DN - Bra kondition minskar risk för depression

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Re: DN - Bra kondition minskar risk för depression

Inläggav plåtmonster » 2012-06-15 14:07:53

En arbetsplats (eller skola) som fungerar dåligt och som man är tvungen att stanna kvar på kan också trigga igång sådana här processer.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: DN - Bra kondition minskar risk för depression

Inläggav earlydayminer » 2012-06-15 14:09:09

Motion = gyllene nyckeln. Det är gratis och kan alltid nyttjas. Jag är ganska säker på att det beror på depressionens grad och lite till, men det är absolut sant att det oftast kan bidra till att många människor mår bättre med det än utan.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: DN - Bra kondition minskar risk för depression

Inläggav Parvlon » 2012-06-15 21:14:00

plåtmonster skrev:En arbetsplats (eller skola) som fungerar dåligt och som man är tvungen att stanna kvar på kan också trigga igång sådana här processer.
Vilka processer pratar du om och vilka studier syftar du på?

Låt mig gissa. Mycket snack och lite verkstad. :-)Hug
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: DN - Bra kondition minskar risk för depression

Inläggav Wine » 2012-06-15 21:16:44

Här är en annan artikel om hur bra det är med fysisk aktivitet, även vid psykiska åkommor:

”Motion kan hela själen”
Publicerad 2011-12-08 09:42

Motion är inte bara bra för kroppen, det kan hela själen också. En rask promenad, en cykeltur, styrketräning eller dans två tre gånger i veckan kan bota lindrig depression och ­ångest lika bra som läkemedel, visar studier.


Också ångest kan dämpas av motion, men vilken dos som krävs är oklart. De studier som gjorts spretar åt olika håll.

– Klart är i alla fall att en del kan få akut ångestlindring av en rask promenad eller till exempel ett pass på spinningcykel. Sitter du på cykeln blir du så upptagen av att hålla dig kvar att du får vila från ångesten en stund.


Hur många recept på fysisk aktivitet som skrivs ut mot depression i dag är det ingen som vet. Statistiken i Stockholms läns landsting visar inte vilken diagnos patienten har, men antalet förskrivna recept inom psykiatrin ökar. Allt fler läkare använder sig av metoden, säger Jill Taube. Studier visar också att vi är benägna att följa motionsråden minst lika bra som recept på läkemedel.


– Motion kan jämföras med antidepressiv medicin, åtminstone vad gäller lindrig depression och ångest. Effekten av motion verkar hålla i sig längre. Fysisk aktivitet verkar också, enligt vissa studier, kunna förebygga återfall i depression bättre än antidepressiv medicin. Bäst av allt är att motion dessutom kan lindra och förhindra kroppsliga sjukdomar och att det inte finns några biverkningar.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: DN - Bra kondition minskar risk för depression

Inläggav wuwei » 2012-06-15 21:41:52

Wine skrev:Sitter du på cykeln blir du så upptagen av att hålla dig kvar att du får vila från ångesten en stund.


Jo, alltså under tiden jag tränar så dämpas ångesten, men nog kommer den tillbaka efteråt. Det hindrar mig inte från att anse att träna är väldigt bra och något jag sysslar med regelbundet, 20 km crosstrainer 3 ggr per vecka, övriga dagar minst 10 000 steg, cykelturer vilken dag som helst. Depressionen blir faktiskt mindre. Så länge jag har möjlighet att följa denna träningsrutin vill säga.
wuwei
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2010-09-08

Re: DN - Bra kondition minskar risk för depression

Inläggav plåtmonster » 2012-06-16 0:57:14

Parvlon skrev:Vilka processer pratar du om och vilka studier syftar du på?

Låt mig gissa. Mycket snack och lite verkstad. :-)Hug


En pressande tillvaro kan fungera som utlösare för depression. Men vad menar du med att det påpekande skulle vara snack?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: DN - Bra kondition minskar risk för depression

Inläggav Parvlon » 2012-06-16 14:45:12

plåtmonster skrev:
Parvlon skrev:Vilka processer pratar du om och vilka studier syftar du på?

Låt mig gissa. Mycket snack och lite verkstad. :-)Hug


En pressande tillvaro kan fungera som utlösare för depression. Men vad menar du med att det påpekande skulle vara snack?
Var väl inte helt nykter när jag skrev meddelandet men "sådana här processer" ser ut som snack fortfarande. Jag tror inte skolan gör så stor skillnad framförallt till, men klart att det är viktigt med att de inte gör saken ännu värre. En helt "rättvis" idrott som du verkar förespråka känns inte särskilt realistisk utan att ta bort människans fallenhet för att tävla och det gör man inte sådär bara.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: DN - Bra kondition minskar risk för depression

Inläggav plåtmonster » 2012-06-16 17:40:01

Låt de som vill tävla göra det, men tvinga inte alla in i det ekorrehjulet.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in