NPF utredning för en snart 6-åring i Stockholm

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: Alien, atoms

NPF utredning för en snart 6-åring i Stockholm

Inläggav mommy » 2012-06-14 16:56:12

Min son tillhör Järva BUP där vi har haft första anamnes samtalen. Nu vill de skjuta på resten av utredningen tills någon gång i augusti . Det innebär att den troligtvis inte blir klar förrän månader efteråt och vi får, i vår tur, svårare att få tillgång till Autismcenters utbildning för föräldrar till sexåringar :cry: .
Ett annat orosmoment är vilken möjlighet han har att få resursperson på sexårsverksamheten om han inte har fått sin diagnos :| .

Frågor:
1) Kan man påverka BUP att påskynda utredningen - och i så fall hur?
2) Kan man, efter "påbörjad" utredning, byta utredningshandläggare från Järva BUP till annan BUP alternativt privat vårdgivare?
3) Gäller vårdgarantin efter "påbörjad" utredning?
4) Finns det privata landstingsanslutna vårdgivare som utreder barn under 6 år?
5) Hur får man tillgång till resurs om han inte är utredd?

Tacksam för svar :-)122
mommy
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2012-06-14

Re: NPF utredning för en snart 6-åring i Stockholm

Inläggav VilsenVilja » 2012-06-14 17:24:51

Jag kan inte svara på alla dina frågor, men jag gör så gott jag kan. Jag vet dock inget om Järva.

1) Det brukar man vanligtvis inte kunna. Vi fick vänta över 1 år från det att remiss skickats från BUP innan utredningen för min son började. Det är ofta långa köer. Men ibland kör de med prioritetsgrupper. Vet dock inte hur de prioriterar. Om något barn skulle vara självmordsbenäget brukar de kunna gå före.

2) Ingen aning. Det kan man troligen, för det kan ju t.ex. hända att man måste flytta mitt i en utredning. Men det är också möjligt att man måste börja från början i så fall. Jag tror att det är bättre att göra färdigt hela utredningen på ett och samma ställe.

3) Vårdgarantin gäller bara tills första kontakten. För min son tog det ca 1,5 år från skickad remiss tills utredningen var färdig. Men första kontakten med utredningsteamet fick vi med en socialpedagog innan 3 månader hade gått. Då började dock inte utredningen. Hur lång tid själva utredningen tar beror ju inte bara på utredningsteamet utan till stor del på hur snabbt barnet klarar att gå framåt, hur mycket barnet orkar osv.

4) Ingen aning

5) Man måste inte ha någon diagnos för att få resurs. Det är behovet som styr. Men det brukar inte vara enkelt att få, inte ens med diagnos. Min son kommer inte att få någon i höst när han börjar ettan, trots Aspergers och ADHD.
VilsenVilja
 
Inlägg: 82
Anslöt: 2010-07-02
Ort: Östergötland

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in