Ni som INTE har någon medicinering!

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Ni som INTE har någon medicinering!

Inläggav KalleKus » 2012-06-13 10:06:24

Hur fungerar ni?
Har ni aldrig kännt behov av medicin?
T ex för depression, ångest eller social fobi/mutism?

Är intressant för jag vet ju hur dysfunktionell jag var innan jag fick venlafaxin... Antar att utan det skulle jag vara totalt annorlunda.
Fattar inte hur man orkar utan SNRI/SSRI..

Men alla blir vi kanske inte deprimerade eller alltför socialt hämmade..?
Beror möjligtvis på omgivning och förutsättningar..
KalleKus
 
Inlägg: 512
Anslöt: 2012-05-12

Re: Ni som INTE har någon medicinering!

Inläggav Parvlon » 2012-06-13 12:55:11

“Let food be thy medicine and medicine be thy food”
― Hippocrates

Hur fungerar ni?
Va?
Har ni aldrig kännt behov av medicin?
Hunrig ibland. ;)
Senast redigerad av Parvlon 2012-06-13 12:58:32, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Ni som INTE har någon medicinering!

Inläggav kullan » 2012-06-13 12:57:53

Jag tror inte jag skulle bli så mycket piggare av piller så jag hoppar över. Jag vet vad som skulle göra mig piggare.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Ni som INTE har någon medicinering!

Inläggav Ugglan » 2012-06-13 13:54:37

Jag har provat ett SSRI-piller eftersom jag var var ledsen av en konkret anledning (nära väns sjukdom och död, då ett år tillbaka) men det fungerade lite tvärtom på mig. Jag blev rätt pigg direkt (alltså direkt och inte efter ett antal veckor som det ska ta) sen när kuren skulle börja verka började jag bli trött. Däremot upplevde jag att pillret skapade en distans till den inträffade händelsen och det var bra. Jag slutade efter 8 veckor, jag tycket att muntorrheten var extremt irriterande. Läkare har också tjatat om centralstimulantia, innan jag fick ASdiagnos för de trodde jag hade ADD. Sedan sa min utredningspsykolog att det var bra att jag inte tagit det för risken är stor att min känslighet skulle förstärkas av sådan medicin.

Istället försöker jag anpassa mig till mina förutsättningar så gott det går.

Jag tycker också det är bra att det finns några "bromsklossar" i samhällsmaskineriet. Sanningen att säga borde det finnas fler som inte far runt som galningar och hela tiden bränner jordens resurser. Den rastlösa arbetsnarkomanen är för mig inget ideal.
Som tur är.:wink:
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Re: Ni som INTE har någon medicinering!

Inläggav clivia » 2012-06-14 2:31:33

Jag fick concerta innan och har egentligen nåt whatever piller för ångest men inget som jag tar regelbundet eller knappt allt.
Motion och sömn brukar funka.
Känner inte direkt behov ta piller, tvärtom är jag antipiller.
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Re: Ni som INTE har någon medicinering!

Inläggav Savanten Svante » 2012-06-14 2:33:17

Antidep när jag behöver det. Rätt länge sen nu. Några år eller så.

Bra terapeut fixade det, tror jag! :)
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Ni som INTE har någon medicinering!

Inläggav kattkvinna » 2012-06-14 8:03:37

Ugglan skrev:Jag tycker också det är bra att det finns några "bromsklossar" i samhällsmaskineriet. Sanningen att säga borde det finnas fler som inte far runt som galningar och hela tiden bränner jordens resurser. Den rastlösa arbetsnarkomanen är för mig inget ideal.
Som tur är.:wink:


Håller med dig fullständigt i det! Det behövs en sund och alternativ motrörelse mot stress och upptrissade prestationskrav. Har börjat acceptera min långsamhet som ett bidrag till mänskligheten. Jag jobbar i min takt. De arbetsgivare som inte har accepterat det eller kommer göra det i framtiden heller, sorterar inte bara bort de som inte är tillräckligt effektiva. De sorterar bort sig själva som lämpliga arbetsgivare.

Apropå medicin har jag accepterat att leva med en låg underhålls fluoxetion (SSRI) för att inte halka ned i depressiva perioder med förstörd sömn, låg livskvalitet och känslor av att allt är meningslöst.

Jag har slutat sju-åtta gånger på tolv år, för att jag varit rädd för att bli psykologiskt beroende. När flummiga psykiatrer inte talade om hur lång tid jag skulle ta dem, tolkade jag FASS och packsedeln i kartongen bokstavligt och provade att sluta efter ett års medicinering.

