En fråga. (Har jag Asperger?)

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

En fråga. (Har jag Asperger?)

Inläggav mikaleh » 2012-06-14 19:32:52

Hej,
Jag vill veta om jag har asperger av folk som själva har det, dom internettester som finns säger att jag har många starka drag av asp och har själv misstänkt att jag skulle kunna uppfylla kriterierna.
Det som talar emot diagnos är att jag fungerar i alla sammanhang och förstår i princip allt som händer omkring mig.
Jag har arbetat hela mitt liv, aldrig varit arbetslös sen jag fyllt 18år.

Jag är 42år och helt ekonomiskt oberoende och har enligt skatteverket ett taxeringsvärde på 3,2 miljoner.
Saken är den att jag hade en dotter som blev diagoniserad med asp och jag kände att en hel del av hennes beteende var lika mina.
Som att lära sig allt om det som intressant för stunden och att kunna bli helt uppslukad av sitt intresse.

Ställ gärna frågor som kan hjälpa mig att ställa diagnos på mig själv.
Det kan dröja ibland innan jag svarar men eftersom jag har semester nu så kommer jag kolla in forumet varje dag.
Tack i förhand ifall ni frågar mig nåt, jag kommer att försöka svara så ärligt som möjligt.


Moderator mnordgren: förtydligade rubriken.
mikaleh
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2012-03-12

Re: En fråga.

Inläggav 424stil » 2012-06-14 21:58:36

Vem bryr sig om hur mycket pengar du har?

Själv har jag runt 150 kronor i kontanter och inget på kontot. Intresseklubben antecknar.
424stil
 
Inlägg: 652
Anslöt: 2011-10-03
Ort: Angered

Re: En fråga.

Inläggav Abbreviation » 2012-06-14 22:09:47

Ingen här kan diagnosticera dig och du kan heller inte göra det själv. När du har de ekonomiska resurser som du har vore det vettigaste (enligt mig) att kontakta ett NPF-team som kan utreda dig. Det kräver inte särskilt många besök och du kommer få veta på riktigt. Att sitta och spekulera orsakar mycket huvudbry för många och jag tror det är väldigt få som skulle försöka diagnosticera sig själva istället för att kontakta ett kompetent utredningsteam, om de hade de ekonomiska resurser som krävs.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Re: En fråga.

Inläggav Choklad » 2012-06-14 22:17:34

Varför skryter du om dina pengar? Det har väl intenting med hur du som person fungerar och tänker?
mikaleh skrev:Det som talar emot diagnos är att jag fungerar i alla sammanhang och förstår i princip allt som händer omkring mig.
Jag har arbetat hela mitt liv, aldrig varit arbetslös sen jag fyllt 18år.

Då uppfyller du förmodligen inte kriterierna för en riktig diagnos.

Föreslår att du läser lite på forumet och andra faktasidor och ser fall du känner igen dig.

Gör inte en riktig utredning om du inte har något problem du vill ha hjälp med, allt annat är att ha skoj på skattebetalarnas bekostnad och göra väntetiderna längre för dem som verkligen behöver hjälp.
Choklad
 
Inlägg: 837
Anslöt: 2011-12-07
Ort: Skåne

Re: En fråga.

Inläggav Huggorm » 2012-06-14 22:18:42

Abbreviation skrev: Att sitta och spekulera orsakar mycket huvudbry för många och jag tror det är väldigt få som skulle försöka diagnosticera sig själva istället för att kontakta ett kompetent utredningsteam, om de hade de ekonomiska resurser som krävs.

När det gäller Aspergers är det nog rätt många som hellre skulle diagnosticera sig själv om det gick
Huggorm
 
Inlägg: 22254
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Re: En fråga.

Inläggav Zombie » 2012-06-14 22:41:17

Choklad skrev:Varför skryter du om dina pengar? Det har väl intenting med hur du som person fungerar och tänker?

Behöver inte vara skryt. Jag uppfattade det som en av flera illustrationer till att mikaleh inte upplever sig ha några direkta handikapp. En kanske aspigt ärlig illustration.

