Jag skriver i nättidningen Sourze. Om att ha AS.

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Jag skriver i nättidningen Sourze. Om att ha AS.

Inläggav Yv Ericsson » 2012-06-25 15:32:16

Just när jag skulle förklara om AS, så använde jag några meningar från OA.
Men jag länkade även till OA.

Varsågod.

Serien kommer att fortsätta.

http://www.sourze.se/Diagnos_Aspergers_10784972.asp
Yv Ericsson
 
Inlägg: 461
Anslöt: 2012-04-25
Ort: Bromma

Re: Jag skriver i nättidningen Sourze. Om att ha AS.

Inläggav SwordlessLink » 2012-06-25 15:40:48

"Kommunikationen" stavas det väl.
SwordlessLink
 
Inlägg: 59
Anslöt: 2012-06-18

Re: Jag skriver i nättidningen Sourze. Om att ha AS.

Inläggav SwordlessLink » 2012-06-25 15:42:04

"Depression" stavas det väl.
SwordlessLink
 
Inlägg: 59
Anslöt: 2012-06-18

Re: Jag skriver i nättidningen Sourze. Om att ha AS.

Inläggav sugrövmanövern » 2012-06-25 15:55:42

fast.... citerar nedan
IQ hos personer med Aspergers syndrom kan i undantagsfall ligga på nivå av lätt utvecklingsstörning.


Plus att Aspergers syndrom är en genomgripande störning i utvecklingen. Så i princip är man utvecklingsstörd, men sällan förståndshandikappad.

Kanske man borde ha med det i nästa artikel?
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Re: Jag skriver i nättidningen Sourze. Om att ha AS.

Inläggav Yv Ericsson » 2012-06-25 16:21:11

SwordlessLink skrev:"Depression" stavas det väl.


nu har jag påpekat stavfelen..som dom ändrar. tack
Yv Ericsson
 
Inlägg: 461
Anslöt: 2012-04-25
Ort: Bromma

Re: Jag skriver i nättidningen Sourze. Om att ha AS.

Inläggav sugrövmanövern » 2012-06-25 16:24:35

I denna tråd jag länkar till nedan framgår att Aspergers syndrom är en utvecklingsstörning (ej att förväxlas med förståndshandikapp). Detta enligt diagnosmanualen som ju bör vara den man tar rena fakta ifrån.

Utvecklingsstörning på fackspråk är inte samma sak som det blivit i folkmun. I folkmun är utvecklingsstörning synonymt med förståndshandikapp, vilket inte är medicinskt korrekt.

jag-blir-sa-arg-nar-asperger-klassas-som-utvecklingsstorning-t25939.html?hilit=utvecklingsst%C3%B6rning
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Re: Jag skriver i nättidningen Sourze. Om att ha AS.

Inläggav sugrövmanövern » 2012-06-25 16:29:56

Från TS artikel i Sourze:
Aspergers har ingenting att göra med utvecklingstörning. De flesta AS är normal- eller högbegåvade.


Hade det stått förståndshandikapp istället för utvecklingsstörning hade jag köpt det. Men denna mening är inkorrekt imho.

Inte meningen att vara besvärlig :mrgreen: men sorry, det är en utvecklingsstörning.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Re: Jag skriver i nättidningen Sourze. Om att ha AS.

Inläggav nallen » 2012-06-25 16:50:48

Det brukar väl hävdas att det är skillnad på "utvecklingsstörning" och "störning i utvecklingen"?
nallen
 
Inlägg: 19464
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Jag skriver i nättidningen Sourze. Om att ha AS.

Inläggav Yv Ericsson » 2012-06-25 17:01:42

sugrövmanövern skrev:Från TS artikel i Sourze:
Aspergers har ingenting att göra med utvecklingstörning. De flesta AS är normal- eller högbegåvade.


Hade det stått förståndshandikapp istället för utvecklingsstörning hade jag köpt det. Men denna mening är inkorrekt imho.

Inte meningen att vara besvärlig :mrgreen: men sorry, det är en utvecklingsstörning.