En period på 90-talet innan medicinering gick jag i psyodynamisk terapi. Ineffektivt. Jag hade att väja på sömnmedel eller antidepressiva. Varje försök att leva medicinfritt slutade med att jag sjönk som en sten, sov uruselt och fick generell ångest inom loppet av två- fyra månader, vid minsta förändring och stresspåslag.

På 2000-talets mitt provade jag KBT utan medicinering, men sjönk som en sten ned i en ny depression. Då började jag med fluoxetin, som har mildast initiala biverkningar.

Jag har sedan dess accepterat och övertalats av läkare på VC och NPU att leva på en underhållsdos. Återfallsfrekvensen är 50% efter en första depression. Efter en andra, tredje, (har tappat räkningen), är risken för återgång hela 80-90 %. Det kommer tillbaka snabbare och tar längre tid att vända en depression efter upprepade gånger har jag märkt!

Känn inget misslyckande i att ta SSRI/SNRI! Det hjälper mig att hantera motgångar så att svarta, tillfälliga hål inte blir långa ångest/depressioner och en dålig natt inte en långvarig sömnstörning.

Obs! Det har aldrig påverkat min sociala fobi, som till stor del är nära knuten till min autism.
Antidepressiv medicin gör varken eller med autism.

Kom ihåg att du aldrig är en svagare eller sämre människa för att du tar medicin eller annan hjälp som finns! :-)Happy
kattkvinna
Inaktiv
 
Inlägg: 319
Anslöt: 2012-04-10
Ort: Linköping

Re: Ni som INTE har någon medicinering!

Inläggav KalleKus » 2012-06-14 8:33:42

Jag har samma som dig kattkvinna.
Alltså måste ta venlafaxin för att kunna leva.
Enl min läkare är det lika nödvändigt för mig som insulin för en diabetiker!
Så det är inte frågan om gilla eller inte gilla piller direkt....
Det är ett måste.
Jag hade minst 4-5 djupa depressioner innan jag fick venlafaxin och som du säger så är det i princip en garanti att det kommer nya depressioner snabbare, än allvarligare och längre.
För mig påverkar dock venlfafaxin absolut hur jag fungerar socialt! Så det håller jag inte med om att de inte skulle göra. :wink:
Har tagit dem i 11 år (ett par kortare uppehåll som inte funkat) så jag vet verkligen hur de verkar på mig.
De är dessutom rekommenderade som behandling mot social fobi och ångest.
Visst de ändrar inte mig i grunden men de hjälper enormt med det jag behöver för att funka. :-)Happy
Tror att jag läst nånstans att hjärnan påverkas på lång sikt också så att de skulle vara ännu effektivare när man tagit dem länge...
KalleKus
 
Inlägg: 512
Anslöt: 2012-05-12

Re: Ni som INTE har någon medicinering!

Inläggav Ugglan » 2012-06-14 10:12:49

Nej, jag lägger heller ingen värdering i om man tar medicin eller inte, det är ju jättebra att det finns och kan fungera.
Jag springer och jag tycker det känns bra att göra det. Det är kul att märka att man blir bättre och bättre, men inte tycker jag att det gör mig piggare, snarare tvärtom. När adrenalinet lagt sig efter en längre runda (lång för mig alltså, ca 8 km), då kan jag vara sanslöst trött. Men jag är lite faschinerad av det hela - att människan har denna springkapacitet.
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Re: Ni som INTE har någon medicinering!

Inläggav Bror Duktig » 2012-06-15 0:02:52

Har ingen medicin, men har gått på i många år förut. Innan medicinering: halv dystymi, depressioner ibland, tvångsgrejer. Efter medicinering: som innan fast i kubik. Klarar mig rätt bra ändå och vill inte ha de biverkningar man får. Jag vill ge mig fan på att klara mig utan medicin, och försöker med noga genomtänkt optimal kost, motion o.s.v. Och det fungerar, fast inte fullt ut.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Ni som INTE har någon medicinering!

Inläggav plåtmonster » 2012-06-15 1:16:15

kattkvinna skrev:sov uruselt

Prova melantonin tabletter?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Ni som INTE har någon medicinering!

Inläggav matterik » 2012-06-15 2:12:19

Jag har ingen medicinering. Jag har provat antipsykotisk medicin mot ångest men fick massa biverkningar av den.

Jag har löst mycket av min ångest problematik genom att vila mycket och dra ner på det sociala.

