almsjukan, askskottssjukan och nu BOKSJUKAN!!!

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

almsjukan, askskottssjukan och nu BOKSJUKAN!!!

Inläggav ford » 2012-06-14 20:38:40

jaha gott folk: :( :-)004 :cry:

Alla naturälskares mardröm verkar ha inträffat, en trädsjukdom som rikserar att bli ett mycket allvarligt hot mot det lövträd som bildar en alldeles egen biotop och som utgör en mycket stor del av det totala beståndet av ädelskog i
Sydsverige och på kontinenten har slagit till.

En svamp angriper bokens rötter och får hela trädet att dö, fruktansvärt!!!

Det finns ännu inte så mycket skrivet om det, eftersom det är en ny företeelse i Sverige, men en sökning gav detta: http://search.sweetim.com/search.asp?q= ... sf=0&lcr=0

Anledningen till att jag gjorde denna sökning var att jag spontant blev orolig efter att i höstas ha hört Kenneth Lorentzon (forskare på SLU, alnarp) prata om en sjukdom som angriper bokens rötter, för att under denna sommar själv ha sett glesa bokar.

Visst är det illa att asken hotas av askskottssjukan och att almsjukan slår ut almen är ännu värre, men det här är katastrof! :shock: :cry:

Boken är ett biotopbildande träd och bokskogen en aldeles egen naturtyp, som i allra värsta fall kan hotas av utrotning om inget görs.


Vad vet ni om detta?

Några förslag på idéer om räddningsaktioner för detta oersättliga trädslag, som man kan skicka till SLU?
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Re: almsjukan, askskottssjukan och nu BOKSJUKAN!!!

Inläggav Zombie » 2012-06-14 21:25:54

Egendomligt att just ädellövträden ska vara så drabbade, när vi närmast behandlar dem som ogräs utom som dekorationsträd i stads- och parkmiljö och det vi verkligen missbrukar i monokultur är några få sorter tall och gran. Eller missar jag något?
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: almsjukan, askskottssjukan och nu BOKSJUKAN!!!

Inläggav Huggorm » 2012-06-14 21:47:31

Zombie skrev:Egendomligt att just ädellövträden ska vara så drabbade, när vi närmast behandlar dem som ogräs utom som dekorationsträd i stads- och parkmiljö och det vi verkligen missbrukar i monokultur är några få sorter tall och gran. Eller missar jag något?

Gran och tall har också sina sjukdomar, men eftersom dessa träd är ekonomiskt värdefulla satsas det mycket på att hitta botemedel. Ingen svensk satsar däremot pengar på ädellöven, de ses som du säger som ogräs. De resistenta almar som börjar komma på marknaden är framtagna i USA och nere på kontinenten, svenska myndigheter är ointresserade. Skall nu boken också drabbas är det förödande eftersom det är det enda träd som kan tävla mot de allt för dominanta granarna.

Denna sommar har jag sett många sjuka och döende alar här på västkusten, och när jag googlar verkar det bero på vattenburna parasiter. Eftersom alarna ofta växer utmed vattendrag drabbas de extra hårt, även om denna ohyra även kan drabba andra trädslag. Snart finns det väll inga trädslag som inte är drabbade av någon allvarlig sjukdom?
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Re: almsjukan, askskottssjukan och nu BOKSJUKAN!!!

Inläggav Miche » 2012-06-14 21:48:54

Nej Z, du har nog helt rätt!

Många sådana sjukdomar är självreglerande, de kan inte sprida sig för mycket för då har de inget att angripa härnäst. Jämför med rävskabben som gick åt rävstammen väldigt hårt, plötsligt så tog rävskabben kål på sig själv och rävstammen återhämtade sig. Det brukar vara samma effekt med trädsjukdomar.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: almsjukan, askskottssjukan och nu BOKSJUKAN!!!

Inläggav ford » 2012-06-14 21:55:52

Som jag har fattat det så handlar det i 2 av dessa tre fall om mänsklig klåfingrighet.

Askskottsjukan

Askskottssjukan är undantaget som bekräftar regeln och verkar ha uppstått på naturlig väg i Litauen och Polen, under 90 talet, för att därefter ha spridits helt på naturlig väg (det händer faktiskt att naturen själv ställer till med skit, utan människans hjälp och här verkar det ha gått till så).


Almsjukan

Almsjukan skulle jag påstå vara hälften naturens, hälften människans verk, eftersom almsjukan med hyffsat stor sannolikhet nästan utrotat almarna även för 6000 år sedan (stora almfallet).


Samtidigt är det så att dagens almsjuka verkar härstamma från Sydostasien, där almarna är immuna mot den, för att med människans hjälp ha kommit först till Europa ochg därefter till USA, varpå den kommit tillbaks till Europa i en betydlgit aggressivare form som så gott som slagit ut almbeståndet på väldigt många platser. Allt detta har skett genom människan och transport av angripet virke.