Oki. Men i detta fallet menar man nog ett förståndshandikapp.
Den meningen är hämtad här:
http://www.aspergare.org/diagnoser.html
Yv Ericsson
 
Inlägg: 461
Anslöt: 2012-04-25
Ort: Bromma

Re: Jag skriver i nättidningen Sourze. Om att ha AS.

Inläggav Yv Ericsson » 2012-06-25 17:02:41

nallen skrev:Det brukar väl hävdas att det är skillnad på "utvecklingsstörning" och "störning i utvecklingen"?


Jag förstår det exakt så som du säger Nalle.
Yv Ericsson
 
Inlägg: 461
Anslöt: 2012-04-25
Ort: Bromma

Re: Jag skriver i nättidningen Sourze. Om att ha AS.

Inläggav sugrövmanövern » 2012-06-25 17:25:00

Ja asså jag är inte den skarpaste kniven i lådan, men tycker det låter väl drastiskt att hävda att Aspergers inte är en utvecklingsstörning.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Re: Jag skriver i nättidningen Sourze. Om att ha AS.

Inläggav Yv Ericsson » 2012-06-25 17:29:52

sugrövmanövern skrev:Ja asså jag är inte den skarpaste kniven i lådan, men tycker det låter väl drastiskt att hävda att Aspergers inte är en utvecklingsstörning.


fastänn för mig är en utvecklingsstörning mer som en lätt form av cp skada, om du förstår.
Men det är en tolkningfråga förståss.
Ungefär som att AS:are alltid, är högbegåvade..lika korkat kanske
Och ja. Jag känner mig ofta utvecklingsstörd..
Yv Ericsson
 
Inlägg: 461
Anslöt: 2012-04-25
Ort: Bromma

Re: Jag skriver i nättidningen Sourze. Om att ha AS.

Inläggav sugrövmanövern » 2012-06-25 17:40:05

Rätt många med cp-skada har fullt normal intelligens. Färre än hälften av patienterna har en utvecklingsstörning. Man kan leva med en CP-skada i många år utan att veta om det om den är lindrig.

CP är olika störningar i muskelkontrollen till följd av hjärnskada.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2012-06-25 17:42:03, redigerad totalt 2 gånger.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Re: Jag skriver i nättidningen Sourze. Om att ha AS.

Inläggav Zombie » 2012-06-25 17:40:34

Allmänfarlig vårdlöshet av medicinare, som borde ha vett att bära sig ansvarigt åt, att kalla ett tillstånd som inte innefattar förståndshandikapp för genomgripande störning i utvecklingen, när vilken kompetent språkexpert som helst hade kunnat tala om för dem att folk inte kommer att kunna skilja det från utvecklingsstörning, som i folkmun betyder "förståndshandikapp".

Samma sorts vårdslöshet som när de sa att vi har "nedsättningar i empatin" (vilket dessutom är minst sagt diskutabelt: redan "avvikelser, som kan innefatta nedsättningar" hade varit betydligt säkrare rent sakligt), när de vet lika väl som alla andra att "empati" i folkmun betyder "att vara allmänt snäll och sympatisk till skillnad från ett kallt monster". Nu vet "alla" att vi är sådana monster. Tack. Och naturligtvis riskerar "utvecklingsstörning" att bli ännu en sådan sak.

Men nu är det som det är, och folks språkbruk kommer aldrig att följa någon aspig uppfattning om logik, och därför borde vi kanske lobba för en ändring i terminologin. Om inte annat så för att tvinga medicinarna att ta ansvar för det de säger om sina egna patienter.

************************************************

Hursomhelst: hatten av för din insats, Yv Ericsson. Väl behövd.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Jag skriver i nättidningen Sourze. Om att ha AS.

Inläggav sugrövmanövern » 2012-06-25 17:44:56

Zombie skrev:Allmänfarlig vårdlöshet av medicinare, som borde ha vett att bära sig ansvarigt åt, att kalla ett tillstånd som inte innefattar förståndshandikapp för genomgripande störning i utvecklingen, när vilken kompetent språkexpert som helst hade kunnat tala om för dem att folk inte kommer att kunna skilja det från utvecklingsstörning, som i folkmun betyder "förståndshandikapp".
Jo, det är en sak vad de säger vid fikabordet på jobbet, en annan sak vad de vidarebefordrar till allmänheten, media etc....

