Filmtips, alla kategorier

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Re: Filmtips, alla kategorier

Inläggav Parvlon » 2012-02-28 16:12:30

Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Filmtips, alla kategorier

Inläggav Frimodig » 2012-02-28 18:43:27

Jag har skaffat Kill Bill 1 och 2.

Även om jag inte ser Tarantino som i klass med Kurosawa eller Wajda eller Resnais eller den här amerikanen som fick Oscar i år, för en massa tekniska grejer.

Men Uma Thurman och hennes rollkaraktär är verkligen nån man kan känna med.

Så jag brukar se om Kill Bill när jag har tråkigt. Det är häftigt när hon möter den japanska bruden och det är rätt existentiellt när hon blir nergrävd.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Re: Filmtips, alla kategorier

Inläggav Hundralappen » 2012-02-28 19:20:19

Frimodig skrev:Jag har skaffat Kill Bill 1 och 2.

Även om jag inte ser Tarantino som i klass med Kurosawa eller Wajda eller Resnais eller den här amerikanen som fick Oscar i år, för en massa tekniska grejer.

Men Uma Thurman och hennes rollkaraktär är verkligen nån man kan känna med.

Så jag brukar se om Kill Bill när jag har tråkigt. Det är häftigt när hon möter den japanska bruden och det är rätt existentiellt när hon blir nergrävd.

Lennart Frimodig


Tycker dom är sisådär faktiskt.
Men iallafall.. Sett Pulp Fiction? Om inte så måste du nästan det :-)Happy
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Re: Filmtips, alla kategorier

Inläggav Frimodig » 2012-02-28 19:28:17

Hundralappen skrev:
Frimodig skrev:Jag har skaffat Kill Bill 1 och 2.

Även om jag inte ser Tarantino som i klass med Kurosawa eller Wajda eller Resnais eller den här amerikanen som fick Oscar i år, för en massa tekniska grejer.

Men Uma Thurman och hennes rollkaraktär är verkligen nån man kan känna med.

Så jag brukar se om Kill Bill när jag har tråkigt. Det är häftigt när hon möter den japanska bruden och det är rätt existentiellt när hon blir nergrävd.

Lennart Frimodig


Tycker dom är sisådär faktiskt.
Men iallafall.. Sett Pulp Fiction? Om inte så måste du nästan det :-)Happy


Varför tycker du de är sisådär? Vad fattas?

Jag har naturligtvis sett Pulp Fiction. En helt klart smart story, men jag saknar nåt att identifiera mig med. Nedanför ytan saknar aktörerna intresse. Om jag uttrycker mig lite grovt.

Uma Thurmans rollkaraktär behöll intresset hela tiden.

Jag vet inte om det här är en bra förklaring.

Sen tycker jag nog sydkoreanska filmer i den här genren är klart bättre. De är mkt otäckare. Jag kommer inte ihåg nån titel.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Re: Filmtips, alla kategorier

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-02-28 19:35:29

Below tycker jag är en bra film. Den var bättre än vad jag trodde och bättre än vad trailern visa. Iaf enligt mig.


Smart People är en udda dramakomedi. Jag tyckte den var bra men lite svårbegriplig på vissa ställen, men det beror nog på att jag inte fattar underliggande saker.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Filmtips, alla kategorier

Inläggav Hundralappen » 2012-02-28 20:01:30

Frimodig skrev:Varför tycker du de är sisådär? Vad fattas?

Jag har naturligtvis sett Pulp Fiction. En helt klart smart story, men jag saknar nåt att identifiera mig med. Nedanför ytan saknar aktörerna intresse. Om jag uttrycker mig lite grovt.

Uma Thurmans rollkaraktär behöll intresset hela tiden.

Jag vet inte om det här är en bra förklaring.

Sen tycker jag nog sydkoreanska filmer i den här genren är klart bättre. De är mkt otäckare. Jag kommer inte ihåg nån titel.

Lennart Frimodig


Har för mig det är nåt blodbad i nån av dom filmerna, men vissa scener minns jag som bra iallafall.
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Re: Filmtips, alla kategorier

Inläggav Frimodig » 2012-02-28 23:01:49

Hundralappen skrev:
Frimodig skrev:Varför tycker du de är sisådär? Vad fattas?

Jag har naturligtvis sett Pulp Fiction. En helt klart smart story, men jag saknar nåt att identifiera mig med. Nedanför ytan saknar aktörerna intresse. Om jag uttrycker mig lite grovt.

Uma Thurmans rollkaraktär behöll intresset hela tiden.

Jag vet inte om det här är en bra förklaring.

Sen tycker jag nog sydkoreanska filmer i den här genren är klart bättre. De är mkt otäckare. Jag kommer inte ihåg nån titel.

