Blommor

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Blommor

Inläggav TORatANDET » 2012-06-07 10:54:59

Jag har börjat lära mig fler blommor. Det är en trevlig och lagom svår utmaning.
Det finns kanske fler här som vill delta i ett litet "grupparbete" och lära blommor?
Ge då namnförslag till blommorna på min sida blomspel.se.
Antingen du är amatör som jag och söker på Internet och inte är säker,
eller du kan blommor bra och ger oss namn på 1-2-3 av de svårare och korrigerar ev. felaktiga förslag.
(Jag vet redan att fotografierna har brister.)
Välkomna att skriva om vilda blommor i Sverige här alltså! Tack.
Jag uppdaterar http://www.blomspel.se/ efterhand med förslag på blommornas namn.
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

Re: Blommor

Inläggav Eeira » 2012-06-07 12:38:07

Du kan ta bort frågetecknet bakom smörblomman, men det du kallar blåsippa är en viol.
Den heter något speciellt, hmhm-viol, men just nu minns jag inte vad.
Nionde bilden avbildar hundkäx och den tionde veronica.
Eeira
 
Inlägg: 599
Anslöt: 2012-01-21

Re: Blommor

Inläggav Savanten Svante » 2012-06-07 12:48:26

Varningstecken på att du har domäner som specialintresse: Du skapar en blomdomän, trots att du inte ens vet vad hälften av blommorna på siten heter! :)
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Blommor

Inläggav TORatANDET » 2012-06-07 13:45:24

Savanten Svante skrev:Varningstecken på att du har domäner som specialintresse: Du skapar en blomdomän, trots att du inte ens vet vad hälften av blommorna på siten heter! :)

Ja, du har rätt. (Även om just blommorna skall läras genom processen.) Viss självinsikt finns:
"Ja, jag samlar på domäner. Helt vanligt samlande. Jag skall minska det, kanske."
skriver jag i titeln (title, syns övers i browserns ram) på bl.a: http://www.autonomi.se/
Jag tycker det är kul att samla. Och jag skaffar bara domäner som jag skall använda, men domänskötseln ligger efter, ja. Jag får mycket mer idéer än jag har tid att genomföra.
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

Re: Blommor

Inläggav TORatANDET » 2012-06-07 13:58:05

Eeira skrev:Du kan ta bort frågetecknet bakom smörblomman, men det du kallar blåsippa är en viol.
Den heter något speciellt, hmhm-viol, men just nu minns jag inte vad.
Nionde bilden avbildar hundkäx och den tionde veronica.

Utmärkt, Eeira. Fyra förslag i ett enda inlägg. Tack!
Jag uppdaterar blomspel.se med denna info (Smörblomma, ?-viol, Hundkex och Veronica) så snart jag fått hit FTP-lösenordet från kollega Anna. (Jag är inte på kontoret idag.) Tack alltså. Mer önskas!
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

Re: Blommor

Inläggav TORatANDET » 2012-06-07 14:25:39

Blomspel.se är uppdaterad. Det tar sig, även med namn-samlandet.
Jag misstänker att nr 5 och 14 är samma växt, och att den heter Vitplister.
(Jag ersätter i så fall nr 14 sen, när jag lägger in fler blommor.)
Vill ha mer.
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

Re: Blommor

Inläggav Eeira » 2012-06-07 19:56:32

TORatANDET skrev:Jag misstänker att nr 5 och 14 är samma växt, och att den heter Vitplister.

Det tror jag med!

När det gäller violen så ringer det fortfarande ingen klocka kring det fullständiga namnet. Jag vet inte vilken detaljeringsgrad du vill lägga dig på, men i princip skulle du kunna nöja dig med "Viol" eftersom flera av de andra blommorna endast är namngivna med artnamn. Det kan vara svårt för amatörer (som du och jag) att avgöra vilken underart det är fråga om.

Ett tips! Ta fotona så att man ser lite mer av bladen eller ta två foton - ett på blomman och ett på växten i dess helhet. Vissa växter har så snarlika blommor att man måste studera bladen för att kunna skilja dem åt.

