Finns det ngn som har lyckats... (edit: träff i Dalarna?)

Allt om Aspergerträffar

 Moderatorer: atoms, Alien

Finns det ngn som har lyckats... (edit: träff i Dalarna?)

Inläggav Glimma » 2012-06-12 12:31:12

med bedriften att lite finkänsligt i ngn tråd reda ut var folk kommer ifrån? Har en ganska god bild av att de flesta här på forumet kommer ifrån storstäderna. Men efter de träffar vi haft i storstäderna börjar jag bli lite sugen på att fixa lite större träffar för de i närområdet där jag bor. Dalarna! Några har jag koll på men finns det flera i Dalarna så borde vi kunna fixa fler reguljära träffar. Det finns ngr stycken i min stad också men frågan är hur villig man är på att vilja synas öppet. Jag blir rätt driven av den här frågan då min vår har spårat ur mkt pga att man inte märker av mitt funktionshinder. Och jag söker därför gärna lite likasinnade att ha träffar oftare med i särskilt Dalarna & då främst kanske i Borlänge el.Falun. Så min tanke med den här tråden är alltså att lite finkänsligt ta reda på om det finns intresse öht att ha fler träffar i Borlänge Falun. El närliggande "städer".

*************

Moderator: Flyttade tråden från Övriga Aspergerfrågor och kompletterade rubriken.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Re: Finns det ngn som har lyckats.....

Inläggav Alien » 2012-06-12 12:44:20

Kul att du bivit inspirerad att ordna fler träffar!

Du kan söka med sökordet Dalarna, Borlänge, Falun etc i rubriken och i avd Träffar. Här är t ex vad man får fram med sökordet Dalarna:

Trådar i Träffar med Dalarna i rubriken
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Finns det ngn som har lyckats... (edit: träff i Dalarna?

Inläggav joey_truelove » 2012-06-13 17:52:58

Jag bor också i Dalarna och har lite liknande tankegångar och idéer. Är själv ganska ny här men är sugen på att träffa andra med liknande intressanta talanger och personlighetsdrag (AS, ADD, ADHD och andra fina förkortningar). Har börjat kolla lite på Uppsala och Sthlm där det verkar hända lite mer än härikring.
joey_truelove
 
Inlägg: 296
Anslöt: 2011-09-28

Re: Finns det ngn som har lyckats... (edit: träff i Dalarna?

Inläggav Glimma » 2012-06-13 21:12:17

Vi träffades ngr idag & det kan hända att det blir ngt längre fram i juli. I så fall blir det i Falun. Vi återkommer med övrig information men intresse får gärna visas redan nu.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Re: Finns det ngn som har lyckats... (edit: träff i Dalarna?

Inläggav joey_truelove » 2012-06-13 22:43:49

Förstår då inte riktigt syftet med denna tråd... Kan timingen ha varit mindre bra eller kan du ha utelämnat något i det du skrev?
joey_truelove
 
Inlägg: 296
Anslöt: 2011-09-28

Re: Finns det ngn som har lyckats... (edit: träff i Dalarna?

Inläggav Glimma » 2012-06-14 7:05:28

JO men syftet med den här tråden var att se om det finns fler forummedlemmar som skulle vara intresserade av träffar. Vi som träffades igår träffades av en annan anledning. Jag vet inte riktigt hur många det är på forumet som är från Dalarna. Jag ville se om det skulle kunna bli ngn uppslutning bara genom att ställa frågan. Läs tråden en gång till! Finns det ingen uppslutning kan man ju skita i det.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Re: Finns det ngn som har lyckats... (edit: träff i Dalarna?

Inläggav kullan » 2012-06-14 8:38:48

Den träff jag var med på i Dalarna var det bara jag och en tjej till. Kan inte påstå att folk är villiga att träffas i Dalarna av nån konstig orsak. :roll:
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Finns det ngn som har lyckats... (edit: träff i Dalarna?