Lennart Frimodig


Har för mig det är nåt blodbad i nån av dom filmerna, men vissa scener minns jag som bra iallafall.


Jo, och jag förlorade just intresset.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Re: Filmtips, alla kategorier

Inläggav Moggy » 2012-05-08 21:23:03

Avengers

Nästa bästa superhjältefilmen nånsin. Kul att Joss Whedon äntligen fick göra en storfilm.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Filmtips, alla kategorier

Inläggav Frimodig » 2012-05-08 22:40:13

Knapp skrev:Jeg har en favoritt, Temple Grandin


Hon är verkligen heroisk. Jag blir mkt imponerad. Att värna om kossor är mkt bra.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Re: Filmtips, alla kategorier

Inläggav KrigarSjäl » 2012-05-08 22:53:26

Expendables 2 bör inte missas. Här en ny trailer,
http://www.ign.com/videos/2012/05/03/ex ... trailer-2#
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Filmtips, alla kategorier

Inläggav slackern » 2012-05-08 22:57:48

KrigarSjäl skrev:Expendables 2 bör inte missas. Här en ny trailer,
http://www.ign.com/videos/2012/05/03/ex ... trailer-2#


Underbart amerikansk propaganda film ;)
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Filmtips, alla kategorier

Inläggav Moggy » 2012-05-14 22:41:03

Åsikter om filmen Loud & Incredibly Close (original title)?!

Huvudpersonen har kanske Aspergers men testerna var oklara...

Nån som sett den har åsikter att dela med sig av? Jag ar sett den men ärmar inte skriva några åsikter just nu.


http://www.imdb.com/title/tt0477302/


Oskar Schell: I started with a simple problem... a key with no lock... and I designed a system I thought fit the problem. I broke everything down in the smallest parts... and tried to think of each person as a number... in a gigantic equation.
[next monologue]
Oskar Schell: But it wasn't working... because people aren't like numbers. They're more like letters... and those letters want to become stories... and dad said that stories need to be shared.
[next monologue]
Oskar Schell: I had anticipated a six minute visit with each person named "Black"... but they were never just six minutes. Everyone took more time than I had planned for... to try and comfort me and make me feel better about my dad... and to tell me their stories. But I didn't want to feel better and I didn't want friends... I just wanted the lock. I wasn't getting any closer to my dad... I was losing him.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Filmtips, alla kategorier

Inläggav Skinny » 2012-05-14 23:33:09

snyft skrev:Hardboiled!
HK-action at its finest!



Svinbra! Jämför med Persbrandts senaste :lol:
Skinny
 
Inlägg: 1669
Anslöt: 2011-02-27
Ort: Mjölby

Film värd att se: Moonrise Kingdom

Inläggav Thath » 2012-06-15 10:16:37

Jag såg på Moonrise Kingdom med morsan i söndags. Jättebra film, se den så fort du kan! :)

/kram


Moderator Alien: Slog ihop med tidigare filmtipsartråd.
Thath
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2012-06-15

Re: Film värd att se

Inläggav Thath » 2012-06-16 14:49:58

Ni får gärna komma med förslag så tråden inte blir tom :P
Thath
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2012-06-15

Re: Filmtips, alla kategorier

Inläggav Tyler_Durden » 2012-06-16 22:21:18

En favorit är Fight club. Det är en ganska djup och samhällskritisk pärla. Första gången jag såg den blev jag helt salig över att se en huvudkaraktär med samma åsikt som mig om samhället :-)Happy
Tyler_Durden
 
Inlägg: 131
Anslöt: 2012-06-12
Ort: stockholm

Re: Filmtips, alla kategorier

Inläggav Moggy » 2012-06-16 22:37:30

We Need to Talk About Kevin
http://www.imdb.com/title/tt1242460/

Kevin's mother struggles to love her strange child, despite the increasingly vicious things he says and does as he grows up. But Kevin is just getting started, and his final act will be beyond anything anyone imagined.




Starkaste jag sett på länge.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Filmtips, alla kategorier

Inläggav citalol » 2012-06-21 16:56:58

Moggy skrev:We Need to Talk About Kevin
http://www.imdb.com/title/tt1242460/

Kevin's mother struggles to love her strange child, despite the increasingly vicious things he says and does as he grows up. But Kevin is just getting started, and his final act will be beyond anything anyone imagined.




Starkaste jag sett på länge.


Låter som något för alla aspie-pojkar :p?

http://www.imdb.com/title/tt0978762/

Rolig och sorglig film om en gubbe med asperger!
citalol
Inaktiv
 
Inlägg: 100
Anslöt: 2010-10-16

Re: Filmtips, alla kategorier

Inläggav Moggy » 2012-06-21 17:05:50

citalol skrev:
Moggy skrev:We Need to Talk About Kevin
http://www.imdb.com/title/tt1242460/

Kevin's mother struggles to love her strange child, despite the increasingly vicious things he says and does as he grows up. But Kevin is just getting started, and his final act will be beyond anything anyone imagined.


