Jag är så förbannat trött på att tänka på mina diagnoser.

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Jag är så förbannat trött på att tänka på mina diagnoser.

Inläggav Yv Ericsson » 2012-07-12 22:00:51

En vän sa till mig idag att det ingår i bearbetningen.
Men jag orkar inte tänka på det mer. Men det sitter som en tumör i huvudet.

Jag tänker på det när jag vaknar tills det jag går och lägger mig.

Några tips på hur man blir av med tumören?

Jag gör massa grejor hela tiden. Men det hjälper inte. Tanken förföljer mig som en skugga.

Hur står man ut?
Yv Ericsson
 
Inlägg: 461
Anslöt: 2012-04-25
Ort: Bromma

Re: Jag är så förbannat trött på att tänka på mina diagnoser

Inläggav Bror Duktig » 2012-07-12 22:20:18

Vet inte, jag led själv av det där. Och det mycket längre än andra. Men det gick över, och nu struntar jag mycket i det.

En bra grej var att läsa igenom BUP-journaler. Då förstod jag mer av hur jag tedde mig utåt, och fick på något sätt en grund för vem jag är, sett ur diagnossynvinkel.

Nu har jag inga större problem med diagnostänkandet.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Jag är så förbannat trött på att tänka på mina diagnoser

Inläggav Yv Ericsson » 2012-07-12 22:35:21

Bror Duktig skrev:Vet inte, jag led själv av det där. Och det mycket längre än andra. Men det gick över, och nu struntar jag mycket i det.

En bra grej var att läsa igenom BUP-journaler. Då förstod jag mer av hur jag tedde mig utåt, och fick på något sätt en grund för vem jag är, sett ur diagnossynvinkel.

Nu har jag inga större problem med diagnostänkandet.



Jag har läst journalerna så dom håller på att falla i bitar.
Men jag är så fixerad vid det. Jag gjorde utredning på neuropsyk.

Men det finns alltså hopp menar du? Taaack!
Tänker du inte mer på det?
Yv Ericsson
 
Inlägg: 461
Anslöt: 2012-04-25
Ort: Bromma

Re: Jag är så förbannat trött på att tänka på mina diagnoser

Inläggav tahlia » 2012-07-12 22:47:15

Jag hade lite samma problem där i början till jag insåg att ingenting egentligen hade förändrats. Jag var precis samma person dagen efter jag fick diagnosen som jag var dagen innan jag fick den.
Du kommer att kunna släppa det tids nog. :-)Happy
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Re: Jag är så förbannat trött på att tänka på mina diagnoser

Inläggav Bror Duktig » 2012-07-12 23:12:25

Yv, jag har slutat älta det hela tiden, men ibland kan jag tänka på det. Inte på något sätt som stör dock. Det var rätt jobbigt innan jag släppte det.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Jag är så förbannat trött på att tänka på mina diagnoser

Inläggav Miche » 2012-07-12 23:51:43

tahlia skrev:Jag hade lite samma problem där i början till jag insåg att ingenting egentligen hade förändrats.

Det som förändrats är kunskapen om hur man fungerar och som med tiden gör livet lite lättare att hantera i och med att man bl.a. lär sig att undvika en massa fällor.

Hade detta forum funnits för 30 år sedan och jag gått med då hade jag kanske sluppit en massa strul i mitt liv och jag klarat mig utan diagnos...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Jag är så förbannat trött på att tänka på mina diagnoser

Inläggav atoms » 2012-07-13 5:05:31

På vilket sätt menar du att du tänker på dina diagnoser; att du ser allt genom olika diagnostiska fönster, utan att kanske veta vad som skulle vara där om inte fönstret hade funnits?
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18053
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Re: Jag är så förbannat trött på att tänka på mina diagnoser

Inläggav Yv Ericsson » 2012-07-13 7:31:48

Tack för ni är så fina och stöttar!

Miche, sant! Hade forumet funnits tidigare hade man sluppit undra varför allt var som det är.

Atoms, precis! Jag hamnade ju på utredningen för att jag hamnat i en depression som jag hade svårt att ta mig ur.
Jag kan inte just nu ta mig ur tankarna om mina diagnoser. Och jag är livrädd för att hamna i "det svarta hålet" igen. Diagnoserna blir en mani liksom.
Och finns i tanken hela tiden.