Jag har också haft problem med smärta. Både psykisk och fysisk men har aldrig ätit medicin mot det.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Re: Ni som INTE har någon medicinering!

Inläggav lasseivägen » 2012-06-15 2:16:05

Käkade 100 mg Sertralin (SSRI) i tre år när jag insåg att att det inte gjorde varken till eller från slutade jag.
Att det krävs så lång in och utfasning, beror bara på att man inte skall märka att det inte har någon effekt.

Själv gick jag från 100 mg till noll på en vecka, utan det minsta tecken på abstinens.
De flesta studier har inte visat någon större effekt på depressioner.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Ni som INTE har någon medicinering!

Inläggav svarabhaktivokal » 2012-06-15 5:54:03

Bror Duktig skrev:jag vill ge mig fan på att klara mig utan medicin, och försöker med noga genomtänkt optimal kost, motion o.s.v. Och det fungerar, fast inte fullt ut.


matterik skrev:Jag har löst mycket av min ångest problematik genom att vila mycket och dra ner på det sociala.


Stämmer med hur jag försöker hantera det. Jag är livrädd för mediciner, så därför har jag fått hitta alternativa vägar. Jag lever ett väldigt inrutat liv vad gäller mat, sömn, motion, umgänge och vardagsgöromål. Då fungerar jag ganska så bra. Men avviker jag från det så brakar jag ihop fullkomligt.
svarabhaktivokal
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2009-10-30

Re: Ni som INTE har någon medicinering!

Inläggav kattkvinna » 2012-06-15 7:48:46

Motion, rätt umgänge och bra vanor är ovärderligt. Att ta hand om mig själv, leva i acceptans plus låg underhållsdos SSRI (utan biverkningar) är värt att ta för att må bättre för min del. Jag ser medicin som ett verktyg bland flera. Ju fler verktyg, desto mer rustad för att klara livets, autismens och vardagens påfrestningar. :-)Happy

Alla människor svarar inte på medicin för det är inte svaret på just deras problem. Andra människor är läkemedelskänsliga och har svårt att hitta rätt sorts preparat. Jag är också läkemedelskänslig, men fluoxetin fungerar. Paroxetin, velafaxin och mirtazapim har gett för mycket biverkningar eller har varit svåra att sätta in/ut. Sömnmedel ska vi inte tala om, dåsighet, bakfylla och allt annat än god sömn... de är jag livrädd för och har inte använt på många år.

I mitt fall är jag mer än överbevisad efter att ha sett min historia med återfall upprepa sig.
För mig har fluoxetin varit och är en viktig del, bland många andra delar, för att jag ska fungera.
kattkvinna
Inaktiv
 
Inlägg: 319
Anslöt: 2012-04-10
Ort: Linköping

Re: Ni som INTE har någon medicinering!

Inläggav Thath » 2012-06-15 10:13:54

Jag provade att sluta helt en dag. Gick en vecka innan jag blev ... hehe tja, jag går på medicin igen ^^
Thath
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2012-06-15

Re: Ni som INTE har någon medicinering!

Inläggav Bror Duktig » 2012-06-15 12:07:04

Thath skrev:Jag provade att sluta helt en dag. Gick en vecka innan jag blev ... hehe tja, jag går på medicin igen ^^

Man måste sätta ut på ett mycket planerat sätt. Jag satte ut under 2-3 månader, och efter det tog det ett år innan jag kände mig balansera (i fråga om svajigt mående, dystymin hängde ju kvar, liksom min tvångssjukdom). Djup depression verkar jag dock komma längre och längre ifrån, men alltså inte dystymin som är oförändrad i stort sett.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Ni som INTE har någon medicinering!

Inläggav Thurizas » 2012-06-15 12:53:21

KalleKus skrev:Hur fungerar ni?
Har ni aldrig kännt behov av medicin?
T ex för depression, ångest eller social fobi/mutism?

Är intressant för jag vet ju hur dysfunktionell jag var innan jag fick venlafaxin... Antar att utan det skulle jag vara totalt annorlunda.
Fattar inte hur man orkar utan SNRI/SSRI..

Men alla blir vi kanske inte deprimerade eller alltför socialt hämmade..?
Beror möjligtvis på omgivning och förutsättningar..


Jag är helt utan mediciner nu och har varit så i flera månader.
Åt tidigare (några år sedan) Venlaflaxin och den hjälpte mig bara med den sociala ångesten, inte depp. Dock så slutade den fungera liksom alla andra preparat innan den har gjort.
Jag verkar bli immun efter ett tag och får snabbt trappa upp allt jag ätit till maxgräns.