Den goda nyheten är att det på lång sikt verkar finnas ett ganska stort hopp för almarna, eftersom det finns tydliga indikationer på att almarna som arter på sikt kommer att utveckla en allt bättre resistens. Medan denna evolution pågår så förökar sig almen som ungplantor i en sådan omfattning att något direkt hot mot artens fortlevnad förhoppningsvis kan avblåsas.

Den dåliga nyheten är att det antagligen blir våra barnbarn, eller barnbarns barn, som kommer att bli nästa generation som får uppleva härligt lummiga almskogar, med fullvuxna träd.

Boksjukan

Man vet välidgt lite om den än så länge, men såvitt jag har förstått (bla genom att kolla wikipedia på andra språk (på svenska står där inget om den)), så verkar det som om svampen härstammar från Australien/sydostasien och att den del av Europa som först drabbats av boksjuka har varit södra Italien. Hursomhelst så smittar den genom infekterad jord.

En högst trolig teori är alltså, enligt mig att någon klåfingrig och vårdslös italienare haft med sig infekterad jord från Australien/sydostasien och använt som plantjord, när han kommit hem.

Hur pass stort hot Boksjukan är mot bokbeståndet verkar man inte veta, men det verkar finnas många som befarar att den kan utgöra ett hot mot hela artnes existens. :(


Barrskogen

Varför barrskogen klarar sig lindrigare undan vet jag inte.
Senast redigerad av ford 2012-06-14 22:03:36, redigerad totalt 2 gånger.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Re: almsjukan, askskottssjukan och nu BOKSJUKAN!!!

Inläggav Huggorm » 2012-06-14 21:59:24

Miche skrev:Nej Z, du har nog helt rätt!

Många sådana sjukdomar är självreglerande, de kan inte sprida sig för mycket för då har de inget att angripa härnäst. Jämför med rävskabben som gick åt rävstammen väldigt hårt, plötsligt så tog rävskabben kål på sig själv och rävstammen återhämtade sig. Det brukar vara samma effekt med trädsjukdomar.
Men inte alltid. Den amerikanska kastanjen, castanea dentata var ett vanligt träd i östra USA när nybyggarna kom dit. Men sedan råkade man få in en svampsjukdom från Asien, och idag finns i princip inga amerikanska kastanjeträd kvar längre, i USA. I andra delar av världen finns dock planterade ex, och det blir väll så med de svenska ädelträden också. De enda som finns kvar blir de nordligaste exemplaren som bitit sig fast i små och glesa populationer på gränsen till vad de klarar av kallt klimat
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Re: almsjukan, askskottssjukan och nu BOKSJUKAN!!!

Inläggav ford » 2012-06-14 22:08:06

Huggorm skrev:
Miche skrev:Nej Z, du har nog helt rätt!

Många sådana sjukdomar är självreglerande, de kan inte sprida sig för mycket för då har de inget att angripa härnäst. Jämför med rävskabben som gick åt rävstammen väldigt hårt, plötsligt så tog rävskabben kål på sig själv och rävstammen återhämtade sig. Det brukar vara samma effekt med trädsjukdomar.
Men inte alltid. Den amerikanska kastanjen, castanea dentata var ett vanligt träd i östra USA när nybyggarna kom dit. Men sedan råkade man få in en svampsjukdom från Asien, och idag finns i princip inga amerikanska kastanjeträd kvar längre, i USA. I andra delar av världen finns dock planterade ex, och det blir väll så med de svenska ädelträden också. De enda som finns kvar blir de nordligaste exemplaren som bitit sig fast i små och glesa populationer på gränsen till vad de klarar av kallt klimat


Miche kan ha delvis rätt, vilket utvecklingens av almsläktets resistens mot almsjuka indikerar. Haken är bara den att flera generationer kommer att gå miste om att få uppleva fullvuxna ädellövträd.

Det som dock är riktigt otäckt med boksjukan är att den angriper rötterna och på så vis kraftigt försvårar för boksläktet att "övervintra" genom aktivt skjutande av rotskott, på det sätt som almsläktet i nuläget verkar göra, vilket också med stor sannolikhet kan bli almarnas räddning.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Re: almsjukan, askskottssjukan och nu BOKSJUKAN!!!

Inläggav Zombie » 2012-06-14 22:20:09

Intressanta klargöranden, Huggorm och ford.

ford skrev:Haken är bara den att flera generationer kommer att gå miste om att få uppleva fullvuxna ädellövträd.

En hake till, i Sverige (litet om vår skogspolitik här), lär väl vara risken att de passar på att plantera igen allt med tall och gran eller något annat lika vansinnigt när de äntligen slipper ädellövträden. (Som ändå i många fall skulle kunna bli mer inbringande än barrträd, vad jag har hört från skogsfolk – så det är inte ens alltid fråga om skogsägarens lönsamhet, utan om vana, (ganska unga) traditioner och stel byråkrati.)

En hake i det där med självreglerande gissar jag är just människan som joker; en annan att naturen faktiskt inte är överlägset smart riktigt alla gånger människan förutan heller.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: almsjukan, askskottssjukan och nu BOKSJUKAN!!!