Och jag kan förstå undran och behovet att få ihop bilden av sig själv. Liksom även synpunkten om skattebetalare och utredningsköer. Å andra sidan, har man råd och det politiska ändå ser ut som det gör kanske man kan anlita någon välrenommerad privatutredare som inte har kö.

Allvarligare är väl då att ingen seriös utredare skulle ställa diagnos på en psykiatrisk avvikelse om man inte kan visa upp "kliniskt signifikanta problem i vardagen" av den, även om man så skulle ha starkare drag av avvikelsen än många som har stora problem och behöver diagnos. För så kan det ju vara: vi lever under så olika omständigheter, och mycket beror också på var problemen sitter och hur vi har lärt oss kompensera för dem (även om en kompensation som på ytan verkar god kan dra orimliga mängder energi, vilket är ett problem och något som ofta missas).

Kan kallas subklinisk Asperger, att ha drag av Asperger men inte så att de tillsammans med ens övriga omständigheter räcker till en diagnos.

Och nej, någon nätdiagnos vill inte jag heller göra mig medansvarig för. Men läs dig omkring, fråga och skaffa material så kanske något klarnar om hur du kan gå vidare.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: En fråga.

Inläggav kattkvinna » 2012-06-15 8:06:32

Zombie skrev:Behöver inte vara skryt. Jag uppfattade det som en av flera illustrationer till att mikaleh inte upplever sig ha några direkta handikapp. En kanske aspigt ärlig illustration.


Ungefär så uppfattade jag också.

Mikaleh, du kan ju vara en fena på att kompensera för ett eventuellt funktionshinder. Kanske du har haft och har en bra och stöttade omgivning, en extrovert personlighet som har hjälpt dig att ta dig fram i samhället. Vad vet jag?

Om det är ett stort huvudbry och saker inte fungerar, exempelvis relationer, att sköta ett hem, eller det privata planet kan du ju alltid ställa dig i kö till ett NPF-team. Det är de som måste ställa eller avfärda hypotesen om asperger.

Gunnel Norrö nämner att så många som 10% har autistiska drag. Det är ingen diagnos, men ett personlighetsdrag.
kattkvinna
Inaktiv
 
Inlägg: 319
Anslöt: 2012-04-10
Ort: Linköping

Re: En fråga.

Inläggav Thath » 2012-06-15 10:11:04

Varför skryter du? 150 kr, pfft. Jag har bara 2 trisslotter i min plånbok! :P
Thath
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2012-06-15

Re: En fråga.

Inläggav plåtmonster » 2012-06-15 12:04:34

@mikaleh, Såg ett SVT program om AS/AD(H)D och i stort sett den enda som visste vad den pratade om sa att det finns en lång gråskala på symptom. Det som diagnosticeras officiellt är oftast de som har problem som gör att livet inte fungerar. Men det är ju ingen motsats till att man själv upplever att saker ej fungerar. Uppenbarligen klarar du hushåll och ekonomi.

Hur hanterar du sociala sammankomster i jobb och hemma? planering och organisering? brytande av repetitiva mönster?

Till er andra: Att man skriver ut att man konstant varit i arbete och har gott om pengar är väl för att visa att man fungerar inom vissa områden. Det betyder inte nödvändligtvis att det fungerar på alla plan. Skulle be folk att sluta hacka på detta.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: En fråga.

Inläggav Henkkalexi » 2012-06-15 12:10:57

Finns ingen anledning för någon här att hacka på någons inkomst - skärpning!

@mikaleh
Instämmer i det som abbreviation skrev. Ingen härinne kan ställa diagnos och vi har alla olika svårigheter av funktionshindret, så det bästa är om du tar kontakt med din husläkare och ber honom/henne skriva en remiss till utredning.
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: En fråga.

Inläggav Thurizas » 2012-06-15 12:24:23

mikaleh skrev:Det som talar emot diagnos är att jag fungerar i alla sammanhang och förstår i princip allt som händer omkring mig.
Jag har arbetat hela mitt liv, aldrig varit arbetslös sen jag fyllt 18år.

Jag är 42år och helt ekonomiskt oberoende och har enligt skatteverket ett taxeringsvärde på 3,2 miljoner.
Saken är den att jag hade en dotter som blev diagoniserad med asp och jag kände att en hel del av hennes beteende var lika mina.