Inläggav joey_truelove » 2012-06-14 16:55:19

Glimma skrev:JO men syftet med den här tråden var att se om det finns fler forummedlemmar som skulle vara intresserade av träffar. Vi som träffades igår träffades av en annan anledning. Jag vet inte riktigt hur många det är på forumet som är från Dalarna. Jag ville se om det skulle kunna bli ngn uppslutning bara genom att ställa frågan. Läs tråden en gång till! Finns det ingen uppslutning kan man ju skita i det.
Jo, jag läste ditt inlägg noga och jag inser att det fanns en annan anledning till mötet du var på igår. Men det blir ju som att mötet igår dikterar denna tråd. Så inget personligt, men jag blev lite förvirrad därvidlag. Och jag hade naturligtvis sett fram emot att få ihop något intressant möte ganska snart.

En anledning jag tror att folk inte är så sugna på att träffas är förmodligen att de flesta möten som sker i olika föreningars och förbunds regi endast verkar handla om att leva med NPF och vad NPF är. Jag skulle vilja skapa och vara del av en grupp som hittar på kul och uppbyggande saker tillsammans, med den fördelen att vi förmodligen har lättare att begripa oss på och till viss mån stå ut med varandra än 'vanliga', mellanmjölksbegåvade människor.

Och jag ser inga problem med att man t.ex. bara blir 2-3 st vid ett tillfälle om man har ett gemensamt ärende eller är på en tillställning någonstans, t.ex. Vi skulle exempelvis kunna sammanstråla i Säterdalen när det ändå är något där, så man slipper gå dit ensam. I vissa fall kan en mindre grupp också vara bra, för att hinna med att ta in vad man pratar om och att ljudnivån inte blir så hög. Lättare att göra det mindre officiellt, också, så det inte känns konstruerat eller annorlunda (det känner man ju sig ändå, menar jag) och en mindre grupp sticker ju ut mindre också.

Ledsen om jag blev lite långrandig, men har tänkt mycket på detta.
joey_truelove
 
Inlägg: 296
Anslöt: 2011-09-28

Re: Finns det ngn som har lyckats... (edit: träff i Dalarna?

Inläggav Pemer » 2012-06-14 22:44:23

Sådant som arrangeras av OA handlar om att skapa umgänge och hitta på saker tillsammans. Kanske en skillnad i och med att konceptet är en förening gruppen med diagnos startat och driver själv, för att dels verkligen vara vår egen röst och för att skapa umgänge helt på våra egna premisser, utifrån förståelse för varandra.

Det är mycket möjligt att den dimensionen saknas på de än så länge många håll i landet där det redan finns stora kolonier aspergare som är med i de bredare förbunden och lite "inte ser skogen för bara träd" och därför inte sett något behov i just sin region för den helt andra typ av förening OA är.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Re: Finns det ngn som har lyckats... (edit: träff i Dalarna?

Inläggav joey_truelove » 2012-06-15 4:37:19

Pemer skrev:Sådant som arrangeras av OA handlar om att skapa umgänge och hitta på saker tillsammans. Kanske en skillnad i och med att konceptet är en förening gruppen med diagnos startat och driver själv, för att dels verkligen vara vår egen röst och för att skapa umgänge helt på våra egna premisser, utifrån förståelse för varandra.

Det är mycket möjligt att den dimensionen saknas på de än så länge många håll i landet där det redan finns stora kolonier aspergare som är med i de bredare förbunden och lite "inte ser skogen för bara träd" och därför inte sett något behov i just sin region för den helt andra typ av förening OA är.

Låter inte alls dumt, Pemer. Blir nog medlem där då vi skulle behöva en distriktsavdelning här.

Hoppas jag inte ger intryck av att vilja kapa tråden eller styra över den till något annat, för jag uppskattar verkligen Glimmas engagemang i detta. :-)Hug Önskar bara att folk kunde mötas mer spontant och mindre organiserat. Jag tror det är lätt att låsa sig vid att man behöver vara ett stort antal som vill och kan göra samma sak samtidigt, helt enkelt.

Nej, nu måste jag nog :-)ZZZ
joey_truelove
 
Inlägg: 296
Anslöt: 2011-09-28

Re: Finns det ngn som har lyckats... (edit: träff i Dalarna?

