 på natten och kolla brasilianska Serie B. ;)

Mitt Forest vann mot Bristol 1-0 igår, trevligt trevligt. :) Tyvärr TV-sändes inte matchen, men verkar ha varit bra spel från Nottinghams sida.

Verkar som att det kommit en ny regel i England om att inte sända TV-sända matcher 15 på lördagar (16 svensk tid) för att gynna publiktillströmningen i de lägre divisionerna. Streams och kabel påverkas dock inte. Ser nu att inga Football League-matcher som TV-sänds spelas då, många har flyttat till 18.20 svensk tid. Perfekt om man ska gå ut efteråt, plus att man hinner se en PL-match innan. :)
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Re: Fotboll i allmänhet

Inläggav kvicksilver » 2012-08-27 3:30:03

Intressant omgång nu. Milan förlorade mot Sampdoria hemma i Serie A, blir tufft för dem utan de stora stjärnorna. Chelsea har tre raka i PL, Liverpool har inlett från 0-3 mot WBA till 2-2 mot City, ska bli intressant hur Rodgers (förra Swanseatränarens) nya lag ska fortsätta. Kan Liverpool återta sin forna topposition i England och Europa?

Real förlorade borta mot Getafe... La Liga kanske blir värt att kolla. Särskilt med 23-matcher, perfekt innan man ska sova (tyvärr är det inte Barca eller Real. Helt sjuk snedfördelning).
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Re: Fotboll i allmänhet

Inläggav 424stil » 2012-08-27 9:56:17

Ryktas att Joey Barton kanske är på väg till Marseille. :?

Hade varit synd på en sån gammal klassisk förening.
424stil
 
Inlägg: 652
Anslöt: 2011-10-03
Ort: Angered

Återgå till Intressanta intressen



Logga in