Hejsan. Huruvida du har diagnos eller inte är inget vi här kan säga dig. Att du däremot nämner rakt upp och ner detta om pengar kan däremot ge en liten hint om att du liksom vi med satt diagnos har någon form av problem med det sociala. Det skall ju enligt många anses "fult" att prata så pass öppet om pengar och väcker till synes en del avundsjuka.

Att du arbetat hela livet och inte haft några större problem behöver inte alls tyda på att du inte skulle ha As. Det finns många med As som är "helt" fungerande.
As kan vara ärftligt, så att du känner igen dig i din dotter där behöver inte alls vara konstigt.
För att stilla din nyfikenhet så tycker jag och säkert fler att du skall ta kontakt med vården och få gå igenom en utredning.Detta kan ta ett tag (ibland flera år att få igenom en utredning när man är så pass fungerande som du verkar)
Det finns även privata utredare och där går det undan. Dock så kostar det och du kommer med stor sannolikhet få bekosta den utredningen själv.

Lycka till med allt :-)Happy
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Re: En fråga.

Inläggav plåtmonster » 2012-06-15 12:34:10

Törs man fråga inom vilken bransch du nått framgång? ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: En fråga.

Inläggav mikaleh » 2012-06-15 21:41:44

kattkvinna skrev:Mikaleh, du kan ju vara en fena på att kompensera för ett eventuellt funktionshinder. Kanske du har haft och har en bra och stöttade omgivning, en extrovert personlighet som har hjälpt dig att ta dig fram i samhället. Vad vet jag?

Jag blev uppfostrad av en ensamstående mamma som kom till sverige vid 17års ålder och kunde inte ett enda ord på svenska, hon födde mig när hon fyllt 18.
Hon är idag en egenföretagare som skattar runt 800tkr per år.

Nej jag har inte haft det lätt, varenda föräldramöte med skolan fick jag ta hand om själv eftersom min mamma inte kunde svenska.



Moderator atoms - gjorde den citerade texten synlig och såg till att den knöts till dess författare.
mikaleh
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2012-03-12

Re: En fråga.

Inläggav mikaleh » 2012-06-15 21:47:02

Choklad skrev:Varför skryter du om dina pengar? Det har väl intenting med hur du som person fungerar och tänker?

Pengar är oviktigt för mig.
Det betyder däremot en livssituation som faktiskt är min verklighet.



Moderator atoms - gjorde den citerade texten synlig och såg till att den knöts till dess författare.
mikaleh
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2012-03-12

Re: En fråga.

Inläggav mikaleh » 2012-06-15 21:53:48

plåtmonster skrev:Hur hanterar du sociala sammankomster i jobb och hemma?

Jag följer med gänget.

plåtmonster skrev: planering och organisering?

Jag planerar aldrig något, låter det bara ske.

plåtmonster skrev: brytande av repetitiva mönster?

?


Moderator atoms - gjorde den citerade texten synlig och såg till att den knöts till dess författare.
mikaleh
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2012-03-12

Re: En fråga.

Inläggav mikaleh » 2012-06-15 22:06:26

plåtmonster skrev:Törs man fråga inom vilken bransch du nått framgång? ;)

Husaffärer.


Moderator atoms - gjorde den citerade texten synlig och såg till att den knöts till dess författare.
mikaleh
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2012-03-12

Re: En fråga.

Inläggav mikaleh » 2012-06-15 22:26:39

Choklad skrev:Varför skryter du om dina pengar? Det har väl intenting med hur du som person fungerar och tänker?

Därför att en journalist ringde upp mig och var förvånad att jag inte var en uteliggare.

Pengar har med allt och göra.


Moderator atoms - gjorde den citerade texten synlig och såg till att den knöts till dess författare.
mikaleh
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2012-03-12

Re: En fråga.

Inläggav plåtmonster » 2012-06-16 0:54:31

mikaleh skrev:Därför att en journalist ringde upp mig och var förvånad att jag inte var en uteliggare.


Journalister.. :-)064

Pengar är inte allt med det gör många saker möjligare och definitivt smidigare.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: En fråga.