Finns mer att önska där.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Re: Jag skriver i nättidningen Sourze. Om att ha AS.

Inläggav Yv Ericsson » 2012-06-25 17:50:04

Zombie skrev:Allmänfarlig vårdlöshet av medicinare, som borde ha vett att bära sig ansvarigt åt, att kalla ett tillstånd som inte innefattar förståndshandikapp för genomgripande störning i utvecklingen, när vilken kompetent språkexpert som helst hade kunnat tala om för dem att folk inte kommer att kunna skilja det från utvecklingsstörning, som i folkmun betyder "förståndshandikapp".

Samma sorts vårdslöshet som när de sa att vi har "nedsättningar i empatin" (vilket dessutom är minst sagt diskutabelt: redan "avvikelser, som kan innefatta nedsättningar" hade varit betydligt säkrare rent sakligt), när de vet lika väl som alla andra att "empati" i folkmun betyder "att vara allmänt snäll och sympatisk till skillnad från ett kallt monster". Nu vet "alla" att vi är sådana monster. Tack. Och naturligtvis riskerar "utvecklingsstörning" att bli ännu en sådan sak.

Men nu är det som det är, och därför borde vi kanske lobba för en ändring i terminologin. Om inte annat så för att tvinga medicinarna att ta ansvar för det de säger om sina egna patienter.

Hursomhelst: hatten av för din insats, Yv Ericsson. Väl behövd.


Synnerligen begåvat utryckt! Jag har inte riktigt den förmågan. Kanske skulle du kunna skriva?
Jag är däremot mycket road av skrivandet. Kanske just för att det är så svårt att utrycka sig...

Tack!
Yv Ericsson
 
Inlägg: 461
Anslöt: 2012-04-25
Ort: Bromma

Re: Jag skriver i nättidningen Sourze. Om att ha AS.

Inläggav Yv Ericsson » 2012-06-25 17:54:27

sugrövmanövern skrev:Rätt många med cp-skada har fullt normal intelligens. Färre än hälften av patienterna har en utvecklingsstörning. Man kan leva med en CP-skada i många år utan att veta om det om den är lindrig.

CP är olika störningar i muskelkontrollen till följd av hjärnskada.


Jag utryckte mig kanske fel igen då.
Kanners syndrom var något jag inte hört om tidigare.
http://www.aspergare.org/diagnoser.html#Autism_
Yv Ericsson
 
Inlägg: 461
Anslöt: 2012-04-25
Ort: Bromma

Re: Jag skriver i nättidningen Sourze. Om att ha AS.

Inläggav Zombie » 2012-06-25 17:56:58

sugrövmanövern skrev:Jo, det är en sak vad de säger vid fikabordet på jobbet, en annan sak vad de vidarebefordrar till allmänheten, media etc....

Exakt.

Yv Ericsson skrev:Synnerligen begåvat utryckt! Jag har inte riktigt den förmågan. Kanske skulle du kunna skriva?
Jag är däremot mycket road av skrivandet. Kanske just för att det är så svårt att utrycka sig...

Tack!

Oj, säger du det. Du som fick en alldeles utmärkt artikel ur händerna. Tack själv! :D :oops:

Jo, ibland får jag väl till det. Men jag vet aldrig i förväg hur det kommer att uppfattas. Tycker faktiskt även jag att det är svårt. Men skulle säkert skriva offentligt, på ett eller annat sätt, om jag hade ork, slapp ångesten för varenda kontakt och vore stresståligare. Det är främst det som hindrar.

Men du får gärna sno en poäng du tycker är bra av mig. Bara bra om den kommer till nytta. :)
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Jag skriver i nättidningen Sourze. Om att ha AS.

Inläggav Yv Ericsson » 2012-06-25 18:04:24

Jag hade svårt att få ihop det så där bara. Därför hämtade jag en del rader från OA.
Men du är väldigt bra att göra dig förstådd! Någonting jag har ett problem med.
Men jag försöker. Mycket för min egen skull också.

Jag försöker dessutom skriva så kortfattat som möjligt. För att folk skall orka läsa helt enkelt.
Yv Ericsson
 
Inlägg: 461
Anslöt: 2012-04-25
Ort: Bromma

Re: Jag skriver i nättidningen Sourze. Om att ha AS.