Jag har kontaktat habiliteringen och hoppas få komma till någon snart.

Någon av er som gått där?
Yv Ericsson
 
Inlägg: 461
Anslöt: 2012-04-25
Ort: Bromma

Re: Jag är så förbannat trött på att tänka på mina diagnoser

Inläggav Bror Duktig » 2012-07-13 8:48:20

Jag går på hab i GBG och har världens bästa psykolog (hittills, för mig, i alla fall :wink: ).

Mitt ältande gick ut på att jag undrade om jag verkligen var aspergare, eller fått fel diagnos och egentligen var det något värre med mig. Eller "sämre" ur alla sätt att se på det. I värsta fall inget "diagnosfel" alls, utan bara att jag var allmänt lat och knäpp och borde skärpa mig.

De första psykologer, kuratorer, habpedagoger från kommunen, som jag träffade, gjorde det förödande för mig att använda taktiken "nejdå, inte syns det på dig", "Nejdå,du verkar ju jätteduktig, jag vet en som...xxxxx". På ett sätt som jag i efterhand kan se liknar det där folk säger till en som är uppenbart tjock att "nej, inte är du tjock inte".

Jag mådde riktigt dåligt av dylikt bagatelliserande, och ältade ännu mer. Tänk att få höra att man inte verkar ha så stora problem eftersom man förstår att armar på en ljusstake inte ser ut som armar på en människa, eller att man är mhycket lindrigt drabbad eftersom man kan förstå att det finns folk i andra rum än där man är själv.

I efterhand förstod jag att den som sade de värsta sakerna, inte förstod skillnaden på autism med utvecklingsstörning och AS utan dito. Jag känner då inte en enda vuxen aspergare som tror att det inte finns folk någon annanstans än där den själv är, eller inte förstår att man inte går inte med egen spritdunke på krogen (om de varit ute vill säga, det kan vara svårt att veta något om något man aldrig gjort). Haha, habpedagogen menade att ingen av de aspergare jag träffade hade "riktig AS" eftersom de alla visste det där om spriten, och alla visste att folk fanns i andra rum, och alla kunde räkna ut som vuxna vad "hoppa över middagen" betyder (även om vissa ser en bild av någon som hoppar över en tallrik, även jag). Visst vet jag att det finns vuxna med AS som inte kan ALLT det där (gäller även mig), men INGEN har varit så "hårt drabbad" som hon uttryckte det, att den inte fattade något.

Alltså, jag mådde mycket dåligt av det där, och det drev verkligen på mitt ältande.

Webbsiten www.autismforum.se hjälpte mig mycket! Där står en hel del om skillnader på AS och autism, vad utvecklingsstörning innebär i praktiken för just förmågor som jag skrev om ovan, eller vilken jätteskillnad det kan vara på testresultat på två som har samma grad av autism, men där den ena har utvecklingsstörning. Habpedagogen upptäckte jag dessutom att hon trodde att folk med uppenbar utvecklingsstörning (jag kände även till att de hade sådan diagnos) bara hade "mer" eller "riktig" AS/autism.

A-ja, jag har kommit över det där nu. Jag vet vem jag är, och varför jag kan eller inte kan vissa saker. Jag har dessutom haft fokus på vissa problem, varpå jag har kunnat kompensera. Att då få höra att man "inte har det problemet" är rent kränkande och borde leda till att jag säger ifrån i stället för att jag ifrågasätter mig själv. Och säga ifrån gör jag numer.

Jag har lagt mycket energi på att lära mig ansiktsuttryck, och kan peka ut detaljer som kännetecknar diverse miner t.ex. Det borde en kunnig person förstå att det är aspigt och INTE att jag har en naturligt förmåga att läsa ansikten. Men med just det har jag råkat ut för att höra att jag "inte har det AS-draget att inte kunna läsa ansikten" (tills personen såg att det faktiskt var mycket teoretiskt, manuellt och inte fungerade riktigt ok IRL).