Inläggav Ugglan » 2012-06-16 10:22:12

mikaleh skrev:Det som talar emot diagnos är att jag fungerar i alla sammanhang och förstår i princip allt som händer omkring mig.
Jag har arbetat hela mitt liv, aldrig varit arbetslös sen jag fyllt 18år.

Jag är 42år och helt ekonomiskt oberoende och har enligt skatteverket ett taxeringsvärde på 3,2 miljoner.


Kul att du frågar om du kan ha AS, bilden och de fördomar man har (som jag hade innan min utredning) är ju att man på något vis är lite kuf, konstig och att det syns. Men så är det inte, så kan det vara, men jag tror att det inte är så för merparten.

Jag trodde heller inte att jag kunde ha AS just därför, jag har heller inga problem med att förstå omvärlden, tvärtom jag har sysslat med analys av människors beteende inför enkätutformning inom arbetsmiljöfrågor. Jag känner flera inom forskarvärlden med tydliga aspergerdrag (dock helt omedvetna om det själva). Asperger finns överallt, och kan så länge man kan leva sitt liv på det sätt som passar en, vara en stor tillgång (likväl som det kan bytas mot det motsatta om situationen blir alltför pressad).

Tycker det finns en poäng med att ta upp den ekonomiska situationen, för om den biten är dålig, blir en utredning av större betydelse. Sen kan det vara så att de aspergerdrag man har kombinerat med hur man lever kan leda till ekonomisk fördel. Det behöver inte vara någonting som per definition talar emot asperger (även om andra kan vara av annan åsikt där). Jag tycker det är bra om hela bilden av asperger kommer fram, ur alla aspekter, alla varianter.

Klart att du kan ha det. Jag säger kan. Men om du ska göra en utredning måste de som utreder vara duktiga. Samtidigt kanske du inte har så stor nytta av det. Däremot är det väldigt bra för din dotters skull att du sätter dig in. Det värsta är när föräldrar pekar ut sina barn utan att se sin egen del i det hela.
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Re: En fråga.

Inläggav weasley » 2012-06-16 13:20:18

mikaleh skrev:Jag är 42år och helt ekonomiskt oberoende och har enligt skatteverket ett taxeringsvärde på 3,2 miljoner.

Fan vad glad jag är för din skull.

Jag vet inte om du har aspergers eller inte, men rent POLITISKT sett vore det roligt. Den gängse bilden av aspergare är ju att man antingen sitter och dreglar i ett hörn eller bor i Silicon Valley. De som inte är kufar utan klädstil och jobbar på lagret då förståss.

Själv skulle jag gärna ha lite högre taxeringsvärde än jag har. Sådär så jag har råd att hämta ut min medicin, tex. Och ha pengar över för ta ett billigt flyg till Skottland.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Re: En fråga.

Inläggav Fenren » 2012-06-16 13:23:16

mikaleh skrev:fungerar i alla sammanhang


du har inte AS, då ett kriterium är att man ska ha problem
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: En fråga.

Inläggav kullan » 2012-06-16 13:33:02

Fenren skrev:
mikaleh skrev:fungerar i alla sammanhang


du har inte AS, då ett kriterium är att man ska ha problem





Det beror på vad man har strul med och vilket beteende man har. Jag faller inte in under alla kriterier heller men jag fick diagnosen ändå.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: En fråga.

Inläggav Fenren » 2012-06-16 13:35:28

kullan skrev:Det beror på vad man har strul med och vilket beteende man har. Jag faller inte in under alla kriterier heller men jag fick diagnosen ändå.


nej, det är ett krav att man ska ha problem av de kriterier man uppfyller... annars uppfyller man inte dem.

det räcker inte med att man känner att man skulle kunna passa in, men att de inte utgör ett hinder i ens liv; man måste ha problem för att uppfylla kriterierna.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: En fråga.

Inläggav Miche » 2012-06-16 13:39:32

Fenren skrev:man måste ha problem för att uppfylla kriterierna.

Har du ens läst diagnoskriterierna?

Om jag tittar på mig själv så ansåg inte jag för 25 år sedan att jag hade några problem, men när jag tittar tillbaka på mitt liv så inser jag att jag hade större problem då än jag har nu!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in