Petmostern i mig kan inte låta bli att påpeka detta:
Hundkäx stavas konstigt nog med Ä, trots att det ser helt fel ut.
Eeira
 
Inlägg: 599
Anslöt: 2012-01-21

Re: Blommor

Inläggav Banzai » 2012-06-07 22:25:46

"Styvmorsviol" kanske?
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Re: Blommor

Inläggav TORatANDET » 2012-06-07 22:40:37

Eeira skrev: i princip skulle du kunna nöja dig med "Viol"

Nej, lite högre ambitioner har jag.
Jag har nu kollat på luktviol, buskviol och lundviol. Men det är svårt att avgöra för mig, för de har olika blå färg på olika bilder på Internet.

Eeira skrev: Ett tips! Ta fotona så att man ser lite mer av bladen eller ta två foton

Ja, jag måste ha med blad oftare, det accepterar jag nu. (Jag lär mig.)

Hundkäx stavas konstigt nog med Ä,

Nja. Båda stavningna är OK enligt SAOL:
http://www.svenskaakademien.se/svenska_ ... t/ordlista
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

Re: Blommor

Inläggav Eeira » 2012-06-07 22:54:45

Banzai skrev:"Styvmorsviol" kanske?

Den är ofta flerfärgad och har en annan typ av blad. Jag lutar lite åt skogsviol, men är inte alls säker. Tittade på bilder av olika violer och t ex ängsviolens blommor ser ungefär likadana ut. Bladen ser dock mer ut som de hos skogsviolen.
Eeira
 
Inlägg: 599
Anslöt: 2012-01-21

Re: Blommor

Inläggav Eeira » 2012-06-07 22:57:38

TORatANDET skrev:
Eeira skrev:Hundkäx stavas konstigt nog med Ä,

Nja. Båda stavningna är OK enligt SAOL:
http://www.svenskaakademien.se/svenska_ ... t/ordlista

Nämen, så bra! Då har jag lärt mig något nytt idag och slipper det hemska käx som ser ut som ett stavfel. :-)Happy
Eeira
 
Inlägg: 599
Anslöt: 2012-01-21

Re: Blommor

Inläggav earlydayminer » 2012-06-08 7:45:56

Violen är nog en luktviol, nummer 16 är en prästkrage.

Känner till 13 men jag kommer inte på det nu. Slö i hjärnan.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Blommor

Inläggav Huggorm » 2012-06-08 8:02:41

Nummer 13 är nog en gulsippa. Rent generellt borde du försöka få med några blad på dina bilder. Det blir mycket lättare att identifiera eftersom bladen genast avslöjar vilka familjer det kan röra sig om
Huggorm
 
Inlägg: 22255
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Re: Blommor

Inläggav segdeg » 2012-06-08 9:02:04

N:o 6 Stinknäva :) Geranium Robertianum,
en Näva (av Pelargonsläktet) som på "ren" svenska kallas Stinknäva då den saknar den mer friska och i jämförelse lite mer skirare "doften" av ex.vis ros,citron, eller mynta som t.ex Dr Westerlunds hälsoblomma Rosengeranium kan frambringa.

"Stinknävan" ändå en välgörarna då den bl.a ansågs som en "vägglusfördrivare" med sin starka doft.

Även släkt med Midsommarblomstret som är en av arterna från den stora familjen i Nävesläktet Geranium, där även Pelargonerna hör hemma :-)186

(Kan ha fel, gör inget anspråk på att vara botaniskt sakkunnig men Nävorna ligger mig varmt om hjärtat)

Nä'va :D
segdeg
 
Inlägg: 1788
Anslöt: 2010-12-25

Re: Blommor

Inläggav TORatANDET » 2012-06-08 10:38:37

Nu har jag uppdaterat http://www.blomspel.se/ med fler av era bra förslag,
och lagt till ytterligare fyra nya lärmaningar.
Tack Eeira, Banzai, earlydayminer, Huggorm och segdeg!
Jag satte frågetecken t.v. för Prästkrage, eftersom denna växte direkt på marken (gräsmatta) och prästkrage inte brukar göra det. Men jag skall se om jag kan fotografera dess blad. Det allmänna förslaget om blad när det behövs för identifiering är noterat, och jag tar mer hänsyn till för fotografier/snapshots som tas från nu.
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

Re: Blommor

Inläggav segdeg » 2012-06-08 10:46:02

N:o 20 Kärrigtand ... :-)Happy
segdeg
 
Inlägg: 1788
Anslöt: 2010-12-25

Re: Blommor

Inläggav segdeg » 2012-06-08 10:55:57

N:o 16 Tusensköna ... ?
segdeg
 
Inlägg: 1788
Anslöt: 2010-12-25

Re: Blommor

Inläggav Miche » 2012-06-08 11:43:38

Huggorm skrev:Nummer 13 är nog en gulsippa. Rent generellt borde du försöka få med några blad på dina bilder. Det blir mycket lättare att identifiera eftersom bladen genast avslöjar vilka familjer det kan röra sig om