Jaja, jösses vad jag ältat och ifrågasatt mig själv. Just p.g.a. vad det var jag ältade, så var min BUP-journal till stor hjälp. Den var som en enda stor beskrivning av en AS-unge med hyperdrag.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Jag är så förbannat trött på att tänka på mina diagnoser

Inläggav radix » 2012-07-13 9:00:05

[quote="Bror Duktig"][/quote]
Tack så himla mycket det där var precis vad jag behövde höra den här morgonen innan mina distraherande aktiviteter inleds. :)
radix
 
Inlägg: 911
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Malmö

Re: Jag är så förbannat trött på att tänka på mina diagnoser

Inläggav Yv Ericsson » 2012-07-13 9:09:27

Tack Brorduktig!
Mycket intressant!
Och jag gillar när folk kommer med konkret bestämda tankar. Jag behöver folk med erfarenhet.

Ett som är jobbigt är att alla runt om mig säger att "de säkert oxå har AS"
ALLA SÄGER SÅ!? Alltså har alla AS?!

Utom min 23 åriga son. Han säger att han alltid tänkt det var något med mig.
Att jag blokerar mig i vissa situationer.

Jag läser och läser och läser om AS..
Men ja. Det går säkert över. Hoppas jag.
Det är ett arbete i sig.
Yv Ericsson
 
Inlägg: 461
Anslöt: 2012-04-25
Ort: Bromma

Re: Jag är så förbannat trött på att tänka på mina diagnoser

Inläggav indra76 » 2012-07-13 9:20:01

Yv Ericsson skrev:En vän sa till mig idag att det ingår i bearbetningen.
Men jag orkar inte tänka på det mer. Men det sitter som en tumör i huvudet.

Jag tänker på det när jag vaknar tills det jag går och lägger mig.

Några tips på hur man blir av med tumören?

Jag gör massa grejor hela tiden. Men det hjälper inte. Tanken förföljer mig som en skugga.

Hur står man ut?


Känner sååå igen mig i din beskrivning, dessa ständigt närvarande tankar. Antar att det också kan höra till diagnosen, att man lätt hakar upp sig på något ämne. Jag har gjort så tidigare också, men de har et handlat om roligare saker att fundera på än mina diagnoser...

Har ingen tröst, men du är inte ensam och jag bara antar att det går övet :(
indra76
 
Inlägg: 371
Anslöt: 2010-04-27
Ort: Åkersberga

Re: Jag är så förbannat trött på att tänka på mina diagnoser

Inläggav Yv Ericsson » 2012-07-13 10:05:13

Det är oerhört skönt att inte vara ensammen om detta.
Ja det är som en av alla fixeringar man kan bli tokig på. eller av.

Det som är skönt är att lite andra kanaler håller käft i huvet du kanske..men där är ett jävla liv..

WF är kul och bra :-)Happy
Yv Ericsson
 
Inlägg: 461
Anslöt: 2012-04-25
Ort: Bromma

Re: Jag är så förbannat trött på att tänka på mina diagnoser

Inläggav Bror Duktig » 2012-07-13 10:11:46

radix skrev:
Bror Duktig skrev:

Tack så himla mycket det där var precis vad jag behövde höra den här morgonen innan mina distraherande aktiviteter inleds. :)

Vilket av det var precis det du behövde höra?
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Jag är så förbannat trött på att tänka på mina diagnoser

Inläggav Bror Duktig » 2012-07-13 10:15:53

Yv Ericsson skrev:Tack Brorduktig!
Mycket intressant!
Och jag gillar när folk kommer med konkret bestämda tankar. Jag behöver folk med erfarenhet.

Ett som är jobbigt är att alla runt om mig säger att "de säkert oxå har AS"
ALLA SÄGER SÅ!? Alltså har alla AS?!

Utom min 23 åriga son. Han säger att han alltid tänkt det var något med mig.
Att jag blokerar mig i vissa situationer.

Jag läser och läser och läser om AS..
Men ja. Det går säkert över. Hoppas jag.
Det är ett arbete i sig.

Jag anser att när man är nydiagnostiserad och helt förvirrad, så behöver man bli bekräftad i sin diagnos, inte förringad och bagatelliserad. Man (i alla fall jag) blir ju helt förvirrad av det, och börjar misstänka att man har något annat fel.