Starkaste jag sett på länge.



Låter som något för alla aspie-pojkar :p?



Nja, skulle jag väl inte säga. Killen hade nog andra problem...
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Filmtips, alla kategorier

Inläggav earlydayminer » 2012-06-21 17:57:44

Moggy skrev:Avengers

Nästa bästa superhjältefilmen nånsin.


Den är ganska bra, men först och främst väldigt underhållande. Jag tycker bra om Captain America (filmen) och Chris Evans som Captain America.

Alla nya Batman-filmer kommer givetvis först, men jag förväntar mig att Man of Steel ska vara top notch. Superman är trots allt min favorit och jag vill se en film om JLA. Men det blir svårt att slå Avengers eftersom (tack vare IRON MAN och Robert Downey JR - enbart därför) alla älskar hollywoods lilla superhjältebitch (sorry Robert) Iron Man. Det krävs mycket för att slå Avengers, men eftersom The Dark Knight slår Avengers ganska enkelt så får man väl alltid hoppas. Frågan är om Christian Bale vill vara med i en sådan film, men om Nolan regisserar eller åtminstone är producent så kanske han (Bale) överväger det.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Filmtips, alla kategorier

Inläggav citalol » 2012-06-21 18:18:37

earlydayminer skrev:
Moggy skrev:Avengers

Nästa bästa superhjältefilmen nånsin.


Den är ganska bra, men först och främst väldigt underhållande. Jag tycker bra om Captain America (filmen) och Chris Evans som Captain America.

Alla nya Batman-filmer kommer givetvis först, men jag förväntar mig att Man of Steel ska vara top notch. Superman är trots allt min favorit och jag vill se en film om JLA. Men det blir svårt att slå Avengers eftersom (tack vare IRON MAN och Robert Downey JR - enbart därför) alla älskar hollywoods lilla superhjältebitch (sorry Robert) Iron Man. Det krävs mycket för att slå Avengers, men eftersom The Dark Knight slår Avengers ganska enkelt så får man väl alltid hoppas. Frågan är om Christian Bale vill vara med i en sådan film, men om Nolan regisserar eller åtminstone är producent så kanske han (Bale) överväger det.


Dark Knight över allt indeed.. Skippade Captain America, känns som den tråkigaste av alla avengers, bör man se den ändå? Iron Man skulle nog vart en 2/10 om det inte vore för Kung Robert! Bale + Nolan + Avengers = vattnas i munnen. :D
citalol
Inaktiv
 
Inlägg: 100
Anslöt: 2010-10-16

Re: Filmtips, alla kategorier

Inläggav earlydayminer » 2012-06-21 19:00:54

Chris Evans gör Captain America väldigt sympatisk och hedersam på ett bra sätt. Dessutom har han fysiken för en typisk superhjälte. Jag tycker den är cool och bra, men det är jag det.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Filmtips, alla kategorier

Inläggav Erathe » 2012-06-21 19:53:35

IMDBs People who liked this also liked... funktion är riktigt träffsäker. På senaste tiden har jag hittat flera bra filmer på det sättet och det är mycket sällan jag hittar filmer jag gillar.

Egentligen tjänar det inget till att jag rekommenderar specifika filmer för allas smak är så olika men om ni vill ha lite omväxling mellan alla superhjältar och transformers så kan ni kolla in följande filmer.

Submarine (2010)
Wristcutters: A Love Story (2006)
It's Kind of a Funny Story (2010)

Dom är alla av slice of life/feel good movie typen men behandlar också mental sjukdom.
Erathe
 
Inlägg: 59
Anslöt: 2012-01-31

Re: Filmtips, alla kategorier

Inläggav citalol » 2012-06-21 21:36:19

Erathe skrev:IMDBs People who liked this also liked... funktion är riktigt träffsäker. På senaste tiden har jag hittat flera bra filmer på det sättet och det är mycket sällan jag hittar filmer jag gillar.

Egentligen tjänar det inget till att jag rekommenderar specifika filmer för allas smak är så olika men om ni vill ha lite omväxling mellan alla superhjältar och transformers så kan ni kolla in följande filmer.

Submarine (2010)
Wristcutters: A Love Story (2006)
It's Kind of a Funny Story (2010)

Dom är alla av slice of life/feel good movie typen men behandlar också mental sjukdom.


It's kind of a funny story är i min top 10, en av favoritböckerna också! :)
Submarine såg jag på förhandsvisning, helt OK var den.
citalol
Inaktiv
 
Inlägg: 100
Anslöt: 2010-10-16

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in