Jag får både depressioner och blir socialt hämnad i perioder. Det som funkar bäst och utan biverkan som exempelvis venlaflaxin gav mig(viktuppgång) är att lyssna på kropp och psyke.

Det enda behov jag har nu efter medicinering är för att stilla min adhd aktiva hjärna. Men då jag är gravid så får det vänta.
Ångestdämpande skulle jag gärna ta då jag får panikattacker men även detta bör undvikas.
Det är bara att härda ut för min del.

Dock så vägrar jag att äta något som skall funka på depression igen. Jag har gått igenom alla de preparat som finns och den påverkan dessa gör på min kropp och i huvudet gör att jag hellre härdar ut och bara tar något mot ångest och panik då det verkligen behövs.

Många vill nog medicinera men då alla dessa preparat inte fungerar på alla är det lätt att ge upp.Själv så vill jag se medicinering som ett hjälpmedel inte som en skänk ifrån ovan.
Jag skulle inte lovorda ett enda preparat men förstår att det finns behov efter dom.
Undrar ändå lite om vissa av oss skulle kunna hantera livet utan medicinering om vi fick bättre självkännedom.Dock så är jag medveten om att vi inte alltid har tid att lära känna oss själva i det samhälle vi lever i. Ta ett piller och fortsätt som vanligt är enklare än att ta itu med det riktiga problemet.
Dock så är det förstås långt ifrån alla som lever efter detta, vilket ger mig lite hopp ändå om den mänskliga rasen. :-)Happy
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Re: Ni som INTE har någon medicinering!

Inläggav wuwei » 2012-06-15 13:02:09

Thurizas skrev:Jag verkar bli immun efter ett tag och får snabbt trappa upp allt jag ätit till maxgräns.


+1
Därför står jag istället ut, utan medicin. Så länge jag kan rå mig själv så går det skapligt, ibland blir det jobbigt, men det är hanterbart då jag lyckas fungera tillräckligt för det jag behöver göra.
wuwei
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2010-09-08

Re: Ni som INTE har någon medicinering!

Inläggav Miche » 2012-06-15 13:12:44

Självkännedom är "min medicin", jag tror att kunskap om sig själv är en rätt bra väg för många (men knppast inte alla).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Ni som INTE har någon medicinering!

Inläggav Krillo » 2012-06-15 14:27:39

Jag tog Sertralin när jag blev sjukskriven för depression. Även Stesolid initialt, och den saknar jag. Den var bra att ta när det kändes som tyngst. Jag fyller snart 40 och har levt 38 av dem odiagnosticerad. Jag har haft depressioner under hela mitt liv, har av anhöriga fått höra att jag inte ska vara så känslig av mig. Det har nog lett till att jag tillägnat mig sätt att hantera mina känslor utan medicin, men på destruktiva sätt.
Krillo
 
Inlägg: 1123
Anslöt: 2011-02-12
Ort: Leråker

Re: Ni som INTE har någon medicinering!

Inläggav Swesse » 2012-06-15 15:46:38

Har fobi för mediciner som modifierar psyket (t.o.m. värktabletter och liknande, och ja, jag vet att i princip allt kontrollerar psyket på ett eller annat sätt, men ni förstår nog vad jag menar).

Å andra sidan är livet verkligen hemskt för mig och jag är överlag väldigt disfunktionell.
Swesse
 
Inlägg: 404
Anslöt: 2012-01-13

Re: Ni som INTE har någon medicinering!

Inläggav snuggelhund » 2012-06-16 2:25:52

Jag har ingen medicin, men tog venlafaxin i nästan ett decennium.
För min del resulterade den bara i biverkningar har jag förstått efter att jag slutade för några år sedan.
Livet är inte bra men uthärdligt, det var precis likadant med medicin+biverkningarna..
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Re: Ni som INTE har någon medicinering!

Inläggav Fenren » 2012-06-16 13:02:10

KalleKus skrev:Hur fungerar ni?
Har ni aldrig kännt behov av medicin?
T ex för depression, ångest eller social fobi/mutism?


jag är inte deprimerad
jag har ingen ångest
jag undviker människor, så det är inget problem

när de kommer på en medicin som dämpar mina sinnesintryck och inte leder till skrumplever eller allmän yrsel så kan jag nog vilja testa den... AS i sig är inte så mycket att medicinera mot. följdproblematik kan man medicinera, visst...
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Återgå till Aspergare och vården



Logga in