Jag var på en botanisk exkursion i höstas tillsammans med ett antal andra medlemmar här och en av de få saker jag kommer ihåg (förutom att det var oerhört trevligt samt vilken väg vi gick) var att många bedömningar görs genom att se hur bladen växer ut från stammen/grenen, så inte bara bladet är relevant utan även hur det sitter i förhållande till andra blad.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Blommor

Inläggav Eeira » 2012-06-08 12:12:23

Jag håller med segdeg om att nr 16 är en tusensköna och nr 20 käringtand. Blomma nr 13 vet jag inte namnet på, men det är inte en gulsippa.
Nr 17 är ytterligare en bild på hundkex och nr 19 är någon sorts trift.
Eeira
 
Inlägg: 599
Anslöt: 2012-01-21

Re: Blommor

Inläggav Huggorm » 2012-06-08 13:09:47

Eeira skrev:Jag håller med segdeg om att nr 16 är en tusensköna och nr 20 käringtand. Blomma nr 13 vet jag inte namnet på, men det är inte en gulsippa.
Nr 17 är ytterligare en bild på hundkex och nr 19 är någon sorts trift.

Gulsippa var bara en gissning, utan bladen blir det som sagt svårt. Det skulle även kunna vara någon smörblomma eller till och med vintergäck

Trift stämmer säkert, men det finns någon liknande blomma som är mycket vanlig på torrare och magrare ängar runt där jag bor. Den ser ut ungefär så, men har en lite mörkare lila färg. Jag kommer inte på vad den heter, vet du vad för någon jag menar?
Huggorm
 
Inlägg: 22255
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Re: Blommor

Inläggav Eeira » 2012-06-08 16:17:43

Huggorm skrev:Gulsippa var bara en gissning, utan bladen blir det som sagt svårt. Det skulle även kunna vara någon smörblomma eller till och med vintergäck

Jag är ledsen om jag uttryckte mig korthugget. Det är svårt att namnge blommor utan att se hela växten. Jag såg att TORatANDET hade lagt in ditt förslag på sin webbsida och ville påpeka att jag inte trodde att det var korrekt.

Vintergäck är det sannolikt inte heller. Blomman på bilden saknar den karaktäristiska bladkragen som vintergäck har.

Huggorm skrev:Trift stämmer säkert, men det finns någon liknande blomma som är mycket vanlig på torrare och magrare ängar runt där jag bor. Den ser ut ungefär så, men har en lite mörkare lila färg. Jag kommer inte på vad den heter, vet du vad för någon jag menar?

Jag är inte helt säker på att det är trift på bilden, men det var min första tanke.

Kan det vara ängsvädd du menar? Dess blommor liknar triftens och det är möjligt att det är ängsvädd på bilden. Jag är absolut ingen expert, utan tycker bara om växter och träd.
Eeira
 
Inlägg: 599
Anslöt: 2012-01-21

Re: Blommor

Inläggav TORatANDET » 2012-06-08 18:06:20

Uppdaterat. Bra jobbat alla!
8, 12 och 13 kanske är för svåra att identifiera när man bara ser blomman. Jag skall försöka göra bättre bilder i så fall. (Men jag vill bara ha EN bild per blomma.)
Nummer 18 (gul, på cirka 40 cm höga stjälkar, såg många även idag) tror jag att någon här kan knäcka. Jag har själv en känsla av att det är något med ”sol” eller så. (Nej, inte solros.)
Nummer 17 har jag bytt nu, eftersom där var en dublett.

Idag har jag varit på Vrångö och tagit bilder av cirka åtta blommor.
Jag lägger upp dem så snart jag hinner.
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

Re: Blommor

Inläggav Zima33 » 2012-06-08 18:23:16

Nr 7 är nog Rödblära, inte Tjärblomster.
Nr 8 ser ut som Vitblära/Åkerlyst
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Re: Blommor

Inläggav Zima33 » 2012-06-08 18:29:38

19 ser ut som en gräslöksblomma. Som sagt svårt att bestämma vad det är för blommor när man inte ser hela växten...
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Återgå till Intressanta intressen



Logga in