Inläggav milve » 2012-06-25 18:45:32

Den här är går ju också att använda.

http://www.vardsamordning.sll.se/Global ... ersion.pdf
milve
Inaktiv
 
Inlägg: 785
Anslöt: 2007-11-13

Re: Jag skriver i nättidningen Sourze. Om att ha AS.

Inläggav Nihilith » 2012-06-25 22:27:02

Zombie skrev:Samma sorts vårdslöshet som när de sa att vi har "nedsättningar i empatin" (vilket dessutom är minst sagt diskutabelt: redan "avvikelser, som kan innefatta nedsättningar" hade varit betydligt säkrare rent sakligt), när de vet lika väl som alla andra att "empati" i folkmun betyder "att vara allmänt snäll och sympatisk till skillnad från ett kallt monster". Nu vet "alla" att vi är sådana monster. Tack. Och naturligtvis riskerar "utvecklingsstörning" att bli ännu en sådan sak.


För ett tag sedan satt jag och lyssnade på Kunskapskanalen där en kvinna diskuterade bland annat empati. Hon påpekade att man kan säga att det finns två typer av empati (kommer inte i håg vad de heter för tillfället, minnet är som det är: dåligt). Den ena är den som gör att man förstår hur någon känner sig (mer instinktivt) den andra är den som gör att man faktiskt bryr sig om andra, och hur de känner sig.

Exempel: En psykopat har förmåga att läsa av, men kan inte bry sig (därav kan de manipulera så effektivt, de vet vad människor "går i gång på" så att säga) och hos någon med AS/Autism så saknar de förmågan att läsa av instinktiv, men de bryr sig när de förstår hur någon känner sig (även om man har svårt att säga/visa det). En "normal" människa har så att säga båda.

Hoppas det inte blev för rörigt. Tycker själv att det förklarar en del bär man funderar på det. Avvikelser finns det dock, som det brukar göra.

Tillägg: Härlig artikel Yv! Mer sådant :)
Nihilith
 
Inlägg: 203
Anslöt: 2011-10-17

Re: Jag skriver i nättidningen Sourze. Om att ha AS.

Inläggav Miche » 2012-06-25 23:26:28

Nihilith skrev:Hon påpekade att man kan säga att det finns två typer av empati (kommer inte i håg vad de heter för tillfället, minnet är som det är: dåligt).
Kognitiv och affektiv empati.
Empati är en komplex psykisk process som innebär (1) att känna vad den andre känner (affektiv empati) (2) att förstå vad den andre känner (kognitiv empati) och (3) en mekanism som kan avgöra från vem (själv/annan) känslan härrör (empatisk precision).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Jag skriver i nättidningen Sourze. Om att ha AS.

Inläggav Zombie » 2012-06-25 23:57:46

Men det där är också en sån där förenkling som media och nätet har gett evigt liv. Går inte att säga att alla aspergare saknar kognitiv empati eller har särskilt mycket affektiv, inte heller att alla enter utom psykopater har gott om båda. I varje fall strider det mot allt jag har sett i levande livet. Bara som en sak är den forskning föreställningen bygger på gammal, med föråldrade antaganden, och gjord ur NT-perspektiv där man inte kan utgå från att kommunikationen har funkat eller slutsatserna varit hjälpligt fria från självblindhet.

Fast det är OT här. En trådlista:
http://www.aspergerforum.se/metatrad-hitta-ratt-trad-snabbt-t13281.html
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Jag skriver i nättidningen Sourze. Om att ha AS.

Inläggav Nihilith » 2012-06-26 13:26:20

@ Miche: Tackar för förtydligandet.

@ Zombie: Påpekade mest. Delgav inte en egen åsikt. Det kan jag sällan göra i skrift. Blir för rörigt. Håller med om att saker och ting är mycket mer komplicerade och att vissa människor har en lust att förenkla saker och ting som inte borde förenklas.

Ber om ursäkt för OT urspårningen. Borde bli bättre på att ta reda vad som nämnts tidigare, och vart.
Nihilith
 
Inlägg: 203
Anslöt: 2011-10-17

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in