Inläggav ford » 2012-06-14 22:28:02

Finns det inget vi som privatpersoner kan göra då (t.ex. maila ansvariga forskare/politiker med förslag)?

Jag menar almsjukan och askskottssjukan är förvisso sorgliga, men boksjukan är mera än så, eftersom boken är ett så oerhört mycket viktigare träd ur ekologisk synvinkel, t.o.m. biotopbildande (=bokskogar).

Att boken går samma öde som tillmötes som almen får helt enkelt inte ske, under några som helst omständigheter.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Re: almsjukan, askskottssjukan och nu BOKSJUKAN!!!

Inläggav ford » 2012-06-14 22:37:58

Två förslag på lösningar

1: med hjälp av genteknik kanske man skulle kunna ta fram en ofarlig och samtidigt mera livskraftig variant av den svamp som orsakar boksjukan, sprida den i naturen och på så vis få den att konkurrera ut sin skadliga "artfrände"?

-Hakar med detta: skulle den genmodifierade svampen kunna få skadliga, men hittills okända bieffekter på ekosystemet?

-Går sådant att undersöka?

2: om det nu finns kemisk bekämpning: varför inte bespruta alla bokskogar riktigt ordentligt under några år?

-Miljövänligt?

-Nej, men mindre miljöfarligt än att låta en aggressiv svamp få utrota en så pass viktig trädart (pest eller kolera...)
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Re: almsjukan, askskottssjukan och nu BOKSJUKAN!!!

Inläggav Huggorm » 2012-06-14 22:51:31

När det gäller boken så är den ju ett viktigt timmerträd nere på kontinenten, så det blir nog tyskar eller holländare som ordnar botemedel om det behövs. Svenska skogsstyrelsen kan vi inte räkna med, boken är ekonomiskt oviktig i Sverige.
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Re: almsjukan, askskottssjukan och nu BOKSJUKAN!!!

Inläggav Miche » 2012-06-14 23:36:43

Det sjuka med svensk skogspolitik (läs mer om det i tråden som Zombie länkade till) är att ädelträ är betydligt mycket mer lönsamt än barr, men politiken har tvingat skogsägarna till barrträ och har en massa idiotiska och miljöförstörande regler kring detta.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: almsjukan, askskottssjukan och nu BOKSJUKAN!!!

Inläggav Huggorm » 2012-06-15 7:20:13

Problemet med våra ädellövträd är att de inte växer rakt. Det blir alltså svårare att massproducera billigt byggnadsvirke. Dessutom är det mycket mera jobb med ädellöv, de måste stamkvistas och skötas om ifall man skall få högklassigt virke. Och Sveriges skogsägare är lata, de tycker det är lagom med gran som bara måste gallras ett par gånger och sedan är det bra. Sedan är omloppstiden för gran runt 70 år, medan den är 150-200 år för exempelvis ek.
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Re: almsjukan, askskottssjukan och nu BOKSJUKAN!!!

Inläggav Miche » 2012-06-15 10:49:37

Då är det enklare och billigare att skövla allt som har naturvärde och värde för att vår jord ska överleva...

Det är fan totalt jävla sjukt!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: almsjukan, askskottssjukan och nu BOKSJUKAN!!!

Inläggav Huggorm » 2012-06-15 10:52:46

Visst är det sjukt! Men gemene svensk förstår inte vad som pågår i vårt eget land, och nöjer sig med att klaga på skogsskövling i amazonas, tigerräkor och utrotning av urskogar för plantage av oljepalmer eller eukalyptus.
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Re: almsjukan, askskottssjukan och nu BOKSJUKAN!!!

Inläggav ford » 2012-06-16 15:34:55

Ja, det är fruktansvärt: art efter art försvinner från våra svenska skogar men det enda vi bryr oss om är regnskogen i amazonas (som visserligen är akut hotad och som vi definitivt INTE skall bry oss sluta bry oss om/bry oss mindre om i framtiden).

Skyller på media och på att folk i västvärlden generellt sett har fjrämat sig från naturen på ett sätt som gör att dom inte längre märker (eller bryr sig) när trädart efter trädart försvinner från våra skogar och parker. :(

Nu på 2000 talet skulle det behövas någon typ av väckelserörelse för miljötänk och friluftsliv, motsvarande den roll som arbetarrörelsen, nykterhetsrörelsen och frikyrkorna hade vid förra sekelskiftet.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Re: almsjukan, askskottssjukan och nu BOKSJUKAN!!!

Inläggav ford » 2012-06-30 22:48:45

Några ny rön om detta, någon?

Själv läser jag på för fullt och blir ömsom hoppfull, ömsom deprimerad av det jag lär mig.

Återkommer inom en relativt snar framtid, när jag samlat på mig (och sållat) tillräckligt mycket info för att ha något genomtänkt och strukturerat att skriva i detta för mig mycket viktiga ämne.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in