Jag har svårt att se att det är många situationer där folk faktiskt har nytta av det förmildrande som "nejdå inte har du/ser du/whatever" innebär. Snarare fungerar det bagatelliserande och lite kränkande, för att inte tala om förvirrande när det handlar om våra problem (en tjock person kan lättare inse att folk ljuger när de säger att den inte ser tjock ut).

Det finns väl dock situationer där dylikt beteende har ett syfte. T.ex. när någon fokuserar överdrivet på ett problem som egentligen inte finns, eller där bekräftande får personen att få djupare problem. Men det är en känslig balansgång, och vet man inte vad man gör, så ska man i stället vara ärlig. Anser jag. Annars kan man ställa till stor skada.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Jag är så förbannat trött på att tänka på mina diagnoser

Inläggav segdeg » 2012-07-13 10:35:41

@ Bror Duktig

Skriver Tack, dock utan att precisera.
segdeg
 
Inlägg: 1788
Anslöt: 2010-12-25

Re: Jag är så förbannat trött på att tänka på mina diagnoser

Inläggav Miche » 2012-07-13 12:19:22

Bror Duktig skrev:De första psykologer, kuratorer, habpedagoger från kommunen, som jag träffade, gjorde det förödande för mig att använda taktiken "nejdå, inte syns det på dig", "Nejdå,du verkar ju jätteduktig, jag vet en som...xxxxx". På ett sätt som jag i efterhand kan se liknar det där folk säger till en som är uppenbart tjock att "nej, inte är du tjock inte".

Man undrar vad sådana människor gör i vården. Helt uppenbart att de inte har där att göra...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Jag är så förbannat trött på att tänka på mina diagnoser

Inläggav Zombie » 2012-07-13 12:27:12

Tja, det tycks ju finnas en hel del aspergare som har en ungefär lika trång bild själva. Viskleken...

Visst, folk i vården borde läsa på i en grad man inte kan kräva av brukare. Men då beror ju allt på vilka man råkar träffa i sin miljö och hur mycket tid, bra källor och kritisk skolning man har att sätta mot det...

Inget kan ersätta att de av oss själva som kan ta in en helhet (vilket långtifrån alla enter heller kan) och orkar ge sig ut och upplysa om den gör det.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Jag är så förbannat trött på att tänka på mina diagnoser

Inläggav kattkvinna » 2012-07-13 12:54:06

Yv Ericsson skrev:En vän sa till mig idag att det ingår i bearbetningen.
Men jag orkar inte tänka på det mer. Men det sitter som en tumör i huvudet.

Jag tänker på det när jag vaknar tills det jag går och lägger mig.


Yv, jag känner så väl igen det. Jag läste massor om AS och skrev själv mycket för att bearbeta.
Det blir lätt för mycket av det. Men lugn, din vän har rätt, det ingår i bearbetningen.
Det kommer att klinga av, men räkna med att det tar tid. Det autistiska i oss gör ältandet mer envist och segdraget. Det är autismens natur att hålla fast vid en tanke och det förlänger ältandet en hel del.

Fortsätt göra saker och tillåta den där tanken förfölja dig som en skugga under tiden. Det går inte att förhindra att tankarna ploppar upp som svampar. Låt den få tjata och hålla sin egen monolog, under tiden du gör något.

Bror Duktig skrev:Jag vet vem jag är, och varför jag kan eller inte kan vissa saker. Jag har dessutom haft fokus på vissa problem, varpå jag har kunnat kompensera. Att då få höra att man "inte har det problemet" är rent kränkande


Ja, det är kränkande att få höra det när all energi går åt till att kompensera och styra sitt sociala samspel manuellt. Jag gillade uttrycket manuellt och ditt inlägg, Bror Duktig!
kattkvinna
Inaktiv
 
Inlägg: 319
Anslöt: 2012-04-10
Ort: Linköping

Re: Jag är så förbannat trött på att tänka på mina diagnoser

Inläggav radix » 2012-07-13 17:29:12

Bror Duktig skrev:Vilket av det var precis det du behövde höra?