Inläggav Glimma » 2012-06-15 7:23:40

Men på våra andra träffar har vi aldrig diskuterat sådana saker som du joey_truelove verkar tro att man diskuterar på träffarna. Vi pratar om allt möjligt & jag är ingen förening som ordnar ngn träff. Jag har fixat flera privata träffar i Uppsala där vi aldrig diskuterat NPF & det du skriver om. Vi pratar om det vi vill prata om. Ingen upplagd diskussionsmall finnns. Det är lättare att göra det officiellt för då vet man ju om folk kommer eller inte. Säterdalen blir nog aldrig ett alternativ för mina träffar. Jag kan inte ta mig dit. Så jag kommer förlägga träffarna till Falun, då jag tar initiativet eftersom det oftast brukar vara lättast att ta sig dit. Spontant & mindre organiserat är svårt för många då våra funktionshinder inte klarar av det oftast. Många vill vara väl förberedda & ha det välplanerat så de vet vad som förväntas av dem. Det blir väldigt lätt för stressigt annars.

Kullan! En anledning till att intresset för träffar i Dalarna inte varit så mkt igång tror jag beror på att vi har inte satsat på Dalarna särskilt mkt överhuvudtaget. Gör vi det till en vana & börjar uppmärksamma folk på att det finns en möjlighet till det, tror jag att fler skulle dyka upp.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Re: Finns det ngn som har lyckats... (edit: träff i Dalarna?

Inläggav joey_truelove » 2012-06-15 17:38:23

Glimma skrev:Men på våra andra träffar har vi aldrig diskuterat sådana saker som du joey_truelove verkar tro att man diskuterar på träffarna. Vi pratar om allt möjligt & jag är ingen förening som ordnar ngn träff. Jag har fixat flera privata träffar i Uppsala där vi aldrig diskuterat NPF & det du skriver om. Vi pratar om det vi vill prata om. Ingen upplagd diskussionsmall finnns. Det är lättare att göra det officiellt för då vet man ju om folk kommer eller inte. Säterdalen blir nog aldrig ett alternativ för mina träffar. Jag kan inte ta mig dit. Så jag kommer förlägga träffarna till Falun, då jag tar initiativet eftersom det oftast brukar vara lättast att ta sig dit. Spontant & mindre organiserat är svårt för många då våra funktionshinder inte klarar av det oftast. Många vill vara väl förberedda & ha det välplanerat så de vet vad som förväntas av dem. Det blir väldigt lätt för stressigt annars.
Det om vad jag sade diskuterades var kanske mest riktat till Kullan om varför det kan vara svårt att få till träffar och att få människor att vilja komma. Och naturligtvis vill ju oftare vi med lite mer strukturerade personlighetsdrag veta i förväg vad, när och hur något ska göras. Jag tänkte mer på formen av att mötas i grupp (vet dock ej hur stora grupper som är vanligt eller om det finns något uttalat minimiantal för att möjliggöra en träff). Jag håller helt med om det att göra något till en vana + att man vet vad dessa träffar går ut på och vilket utbyte man får. Jag tror många är rädda att känna sig som större fån än de kanske redan känner sig, helt enkelt.

Jo, jag kan tänka mig att platser som t.ex. Säterdalen kan vara svårt att åka till för många. Jag och säkert andra kan iofs erbjuda sig att köra om det skulle vara. Men anledningen jag tog upp det exemplet var just att så länge man är fler än en så är det defacto ändå en träff - möjligheten finns och det står en fritt att välja att komma eller inte.

Har för närvarande själv inte riktigt motorn till att annordna någon träff men skulle gärna vilja träffa några intressanta individer ganska snart då jag är i en dålig fas där jag känner mig särskilt oönskad och missförstådd. Räcker med bara någon/ några har tid och kan enas om någon form av möte, tänker jag. Har dock nästan all tid i världen så när som helst och var som helst i trakten hade funkat för mig.
joey_truelove
 
Inlägg: 296
Anslöt: 2011-09-28

Re: Finns det ngn som har lyckats... (edit: träff i Dalarna?

Inläggav Alien » 2012-06-18 3:38:07

Moderator:

Tänk på denna forumregel:

• ta hänsyn till att andra kan uppfatta saker annorlunda än du själv.


Det är lätt hänt att man missförstår varann och tonen blir onödigt hård. Dessutom börjar diskussionen gå off-topic.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Finns det ngn som har lyckats... (edit: träff i Dalarna?)

Inläggav Talen » 2012-09-12 21:09:37

Jag skulle vara intresserad, om tiden passar. Sedan om jag skulle lyckas ta mig dit är en annan sak. :roll:
Talen
Ny medlem
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2012-09-12
Ort: Falun

Återgå till Träffar



Logga in