Min pappas sida av släkten har allihop AS-drag i varierande grad, men ingen av dem ser sig som annorlunda eftersom det är ont om sociala problem där. Att alla beter sig annorlunda, och de unga har ovanligt mycket problem i skolor och dylikt är.. normalt. Hybris ungefär. Fast hårt försvarad sådan. Skitjobbigt.
Andra sidan är mer suddig, men de hajar att de är lite annorlunda iaf, eftersom alla har varierande grader mindre såna här problem. De flesta där lyckas dock klara sig bra, bara en med utvecklingsstörning utöver ASdragen i generationen ovan mig iaf.

Bror Duktig skrev:De första psykologer, kuratorer, habpedagoger från kommunen, som jag träffade, gjorde det förödande för mig att använda taktiken "nejdå, inte syns det på dig", "Nejdå,du verkar ju jätteduktig, jag vet en som...xxxxx". På ett sätt som jag i efterhand kan se liknar det där folk säger till en som är uppenbart tjock att "nej, inte är du tjock inte".

Jag mådde riktigt dåligt av dylikt bagatelliserande, och ältade ännu mer. Tänk att få höra att man inte verkar ha så stora problem eftersom man förstår att armar på en ljusstake inte ser ut som armar på en människa, eller att man är mhycket lindrigt drabbad eftersom man kan förstå att det finns folk i andra rum än där man är själv.

I efterhand förstod jag att den som sade de värsta sakerna, inte förstod skillnaden på autism med utvecklingsstörning och AS utan dito.
radix
 
Inlägg: 911
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Malmö

Re: Jag är så förbannat trött på att tänka på mina diagnoser

Inläggav Selma » 2012-07-13 21:16:56

Miche skrev:
Bror Duktig skrev:De första psykologer, kuratorer, habpedagoger från kommunen, som jag träffade, gjorde det förödande för mig att använda taktiken "nejdå, inte syns det på dig", "Nejdå,du verkar ju jätteduktig, jag vet en som...xxxxx". På ett sätt som jag i efterhand kan se liknar det där folk säger till en som är uppenbart tjock att "nej, inte är du tjock inte".

Man undrar vad sådana människor gör i vården. Helt uppenbart att de inte har där att göra...

Glöm inte att många av dem har AS själva. Om de plockas bort från vårdsektorn får vi tillgripa tvångsrekrytering för att ersätta dem.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Re: Jag är så förbannat trött på att tänka på mina diagnoser

Inläggav Tyler_Durden » 2012-07-13 23:06:30

Man kan lätt tappa bort sig själv när man går igenom en utredning och får sina diagnoser. Det är nog ganska normalt det du nu går igenom och jag tror det går över med tiden. Jag drev mig själv till vansinne i början, nu så tänker jag bara att jag är den jag alltid har varit, jag är inte mina diagnoser. Visst så är mina diagnoser en del av mig men jag är så mycket mer än så och några ord på ett utlåtande ändrar inte den jag är. Jag tror många ger dom där "orden" på utlåtandet för stor makt.
Om jag inte hade haft diagnoser på papper så hade jag varit samma person ändå så varför låta mig bli påverkad av diagnoserna.
Tyler_Durden
 
Inlägg: 131
Anslöt: 2012-06-12
Ort: stockholm

Re: Jag är så förbannat trött på att tänka på mina diagnoser

Inläggav Yv Ericsson » 2012-07-13 23:20:51

Tyler_Durden skrev:Om jag inte hade haft diagnoser på papper så hade jag varit samma person ändå så varför låta mig bli påverkad av diagnoserna.



Men visst. Jag tänker så. Men det har blivit en fix ide liksom.
Jag har sagt förut till läkaren att jag vill ta elchocker.
Jag är så trött på mig själv typ.
Tack Tyler!
Och alla andra fina här på Forumet :-)154

Moderator: Reparerade citatet.
Yv Ericsson
 
Inlägg: 461
Anslöt: 2012-04-25
Ort: Bromma

Re: Jag är så förbannat trött på att tänka på mina diagnoser

Inläggav tahlia » 2012-07-14 8:05:27

Yv Ericsson skrev:Jag har sagt förut till läkaren att jag vill ta elchocker.
Jag är så trött på mig själv typ.


ECT, för... vad? ECT är en behandling utformad för att rycka upp människor ur depression, inte för att behandla tvångstankar och/eller mani. Du kanske har den gamla bilden av det hela dock.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in